Skoda Octavia 1.8 AGN -97 Päästöt on pielessä.
Alunlähtöjään vikakoodeja tuli:
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0102 - 35-00 - Signal too Low
16705 - Engine Speed Sensor (G28)
P0321 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
P0130 - 35-10 - Malfunction in Circuit - Intermittent
Lamdan koodi kertoo siis että lämmityspiiri on satunnaisesti rikki?
Noista on nyt vaihettu maffi, g28 ja lamdan koodi on nollattu, ei tuntunut tulevan takasin vaikka ajoin oikein lämpimäksi n. 20km motaria 100km/h 3000rpm.
Päästöistä se ei kuitenkaan mene läpi, joten voiko olla niin että lamda on kuitenkin paskana vaikka ei anna vikakoodia? Vai kannattaako siirtää katseet katalysaattoriin?
1.8 AGN päästöt ja vikakoodit.
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä oli aikalailla sama tilanne: MAF:fin meinasin vaihtaa mutta en sitten vaihtanutkaan. Lambdan vaihdoin-> päästöt vaan lisääntyi. Perus ilmansuodattimen ja öljyn+suodattimen vaihto. Lopulta sitten tuli mieleen kurkata katalysaattori ja olihan se perhana ihan tyhjä!! Luultavasti joku oli tyhjentänyt kun ei ollut pientä hippustakaan jälellä.. Joten kyllä, kurkkaa katalysaattori ennenkun teet enää muuta =)
En usko, että on katti. Moottori käy jostain syystä (MAF?) liian rikkaalla, tästä johtuen korkea CO, HC ja lambda-arvo matala...
Sekä lambdasta, että MAFistahan tuo antaa vikakoodit, mutta lambda-korjaus näyttäisi toimivan, kun lambda-arvo on kuitenkin, etenkin kierroksilla ihan ok. Lambda antaa monesti koodia, vaikkei olisikaan ihan lopullisesti paskana. Esimerkiksi rikas seos kylmällä koneella -> lambda menee noesta tukkoon ja antaa vikakoodia, kunnes kone lämpenee, seos tasaantuu ja noki palaa pois. Pelkkä rikkinäinen lambda ei kyllä pitäisi antaa MAF-vikakoodia.
Olihan tuossa listassa toi G28-koodikin. Luitko vikakoodit moottori sammuksissa vai moottori käynnissä? Jos kone oli sammuksissa, niin ei sitten mitään. Toi koodi tulee aina, kun koodit luetaan niin, ettei kone pyöri.
Lähtisin ratkomaan tuota ehkä uudella MAF:lla. Marmoritiskiltä kun pyydät vaihto-osana, niin ei maksa edes maltaita (vähän toista satasta taisi olla omaan AGU 1.8T:hen aikoinaan).
Imuvuoto nostaisi happiarvoa, joka ei näyttäisi olevan kuitenkaan merkittävästi kohollaan. Äkkiähän senkin toki varmistelee, suihkuttelemalla esim. bräkleeniä jokaiseen liitoskohtaan MAFin ja kannen välillä. Alipaineletkut ja huohottimet kannattaa tarkastaa kanssa, aika vakiovikoja nuo repaleiset letkut näissä.
edit: Tai no tarkemmin mietittynä, miksei se kattikin voisi olla, ainakin osittain, paskana... Mutta on siellä todennäköisesti jotain muutakin vialla, kuin vain se (jos se nyt edes on).
Sekä lambdasta, että MAFistahan tuo antaa vikakoodit, mutta lambda-korjaus näyttäisi toimivan, kun lambda-arvo on kuitenkin, etenkin kierroksilla ihan ok. Lambda antaa monesti koodia, vaikkei olisikaan ihan lopullisesti paskana. Esimerkiksi rikas seos kylmällä koneella -> lambda menee noesta tukkoon ja antaa vikakoodia, kunnes kone lämpenee, seos tasaantuu ja noki palaa pois. Pelkkä rikkinäinen lambda ei kyllä pitäisi antaa MAF-vikakoodia.
Olihan tuossa listassa toi G28-koodikin. Luitko vikakoodit moottori sammuksissa vai moottori käynnissä? Jos kone oli sammuksissa, niin ei sitten mitään. Toi koodi tulee aina, kun koodit luetaan niin, ettei kone pyöri.
Lähtisin ratkomaan tuota ehkä uudella MAF:lla. Marmoritiskiltä kun pyydät vaihto-osana, niin ei maksa edes maltaita (vähän toista satasta taisi olla omaan AGU 1.8T:hen aikoinaan).
