Golf IV 1.4 16v vm.1999 rengaskoko ja kolina??

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

folkkari121
-
Viestit: 107
Liittynyt: 30.12.2007 18:47

Golf IV 1.4 16v vm.1999 rengaskoko ja kolina??

ViestiKirjoittaja folkkari121 » 23.2.2012 1:14

Tervehdystä. Nyt saa taas ihmetellä miten löytää Golfin 14" tuuman vanteelle kohtuuhintaista nastarengasta. Onko todellakin näin että ei saa laittaa muuta kokoa kuin tuo rek.otteessa mainittu 175/80 ? vai olenko idiootti :-D

Etupään kolahteluun en ole tässä n.2v aikana löytänyt syytä, (eikä ole myöskään katsastusmies). Monta paikkaa käyty läpi..paitsi netin keskustelupalstoilla mainitut kallistuksen vakaajan kumit/puslat. Voisko olettaa että aiheuttaa ton tympeän kolahduksen tietynlaisessa nypyssä/kuopassa??

"koiranluut",raidentangonpäät,koko alatukivarsi hiluineen ynm. vaihdettu, jopa vetarin ulompi nivel sekä renkaan laakeri uusittu :-/ , ja ainavaan kolisee..(pientä korjausta...en ole ihan koko 2-vuotta käyttänyt kolina-asian tutkimiseen ja maannut auton alla..ja ky. osat mitkä on uusittu ovat olleet aiheellisia uusia. )

-kiitokset kaikille vastanneille :-)
Viimeksi muokannut folkkari121, 23.2.2012 2:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 23.2.2012 1:43

Ne vakaajan kumithan sieltä pitää vaihtaa.Vakaajassa oleva laippa, jota vasten se kumi on, pääsee osumaan runkoon, kun kumi on kulunut väljäksi.
Ei näytä tarkastellessa, että kolina tulisi siitä, mutta kyllä vaan tulee.
Katsurin olisi kyllä pitänyt tämä tietää.On sen verran ominaisuus tässä autossa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.2.2012 1:57

Nyt saa taas ihmetellä miten löytää Golfin 14" tuuman vanteelle kohtuuhintaista nastarengasta.
Miten olisi 15-tuumaiset vanteet ja niille sopiva maailman yleisin 195/65R15? Luulis vanteita saavan melkein ilmaiseksi.

Kokeile ottaa toinen vakaajan pää irti, käännä yhdystanko pois tieltä ja käy koeajolla kuulostelemassa. Noin mä keksin kuluneet vakaajan kumit. Vakaaja tuntuu olevan jotenkin jännityksessä kiinni ollessaan kun ei sitä välystä sormivoimin oikein löydy. Mulla jo kahdessa autossa tullu vastaan että kumit on kovettunut niin koviksi että pieni välys saa äänen aikaan. Uudet kumit oli erilaiset ja eri kiinnikkeillä, että ehkä niissä on jotain kehitystä tapahtunut.

folkkari121
-
Viestit: 107
Liittynyt: 30.12.2007 18:47

ViestiKirjoittaja folkkari121 » 23.2.2012 5:02

Näyttää siltä että on vain ostettava noi ihmeellisen kokoiset talvigummit, mut kiitos kuitenkin vinkeistä!

-Sitten vielä eräs mielenkiintoinen ongelma, autostani on käytetty ratti irti lämppärin vvivustojen uusimisen yhteydessä. Olisiko kenelläkään tietoa voiko rattia kiinnittää/koota väärällä lailla. Se nimittäin kilisee/ääntelee kuin sisällä olisi jotain löysällä tai irti??
-tohtiiko lie purkaakkaan ku sitte tietty ilmapallo poksuu sieltä nassukkaan.

-aikoinaan käytin auton ton ratin kilinä ongelman takia korjauspuljussa, mutta eivät mukamas saaneet ongelmaa kuuluville, liekkö silloiset pakkaset vaimentaneet ongelmaa. Eli eivät tehneet takuuseen mitään toimenpiteitä.

-muuten juuri tuolla puljussa säädätin aurauskulmatkin edestä jonka tekevät manuaalisesti mittaamalla vanhaan tapaan. Ajo-ominaisuudet huononivat tiellä, mutta renkaita ei syö mitenkään erityisesti. Kannattaisiko lie teettää nelipyöräsuuntaus. Tuolla Hakalan koneklinikallakohan se täällä Raahen alueella kantsii tettää, vai liekkö Oulussa halvempia pytinkejä?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 23.2.2012 9:14

kannattaa ehkä tutustua hieman rengaskokoihin. 14" alkaa varmasti olla jo melko harvinainen, joten itse vaihtaisin suosiolla 15" vanteetkin, mutta jos haluat pysyä vanhassa koossa niin 175/80R14 lähes vastaavia kokoja löytyy toki muitakin, esim. 185/75R14.

Ratin sisällä voi olla töötin jousi / jouset irti. Bägi ei pamahda naamalle vaikka akku olisi kiinni irrottaessa ellet lyö törmäysanturiin vasaralla tai mittaa bägiä vaikkapa yleismittarilla. Tyyny lähtee irti kääntämällä rattia 90-astetta, jolloin ratin takana olevat kolo tulee näkyviin. Koloon tasapäinen ruuvimeisseli niin ylös kuin sen saa laitettua ja painetaan meisselin kahvasta, jolloin lukitus aukeaa. Sama toistetaan toiselle lukolle. Akun voi varmuudeksi ottaa irti tämän operaation ajaksi.

PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

ViestiKirjoittaja PLe » 24.2.2012 16:07

Tuohon kolinaan voisi löytyä syy hammastangon sisemmistä nivelistä. Mulla samaa oireili, kaikki muut nivelet oli uusittu. Katsastuksessa ihmeteltiin kolinan/väljyyksien syytä, kun meinasi inssi väittää alapallniveltä väljäksi. Kerroin niiden vaihdetun muutama tonni sitten. Tarkempi etsiskely johti oikean puolen sisemmän nivelen väljyyteen. Heti vaihtoon ja matka jatkuu ilman kolinoita.

folkkari121
-
Viestit: 107
Liittynyt: 30.12.2007 18:47

ViestiKirjoittaja folkkari121 » 18.3.2012 12:13

Kolinan syy selvisi viimein reilun 1,5v pähkäilyn jälkeen, suuret kiitokset hyvistä vinkeistä :-)))
-Eli vakaajatangot "kumet/puslat" olivat ihan lopussa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 92 vierailijaa