RPeen Golf V5 4motion

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

|rixu|
-
Viestit: 48
Liittynyt: 19.10.2009 20:03

RPeen Golf V5 4motion

ViestiKirjoittaja |rixu| » 26.2.2012 22:01

Noniin tuli syksy ja talven liukkaat kelit painoi mielessä: "taas talvi etuvedolla..". Silloin alla oli vm. -98 Golf 1.8t tekniikalla. Vaihdettu 180hp mallin ahtimella ja lastutettuna ajokista oli kutiteltu 208hp etupyöriltä.
Noh pari talvea ajeltuna tuntui aika köykäiseltä nelivetoihin verrattuina ja sen jälkeen alkoikin kuumeinen nelikko haku, vaihtoehtoina kolmoskoppaset vr6, neloskoppaset v5, v6, passat v6 ja taisi kerran nettiauton haku osua Audin ja Seatin suuntaan. Sitten löytyikin ehdokkaat golf ja passat.
Passat oli liikkeessä ja vielä katsomaan lähtiessä hinta oli säntillinen, samalle reissulle sovittiin myös golffin myyjän kanssa tapaaminen.
Noh passathan oli sitten mitä oli.. Huollot tekemättä, takapenkiltä löytyi raketteja (??) sekä tupakan polttamia reikiä.. Kaiken lisäksi liikkeen myyjä nosti hintaa nettihinnasta tonnilla ja kun mukanani sattui olemaan ajoneuvoasentaja kaverina niin myyjä kieltäytyi huoltokorvauksista "koska kaverihan voi tehä huollot.." :)

Noh passat jäi sille tielleen mutta golffi olikin eri juttu. Myyjä oli tuonut itse auton juhannuksen aikaan Suomeen ja möi nyt pois tarpeettomana. Otti kuitenkin entisen golffin vaihdossa että sikäli motiivit oli vähän oudot. Noh auton vaihto jäi mietityttämään ja päätöshän oli loppujen lopuksi että pitäähän se nyt neliveto talveksi saada.. Siinä vaiheessa oli vielä hyvä idea :) Tämmöinenhän sieltä sitten tulla tupsahti.
Kuva

2.3l vr5 AQN 170hp malli. Varustelutasona sekamelska, eli sporttiratti ja -penkit, VW MFD navi, mutta keskikonsolin ja ovien paneelit ovat suoraan firstlinestä. Onko tälle joku oma nimitys?
Kankeudet alkoi heti hakumatkalla. Ekalla pysähdyksellä auto valitteli airbagejä espanjaksi... Nojoo ajattelin että ei siinä mitään, kunhan kerkeen niin etupenkki irti ja johtojen tarkastus. Seuraavana päivänä ensimmäinen "tielle jättö", öljypaineen merkkivalo huuti (tässä vaiheessa ei muuta huomannut). Noin 10min oottelua ja toimi taas kuin unelma.. Tätä huutelua vähän aikaa katellessa ja kun auto rupesi käyttämään ajonestoa enemmän kun moottoria niin jotain piti tehdä.

Tästä sitten alkoi ongelmakierre jota ratkottiin tässä topikissa. Ongelman ytimeksi paljastui siis mittaristo, sitä oli jo räplätty Vag-comilla luultavasti Saksan maalla.
MTBE:n avustuksella sain itse tehtyä laakkosella 229€ arvoisen mittariston sopeutuksen (kuvia) kunnialla ja toistaiseksi mittaristo on pelannut.

Tulihan tässä välissä käytettyä alusta ruostesuojauksessa ja kohdattua jo pari tyyppivikaa eli testilenkillä yksi puola sanoi itsensä eläkkeelle ja apparin puolen ikkunan kiinnikkeet romahtivat. Tässä kohti täytyy mainostaa Leppävirralla sijaitsevaa AF Osamyynti - purkaamoa josta olen saanut nyt muun muassa 100e juhlamallin mittariston ja 70e hintaan oven sisäpellin, olin siis ostamassa ikkunan kiinnikkeitä ja vaijereita mutta sainkin koko pellin kaiuttimineen päivineen.

Luultavasti lähitulevaisuudessa tulee ajankohtaiseksi ainakin haldexin huolto eli perus öljy/suodatinvaihto.

Tietysti mielessä pyörii kaiken maailman remmiahtimet/turbot mutta niistä sitten myöhemmin.. :)
Viimeksi muokannut |rixu|, 12.3.2012 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 29.2.2012 11:39

Asiallinen aihio. Kun olet saanut viat korjattua niin koitahan sen verran muuttaa hengitystä että vitosen äänet kuuluu kunnolla :)

|rixu|
-
Viestit: 48
Liittynyt: 19.10.2009 20:03

ViestiKirjoittaja |rixu| » 1.3.2012 19:56

Unohtukin sanoa tuossa alkuviestissä että saksanmaalla on vaihdettu katilta taakse päin vähän isompaan putkeen. Pörinät ja murinat on sen mukaset :)

Putken pää oli kyllä omasta mielestä aivan törkeän näköinen, KLIK. Putkenpää kun tuli hehtaarilleen kolme metriä puskurista ulospäin.
Noh sitten ekaksi rälläkkä käteen ja päitä lyhemmäksi KLIK.
Aika karskihan siitä tuli mutta toistaiseksi omaan silmään parempi kun aiemmin. Suunnitelmissa kyllä vähän erilaiset mutta on tässä vähän muutakin onkelmoo välillä.

Haldex rupes pätkimään joka kerta kun on vähän enemmän pakkasta (n. -15astetta). Vikakoodiksi huutaa " 01155 - Clutch, mechanical fault ". Googlettelun perusteella joko huonot öljyt, esipainepumppu tai haldexin ohjausyksikkö. Perä lähtee peliin mukaan pikkuisen ajolenkin jälkeen tai viimeistään ajon ja vikakoodienpoiston jälkeen.
Sekä pyyhkimet ovat jähmeessä eli luultavasti tyyppivikaa puskee kovasti sieltäkin :)

|rixu|
-
Viestit: 48
Liittynyt: 19.10.2009 20:03

ViestiKirjoittaja |rixu| » 7.3.2012 21:20

Nyt on sitten haldexin öljyt vaihdettu, ilmamassamittari putsistettu ja muuta pikku huoltoa taas harrasteltu.
Kaikille jotka on käyttänyt 85e siihen upeaanmahtavaansiistiin Klann Haldex avaimeen niin tästä pitkä hymynaama :)
Materiaalit löydetty ukon avustuksella hallin nurkista pyörimästä. Ja ihan normaalilla räikällä sitten pyöritellään suodatin auki, toimii,

Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.3.2012 23:07

Tarkoituksenmukainen työkalu on aina kaunis(?). :)

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 11.3.2012 0:21

Do dii :) Kiva nähdä vekottimestakin kuvia. On se jotenkin niin palkitsevaakin nähdä että jollekkin on oikeasti ollut apua ja lopputulos toimii :) Ps tutkin sitä yhtä juttua, laitan mailia kun saan keksittyä sen paremmin, jos vaikka seuraava toimisikin...

|rixu|
-
Viestit: 48
Liittynyt: 19.10.2009 20:03

ViestiKirjoittaja |rixu| » 12.3.2012 21:59

Jooo nyt kuhan muistasin niin nappaan sulle sen kuvan tässä niin näät vähän ideaa.

Ei auttanu haldex öljyjen vaihto nelikon pätkimiseen. Pakkasen jälkeen ei vedä takaa mutta pienen ajon jälkeen taas pätskii. Esipainepumppu luultavasti jähmettyy pakkasella ja ei jaksa siten pyöriä tarpeeksi. Eli siis esipainepumpulle pientä elvytystä suunnitemissa seuraavaksi jos tässä sattuisi kerkeämään taas auton alle.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.3.2012 6:33

Mulla rupes TT:ssä pätkimään veto tuossa vuosi sitten... Mietiskelin jo tuossa pätkimisen alkuvaiheissa, että pumppuhan se varmaan on menossa ja sittenhän se loppulta loppui. Veto takaa kokonaan nimittäin. Tavallaan ihan hyvä, että se takapään veto kokonaan lakkasi, pari kertaa ihan normaalissa kiihdytyksessä paukkui nimittäin melkoisesti tuo peräpää, kun vetoa oli, ei ollut, oli taas ja sitten taas ei. Ja näitä aikoja vuodesta kun eleltiin, niin oli pitoa ja välillä taas ei, joka sinällään vielä pahensi tuota tilannetta.

Lääkettä mietiskelin, uusi pumppu olisi ollut aika suolaisen hintainen, eikä ollut oikeastaan mahdollisuutta seisottaa autoa missään nosturipaikalla, joten pumpun korjaaminenkaan ei tullut oikein kyseeseen. Uusi moottori pumppuun ei sekään ole mikään ihan ilmainen (taisi olla 160 euron luokkia). Joten vanha tuttu businesskumppani eBay auki ja hoplaa, 32tkm ajetusta kolari-R32:sta pumppu muka-naurettavan-halvalla kotiin. Pienen punnertamisen jälkeen se pumppu sinne sujahti ja vetokin palautui.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa