Noniin tämä paikka voinee olla hyvä, mistä aloittaa ko. projektin tiedon keruu googlen lisäksi :)
Heti asiaan, homman nimi on seuraava: pihassa olis -88 mallinen Bayliner 1952 Capri jossa kököttää konehuoneessa 130hv 2,3L OMC:n bensa rivinelonen Cobran vetolaitteessa kiinni. Kaverilla lojuisi tuossa nurkissa turhan panttina vielä autossa kiinni oleva 1,9 110hv TDI pumppusuutin pata. Ajatus kypsyi tässä kevään alkaessa tehdä tuloaan, josko tuon moottorin olisi askarrellut tuonne veneeseen bensarosvon tilalle. Eihän tuo diesel enää mitään halpaa ole sekään, mutta kulutuksen puolesta diesel on edelleen venekäytössä aika paljon parempi, joten sen puolella voisi säästöjä syntyä ja koska tekniikkakin olisi helposti/edullisesti saatavilla.
Listataan tähän vähän kysymyksiä:
Auto on vuosimallia -99, kuinka paljon moottorin johtosarjaa voidaan karsia, että moottori edelleen toimii? Moottoristahan pystynee karsimaan jotain romua pois ympäriltä. Tarkoitus ei ole muuttaa tätä mekaaniselle ruutalle.
Pakosarja pitää tehdä uusi, koska sen pitää olla vesijäähdytetty. Oliko tässä dieselissä pakosarja yhtä puuta turbon kanssa? Mikä turbo tuohon kannattaisi hankkia tilalle, kun tekee uuden pakosarjan? Löytyykö täältä foorumilta pakosarja velhoja jolta ko. pakosarjan askartelu onnistuisi?
Bensakone kiertää torvi auki sen 4600rpm, dieseliä ei kannata niin kovilla kierroksilla huudattaa vaan jossain 3000rpm nurkilla joten perävälitys ja/tai potkuri menee uusiksi?
Lisäksi kierroslukumittari ei toimi dieselin kanssa ainakaan suoraan, tietääkö joku miten beikun mittarin saa toimimaan tdi moottorin kanssa?
Projekti on tarkoitus tehdä aika pitkälle ilman kalliita marinointi osien hankkimista. Jos täällä foorumilla liikuskelee tdi:n sähköjen sielun elämästä tietäviä, niin apu otetaan vastaan, eikä sitä tarvitse ilmaiseksi tarjota :) Mittaristossa oleva ajonesto pitää jotenkin saada pois tai sitten pitää mittaristo jemmata jonnekkin piiloon. Samalla tuosta padasta kannattaa varmaan puristaa muutama lisähevonen veneeseen laitettaessa, siinä kun viripotentiaalia taitaa kohtalaisesti kuitenkin olla.
Eli kaikki tieto on nyt tervetullutta ja voin tarvittaessa koittaa jonkin sortin projektikertomuksenkin sitten tuonne projektit puolelle laittaa. Noi veneiden diesel koneet on niin turkaisen kalliita, joten tämä voisi olla hyvä vaihtoehto.
TDI:n marinoinnista + muuta veneasiaa
Valvoja: ffp jäsenet
Holysmoken puolella ovat tarinoineet ainakin MB:n ja BMW:n koneiden marinoinnista. Eipä noista mahda paljon apua olla, mut jotain kuitenkin?
EDIT: mikähän nyt on, kun ei linkkien teko onnistu...
EDIT2: Onnistu lopulta
TDI veneeseen
BMW:n marinointia
MB OM 603
EDIT: mikähän nyt on, kun ei linkkien teko onnistu...
EDIT2: Onnistu lopulta
TDI veneeseen
BMW:n marinointia
MB OM 603
voisi säästöjä syntyä
Niin monta dieselöintiä on vuosien aikana nähnyt, että jos oikeasti saatavat säästöt on yksi todellinen syy moottorin vaihdolle, niin laskeppa ihan rauhassa paperille todelliset kustannukset projektista :D
Käytännössä ainoastaan tuo kannattaa säästämisen kannalta niin, on että vanha kone on paskana eikä edullisesti saa samanlaista uutta, tai sitten ajoa tulee todella paljon. Harrastamisen ilo on sitten ihan toinen asia, mutta jätetään se säästö pois sitten sanavarastosta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 92 vierailijaa