Tarina tehottomasta 1.9TDI AFN:stä
Valvoja: ffp jäsenet
Tarina tehottomasta 1.9TDI AFN:stä
Tossa viime toukokuussa investoin itelleni projektikuntoisen Audi A6 1.9TDI automaatin. Autolla oli ajettu aivan ruokottomasti. Tuolloin mittarissa oli 710tkm ja keulasta auto tosiaan siltä näyttikin. Kesän aikana ehostin koria uusimalla etupuskurin ja lokasuojat sekä maalauttamalla keulan osat.
Audi on ensimmäinen diesel-auto, jonka olen ikinä omistanut, joten tekniikan kanssa oli ihmettelemistä enemmän ja vähemmän. Ihmettelin mitä osia autossa oli ja mikä oli minkäkin funktio. Tekniikan toimiminen aiheutti erinäisiä murheita jo heti alkuun, koska ensimmäinen kiihdytys moottoritielle tuntui hiiiiiiiitaaaaaltaaaa. Toinen ongelma oli se, että koko härveli tuntui nypyttävän kiihdytettäessä enemmän. Paikallistin vian moottorin yltiömaiseen tärinään ja hytinään. Kotiin saapuessa ihmettelin pientä sivuääntä ja totesin öljyä olevan liian vähän. Lisäsin öljyä litran.
Karun alun jälkeen auto seisoi muutaman kuukauden inspiraatiota odotellessa samalla kun remontoin kaksiotani kuntoon. Siinä sivussa sitten kunnostin kopan ja laitoin auton takaisin ajoon. Termostaatti ja lämpöanturi piti vaihtaa, koska moottori ei lämmennyt oikein ja mittari näytti mitä sattuu. Moottorin heiluminen oli niin tajutonta, että jo siitä huomasi ettei kaikki ole kunnossa. Tuolloin duunikaveri totes, että koitahan lykätä rvs-käsittely. No minäpä investoin sen reilu 80e mitä kokonainen käsittely kustantaa ja ajoin 1500km ja mitä kävikään - kone ei enää heilunut ja kiihtyi tasaisen hitaasti :)
Kun tärinäongelma oli takana, niin jotenkin kuitenkin jäi kummittelemaan koneen karkea käyntiääni. Ei se ihan kunnossa ollut vieläkään. Vein auton dieselpajalle ja kaveri lykkäs koneen kiinni. "Ei vikakoodeja!" No senhän tiesinkin, koska nollasin itse lämpöanturin aiheuttaman vikakoodin. Dieselpajalla selvisi kuitenkin, että pumpun ajoitus on liian aikaisella. Ennakko on jotain 0.5 kun pitäisi olla 2.5 tuntumassa. Samalla kaveri tajus, että mun polttoainepaluulinjat vuotaa, joten ne tuli siinä samalla kunnostettua. Karkeaa käyntiääntä kun ihmeteltiin, niin pajan ukko sanoi, että suuttimet ne on ehtoopuolella kun on karkea käyntiääni.
Pajalta lähdin sitten pettyneenä ja totesin, että no kait se on sitten noin pirun laiska vaan tuo kottero eikä ilman suuttimien vaihtoa tule kuntoon. Aikani sitten talvella erinäisiä topicceja selaillessa ja vikadiagnooseja katsellessa tajusin, että joko N75-venttiili on rikki tai sitten turbo jumissa. Hankin uuden N75-venttiilin ja vieläkään ei menohalut parantuneet. Kulutuskin huiteli kovilla pakkasilla ihan tapissaan melkeen 10l/100km. Turbo perhana.. se on pakko olla jumissa...
Turbon irroitus ja avaaminen sekä imusarjan irroitus paljastivat, että vnt-mekanismi oli jumisssa. Puhdistin vnt-mekanismin ja kasasin auton takaisin läjään. Hei jees täähän rupes kulkeen! No joo ilo oli lyhytaikaista kun tuntui, että poljinta saa polkea edelleen. Kierrosherkkyys parani, mutta veto oli yhtä töksyvää kuin aiemminkin. Auto ei tosin enää mennyt limppiin, eli toimi ainakin huomattavasti paremmin kuin ikinä tähän mennessä mun omistuksen aikana.
Ahdinremppaa tehtäessä tajusin, että EGR:n kellon vuotaminen ei vissiin ole hyvä asia kun aikani siinä asiaa pohdiskelin. Venttiilin kuuluu pitää kaikki sonta sisällään ja valaa sitä vain imusarjaan tarpeen mukaan. Meikäläisen moottorin EGR-vena syyti kaiken paskan pakoputken joustoliitokseen ja samalla vuoti ahdot koneesta pihalle.
Eilen sain EGR-venttiilin vaihdettua ja kappaskummaa kone hiljeni kierroksilla huomattavasti ja väännöt tuli koneeseen takaisin.
Kerrataan siis vielä miten pommikoneesta/paljon ajetusta voi vielä saada pelin:
- jos on käynnistysongelmia, tarkasta puristukset ja polttoaineensyötön ennakko
- tarkista/tarkistuta suuttimien kunto
- jos moottori heiluu liikaa, tee rvs- tms. käsittely koneelle
- vaihda aivan kaikki suodattimet
- vaihda kaikki mahdolliset alipaineletkut
- tarkasta nestevuodot
- tarkasta ilmavuodot
- jos moottorissa on vnt-ahdin, tarkasta vnt-mekanismin toiminta
- jos vnt-mekanismi ei toimi, mutta tanko liikkuu vapaasti, tarkasta kellon toiminta. Jos kello toimii, vaihda N75 venttiili. HUOM! rikkoutunut alipaineletku aiheuttaa välittömästi N75 toimimattomuuden tai toimintahäiriön.
- jos jokin alipainekello (vnt,hukkaportti,egr) vuotaa, vaihda se välittömästi uuteen
Näillä toimenpiteillä pitäis taas toimia jos moottori on vaan mekaanisesti edes keskinkertaisessa kunnossa. Omaani oli tehty kansiremppa, joten kanteen liittyvät ongelmat oli jo suljettu pois. Nokathan näissä kuluu ja ohjurit yms. joten näissäkin pitää olla tarkkana jos on näitä monia satoja tuhansia ajettuja.
Oli pakko kirjottaa tänne, koska diagnostiikka ei antanu ensimmäistäkään vikakoodia ja silti näin monta asiaa oli pielessä koneessa. Vaihtolistalla ovat vielä suuttimet ja liian aikaista ajoitustakaan en ole vielä korjannut, koska työvälineet puuttuu. Myöskään puristuksia ei ole omastani mitattu, mutta ei ne välttämättä aivan kunnossa ole, koska dokumenteissa ei ole alakertarempasta merkintää.
Audi on ensimmäinen diesel-auto, jonka olen ikinä omistanut, joten tekniikan kanssa oli ihmettelemistä enemmän ja vähemmän. Ihmettelin mitä osia autossa oli ja mikä oli minkäkin funktio. Tekniikan toimiminen aiheutti erinäisiä murheita jo heti alkuun, koska ensimmäinen kiihdytys moottoritielle tuntui hiiiiiiiitaaaaaltaaaa. Toinen ongelma oli se, että koko härveli tuntui nypyttävän kiihdytettäessä enemmän. Paikallistin vian moottorin yltiömaiseen tärinään ja hytinään. Kotiin saapuessa ihmettelin pientä sivuääntä ja totesin öljyä olevan liian vähän. Lisäsin öljyä litran.
Karun alun jälkeen auto seisoi muutaman kuukauden inspiraatiota odotellessa samalla kun remontoin kaksiotani kuntoon. Siinä sivussa sitten kunnostin kopan ja laitoin auton takaisin ajoon. Termostaatti ja lämpöanturi piti vaihtaa, koska moottori ei lämmennyt oikein ja mittari näytti mitä sattuu. Moottorin heiluminen oli niin tajutonta, että jo siitä huomasi ettei kaikki ole kunnossa. Tuolloin duunikaveri totes, että koitahan lykätä rvs-käsittely. No minäpä investoin sen reilu 80e mitä kokonainen käsittely kustantaa ja ajoin 1500km ja mitä kävikään - kone ei enää heilunut ja kiihtyi tasaisen hitaasti :)
Kun tärinäongelma oli takana, niin jotenkin kuitenkin jäi kummittelemaan koneen karkea käyntiääni. Ei se ihan kunnossa ollut vieläkään. Vein auton dieselpajalle ja kaveri lykkäs koneen kiinni. "Ei vikakoodeja!" No senhän tiesinkin, koska nollasin itse lämpöanturin aiheuttaman vikakoodin. Dieselpajalla selvisi kuitenkin, että pumpun ajoitus on liian aikaisella. Ennakko on jotain 0.5 kun pitäisi olla 2.5 tuntumassa. Samalla kaveri tajus, että mun polttoainepaluulinjat vuotaa, joten ne tuli siinä samalla kunnostettua. Karkeaa käyntiääntä kun ihmeteltiin, niin pajan ukko sanoi, että suuttimet ne on ehtoopuolella kun on karkea käyntiääni.
Pajalta lähdin sitten pettyneenä ja totesin, että no kait se on sitten noin pirun laiska vaan tuo kottero eikä ilman suuttimien vaihtoa tule kuntoon. Aikani sitten talvella erinäisiä topicceja selaillessa ja vikadiagnooseja katsellessa tajusin, että joko N75-venttiili on rikki tai sitten turbo jumissa. Hankin uuden N75-venttiilin ja vieläkään ei menohalut parantuneet. Kulutuskin huiteli kovilla pakkasilla ihan tapissaan melkeen 10l/100km. Turbo perhana.. se on pakko olla jumissa...
Turbon irroitus ja avaaminen sekä imusarjan irroitus paljastivat, että vnt-mekanismi oli jumisssa. Puhdistin vnt-mekanismin ja kasasin auton takaisin läjään. Hei jees täähän rupes kulkeen! No joo ilo oli lyhytaikaista kun tuntui, että poljinta saa polkea edelleen. Kierrosherkkyys parani, mutta veto oli yhtä töksyvää kuin aiemminkin. Auto ei tosin enää mennyt limppiin, eli toimi ainakin huomattavasti paremmin kuin ikinä tähän mennessä mun omistuksen aikana.
Ahdinremppaa tehtäessä tajusin, että EGR:n kellon vuotaminen ei vissiin ole hyvä asia kun aikani siinä asiaa pohdiskelin. Venttiilin kuuluu pitää kaikki sonta sisällään ja valaa sitä vain imusarjaan tarpeen mukaan. Meikäläisen moottorin EGR-vena syyti kaiken paskan pakoputken joustoliitokseen ja samalla vuoti ahdot koneesta pihalle.
Eilen sain EGR-venttiilin vaihdettua ja kappaskummaa kone hiljeni kierroksilla huomattavasti ja väännöt tuli koneeseen takaisin.
Kerrataan siis vielä miten pommikoneesta/paljon ajetusta voi vielä saada pelin:
- jos on käynnistysongelmia, tarkasta puristukset ja polttoaineensyötön ennakko
- tarkista/tarkistuta suuttimien kunto
- jos moottori heiluu liikaa, tee rvs- tms. käsittely koneelle
- vaihda aivan kaikki suodattimet
- vaihda kaikki mahdolliset alipaineletkut
- tarkasta nestevuodot
- tarkasta ilmavuodot
- jos moottorissa on vnt-ahdin, tarkasta vnt-mekanismin toiminta
- jos vnt-mekanismi ei toimi, mutta tanko liikkuu vapaasti, tarkasta kellon toiminta. Jos kello toimii, vaihda N75 venttiili. HUOM! rikkoutunut alipaineletku aiheuttaa välittömästi N75 toimimattomuuden tai toimintahäiriön.
- jos jokin alipainekello (vnt,hukkaportti,egr) vuotaa, vaihda se välittömästi uuteen
Näillä toimenpiteillä pitäis taas toimia jos moottori on vaan mekaanisesti edes keskinkertaisessa kunnossa. Omaani oli tehty kansiremppa, joten kanteen liittyvät ongelmat oli jo suljettu pois. Nokathan näissä kuluu ja ohjurit yms. joten näissäkin pitää olla tarkkana jos on näitä monia satoja tuhansia ajettuja.
Oli pakko kirjottaa tänne, koska diagnostiikka ei antanu ensimmäistäkään vikakoodia ja silti näin monta asiaa oli pielessä koneessa. Vaihtolistalla ovat vielä suuttimet ja liian aikaista ajoitustakaan en ole vielä korjannut, koska työvälineet puuttuu. Myöskään puristuksia ei ole omastani mitattu, mutta ei ne välttämättä aivan kunnossa ole, koska dokumenteissa ei ole alakertarempasta merkintää.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Et sitten yhtenä vaihtoehtona tohon egr korjaukseen ajatellu tulppausta? Ymmärrän kyllä jos ei sitä halua tehdä talven kylmyyttä ajatellen.... Oliko imusarja miten tukossa Tarvitsiko puhdistaa? Omassani 300 000km ajetussa oli kolmossylinterin imukanava melkein tukossa, tämä josti siihen että en voinut olla tulppaamatta egr:ää.
Tuohon autoosi on ilmeisesti aika vasta ennen ostoasi vaihdettu hammashihna? Olisko siinä mennyt ajotus pieleen. Tätä aihetta ihan vasta käsitelty: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=163628
Jos koneen käyntiääni on huomattavan karkea niin sen vois myös olettaa johtuvan siitä aikaisessa olevasta ajoituksesta. Kovin paljon aikaisella oleva ajoitus ei pitemmän päälle ole koneelle terveellistä....
Savuttaako kone? Yleensä se kertoo suuttimienkunnosta. Vanhemmiten suuttimista aukaisupaine laskee ja ne voivat myös alkaa "kusemaan" eli vuotamaan. Lisäksi saattavat kulua niin että polttoaine suihu ei ole ole enää optimaalinen. Nämä aiheuttaa kaikki savutusta. Suuttimia ei välttämättä tarvitse vaihtaa vaan jos kyse on pelkästään aukaisupaineen laskusta ne voi yleensä säätää. Eli kannattaa eka käyttää niitä dieselpajalla ennen kuin alkaa osteleen uusia. Myös ruiskutus pumppu kuluu ajan mittaan. En tiedä siten miten pitkään ne kestää näissä autoissa ajaa yleensä. Niitäkin voi kunnostaa mutta voi olla että hyvällä tuurilla saa käytetyn vähemmän ajetun pumpun halvemmalla.
Ja eihän se tuo vikadiaknostiikka kaikkeen anna vastausta. vikaa joka ei oirehdi jollekkin aturille jää siltä huomaamatta.
Tuohon autoosi on ilmeisesti aika vasta ennen ostoasi vaihdettu hammashihna? Olisko siinä mennyt ajotus pieleen. Tätä aihetta ihan vasta käsitelty: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=163628
Jos koneen käyntiääni on huomattavan karkea niin sen vois myös olettaa johtuvan siitä aikaisessa olevasta ajoituksesta. Kovin paljon aikaisella oleva ajoitus ei pitemmän päälle ole koneelle terveellistä....
Savuttaako kone? Yleensä se kertoo suuttimienkunnosta. Vanhemmiten suuttimista aukaisupaine laskee ja ne voivat myös alkaa "kusemaan" eli vuotamaan. Lisäksi saattavat kulua niin että polttoaine suihu ei ole ole enää optimaalinen. Nämä aiheuttaa kaikki savutusta. Suuttimia ei välttämättä tarvitse vaihtaa vaan jos kyse on pelkästään aukaisupaineen laskusta ne voi yleensä säätää. Eli kannattaa eka käyttää niitä dieselpajalla ennen kuin alkaa osteleen uusia. Myös ruiskutus pumppu kuluu ajan mittaan. En tiedä siten miten pitkään ne kestää näissä autoissa ajaa yleensä. Niitäkin voi kunnostaa mutta voi olla että hyvällä tuurilla saa käytetyn vähemmän ajetun pumpun halvemmalla.
Ja eihän se tuo vikadiaknostiikka kaikkeen anna vastausta. vikaa joka ei oirehdi jollekkin aturille jää siltä huomaamatta.
Imusarja oli käytännössä täysin puhdas pientä paskanoroa lukuunottamatta. Kansiremppa on tehty tohon joskus 20tkm sitten ja kannen hilut kaikki samalla puhdistettu. Jakohihna tuolloin kera vesipumpun vaihdeltu. Dieselpajan mukaan jakajapumppu on jäänyt säätämättä hihnavaihdossa ja nyt se pitäis säädellä sitten ihan lähiaikoina.
EGR oli tukossa kun toi auto tuli mulle. Tulppaus kävi kyllä mielessä ja teetin broidilla laippojakin muutamat todetakseni, että netissä yhessä kuvassa olleet mitat eivät olleet suoraan sopivat tohon omaan. Voipi olla, että tulee tulpatuksi jossain vaiheessa kun otan tosta vanhasta egr:stä just oikeet mitat ja teetätän sopivia laippoja.
Ei se käyntiääni niin karkea ole kuin ehkä tekstistä annan ymmärtää, vaan nyt ainakin kuulostaa ihan normaalilta dieselin tyhjäkäynniltä. Dieselpajan ukko sanoi ettei toi ajotus vaikuta käyntiääneen kun heittää vaan ton verran. Suurempana syynä ääneen piti suuttimia.
Todennäköisesti suuttimet tarttis vaan shimmauksen, mutta kun tartten autoa koko ajan ajossa, niin mulla ei ole mahdollisuutta leväyttää sitä kesken viikon suuttimien huoltoon. Auto ei savuta eikä lykkää minkäänlaista mustaa perässään vaikka kuinka monottaisin ja savuarvot oli loistavat leimalla. Eipä ne savuarvot tosin ois voinutkaan kovat olla, kun ahdin oli jumissa ja systeemit vuoti niin ei menny ahdonalaselle syötölle varmaan ollenkaan... Tilanne oli hieman toki toinen kun auto minulle tuli. Silloin pöllytteli komeasti sinistä tyhjäkäynnillä ja kaikkea muuta mukavaa :D
Tilasin satsin suuttimia runkoineen saksasta ~300€ hintaan ja ne pitäs sitten vaihdella jahka tulevat. Ennen vaihtoa laitan kyllä ton jakajapumpun kohilleen jollain keinolla. Vanhat suuttimet voi käyttää sitten vaikka amistolla puhdistuksessa ja shimmauksessa ja lykätä myyntiin runkoineen kun ovat testattu ja kunnostettu jos niistä enää kalua saa.
Vikadiagnostiikka ei nimenomaan anna mitään tietoa kun kyseessä on pääasiassa mekaanisia vikoja.
EGR oli tukossa kun toi auto tuli mulle. Tulppaus kävi kyllä mielessä ja teetin broidilla laippojakin muutamat todetakseni, että netissä yhessä kuvassa olleet mitat eivät olleet suoraan sopivat tohon omaan. Voipi olla, että tulee tulpatuksi jossain vaiheessa kun otan tosta vanhasta egr:stä just oikeet mitat ja teetätän sopivia laippoja.
Ei se käyntiääni niin karkea ole kuin ehkä tekstistä annan ymmärtää, vaan nyt ainakin kuulostaa ihan normaalilta dieselin tyhjäkäynniltä. Dieselpajan ukko sanoi ettei toi ajotus vaikuta käyntiääneen kun heittää vaan ton verran. Suurempana syynä ääneen piti suuttimia.
Todennäköisesti suuttimet tarttis vaan shimmauksen, mutta kun tartten autoa koko ajan ajossa, niin mulla ei ole mahdollisuutta leväyttää sitä kesken viikon suuttimien huoltoon. Auto ei savuta eikä lykkää minkäänlaista mustaa perässään vaikka kuinka monottaisin ja savuarvot oli loistavat leimalla. Eipä ne savuarvot tosin ois voinutkaan kovat olla, kun ahdin oli jumissa ja systeemit vuoti niin ei menny ahdonalaselle syötölle varmaan ollenkaan... Tilanne oli hieman toki toinen kun auto minulle tuli. Silloin pöllytteli komeasti sinistä tyhjäkäynnillä ja kaikkea muuta mukavaa :D
Tilasin satsin suuttimia runkoineen saksasta ~300€ hintaan ja ne pitäs sitten vaihdella jahka tulevat. Ennen vaihtoa laitan kyllä ton jakajapumpun kohilleen jollain keinolla. Vanhat suuttimet voi käyttää sitten vaikka amistolla puhdistuksessa ja shimmauksessa ja lykätä myyntiin runkoineen kun ovat testattu ja kunnostettu jos niistä enää kalua saa.
Vikadiagnostiikka ei nimenomaan anna mitään tietoa kun kyseessä on pääasiassa mekaanisia vikoja.
kaverihinta oli tällä kertaa kyseessä :) Laitan kyllä seuraavaankin paljon ajettuun dieseliin ton käsittelyn oli kaverihinta tai ei.. niin iso vaikutus oli siihen koneen pysymiseen paikoillaan. Eihän tolla sillon juurikaan huomattavaa vaikutusta ole, kun koko kone on kunnossa, mutta sillon ei tartte laittaakaan kuin yksi käsittely ja ajella menemään :)
Kannattaa melkeimpä hommata se Vag-Com niin voit helposti säätää tuon ajotuksen kohdalleen, muutenkin aika kelpo kapistus näiden tdi-vekottimien kanssa. Tuo 300€ olisi kannattanut ennemminkin sijoittaa esim. pykälää suurempiin suuttimiin jolla olisit saanut samalla pari kymmentä heposta lisää, tuolla hintaa saa sellaiset niihin omiin runkoihin tehtynä kun ne rungot ei siinä mihinkään kulu, poislukien tunnistinsuutin joka joskus ajan myötä voi alkaa kränäämään.
Mainiot kilsat audissa, kyllähän tuollasella AFN:llä ajaa huollettuna vielä vaikka kuinka paljon -onhan tuo pelannut näemmä laistetuilla huolloillakin jo aika pitkään :) Nyt kun saat tuon konepuolen alkuperäiseen loistoonsa, voikin varmaan alkaa ihmettelemään luistavaa vaihdelaatikkoa...
Harvemmin kuluu.
Itse tarkastaisin tuon verran ajetusta AFN:stä muiden perusasioiden lisäksi apuakselin sekä öljypumpun kunnon ja sitten kovaa ajoa vain, lohko ja alakerta tuossa muuten tuskin on kovin kulumaan vielä päässyt jos öljyjä on muisteltu vähän edes vaihdella.
Mainiot kilsat audissa, kyllähän tuollasella AFN:llä ajaa huollettuna vielä vaikka kuinka paljon -onhan tuo pelannut näemmä laistetuilla huolloillakin jo aika pitkään :) Nyt kun saat tuon konepuolen alkuperäiseen loistoonsa, voikin varmaan alkaa ihmettelemään luistavaa vaihdelaatikkoa...
Nokathan näissä kuluu
Harvemmin kuluu.
Itse tarkastaisin tuon verran ajetusta AFN:stä muiden perusasioiden lisäksi apuakselin sekä öljypumpun kunnon ja sitten kovaa ajoa vain, lohko ja alakerta tuossa muuten tuskin on kovin kulumaan vielä päässyt jos öljyjä on muisteltu vähän edes vaihdella.
kokeilen tässä viikonloppuna vanhalla vag-comin versiolla testata yhteyksiä jos vaikka lähtis toimimaan.
Suutinpuolesta on monella varmasti omat näkemyksensä ja omani on lykätä alkuperäistä vanhojen tilalle. Mulla on sitten ne irrallaan olevat suuttimet ja rungot, jotka voin joskus aikanaan retusoida kuntoon ja vaihtaa kärjet jos menopuoli rupee tympimään. Kuten aiemmin kirjottelinkin mulla ei ole mahdollisuuksia seisottaa autoa pihassa, koska työ vaatii autoa joka päivä, joten kokonaan uusien vaihtaminen on ainut ratkaisu, jolla saadaan toi homma kuntoon päivän aikana (lue viikonloppuna). Ei tietenkään taloudellisin eikä eniten tehon perään menevä ratkaisu, mutta toiminee siinä missä muutkin vaihtoehdot.
ps. auto tuskin olisi päässyt näin pitkälle ellei se olisi ollut koko ajan vakio.
Suutinpuolesta on monella varmasti omat näkemyksensä ja omani on lykätä alkuperäistä vanhojen tilalle. Mulla on sitten ne irrallaan olevat suuttimet ja rungot, jotka voin joskus aikanaan retusoida kuntoon ja vaihtaa kärjet jos menopuoli rupee tympimään. Kuten aiemmin kirjottelinkin mulla ei ole mahdollisuuksia seisottaa autoa pihassa, koska työ vaatii autoa joka päivä, joten kokonaan uusien vaihtaminen on ainut ratkaisu, jolla saadaan toi homma kuntoon päivän aikana (lue viikonloppuna). Ei tietenkään taloudellisin eikä eniten tehon perään menevä ratkaisu, mutta toiminee siinä missä muutkin vaihtoehdot.
ps. auto tuskin olisi päässyt näin pitkälle ellei se olisi ollut koko ajan vakio.
Tää ei enää olekaan niin tehoton kuin ostaessa. Edellisestä kirjotuksesta on tapahtunut seuraavaa:
- ahtovuotoja paikkailtu
- suuttimia yritetty vaihtaa vaan ei onnistunut kun sain paskaa säkillisen, eli vanhat meni taas takasin
- jakajapumpun ajoitus laitettu kohdalleen
- 1kpl ahtoputkista uusittu klemmareineen vuotojen takia
Näillä resepteillä mm. loota toimii paremmin, vääntöjä tulllut reilusti koneeseen, kickdown toimii herkemmin, vaihteet vaihtuu siistimmin, kiihtyy huimasti paremmin. Kylmänä kuulostaa edelleen aivan karseelta, mutta heti kun lämpenee, niin toimii kyllä todella hienosti verrattuna siihen mitä oli mulle tullessaan.
Noista suuttimista vielä. Tilailin tosiaan runkoineen päivineen dieselkontor.de:stä satsin ja ne toimi vissiin hyvin joku muutaman sata metriä, jonka jälkeen lähti vuotamaan komeesti ja ainakin yks suutin feilas kokonaan syytäen kaiken lävitseen ja pilvi oli takana sen mukanen oli ajossa tai tyhjäkäynnillä. Koko sarja lähtee postissa takasin saksaan ja otan rahani takasin.. kesällä vois harkita suuttimien remontoimista ihan täällä Suomessa kun auto voi olla hetken paikoillaan. Halvalla ei hyvää saa...
- ahtovuotoja paikkailtu
- suuttimia yritetty vaihtaa vaan ei onnistunut kun sain paskaa säkillisen, eli vanhat meni taas takasin
- jakajapumpun ajoitus laitettu kohdalleen
- 1kpl ahtoputkista uusittu klemmareineen vuotojen takia
Näillä resepteillä mm. loota toimii paremmin, vääntöjä tulllut reilusti koneeseen, kickdown toimii herkemmin, vaihteet vaihtuu siistimmin, kiihtyy huimasti paremmin. Kylmänä kuulostaa edelleen aivan karseelta, mutta heti kun lämpenee, niin toimii kyllä todella hienosti verrattuna siihen mitä oli mulle tullessaan.
Noista suuttimista vielä. Tilailin tosiaan runkoineen päivineen dieselkontor.de:stä satsin ja ne toimi vissiin hyvin joku muutaman sata metriä, jonka jälkeen lähti vuotamaan komeesti ja ainakin yks suutin feilas kokonaan syytäen kaiken lävitseen ja pilvi oli takana sen mukanen oli ajossa tai tyhjäkäynnillä. Koko sarja lähtee postissa takasin saksaan ja otan rahani takasin.. kesällä vois harkita suuttimien remontoimista ihan täällä Suomessa kun auto voi olla hetken paikoillaan. Halvalla ei hyvää saa...
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Mun tapauksessa kun vuotokohdat oli nimenomaan letkukiinnityspisteissä. Löytäminen oli melko helppoa kun pääs auton alle pälyileen ja näki huohotusöljyvuotoa ahtoputkien letkujen juurissa. Sama homma konehuoneen puolella. Pälyilin kaikki liitokset lävitse ja kokeilin käsin, että ovat kuivia. Yksi liitos ei ollut kuiva ja lopputulemana sen joutukin sitten vaihtaan kun tarkastin kuntoa hieman tarkemmin.
Helpoin tapa löytää vuodot on taatusti ottaa jokainen letku erikseen irti, tarkastaa ne käsin ja tarvittaessa uusia kaikki klemmarit samalla sekä puhdistaa kiinnityspinnat.
Välijäähyn ja letkut voi testata paineistamalla, eli tulpat päihin ja kompuralla ilmaa barin verran ja sit vaan suhinoita kuunteleen. Saman voi tehdä sille keulapalkin pätkälle jos epäilee, että siinä olis vuotoa.
Yleisimmät vuotokohdat ovat nimenomaan niistä liitoskohdista, koska tehtaan jäljiltä avatut liitokset kun joutuu avaamaan ja laittaan toisenlaisen klemmarin niin kokematon asentaja ei laita klemmareita välttämättä tarpeeksi tiukalle.
Helpoin tapa löytää vuodot on taatusti ottaa jokainen letku erikseen irti, tarkastaa ne käsin ja tarvittaessa uusia kaikki klemmarit samalla sekä puhdistaa kiinnityspinnat.
Välijäähyn ja letkut voi testata paineistamalla, eli tulpat päihin ja kompuralla ilmaa barin verran ja sit vaan suhinoita kuunteleen. Saman voi tehdä sille keulapalkin pätkälle jos epäilee, että siinä olis vuotoa.
Yleisimmät vuotokohdat ovat nimenomaan niistä liitoskohdista, koska tehtaan jäljiltä avatut liitokset kun joutuu avaamaan ja laittaan toisenlaisen klemmarin niin kokematon asentaja ei laita klemmareita välttämättä tarpeeksi tiukalle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa