Nyt tarvitsisi etäapua... Kyseessä on '91 T4 2,0 bensalla (AAC), 285 tkm. Caravellen tyhjäkäyntiongelma alkoi viime kesänä siten, että käynnistyksen jälkeen kierrokset putosivat reilusti alle tyhjäkäynnin - usein kone myös sammui tässä vaiheessa. Liikkeelle lähdön jälkeen kulku oli erittäin takkuista ja tuntui, että "kone harasi vastaan" ja muutenkin tuntui menevän vajaalla moottorinohjauksella. Oire viittasi imuvuotoon, joka löytyikin ECU:n alipaineputkesta. Korjauksen jälkeen ok useita kuukausia.
Nyt oireet palasivat ja itse asiassa pahenivat. Tyhjäkäynti horjuu, kierrosten laskun jälkeen kone sakkaa, pakokaasut haisevat raa'alle ja pakoääni on selvästi "mulputtava". Ja tehot siis kateissa. Kaikki alipaineletkut ja putket on tarkastettu ulkoisesti ja/tai erillisellä letkulla. Kaasuläpän asentoanturi tuntuu ohjaavan. ECUn lämpöanturi on vaihdettu ja joutokäyntisäädin puhdas / luisti liikkuu ohjauksen mukaan.
Ainoa vähänkään epäilyttävä osa on joutokäyntisäätimen tiiviste, joka on tilattu...tulee tehtaalta...joskus...
Tuo pakoäänen ja -kaasun muutos kuitenkin arveluttaa. Kone rallattaa pirusti ja kuulostaa suoraan sanoen dieseliltä erityisesti tyhjäkäynnillä; ei kuitenkaan luulisi nakuttavan ilman kuormaa.
Mielestäni viittaa venttiilivikaan. Voiko tuota tarkistaa muulla kuin puristuspainemittauksella?
T4 2,0 bensa-Caravellen käyntiongelmat
Valvoja: ffp jäsenet
Ei ollut jako hypännyt. Päästötkin kaikinpuolin ok, eli ei imuvuotoa tai palanutta venttiiliä.
Strobolla katsoessa sytkähetki vaikutti vaeltavan hiukan. Puola (ja sytkämoduli) vaihdettu, ei vaikutusta. Hall-anturi, tekevätkö ne tuollaista? Vai pimenevät kerralla?
Tyhjäkäyntivaivat senkuin jatkuvat, samoin kuin kaverinsa "ryskivä pintakaasu". Kierroksilla käy tasaisesti, mutta se vähäinenkin potku on poissa.
Mikähän seuraavaksi?
Strobolla katsoessa sytkähetki vaikutti vaeltavan hiukan. Puola (ja sytkämoduli) vaihdettu, ei vaikutusta. Hall-anturi, tekevätkö ne tuollaista? Vai pimenevät kerralla?
Tyhjäkäyntivaivat senkuin jatkuvat, samoin kuin kaverinsa "ryskivä pintakaasu". Kierroksilla käy tasaisesti, mutta se vähäinenkin potku on poissa.
Mikähän seuraavaksi?
Jarrutehostimen suhinat
Kun nyt kerkesi viikon tauon jälkeen tutkia caravelleä, niin totesin jarrutehostimen suhisevan itsekseen koneen sammuttua. Hiljentämällä turhat äänilähteet kuuluu koneen käydessäkin suhinaa jarrua painettaessa (so. kun pitää poljinta painettuna kevyesti). Tehostus sinänsä toimii, ja kunnolla polkiessa ei suhinaa kuulu.
Ilmeisesti tehostimen tangon tiiviste vuotaa, kun tankoa painetaan sopivaan kohtaan. Eipä ole aiemmista autoista tuollainenkaan osa mennyt rikki, joten pakko jälleen kysyä apuja: Voiko tyhjäkäyntiongelmat johtua tästä? Sytkän vaeltelu voi kaiketi digifantissa aiheutua juurikin imuvuodosta (alipainettakin mitataan -> kuormituksen huomioiminen kartalla). Kokemuksia?
Ilmeisesti tehostimen tangon tiiviste vuotaa, kun tankoa painetaan sopivaan kohtaan. Eipä ole aiemmista autoista tuollainenkaan osa mennyt rikki, joten pakko jälleen kysyä apuja: Voiko tyhjäkäyntiongelmat johtua tästä? Sytkän vaeltelu voi kaiketi digifantissa aiheutua juurikin imuvuodosta (alipainettakin mitataan -> kuormituksen huomioiminen kartalla). Kokemuksia?
Pystyisikö joku antamaan tähän apuja?
Oireet jatkuvat ennallaan kylmällä koneella. Eli kaasun noston jälkeen kierrokset tippuvat sammumisen rajalle ja tyhjäkäynti on karkeaa. Osakuormalla veto on huono ja käynti epätasaista.
Lämpimänä / kuumana toimii paremmin tai jopa hyvin. Päästöt muuten erittäin hyvät pois lukien CO kierroksilla (meni kuitenkin leimasta läpi).
Osakuormalla sytytysennakko vaeltelee selvästi.
Vaihdettu / kokeiltu on
- alipaineletkut käytännössä kaikki
- lämpöanturi pariin kertaan
- kaasuläpän asentoanturi
- puola + moduli
- alipainetermari ilmanputsariin
- tulpat + johdot jne jne
- kokeiltu toistakin joutokäyntisäädintä
- em. kumi uusittu
Millään edellä mainituista ei ole juurikaan ollut vaikutusta pl. lämpimänä käynti on parantunut.
Mitähän vielä? ECU lienee kuitenkin se viimeinen vaihtoehto. Entäpä se ohjausyksikössä oleva alipaineanturi (boksin sisällä)? Apua...
Lämpimänä / kuumana toimii paremmin tai jopa hyvin. Päästöt muuten erittäin hyvät pois lukien CO kierroksilla (meni kuitenkin leimasta läpi).
Osakuormalla sytytysennakko vaeltelee selvästi.
Vaihdettu / kokeiltu on
- alipaineletkut käytännössä kaikki
- lämpöanturi pariin kertaan
- kaasuläpän asentoanturi
- puola + moduli
- alipainetermari ilmanputsariin
- tulpat + johdot jne jne
- kokeiltu toistakin joutokäyntisäädintä
- em. kumi uusittu
Millään edellä mainituista ei ole juurikaan ollut vaikutusta pl. lämpimänä käynti on parantunut.
Mitähän vielä? ECU lienee kuitenkin se viimeinen vaihtoehto. Entäpä se ohjausyksikössä oleva alipaineanturi (boksin sisällä)? Apua...
Synkkä yksipuhelu jatkuu.
Vagcomin päähän saa aikaisintaan viikonloppuna, jos tuolla nyt uskaltaa mihinkään lähteä. Käynnistyi kylmänä hienosti ja kävi kylmärikastuksen ajan ihan kivasti.
Mutta sammuu kylmänä satunnaisesti tyhjäkäynniltä, jonka jälkeen vaatii todella pitkän starttauksen käynnistyäkseen; jos akussa riittää virta, niin käynnistyy, pakokaasusta päätellen on kastellut.
Päästöt siis muuten ok, paitsi että CO kierroksilla hiukan turhan korkea. Näin siis lämpimänä.
Lambda tuskin sotkee kylmänä käyntiä. Mikähän nyt? Maadoitukset putsattu, mutta olisiko kuitenkin ECU menossa?
Vagcomin päähän saa aikaisintaan viikonloppuna, jos tuolla nyt uskaltaa mihinkään lähteä. Käynnistyi kylmänä hienosti ja kävi kylmärikastuksen ajan ihan kivasti.
Mutta sammuu kylmänä satunnaisesti tyhjäkäynniltä, jonka jälkeen vaatii todella pitkän starttauksen käynnistyäkseen; jos akussa riittää virta, niin käynnistyy, pakokaasusta päätellen on kastellut.
Päästöt siis muuten ok, paitsi että CO kierroksilla hiukan turhan korkea. Näin siis lämpimänä.
Lambda tuskin sotkee kylmänä käyntiä. Mikähän nyt? Maadoitukset putsattu, mutta olisiko kuitenkin ECU menossa?
Ei ole todellista...
Viimeisin kokeilu pimeässä & lumisateessa:
kaasunnoston jälkeinen kuollut kohta kuten ennenkin. Vartin käyttämisellä kone tulee sen verran lämpimäksi, että ei enää yritä sammua, mutta vieläkin käy kaasunnoston jälkeen epänormaalisti kierrokset alhaalla.
EVAP (tms.) putki (sinne kaasuläpän päälle) suhisee lämpötilasta riippumatta samalla tavalla; kuuluuko sen pitää aina ääntä? Vai falskaako höyryjen kierrätys?
Kierroksia otti ihan normaalisti, mutta kun kaasun päästää, sammuu kone. Hemmetin pitkällä startilla - joku 10s - saa käymään; juuri ennen käynnistymistä auton alta kuuuluu "blonk" (koko auto heilahtaa) ja sitten käynnistyy. EDIT: Tuo on siis samaa oiretta kuin aiemmin.
Sieltä alta siis oikeasti tärähtää koko auto. Toistui useita kertoja? EVAP jumissa ja imee alipaineen tankkiin vai mitä hemmettiä tuo keksintö tekee? Vai olisiko vain bensansuodin tukossa? Kun ei muuten tunnu kärsivän bensapulasta...ja se sytkä seilaa... ei onneksi ajosta pimene.
kaasunnoston jälkeinen kuollut kohta kuten ennenkin. Vartin käyttämisellä kone tulee sen verran lämpimäksi, että ei enää yritä sammua, mutta vieläkin käy kaasunnoston jälkeen epänormaalisti kierrokset alhaalla.
EVAP (tms.) putki (sinne kaasuläpän päälle) suhisee lämpötilasta riippumatta samalla tavalla; kuuluuko sen pitää aina ääntä? Vai falskaako höyryjen kierrätys?
Kierroksia otti ihan normaalisti, mutta kun kaasun päästää, sammuu kone. Hemmetin pitkällä startilla - joku 10s - saa käymään; juuri ennen käynnistymistä auton alta kuuuluu "blonk" (koko auto heilahtaa) ja sitten käynnistyy. EDIT: Tuo on siis samaa oiretta kuin aiemmin.
Sieltä alta siis oikeasti tärähtää koko auto. Toistui useita kertoja? EVAP jumissa ja imee alipaineen tankkiin vai mitä hemmettiä tuo keksintö tekee? Vai olisiko vain bensansuodin tukossa? Kun ei muuten tunnu kärsivän bensapulasta...ja se sytkä seilaa... ei onneksi ajosta pimene.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa