Golf 3 päästöt Kiireellinen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

Golf 3 päästöt Kiireellinen

ViestiKirjoittaja Jarzko » 30.1.2012 16:56

Morjesta. Mistä lähtisin etsimään vikaa golfin päästöihin kun leimalla ei mennyt läpi.

moottori 1.6 aee
vm -96

Arvot eivät ole ihan tarkkoja koska katsastus setä sanoi että ajokieltoon menisi joten pyöristeli joitakin lukuja.

Tässä olis näitä arvoja:

CO% HC ppm O2 CO2 LAMBDA

tyhjäk./ 1,70 197 0,99 12,9 -

>2000r/min 5,19 296 0,32 10,4 0,816

Onko kentien mennyt lambda? katti sökö? putkistossa vuoto? imuvuoto?

Katsastus setä sanoi että auto käy liian rikkaalla. Pystyykö kyseisessä autossa säätämään seoksia? mistä? miten?

55kW
-
Viestit: 56
Liittynyt: 14.8.2003 8:14

ViestiKirjoittaja 55kW » 30.1.2012 17:45


Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

Golf 3 päästöt Kiireellinen

ViestiKirjoittaja Jarzko » 31.1.2012 16:57

Pystyykö kyseisessä autossa säätämään seoksia? mistä? miten?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 1.2.2012 9:36

Pystyykö kyseisessä autossa säätämään seoksia? mistä? miten?

Ei pysty. Ei mistään. Ei mitenkään.
Lambda säätää seoksen.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.2.2012 11:52

Kato ihan ensin että Lambdan johdot on kunnossa ja liitin kunnolla kiinni.

aan
-
Viestit: 24
Liittynyt: 11.9.2009 1:32

ViestiKirjoittaja aan » 1.2.2012 15:58

Itellä oli myös ventossa päästöt korkeet ja korjaantu moottorinohjaus poksin vaiholla..ilmeisesti oli joku "vikatila" jääny päälle, kun bensaa söi aika paljon..

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

vähän olis kiirusta.

ViestiKirjoittaja Jarzko » 18.2.2012 8:29

Kävin ostaa autoon lambdan,tulpat ja putsarin. Sekoitin bensan joukkoon vielä jäänestoa. Kävin hakee ad huoltamolta päästölapun ja siellä arvot olivat hyvät. Kun vein auton jälkitarkastukseen niin konttirilla mittasivat arvot uudestaa vaikka oli 45minuttia vanha lappu ja arvot olivat taas päin persettä. Co%, hc ja lambda arvot kusee. Missä vika? voikos auton käyttää muulla katsastuskonttorilla sen ad huoltamon lapun kanssa?

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 18.2.2012 9:39

minkä ihmeen takia ne mittasivat päästöt uudestaan jos sulla kerran oli jo päästölappu niille näyttää??? Merkillistä...

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 18.2.2012 10:01

En tiedä miksi mittasi mutta luulen että ne epäilee et olis ihan eri autosta tehty lappu. Kyllä vituuttaa suoraan sanottua ton q-katsaatuksen touhu. En kyllä vie ikinä sinne enään autoa. Mutta missä on vika jos päästöt on mennyt vitulleen taas? Ajoin muuramesta jyväskylään ja käytin autoa katsaatuksessa samantien lapun saatua.

Kouku
-
Viestit: 61
Liittynyt: 2.9.2011 21:33

ViestiKirjoittaja Kouku » 18.2.2012 10:29

Kyllähän ne saavat ottaa pistokokeen päästöistä. On se lappu sitten 30min tai 3kk vanha.
Mitään väärää ei ole tapahtunut.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.2.2012 10:33

saavat tehä pistokokeen mutta muistaakseni ei saa periä silloin tästä

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 18.2.2012 10:35

Aivan oikein. Mutta haluais tietää että mikä autossa mättää? Kattiko? Vai voiko katsastus aseman mittari näyttää vääriä tietoja? Mistä lähtisi vikaa etsimään?

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 18.2.2012 13:53

Kävin äsken mittaamassa lambdan arvoja siten että yleismittarin plus piikki lambdan mustaan johtoon ja mittarin musta johto akun miinukseen. Mittari näytti 3200:n kierroksilla 0.86. Onko lambda taas sökö?

Puggas
-
Viestit: 58
Liittynyt: 18.1.2011 15:06

ViestiKirjoittaja Puggas » 18.2.2012 15:16

Lambda näyttää todella tuhtia seosta. Tödennäköisesti vika muualla kuin itse lambdassa. Mittaa vielä moottorin vedenlämpötila-anturin resistanssi, sekin saattaa vaikuttaa merkittävästi päästöihin.

Oliko moottorissa ilmamäärämittari kuumalangalla vai läpällä?

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 18.2.2012 15:42

lambda on tarkive malli. mites sen vesianturin resistanssi mitataan/ mistä? mitä pitäs näyttää?

En tiedä mitenkä tossa on se ilmamäärä. se on kaasari kone ja jos siinä se on niin se on sillä läpällä. varmuutta ei ole asiasta. kaasutinta en ole tutkinut.

lambdan vaihdolla auto näytti ad korjaamolla oikeita lukemia. mutta katsastuksessa ne tarkasti uudestaa niin eivät co% hc arvo ja lambda olleet enään samoja mitä korjaamolla. joku viisas vois valaista asiasta että mikä olisi vikana.

Katsastusmies merkkas korttii että käytettävä 30.2 uudestaa mutta tässä kuussa ei ole kun 29 päivää. taida käyttää auto maanantaina jo muualla konttorilla.

Puggas
-
Viestit: 58
Liittynyt: 18.1.2011 15:06

ViestiKirjoittaja Puggas » 18.2.2012 18:00

http://www.clubpolo.co.uk/forum/lofiversion/index.php/t100712.html Nopeesti Googlattuna lämpötila-anturi ilmeisesti tuossa koneen oikeassa reunassa edestä katsottuna. Pitäisi olla 4-napanen liitin ja mittaa vastus napojen 1-3 väliltä. Vastustaulukko eri lämpötiloille löytyy kun selaa viestiketjua alespäin.

Kannattaa korjauttaa moottorin ohjausjärjestelmä kuntoon. Käy pidemmän päälle kukkarolle korkeampana bensiinin kulutuksena.

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 18.2.2012 20:36

Bensiinin kulutus on huomattavasti alhaisemi lambdan vaihdon jälkeen. Ennen lambdan vaihtoa auto vei abaut 10-11l satasella. Nyt suunnilleen 8l. Ens viikolla käyn ostaa sen anturin ja vaihdan lambdan uuteen. Jos ei sittenkään mene läpi niin hommaan vielä katin autoon. Sen jälkeen ei viitti rahaa tunkee tuohon autoon.

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 19.2.2012 18:53

Mitenkän mittaan niitten napojen väliltä ohmit? Pitääkö johto olla kiinni anturissa vaiko irti kun mittaa? Huomenna olis tarkoitus käydä ostaa osat ja käyttää toisella konttorilla näyttää autoa. Käykö huoltamon päästölapusta kopio katsastukseen?

Puggas
-
Viestit: 58
Liittynyt: 18.1.2011 15:06

ViestiKirjoittaja Puggas » 19.2.2012 19:08

Vastus mitataan johto irtonaisena. Moottorin ollessa kylmä, vastuksen pitäisi olla huomattavasti suurempi mitä lämpöisenä. Jos vastusarvot pahasti pielessä, niin moottorinohjain kuvittelee moottorin olevan kylmä ja rikastaa seosta liiaksi.

Mitä arvoja jälkitarkastuksessa oli mitattu? Oliko yhtään laskenut? Entä korjaamon arvot, oliko lähellä rajaa?

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 19.2.2012 19:16

Jälkitarkastuksessa katsottu kaikki päästöt. Huoltamonlapun arvot olivat seuraavat.
tyhjäkäynnillä co 0,173 co2 14,02 hc 0014 O2 00,61 lambda 1,024 ja kierroksilla. co 0,150 co2 14,27 hc 0052 O2 00,00 lambda 0,993

Konttorilla arvot tyhjäkäynnillä co 2,29 hc 215 O2 1,53 co2 12,7 lambda -
Kierroksilla co 3,98 hc 248 O2 0,91 co2 11,5 lambda 0,862

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 20.2.2012 16:27

Kävin ostaa anturin ja vaihtamassa lambdan mutta en ottanu päästöjä vaan vein autoni toiselle katsastuskonttorille alkuperäisellä päästölapulla minkä korjaamolta sain. Ja nyt on autossa leimaa. kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Nyt olisi golf myynnissä. tiedustelut yv:llä

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 21.2.2012 9:21

Kai sä ostit uuden tarvikeanturin? Itsellä kesti tarvike yhen päivän, sitten tilasinkin jo Boschin :P Oli Ebaystä saman hintainen kun huono tarvike..

Edit: Tarvikkeissa ei ole liitintä ollenkaan? Vanhemmissa sitte on se neliskulmainen liitin ja uudemmisa pyöreäkulmaisempi.
Viimeksi muokannut Elementti, 21.2.2012 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

55kW
-
Viestit: 56
Liittynyt: 14.8.2003 8:14

ViestiKirjoittaja 55kW » 21.2.2012 10:11

Mahdollinen seuraava omistaja taistelee tuon kanssa vuoden päästä. Ilmeisesti lambdan liittäminen on epäonnistunut, koska tarvikkeessa liitin on erilainen.

Jarzko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.10.2011 10:25

ViestiKirjoittaja Jarzko » 21.2.2012 16:24

Mittasin lambdan ja arvot olivat hyvät. Vika oli lämpötila anturissa koska auto rupesi kulkemaan paremmin ja on myös lämpimämpi. Tarvike anturissa ei ollut liitintä vaan johdot liitettii mukana tulleilla putkiliittimillä. Lambdana on nyt boschilainen. Katsastusmies kehuin auton hyvää kuntoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa