garrett 1749v ja suora putki

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

garrett 1749v ja suora putki

ViestiKirjoittaja Jambero » 3.3.2012 19:08

Elikkäs miten mahtaa toimia kyseinen ahdin suoralla putkella ilman kattia? Ettei vaikuttaisi ahtopaineisiin?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 4.3.2012 0:31

Tuohon mun ATD koneeseenhan tehdas lupaa 100hv ja 240Nm. Vakiona mitattiin 107hv ja 254Nm. Lastulla 143hv ja 327Nm. Sitten tein suoran 3" putken ja ahtopaineet rupesi 3krpm jälkeen nousemaan väkisin. Koneen läpi menevä ilmamäärä kasvoi ja ahdin jäi entistä "pienemmäksi". Piti leikata ylhäältä syöttöjä jolloin tuli 11hv vähemmän tehoa, mutta toisaalta noin 2krpm tuntumaan tuli 11Nm lisää vääntöä. Kunhan tuon ahtimen saa vaihdetuksi niin saa kaiken hyödyn irti putkistosta. Toisaalta jos siivikköä olisi avannut tankoa säätämällä niin olisi varmaan päässyt parempaan tulokseen, mutta siihen ei nyt tässä tapauksessa ryhdytty. Hommataan sitten rehelliseti isompi ahdin kerralla.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 4.3.2012 8:40

Oliko sulla kattikin pois? Ja kuinka paljon paineet nousi?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 4.3.2012 13:11

Eikös suora putki tarkoita, että ei ole kattia? Siis ei ole kissaa putkessa. Kolmen tonnin jälkeen se nousi 1.3barista rajoittajaa kohden koko ajan nousten aina jonnekin 1.5barin nurkille. Pakopaine kasvoi enemmän. Se tais kivuta jo jonnekin päälle 2 baariin. Jos sulla katti on paikoillaan ja mieto softa niin ei luulis olevan mitään ongelmaa. Tuo mun eka softa vaan oli jo tuolle ahtimelle vakiosäädöissään aika tiukka. Pelasi kyllä kuin unelma vakio putkistolla, mutta tuli huomattua, että nuo pikku VNT:t tykkää siitä putkiston/katin tuomasta pakopaineesta. Nii oli mulla välissä takapönttökin poistettu ja sillä ei ollut negatiivista vaikutusta softatuun koneeseen.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 4.3.2012 13:43

Toimivan vakiokatin poistolla ei ole mitään positiivista vaikutusta vakioon tai vähän viritettyyn autoon. Negatiivista onkin sitten reilummin, suurimpina ehkä pakoäänien reilu kasvu ja pakokaasujen kitkerä tuoksu ilman kattii. En siis suosittele kellekään alle 220hv autoon.

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 4.3.2012 21:11

Eipä tuossa ole muuta kuin evry mod. Mietin vaan sitä ettei nyt ahdin hajoaisi paineitten takia. Vnt ahtimella ulahtaa kyllä hienosti kun on suora putki.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 5.3.2012 0:34

Mullakin ulahteli aika kuuluvasti kun oli takapönttö pois. Katin poiston jälkeen hävis sitten kaikki turhat ulahdukset.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 7.3.2012 23:27

ainaki afn passatissa vaikutti katin poisto alavääntöihin, ja 3" torvi ahtimelta asti vislaa aika radikaalisti enemmän ja niinku yllä just on niin kihahtelee aina vaihto vaiheessa sekä isommilla paineilla moottori jarrulla..

Jambero
-
Viestit: 85
Liittynyt: 31.10.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jambero » 27.3.2012 11:11

Kuinka kauan tollasen ahtimen pitäs pyöriä sammutuksen jälkeen? Itsellä ei pyöri kuin noin 5 sec.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.3.2012 13:49

Sitä luokkaa se mullakin pyörii.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 47 vierailijaa