Ocu II: akun vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

joyster
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.10.2006 15:09

Ocu II: akun vaihto

ViestiKirjoittaja joyster » 20.5.2010 10:34

Moro,

Osaisiko joku kertoa, miten akun vaihto Ocu II:een kannattaisi tehdä? Kannattaako sitä itse alkaa suorittamaan ja jos sen voi itsekin tehdä, mitä asioita pitää ottaa mahdollisesti huomioon? Tartteeko vaihdon jälkeen mahdollisesti nollata jotain auton vikamuistista tms.? Akun vaihto sinällään on pala kakkua, mutta huolettaa nuo muut seikat. Akku on jo tuossa odottamassa vaihtoa.

Toinen vaihtoehto on tietenkin ajaa tuolla pikahuoltoon ja pyytää niitä tekemään vaihto-operaatio.

Viime huollossa ehdottelivat akun vaihtoa, mutta tilasin kaverin varaosaliikkeestä Vartan AGM-akun, jonka pitäisi olla hyvä Webaston kanssa. Audiopuoleen pitäisi panostaa hieman kesän aikana (vahvari+subi+mahd. etupäähän parempi erillissarja), joten senkin takia tuli tuo valittua (pohjautuen foorumilaisten käyttökokemuksiin). Hintakin kun oli kohdallaan, niin ei tarvinnut miettiä =).

Miten kannattaisi tehdä?

alvelin
-
Viestit: 21
Liittynyt: 3.11.2005 18:59

ViestiKirjoittaja alvelin » 20.5.2010 10:53

Itse olen akun irroittanut ilman ongelmia, muistaa jättää lukituksen auki ovista.Tietenkin trippi ym. nollautuvat. Webastoa ei minulla ole.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 25.5.2010 20:24

Mä annoin piruuttani laturilla virtaa vaihdon ajan, tuskin olis kuitenkan tarvinnu.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 29.11.2010 15:05

Mä annoin piruuttani laturilla virtaa vaihdon ajan


Voinko käyttää tuollaista CTEKin älylaturia antamaan virtaa kaapeleihin akun vaihdon ajaksi? Mitä pitää ottaa huomioon? Johdot kiinni, millä asetuksella pitää virtaa antaa? Laturin malli MULTI XS 3600. En haluaisi nollata trippiä enkä myöskään hukata säädettyjä mankan asetuksia. Autona vm. -00 toledo tdi.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 29.11.2010 15:09

CTEK ei taida toimia virtalähteenä, kuten useimmat "älykkäät" laturit.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 29.11.2010 18:23

ei toi 3.6A, mutta 7A ja 25A toimii virtalähteenä

kissat
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2010 20:55

Akkulaturi

ViestiKirjoittaja kissat » 29.11.2010 18:44

Kyllä akkulaturia voi käyttää virtalähteenä, mutta verkkovirta laturin jännite ei ole tasainen, vaan sykkivä ja jännitehuippu voi nousta liian korkeaksi, siksi kannatta laittaa parkit päälle syömään nuo jännitehuiput pois. Parashan olisi joku toinen akku rinnan, johdot sai olla ihan ohuet, mutta varma kiinnitys ettei tule katkosta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.11.2010 20:25

Hyväkuntoinen yhdeksän voltin paristokin voi riittää varavirtaa antamaan että noi elektroniikan muistit säilyy. Diodi väliin ettei patteri poksahda sen "latautuessa" auton akusta.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 29.11.2010 20:41

Tosiaan itsellä jännitelähteenä sellainen "matti"-mallin akun kiehuttaja.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 29.11.2010 20:54

Rinnakkaisvirran syöttö on ihan fiksua jotta autossa olevat muistit säilyvät, kuten s-ikkunat, radiokanavat, kellot yms. Siihen käy vaikka mopon tai 12v akkuporan akku.
Mutta kyseisessä autossa ei tapahdu mitään dramaattista jos käy virrattomanana.
Keltainen ratin- ja luistonestonvalo palaa hetkenaikaa kun lähtee ajamaan.

Peltzii
-
Viestit: 25
Liittynyt: 30.6.2008 16:27

ViestiKirjoittaja Peltzii » 30.11.2010 9:56

Itse vaihdoin ainakin ilman ongelmia akun. Tosin juuri tuo muisti nollautu mutta ei minua haitannut. Akun vaihdon jälkeen keltainen ratin- ja luistonestonvalo palaa hetkenaikaa kun lähtee ajamaan mutta sammu sitten.

pela
-
Viestit: 18
Liittynyt: 20.10.2007 19:37

ViestiKirjoittaja pela » 1.12.2010 14:00

Mulla kävi Passat 3C akunvaihdon yhteydessä niin että jälkiasennettu vetokoukku piti käydä aktivoimassa merkkiliikkeessä uudelleen.

PD_Pwr
-
Viestit: 22
Liittynyt: 12.7.2004 15:40

ViestiKirjoittaja PD_Pwr » 17.2.2012 11:20

Onko Ocu II:ssa akun koodausta? Vaihdoin alkuperäisen tilalle bosch s6 AGM akun.

Vaihdon jälkeen alkoi ohjaustehostin elämään omaa elämäänsä. Nytkähtelee ajossa ja paikallaan seistessä aavistuksen. Tuntuu ratissa pikku nykäisy. Liekkö akun vaihdolla edes osuutta asiaan. Onko tullu vastaava eteen?

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 17.2.2012 13:06

Sen voi kalibroida uudelleen.
Vanhemmassa Ocu 2:ssa pystyi säätämään sen jäykkyyttä, ja se on voinut nollautua.

PD_Pwr
-
Viestit: 22
Liittynyt: 12.7.2004 15:40

ViestiKirjoittaja PD_Pwr » 17.2.2012 13:27

Joo tosiaan auto on tuo vanhempi (-07) ocu II.

Mulla oli auto jännitteellisenä (CTEK supply tupakansytkässä) akun vaihdon ajan. Ei ois pitäs nollaantuu mitään. Mittaristo, ESP eikä ratin asento ilmotellu mitään kun käynnistin auton akun vaihdon jälkeen.

Toisaalta ilmeniskö toi herkkyyssäätöongelma siten että auton paikoillaankin ollessa ratti nytkähtelee?

Täytyy kattoa VCDS:llä mitä tehostin ilmottelee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 122 vierailijaa