Sattuipa mukavasti viikonloppureissulla kun keskenkaiken alkoi hehkuvalo vilkkua a auto ilmoitti tylysti "Motor Fault Service" eli äkikseltän ajatellen konevika ja pysäytettävä heti.
Kävin kuuntelemassa konehuoneesta ja ajossakin kaikki tuntui olevan ok, siispä matka jatkukoon. Pysäytetään sitten jso tulee outoja ääniä tai vääntö häviää tjsp.
Kotona 300km päässä sitten OBD piuhaa kiinni ja kas - jarruvalokytkin implausible signal. J auskomatons ignaali s eolikin kun näytti jarruvalot makaavan päällä koko ajan :)
Täytyy sanoa että olis hieman ketuttanut jättää auto ja tavaravuori siihen tienposkeen tuon takia.
Pitäs kyllä taskumallinen OBD lukija hommata hanskalokeroon kun tämä on tämmöseksi mennyt näiden VAG kanssa ...
Jännä homma että virtojen ollessa pois jarruvalot toimii ok mut heti kun kääntää virrat päälle niin ne jää palaan koko ajan. Tuntuu vaan kummalta kun on 2napanen kytkin !
Huomenna näkee mitä uutta asiaan tuo jarruvalokytkimen vaihto...
Onko vastaavaa koettu ?
Touran ja jarruvalokytkin
Valvoja: ffp jäsenet
golffani
Kyllä, on koettu.Täysin samalla tavalla ilmeni VW 1.9TDI Variant vm2001:ssa.
Näkyvät viat:hehkun valo vilkkui, jarruvalot toimivat ajoittain jne..
Vaihdoin jarruvalokykimen (polkimen päällä) väriltään mustasta mallista violettiin
(=uudempi versio).Autossani on ns. 4-johdin mallinen.Vaihto on hyvin helppo.
Kytkintä käännetään muovilukoissaan ja uusi paikoilleen.Varmista todellakin kum-
pi mallinen sinulla on autossasi (2- vai 4-johtiminen).
Vikana alkuper. kytkimessä oli, että kytkintä ohjaava tappi ei tule itsestään täysin ulos vaan jää kantamaan välille.Siitä johtuu epämääräinen toiminta.Hehkun valon vilkkuminen taas liittyy jarruvalojen ja hehkun väylän yhteiskäytöstä.
Näkyvät viat:hehkun valo vilkkui, jarruvalot toimivat ajoittain jne..
Vaihdoin jarruvalokykimen (polkimen päällä) väriltään mustasta mallista violettiin
(=uudempi versio).Autossani on ns. 4-johdin mallinen.Vaihto on hyvin helppo.
Kytkintä käännetään muovilukoissaan ja uusi paikoilleen.Varmista todellakin kum-
pi mallinen sinulla on autossasi (2- vai 4-johtiminen).
Vikana alkuper. kytkimessä oli, että kytkintä ohjaava tappi ei tule itsestään täysin ulos vaan jää kantamaan välille.Siitä johtuu epämääräinen toiminta.Hehkun valon vilkkuminen taas liittyy jarruvalojen ja hehkun väylän yhteiskäytöstä.
Perhana, eipäs tullut kuntoon kytkimen vaihdolla.
Yksi johdin oli hapettunut ainakin, täytyy koittaa rassata sitä.
Välillä jää palaan kokonaan vaikka ottaa avaimen pois.
Uusi kytkin ei sano mitään.
Pitääkö tuota kytkintä säätää jotenkin ? Jos saksaa ymmärsin niin pitäs muka polkimen varsi ottaa pois kun kytkin asennetaan !
Ei olekaan kytkiksen mukaan enään kuten perinteisesti että kytkin ohjaa toisella piirillä valoja ja toisella moottorinohjausta vaan molemmat signaalit menee nyt ohjauslaitteille ja ohjauslaitteet ohjaa väylän kautta valoja...värkkää nyt niitten kans sitten.
Yksi johdin oli hapettunut ainakin, täytyy koittaa rassata sitä.
Välillä jää palaan kokonaan vaikka ottaa avaimen pois.
Uusi kytkin ei sano mitään.
Pitääkö tuota kytkintä säätää jotenkin ? Jos saksaa ymmärsin niin pitäs muka polkimen varsi ottaa pois kun kytkin asennetaan !
Ei olekaan kytkiksen mukaan enään kuten perinteisesti että kytkin ohjaa toisella piirillä valoja ja toisella moottorinohjausta vaan molemmat signaalit menee nyt ohjauslaitteille ja ohjauslaitteet ohjaa väylän kautta valoja...värkkää nyt niitten kans sitten.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 25.9.2007 17:21
Minulla samankaltainen ongelma, eli ensin lakkasi vakkari toimimasta, sitten jäi jarruvalot päälle, VW korjaamossa kun kävin ha raapivat päitään, vaihtoivat jarruvalojen kytkimen mutta se ei auttanut, hehkun valo vilkuttaa kaiken aikaa.
Epäilivät sähköpääkeskusta, selviää ensi viikolla kun laittavat testeriin, km-huollon yhteydessä.
Epäilivät sähköpääkeskusta, selviää ensi viikolla kun laittavat testeriin, km-huollon yhteydessä.
Palaako jarruvalot edelleen jatkuvasti?
Vanhemmissa autoissa voi jarruvalokatkaisin jäädä väärään asentoon, pitää kiertää hanakasti paikalleen.
Uudemmissa saman vian aiheuttaa viallinen kytkinsylinterin Hall-anturi. Vaihdettavissa konehuoneen puolelta. Vesi pääsee anturin sisälle arvattavin seurauksin. Vika ei ole pääteltävissä vikakoodien perusteella.
Vanhemmissa autoissa voi jarruvalokatkaisin jäädä väärään asentoon, pitää kiertää hanakasti paikalleen.
Uudemmissa saman vian aiheuttaa viallinen kytkinsylinterin Hall-anturi. Vaihdettavissa konehuoneen puolelta. Vesi pääsee anturin sisälle arvattavin seurauksin. Vika ei ole pääteltävissä vikakoodien perusteella.
Homman nimi on että Touranissa (Golf V?) SB7 5A sulake on syöttämässä kytkinpolkimen hall anturia pääsylinterin kyljessä. Siitä menee kuitenkin veto jarruvalokytkimen toisne pirin läpi myös.
Jarruvalokytkimen toista piiriä syöttää SC23 10A.
Kerkes itsellä polttaa jo kytkinpolimen kytkimen liitintä rikki, niin pahasti oikkarissa (tyyppivika kun katsoo saksalaisia foorumeita)
Sen huomaa kun katsoo onko sinimusta piuha oikkarissa jarruvalokytkimen liittimessä.
Nyt on kaikki muuten hyvin itsellä mutta jarruvlaot palaa vasta kun painaa tarpeeksi lujaa poljinta eli kevyt jarrutus ei sytytä ollenkaan. Ikävä homma. En tiedä sitten onko siinä joku jippo miten pitää asentaa uusi kytkin ?
Jarruvalokytkimen toista piiriä syöttää SC23 10A.
Kerkes itsellä polttaa jo kytkinpolimen kytkimen liitintä rikki, niin pahasti oikkarissa (tyyppivika kun katsoo saksalaisia foorumeita)
Sen huomaa kun katsoo onko sinimusta piuha oikkarissa jarruvalokytkimen liittimessä.
Nyt on kaikki muuten hyvin itsellä mutta jarruvlaot palaa vasta kun painaa tarpeeksi lujaa poljinta eli kevyt jarrutus ei sytytä ollenkaan. Ikävä homma. En tiedä sitten onko siinä joku jippo miten pitää asentaa uusi kytkin ?
missä päin tää hall-anturi mahtaa sijaita -04 1,6 touranis? oon yrittän vähä katella mut oon niin poropeukalo näitten autojen kanssa et en löydä.. yhel korjaamollakii tuo auto vietti pari päivää ja tutkivat et mistä johtuu toi jarruvalojen palaminen mut eivät löytäneet vikaa kun ei ollu autosähköistä niin paljon ymmärtävää.. niin ja peräkoukusta hävis kaikki sähköä ja maata myöten jo aikoja sitten, tiedä sit liittyykö jotenkii toisiinsa..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa