Passatin rekisterikilven valon kanta on tomuna
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin rekisterikilven valon kanta on tomuna
Omistan 2001 passatin jonka käytin katsastuksessa äskettäin ja sanomista tuli palaneesta rekisterikilven valosta mikä tulisi vaihtaa viikon sisään. Mutta avatessani muovin lampun päältä sieltä tippui vaan palanut lamppu ja kasa muovitomua sekä pari metallinpalasta. Toinen valo oli aivan ehjä.
Eli saako näitä valon kantoja mistään ja onko niitä vaikea asentaa? Olen ehtinyt netistä tuloksetta ja ainoa toivo on paikalliset purkaamot ja varaosaliikkeet. Luin että jotkut ovat laittaneet ns. ulkoisen viritelmän mutta itse haluaisin pysytellä orkkis osissa.
Eli saako näitä valon kantoja mistään ja onko niitä vaikea asentaa? Olen ehtinyt netistä tuloksetta ja ainoa toivo on paikalliset purkaamot ja varaosaliikkeet. Luin että jotkut ovat laittaneet ns. ulkoisen viritelmän mutta itse haluaisin pysytellä orkkis osissa.
Jos se käteen otettava lampun kanta vain on tohjona, niin tiskiltä uusi tilalle.
Mutta jos se ns. auton puoleinen kappale on huonossa kunnossa, niin sitten menee vaikeammaksi. Ainakin 3B-mallissa pitää purkaa takaluukun verhoilu ja sen jälkeen irrottaa se muovilippa, jotta valojen liittimiin pääsee takapuolelta käsiksi.
Itse ratkaisin saman ongelman siten, että kiilasin/juotin haperoon kantaan pienen pätkän johtoa ja toisen pään tökkäsin suoraan lampun kantaan kiinni.
Mutta jos se ns. auton puoleinen kappale on huonossa kunnossa, niin sitten menee vaikeammaksi. Ainakin 3B-mallissa pitää purkaa takaluukun verhoilu ja sen jälkeen irrottaa se muovilippa, jotta valojen liittimiin pääsee takapuolelta käsiksi.
Itse ratkaisin saman ongelman siten, että kiilasin/juotin haperoon kantaan pienen pätkän johtoa ja toisen pään tökkäsin suoraan lampun kantaan kiinni.
Passattiin vm. 2001 rekkarikilven valon osanumerot on seuraavat:
1J5 943 021 A - farkku
3B5 943 021 - sedan
Ruuvit jos on puhkiruostuneet niin ruuvin osanumero on N 902 357 01, pitäisi olla pakkauksessa kaksi kappaletta. Tosin kuperakantainen 4x10mm ruuvi käy, jos ei halua maksaa extraa. Tiivisteen osanumero on 3B5 827 359.
Hinnat kannattaa tosiaan kysellä joko lähimmältä marmoritiskiltä tai Slamit.netistä (ensin mainitussa nopeampi toimitus, jälkimmäisessä parempi palvelu ja useimmiten halvempi hinta :))
1J5 943 021 A - farkku
3B5 943 021 - sedan
Ruuvit jos on puhkiruostuneet niin ruuvin osanumero on N 902 357 01, pitäisi olla pakkauksessa kaksi kappaletta. Tosin kuperakantainen 4x10mm ruuvi käy, jos ei halua maksaa extraa. Tiivisteen osanumero on 3B5 827 359.
Hinnat kannattaa tosiaan kysellä joko lähimmältä marmoritiskiltä tai Slamit.netistä (ensin mainitussa nopeampi toimitus, jälkimmäisessä parempi palvelu ja useimmiten halvempi hinta :))
Mä laitoin ventoon tällaiset kalusteledit: http://www.vekoy.com/index.php?cPath=68_102_1558
Oli kontin luukku niin mätä just rekisterivalojen kohdista että noi asentamalla pääsi helpoiten.
Ovat muuten ok mutta tuo kylmä valkoinen näyttää lähinnä sinertävältä ja valokeila on turhan kapea, noi pitäis asentaa rekisterin sivuille.
Oli kontin luukku niin mätä just rekisterivalojen kohdista että noi asentamalla pääsi helpoiten.
Ovat muuten ok mutta tuo kylmä valkoinen näyttää lähinnä sinertävältä ja valokeila on turhan kapea, noi pitäis asentaa rekisterin sivuille.
Nykyään kun noita LED-polttimoita myydään niin itseäkin kiinnostaisi sellaset sinne vaihtaa (toinen tällä hetkellä muutenkin pimeenä). Minkälainen ledpolttimo tuonne 3B Passatin rekkarivalon "kupuun" mahtuu. Noita kun ebaysta esim. katselee niin joissain on niin saamaristi niitä diodeita, että polttimon koko kasvaa jokaisessa mittasuhteessa. Onko kukaan LED-polttimoita vaihtanu 3B Passattiin? Ainakaan polttimohälytystä ei tarvii tuossa autossa pelätä.
Tein itse ja säästin (tm). Clas Ohlsonilla myynnissä olevia Jumbo-ledejä pari, tuubi silikonia ja hetki aikaa. liimasin ledit siihen päälle tulevaan muoviin kiinni ja suuntailin sopivasti. Toiminut jo toista vuotta ongelmitta, vanhoista lampuista kun oli kannat myös täysin paperia.
Kuvaa en nyt löytänyt enää arkistoistani.
A
Kuvaa en nyt löytänyt enää arkistoistani.
A
Kuulostaa hyvältä, vois itsekin tehdä ihan omat ledit sinne, ettei tarvis käyttää turhaan auton omia kantoja. Luulen, että multakin nyt tällä hetkellä se toinen on pimeenä ihan vaan huonon kontaktin tai kannan takia. Sillä hajos kovemmilla pakkasilla ihan normaali kauppa-ajossa.. Todellakaan se ei oo kova homma itse tehdä kesken kiinnitystä ja suuntausta. Veikkaan, että on alkuperäistä kestävämpi ratkaisu niinkuin sanoitkin. Noiden puolijohdekomponenttejen mihin led diodikin kuuluu, pitäis kestää pakkasta siinä missä lämpöäkin paremmin kuin normi hehkulanka polttimojen. Eli mikä muu, kun laiskuus estää enää ryhtymästä töihin :) Ei vaan, rakentelen joku ehtoo ledit sisälle ja jos muistan niin otan pari kuvaa ja laitan vaikka tänne jakoon :) mikäs ton 3B:n alkuperäinen polttimo oli tyypiltään?
Ei taida mennä mikään moduuli 3B Passattiin? 3B:hän on vuodesta 1997 -> sinne johonkin 2000 luvun paremmalle puolelle.. 3BG malleihin näytti saavan kyllä tollasta moduulia. Mites noi eroo 3B ja 3BG mallin välillä? Onkohan rek.kilvenvalo alkuperäsesti minkäkokonen molemmissa, mietin saisko meneen tommosen 3BG moduulin 3B malliin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”