Golf IV ja etujarrulevy kieroutuu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

Golf IV ja etujarrulevy kieroutuu

ViestiKirjoittaja agr » 8.2.2012 20:06

Prkel, kolmas levy vuoden sisällä joka kieroutuu ja kyseessä oikea etulevy FSIII-jarruissa.
Vaihdettua:
- levyt
- palat
- satula
- liukutapit
- pyöränlaakerit
- alustan puslat ja nivelet
- napa
- vanne

Mikä piru tuon oikean etulevyn vetää kieroksi? Levyjä on kokeilu sekä alkuperäistä että tarvikemallista, paloja samoin. Ohjauskulmatkin on säädetty.
Uusi levy toimii muutaman tonnin moitteetta kunnes alkaa pikkuhiljaa täristämään ja lopuksi vipajaa niin jotta ratti heiluu.
Onko näissä jotain erikoista jota en ole vielä vaihtanut?
Jarrut eivät laahaa, se tsekattiin syksyllä leimakonttorilla.

Edit: auto siis ´00 Varinant tdi 66kw.
Viimeksi muokannut agr, 9.2.2012 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.2.2012 21:20

Saman ominaisuuden tapasin kerran B4 2.8 Quattron etulevystä, kaikki em. osat vaihdettiin ja ongelma ei yhäkään ratkennut. En muista oliko ominaisuus kummallakin, vai vain toisella puolella.

marko.ketonen
-
Viestit: 360
Liittynyt: 8.5.2005 20:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja marko.ketonen » 8.2.2012 21:55

Tuntuu olevan samaa vikaa 1ocussakin :/

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 8.2.2012 21:55

Onko sitä autoa koskaan kolaroitu?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.2.2012 21:57

Työkaverilta kuultua: hänellä oli Bora joka kärsi samasta vaivasta, ratkaisu oli OEM nelivetoisen vastaava levy. Koskaan ei ole tullut tarkistettua antaako etka eri levyn vastaavaan nelikkoon.

Levy on omaan silmään jotenkin hullunkurinen rakenteeltaan, siis sisäpuolelta tarkasteltuna. Todella iso pinta-ala josta vain osa on varsinaista kitkapintaa

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 8.2.2012 22:14

Eipä ole tietääkseni koskaan kolaroitu. Millä tavalla se voisi juuri jarrulevyyn vaikuttaa jos olisi..? Toivottavasti ei ole kolaroitu :)

Täytyypä huomenna käydä kyselemässä noiden nelivetoisten jarrulevyistä josko ne sopis tähän.
Vai voisiko tuo jarrusysteemi olla vaan susi... Tuntuu menevän enemmän levyjä kuin paloja.

Tuskin sillä on mitään tekemistä asian kanssa että välijäähdytin on samalla puolella kuin kieroutuva levy?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 8.2.2012 23:00

Tulipa aatoksiin semmoinenkin asia että onhan pyörän pultit kiinni?

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 8.2.2012 23:19

Tuli vaan mieleen, että paalatussa autossa voisi olla se koko olka-asetelma keturallaan, vaikka yleensähän ne valurautaosat halkeavat ennemmin kuin taipuvat.

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 8.2.2012 23:27

Pyöränpultit ovat taatusti kiinni, ovat olleet takuuvarmasti kiinni myös edellisillä kieroutuneilla levyillä :)

Niinjoo, tuota olka-akselia ei ole vielä vaihdettu mutta se on ainakin mielestäni oikeassa asennossa joka suhteessa; pyörä on vaaterissa, vetoakseli menee laakeriin heittämällä, iskari on suorassa eikä rengaskaan kulu kummallisesti.
Eikäpä tuo Vianorin kulmiensäätäjäkään herjaillut jotta jotain olisi ollut killissä.

Meinasin itseasiassa viimekesänä vaihtaa koko olka-akselin mutta jäi sitten tekemättä kun vaihdokki oli haljennut iskarinkiinnikkeestä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2012 0:01

Eihän navan ja jarrulevyn vastinpintoihin ole jäänyt mitään epäpuhtauksia?

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 9.2.2012 0:08

Noup. Sen verran monta kertaa putsattu ettei mitään pitäisi olla välissä.

Tuli mieleeni että tämä väpätys ehkä hieman vaimenee välillä kun jarruttelee pidemmän matkaa/useammin mutta pahenee(mielestäni) kun ajaa pidempää matkaa esim. moottoritiellä ja jarruttaa ramppiin..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2012 0:28

Ja monesti väpätyksen voimakkuus riippuu jarruvoimasta ja ajonopeudestakin.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.2.2012 0:34

Oletko kokeillut sportti levyjä Zimmermann ym.?

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 9.2.2012 3:00

Zimmmit on hyviä :) R32 mk4 levykin on zimmin kanssa identtinen ja jopa sellanen elävä vielä :)

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 9.2.2012 7:27

Enpä ole kokeillut noita Zimmermanneja vielä. Vaimon A2:een tuli sellaiset laitettua ja siinä ainakin laatu vakuutti vaikka vakio-osia olivatkin.
Auttaako tuo rei´itys levyissä kenties jopa tähän ongelmaan?

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 9.2.2012 13:30

En usko että reijät auttaa, mutta tosiaan R32 levyissä rakenne on hieman eri:
http://www.ecstuning.com/product_librar ... %20(334x32).jpg

Ja zimmermann tekee identtisiä levyjä orkkiksen kanssa, epäilen että zimmermann tekisi r32:seen vw levytkin.... Brembon levyillä tuntuu olevan samaa kieroutumista.

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 9.2.2012 17:34

Tuo R32:n levy(345mm) näyttää olevan suurempi halkaisijaltaan kuin tämä vakio tdi:n levy(280mm) joten se ei suoraan käy.

Tutina vaan pahenee mitä kylmempi on. Levyssä ei näy mitään merkkiä epätasaisesta kulumisesta kun sitä hetki sitten pyörä irti tutkin, palatkin liikkuvat hyvin ja suoraan.
On tämä kumma laite...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2012 17:39

Kuluuko palat mitenkään erikoisesti ja/tai eri tahtia kun toisella puolella autoa?

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 9.2.2012 19:28

Mk4:ssä on 334x32 ja mk5 on 345mm... Onko kiisselissä noin pieni levy 280? ettei edessä 288mm?

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 9.2.2012 19:32

Palat kuluu suoraan kummallakin puolella.

Kyllä ne muistaakseni on 280mm, täyty huomenna vielä tarkistaa kun haen yhden suoran levyn taas hetkeksi aikaa.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.2.2012 20:32

Voisiko olla semmoinen vika että etujarruletkussa joku tukos tai vastaava. Eli jumittaa satunnaisesti jarrua sen verran että levy ylikuumentuu ja vääntyy sen takia.

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 9.2.2012 20:36

No tuotapa en olekaan vielä ajatellut ollenkaan. Ihan ehjältä ja hyvältä tuo kyllä näyttää..
Toisaalta, äkkiähän tuon letkunkin vaihtaa samalla kun levyn laittaa.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 9.2.2012 20:36

Tukoksen mahdollisuutta minäkin hieman ajattelin, kannattaa vertailla levyjen lämpöjä ajojen jälkeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.2.2012 0:28

Eikö tukos kumminkin päästä paineen pois mutta hitaammin. Siten palojen paine levyjä vastaan poistuisi. Ja mistä semmoinen tukos voisi tullakaan? Joku käynyt kakkaamassa j-nestesäiliöön? Tiedä sitä sitten...

Kiinnostavaa olisi tietysti seurata jollain halvalla IR-mittarilla noita lämpöjä.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 10.2.2012 1:09

mistä semmoinen tukos voisi tullakaan

Jarruletkun kuminen osa haurastuu sisäpuolelta ja siitä alkaa irrota kuminpalasia/säikeitä.
En ole varma onko tässä golf iv sen jarruletkun mustan kumin sisällä jäykempi muovinen putki joka ei kestä esim. puristusta pihdeillä.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 10.2.2012 10:05

Kyllä se jarrujen täristäminen (jarrulevyn kieroutuminen) on tyyppivika, ml. Octavia I, Golf IV, Bora ym... Vuosia sitten omistin Ocu I:n johon piti vaihtaa jarrulevyt 80tkm:n välein juuri kieroutumisen vuoksi. Muistaakseni kolme kertaa vaihdettiin. Ainakin vesilammikkoon ajamalla kovan jarrutuksen päätteeksi saa levyt kieroksi helposti. Kuuma levy jäähtyy nopeasti, eipä se muuta tarvitse...

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 10.2.2012 12:38

On kyllä mystinen ongelma,jos ei edes kuumene epänormaalisti.
Itse jakanut volkkareitten kanssa sanomalehtiä yli 1,5 milj.km.koskaan ei jarrulevyjen kanssa ole ollut tuollasta.
Vanhemmista kylläkin jarruja aina hävisi useamman kovan jarrutuksen jälkeen.
Jarrulevyt ostanut sieltä,mistä halvalla on saanut,ei koskaan mitään merkkilevyjä.

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 10.2.2012 16:56

Juuri tulin moottoritietä pitkin kotiin ja kokeilin onko jompikumpi vanne kuuma. Aika tasalämpöisiä olivat joten todellakin mystinen tämä juttu on.

Hain nyt uuden levyn mallia Lockheed, Boschin palat, tuoreen jarruletkun ja liukutapit. Kattoos kauanko nämä kestää...

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 11.2.2012 19:08

Oletko herkistellyt takajarrujen liukutapit?
Voi olla ne jumissa ja liikuttaa takapaloja epätasaisesti.
Oletko ilmannut myös takapään jarrut?
Vika voi olla myös navassa johon jarrulevy tulee kiinni,on joskus saanut kolhun ja on hiukan kiero,elikkä levy vipattaa .
Se vika on vaikea huomata ,jopa mahdoton nähdä silmämääräisesti.
Vaihdettiin se ja siihen loppui vipotus,samalla kyllä korjattiin takapäänkin jarrut.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 11.2.2012 19:13

^Käsittääkseni tässä puhuttiin etujarruista...

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 11.2.2012 19:14

Takajarrujen herkistys kuuluu jokasyksyisiin perinteisiin :)
Kesällä tuli vaihdettua myös jarrunesteet ja joka kulma ilmattiin.
Napa on vaihdettu, joskaan edellisessäkään ei ollut kuin sadasosamillin heitto... Tulipahan tuoreet kierteet ainakin.

Auto asuu huomiseen asti tallissa kun rikoin vetokoukun tökkelin aamulla kärryä kiinnittäessäni, hain uuden rasian mutta vanhassa on seitsemän johdon sijasta kahdeksan? Se "ylimääräinen" on erillisessä liittimessä eikä oeriaatteessa ota kiinni mihinkään joten sen voinee jättää pois?

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

Jarrulevy

ViestiKirjoittaja uti » 11.2.2012 19:49

Ettei olis vaan laakeri väljä.

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 11.2.2012 19:53

Nykyisellä laakerilla on ajettu noin 30tkm eikä se ainakaan tunnu väljältä.
Ongelma oli päällä jo ennen sen vaihtoa joten se voitaneen myös sulkea pois.

Voiko ulompi vetonivel aiheuttaa tällaista? Pyörä pyörii kyllä suoraan eikä nivelet murise mutta se ja olka-akseli ovat ainota mitä ei ole vaihdettu.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 11.2.2012 20:27

1 octaviaan kertaalleen sorvasin ja kohtahan ne olivat taas kierot.. Zimmermanin levyjä en saanut ravistamaan ja plussana märkäpito.

Puggas
-
Viestit: 58
Liittynyt: 18.1.2011 15:06

ViestiKirjoittaja Puggas » 12.2.2012 17:24

Mittauta heittokellolla levyn ja navan suoruus, vaikka napa onkin vaihdettu uuteen. Pienet heitot voi korjata sorvauttamalla levy navassa.

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 13.2.2012 15:53

Otinpa tarkemman silmän alle nuo jarrupalat jotka kieron levyn kanssa oli ja mittailin niitä mauserilla hieman.
Näyttää sille että sisempi pala tosiaan kuluu vajaan millin vinoon.
Mäntä oli aivan suorassa mutta _näyttää_ sille että satula liikkuisi aivan aavistuksen vinoon.

Mikäs tämän voisi aiheuttaa? Liukutapitkin ovat suorassa ja tosiaan uusia.


Olisko kellään myydä parempia olka-akseleita jarrusatuloineen niin pääsisin tästä nykyisestä eroon?

Juvi85
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 23.11.2010 14:39

ViestiKirjoittaja Juvi85 » 15.2.2012 20:31

Mulla oli samaa vikaa 03 IV Golffissa eli meni 3 kpl etulevyjä alta 10 000km kieroiksi. Ongelma korjaantui kun avasin jsatulan a puhdistin kaikki satulan osat. Sen jälkeen oon rullanut yli 40 000 km ilman ongelmia. Olit listannut että satula on vaihdettu mutta oliko se vaihto-osa uusi vai käytetty?

agr
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.10.2010 22:46

ViestiKirjoittaja agr » 15.2.2012 21:06

Satula oli käytetty mutta tarkastettu. Putsasin sen vielä itse ja ihan ehjältähän tuo näytti...
Onpahan onneksi tuo vanhakin satula vielä jäljellä joten sen voisi vaikkapa rempata täysin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 111 vierailijaa