garrett 1749v ja suora putki
Valvoja: ffp jäsenet
garrett 1749v ja suora putki
Elikkäs miten mahtaa toimia kyseinen ahdin suoralla putkella ilman kattia? Ettei vaikuttaisi ahtopaineisiin?
Tuohon mun ATD koneeseenhan tehdas lupaa 100hv ja 240Nm. Vakiona mitattiin 107hv ja 254Nm. Lastulla 143hv ja 327Nm. Sitten tein suoran 3" putken ja ahtopaineet rupesi 3krpm jälkeen nousemaan väkisin. Koneen läpi menevä ilmamäärä kasvoi ja ahdin jäi entistä "pienemmäksi". Piti leikata ylhäältä syöttöjä jolloin tuli 11hv vähemmän tehoa, mutta toisaalta noin 2krpm tuntumaan tuli 11Nm lisää vääntöä. Kunhan tuon ahtimen saa vaihdetuksi niin saa kaiken hyödyn irti putkistosta. Toisaalta jos siivikköä olisi avannut tankoa säätämällä niin olisi varmaan päässyt parempaan tulokseen, mutta siihen ei nyt tässä tapauksessa ryhdytty. Hommataan sitten rehelliseti isompi ahdin kerralla.
Eikös suora putki tarkoita, että ei ole kattia? Siis ei ole kissaa putkessa. Kolmen tonnin jälkeen se nousi 1.3barista rajoittajaa kohden koko ajan nousten aina jonnekin 1.5barin nurkille. Pakopaine kasvoi enemmän. Se tais kivuta jo jonnekin päälle 2 baariin. Jos sulla katti on paikoillaan ja mieto softa niin ei luulis olevan mitään ongelmaa. Tuo mun eka softa vaan oli jo tuolle ahtimelle vakiosäädöissään aika tiukka. Pelasi kyllä kuin unelma vakio putkistolla, mutta tuli huomattua, että nuo pikku VNT:t tykkää siitä putkiston/katin tuomasta pakopaineesta. Nii oli mulla välissä takapönttökin poistettu ja sillä ei ollut negatiivista vaikutusta softatuun koneeseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”