Imuvuoto nostaisi happiarvoa, joka ei näyttäisi olevan kuitenkaan merkittävästi kohollaan. Äkkiähän senkin toki varmistelee, suihkuttelemalla esim. bräkleeniä jokaiseen liitoskohtaan MAFin ja kannen välillä. Alipaineletkut ja huohottimet kannattaa tarkastaa kanssa, aika vakiovikoja nuo repaleiset letkut näissä.
edit: Tai no tarkemmin mietittynä, miksei se kattikin voisi olla, ainakin osittain, paskana... Mutta on siellä todennäköisesti jotain muutakin vialla, kuin vain se (jos se nyt edes on).
Arvot on aika samat kuin itsellä oli, mutta jopa hieman paremmat.
Omassa aikoinaan oli tämmöset arvot:
Tyhjäkäynti Kierroksilla
CO2 13,8 14,3
CO% 0,83 0,60
HC 134 71
O2 1,2 0,7
Lambda 1,01
Ja tosiaan "pelkällä" katin vaihdolla korjaantui siedettäväksi. Paitsi O2 arvot jäi vähän korkealle vuotavan putken takia...
Joten itse jälkiviisaana alottasin halvimmasta eli kurkkaisin taskulampulla että onko siellä katissa enää mitn jälellä... =)
EDIT: Ja MAF jäi vaihtamatta kun mitattiin vanhan antamat arvot ja verrattiin uuden antamiin... Autodatasta muistaakseni näki jotain arvoja joitten mukaan sitä voi vähän mittailla..
Omassa aikoinaan oli tämmöset arvot:
Tyhjäkäynti Kierroksilla
CO2 13,8 14,3
CO% 0,83 0,60
HC 134 71
O2 1,2 0,7
Lambda 1,01
Ja tosiaan "pelkällä" katin vaihdolla korjaantui siedettäväksi. Paitsi O2 arvot jäi vähän korkealle vuotavan putken takia...
Joten itse jälkiviisaana alottasin halvimmasta eli kurkkaisin taskulampulla että onko siellä katissa enää mitn jälellä... =)
EDIT: Ja MAF jäi vaihtamatta kun mitattiin vanhan antamat arvot ja verrattiin uuden antamiin... Autodatasta muistaakseni näki jotain arvoja joitten mukaan sitä voi vähän mittailla..
Joo, no tsekkasin yhden mahollisen imuvuodon ja ajan aamulla hakemaan päästöt, täytyy vinguttaa tosi kuumaks. Jos ei oo vieläkään hyvät niin suuntaan sitten katseet sinne cattiin, muuten se kuitenkin käy nätisti tyhjäkäyntiä ja putki ei vuoda eikä resonoi.
Harraste 2.0 getarissa oli samanlainen päästöongelma kesällä ja sain sen kikkailemalla läpi nyt kun tarkastelin kätti niin sisusta oli kyllä ihan irti ja keskellä reikä. Saattaapi olla sama ongelma tuossa skeidassa.
Harraste 2.0 getarissa oli samanlainen päästöongelma kesällä ja sain sen kikkailemalla läpi nyt kun tarkastelin kätti niin sisusta oli kyllä ihan irti ja keskellä reikä. Saattaapi olla sama ongelma tuossa skeidassa.
Tuli tosiaan kuntoon tuolla imuvuodon korjauksella, sai hyvän leiman ja päästöt oli tosi hyvät.
Nyt myynnissä!
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/4586572
Nyt myynnissä!
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/4586572
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 19.2.2012 18:15
Morens!
Nyt pikasta jelppiä!
A3 1.8t 98 saksan tuliainen on ajokiellossa päästöjen takia :/
joutokäynti \ yli 2000
CO 7,27 \ 12,04
HC 530 \ 773
lambda 0,67
CO2 9,60 \ 7,10
O2 1,04 \ 0,20
Vikakoodit mitä herjaa
18010 p1602 Power supply (B+) terminal 60: low voltage
16500 p0116 Engine coolant temperature circuit-G62: Range performance
00561 Mixture adaption Sporadic: adaption limit (add) axceeded
16514 p0130 02 Sensor circuit, Bank 1- sensor 1: Mailfunction
17978 p1570 Engine control module disabled
16486 p0102 Mass air flow circuit-G7 0:Low input
Thanku juu very money ketkä vaivautuvat kertomaan mitä tehdä :)
kiitos
A3 1.8t 98 saksan tuliainen on ajokiellossa päästöjen takia :/
joutokäynti \ yli 2000
CO 7,27 \ 12,04
HC 530 \ 773
lambda 0,67
CO2 9,60 \ 7,10
O2 1,04 \ 0,20
Vikakoodit mitä herjaa
18010 p1602 Power supply (B+) terminal 60: low voltage
16500 p0116 Engine coolant temperature circuit-G62: Range performance
00561 Mixture adaption Sporadic: adaption limit (add) axceeded
16514 p0130 02 Sensor circuit, Bank 1- sensor 1: Mailfunction
17978 p1570 Engine control module disabled
16486 p0102 Mass air flow circuit-G7 0:Low input
Thanku juu very money ketkä vaivautuvat kertomaan mitä tehdä :)
kiitos
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa