Öljyn ylitäyttö
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Öljyn ylitäyttö
Taas tuli näitä laadukkaita saunanlaudekeskusteluita eteen ja heräsi kysymys että mitäs sitten tapahtuukaan jos öljyä laitetaan moottoriin liikaa?
Ensinhän se vatkaantuu kampiakselin ansiosta vai?
Mitäs tapahtuu ja missä järjestyksessä jos ajatellaan hypoteettisesti että öljyn pinta nousee moottorissa vaikka ihan sinne täyttöaukon reunaan asti? :D
Ensinhän se vatkaantuu kampiakselin ansiosta vai?
Mitäs tapahtuu ja missä järjestyksessä jos ajatellaan hypoteettisesti että öljyn pinta nousee moottorissa vaikka ihan sinne täyttöaukon reunaan asti? :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo, noinhan se taitaakin mennä...
Mistäs se legenda tulee että ylitäyttö pilaisi katalysaattorin? Eihän se öljy palotilaan nyt kumminkaan pääse.
Lisäkysymyksenä; Mitä tapahtuu jos ajaa pitkään ja öljyä on liikaa, mutta ei niin paljon että kampiakseli osuisi öljypintaan? Vai onko siinä se normi öljyn yläraja?
Mistäs se legenda tulee että ylitäyttö pilaisi katalysaattorin? Eihän se öljy palotilaan nyt kumminkaan pääse.
Lisäkysymyksenä; Mitä tapahtuu jos ajaa pitkään ja öljyä on liikaa, mutta ei niin paljon että kampiakseli osuisi öljypintaan? Vai onko siinä se normi öljyn yläraja?
Öljyn yläraja riippuu ihan koneesta, öljypohjasta yms.
Yleensä öljy pyritään pitämään poissa kampiakseli/kiertokanki osastolta koska, se haittaa niiden pyörimistä. Esim V8 koneessa ilman loiskelevyä yms saattaa pyöriä 1l öljyä kampuran mukana.
Yleensä eristäminen tehdään loiskelevyllä, joka eristää öljypohjan kampurasta ja kerää myös öljyn ja palauttaa sen nesteenä, ei pisaroina/vaahtona takaisin öljypohjaan.
Ei kai se liikatäyttö mitään haittaa ellei nestepinta osu liikkuviin osiin yms.
Yleensä öljy pyritään pitämään poissa kampiakseli/kiertokanki osastolta koska, se haittaa niiden pyörimistä. Esim V8 koneessa ilman loiskelevyä yms saattaa pyöriä 1l öljyä kampuran mukana.
Yleensä eristäminen tehdään loiskelevyllä, joka eristää öljypohjan kampurasta ja kerää myös öljyn ja palauttaa sen nesteenä, ei pisaroina/vaahtona takaisin öljypohjaan.
Ei kai se liikatäyttö mitään haittaa ellei nestepinta osu liikkuviin osiin yms.
Ainakin isommissa moottoreissa ylitäyttö lisää huohotusta-kampikammion paine nousee ja sitä kautta männän ohi pääsee oljyä palotilaan.Moottori polttaa liian öljyn ja pakokaasun puhdistajat saavat osansa.
Nykyaikaisissa moottoreissa on kampikammion paineanturi seuraamassa painetta.
Jos öjy pääsee männille asti niin koneesta tulee oljyt huohottimesta kuin paloletkusta.
Nykyaikaisissa moottoreissa on kampikammion paineanturi seuraamassa painetta.
Jos öjy pääsee männille asti niin koneesta tulee oljyt huohottimesta kuin paloletkusta.
Mistäs se legenda tulee että ylitäyttö pilaisi katalysaattorin? Eihän se öljy palotilaan nyt kumminkaan pääse.
Jos öljyä on vaikka sen verran että kampiakseli heittää sitä sylinterien reunoille isoja määriä voi männänrenkailla olla vaikeata kaapia kaikkea pois jolloin öljyä palaa ja katti ehkä kärsii.
Pojat täytti armeijassa ollessamme Dodgen kasin täyttöaukkoa myöten täyteen, edellisenä iltana...Eipä edes pyörinyt kun piti lähteä seuraavana aamuna. Siinä sitten ihmeteltiin että mitä helkuttia kunnes katoin tikun ja sitten avasin öljyntäyttökorkin ja meinas ruveta huvittamaan kun näki öljyntason...Pyttyihinhän se oli valunut--> Turhat pois, ja pientä tulppien kuivausta ja pienoisen pöllytyksen kera käyntiin ja päivän tärkeiden epistoloiden pariin...=)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 23
- Liittynyt: 30.9.2007 19:27
ahtimessa on ainakin tuplarenkaat pakopuolella, joten tuskin ihan ekana alkaa sieltä vuotamaan. Eräässä BKC-koneessa öljyä oli noin 1.5litraa liikaa ja se aiheutti pakopuolelle vuotoa ja korkeammat tyhjäkäyntikierrokset. Öljyn vajuttaminen ei heti auttanut vuotoon, vaan vaihto 5w30 506.01 luokitukseen vasta paransi tilanteen.
Jos jostain syystä kuitenkin vuotaa pakopuolelle, niin DPF:n sieluun se varmaan sattuu..
Jos jostain syystä kuitenkin vuotaa pakopuolelle, niin DPF:n sieluun se varmaan sattuu..
-
- -
- Viestit: 23
- Liittynyt: 30.9.2007 19:27
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 10
- Liittynyt: 18.2.2012 18:37
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 83 vierailijaa