Öljyn ylitäyttö

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Öljyn ylitäyttö

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.10.2009 23:49

Taas tuli näitä laadukkaita saunanlaudekeskusteluita eteen ja heräsi kysymys että mitäs sitten tapahtuukaan jos öljyä laitetaan moottoriin liikaa?

Ensinhän se vatkaantuu kampiakselin ansiosta vai?

Mitäs tapahtuu ja missä järjestyksessä jos ajatellaan hypoteettisesti että öljyn pinta nousee moottorissa vaikka ihan sinne täyttöaukon reunaan asti? :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.10.2009 0:04

Männät iskee alaspäin menessään "kiinteeseen" nesteeseen, eli öljyyn... ei hjyvä.
Tosin jos kone ois venakoppaa myöten täynnä... niin eka kipinä/sytytys palotilassa ja sama homma, mäntä vauhdilla alaspäin ja isku öljyyn.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2009 0:34

Joo, noinhan se taitaakin mennä...

Mistäs se legenda tulee että ylitäyttö pilaisi katalysaattorin? Eihän se öljy palotilaan nyt kumminkaan pääse.

Lisäkysymyksenä; Mitä tapahtuu jos ajaa pitkään ja öljyä on liikaa, mutta ei niin paljon että kampiakseli osuisi öljypintaan? Vai onko siinä se normi öljyn yläraja?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.10.2009 1:12

Öljyn yläraja riippuu ihan koneesta, öljypohjasta yms.
Yleensä öljy pyritään pitämään poissa kampiakseli/kiertokanki osastolta koska, se haittaa niiden pyörimistä. Esim V8 koneessa ilman loiskelevyä yms saattaa pyöriä 1l öljyä kampuran mukana.
Yleensä eristäminen tehdään loiskelevyllä, joka eristää öljypohjan kampurasta ja kerää myös öljyn ja palauttaa sen nesteenä, ei pisaroina/vaahtona takaisin öljypohjaan.
Ei kai se liikatäyttö mitään haittaa ellei nestepinta osu liikkuviin osiin yms.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 18.10.2009 1:15

no jos se on piripintaan täytetty, niin sylintereissäkin on öljyt sinne kanteen asti, ei ne niin tiiviitä kuitenkaan ole. Et tuskin toimii ollenkaan silloin, jos sen saa edes pyörimään :D

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 18.10.2009 10:34

Ylitäytin viime öljynvaihdossa pari desiä, tikussa ehkä 3mm. Ainakaan sillä ei ollut merkitystä päästömittauksen eikä toiminnan kannalta. Ylimääräiset öljyt voisi joutua palotilaan männänrenkaitten ohi ja huohotushuuruina ja sitä kautta noeta katalysaattoria.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 18.10.2009 11:15

Ainakin isommissa moottoreissa ylitäyttö lisää huohotusta-kampikammion paine nousee ja sitä kautta männän ohi pääsee oljyä palotilaan.Moottori polttaa liian öljyn ja pakokaasun puhdistajat saavat osansa.
Nykyaikaisissa moottoreissa on kampikammion paineanturi seuraamassa painetta.

Jos öjy pääsee männille asti niin koneesta tulee oljyt huohottimesta kuin paloletkusta.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 18.10.2009 12:17

Mistäs se legenda tulee että ylitäyttö pilaisi katalysaattorin? Eihän se öljy palotilaan nyt kumminkaan pääse.

Jos öljyä on vaikka sen verran että kampiakseli heittää sitä sylinterien reunoille isoja määriä voi männänrenkailla olla vaikeata kaapia kaikkea pois jolloin öljyä palaa ja katti ehkä kärsii.

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 18.10.2009 23:24

Pojat täytti armeijassa ollessamme Dodgen kasin täyttöaukkoa myöten täyteen, edellisenä iltana...Eipä edes pyörinyt kun piti lähteä seuraavana aamuna. Siinä sitten ihmeteltiin että mitä helkuttia kunnes katoin tikun ja sitten avasin öljyntäyttökorkin ja meinas ruveta huvittamaan kun näki öljyntason...Pyttyihinhän se oli valunut--> Turhat pois, ja pientä tulppien kuivausta ja pienoisen pöllytyksen kera käyntiin ja päivän tärkeiden epistoloiden pariin...=)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2009 23:52

...pienoisen pöllytyksen kera käyntiin...
Varmaankin kaunista katseltavaa :)

Mikäs laite puolustusvoimilla toimii dodgen moottorilla?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2009 6:43

Serkku ajoi joskus pirkkalan rennostossa polttoaineautoa, joka oli joku dodgen powerwagon pohjainen, liekö ollu samanlainen peli.
Koska Jormalainen uskaltaa myöntää, että tässä öljyntäyttämisessä oli ihan omakohtainen tapahtuma taustalla :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2009 18:49

Jostain selittämättömästä syystä 314 tkm ajetussa KR:ssä on yleensä vajausta öljyssä :)

PuunHalaaja
-
Viestit: 23
Liittynyt: 30.9.2007 19:27

ViestiKirjoittaja PuunHalaaja » 13.3.2012 12:25

Tähän liittyen, mulla on Scoutin 2.0 PD TDI:ssä öljyä mittatikun muovipylpyrän yläreunaan, eli noin 4-5mm likkaa. Auto on minulla tuodella tuore tapaus ja hiukkasloukulla varistettu, niin kyselen nyt onko tuosta mahdollisesti jotain haittaa?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 13.3.2012 14:24

ahtimessa on ainakin tuplarenkaat pakopuolella, joten tuskin ihan ekana alkaa sieltä vuotamaan. Eräässä BKC-koneessa öljyä oli noin 1.5litraa liikaa ja se aiheutti pakopuolelle vuotoa ja korkeammat tyhjäkäyntikierrokset. Öljyn vajuttaminen ei heti auttanut vuotoon, vaan vaihto 5w30 506.01 luokitukseen vasta paransi tilanteen.

Jos jostain syystä kuitenkin vuotaa pakopuolelle, niin DPF:n sieluun se varmaan sattuu..

PuunHalaaja
-
Viestit: 23
Liittynyt: 30.9.2007 19:27

ViestiKirjoittaja PuunHalaaja » 13.3.2012 20:53

Jep, jos tuo min-max väli on luokkaa litra, niin tuo ylimääräisyys minun tapauksessa on luokkaa 3dl, joten taidampa vaan antaa kovaa ajoa :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.3.2012 22:35

Onko se mittatikun alue muualla kuinka lineaarinen?..

ChevroletVan
-
Viestit: 10
Liittynyt: 18.2.2012 18:37

ViestiKirjoittaja ChevroletVan » 18.3.2012 13:52

2.4d hiascessa lopputulos liikatäytöstä oli, paskaks menny kampiakselin stefa ja jakopää ui öljyssä. En ainakaa ite suosittele laittaa sitä öljyy liikaa.......... Vituiks meni sekii öljyn vaihto :)
No mut tuli opittuu siitkii jotai


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 93 vierailijaa