Sisätilojen kosteus ja huuru laseissa, yleisesti
Valvoja: ffp jäsenet
Sisätilojen kosteus ja huuru laseissa, yleisesti
Mitä konsteja olette keksineet, että auton lasit pysyisivät kirkkaina sisältä? Mitä syitä luulette olevan huurtumisen takana?
Mulla on Passatissa käytännössä aina enemmän huurua kuin kanssa-autoilijoilla mitä nyt muita olen vilkuillut. Takalasi ja takasivulasit huurussa ja pahimmillaan vesipisara juoksee takalasin sisäpinnassa.
* lämppärin kenno ei vuoda. Nestettä ei tarvitse lisätä eikä tunnu lismaista huurua.
Itse luulen syitä olevan nyt:
* laseja enää pakkasella vaikea pestä (pitää ottaa sisälämppäri viereen tai pesuvesi jäätyy). Muutenkin tuntuu, että rasva lasissa ei lähde hyvin fairypesulla. Mut ei se kumminkaan ole glykolia, senkin oon kokenut.
* vuosien saatossa pohjafyllingit ovat kostuneet, vaikkeivat kokonaan niin uskon, että ne eivät kuivu kunnolla koska ovat niin paksuja.
* ajo on pätkäajoa eli jaloissa tulee sisään enemmän vettä kuin ehtii pois haihtua
Keinoja korjata asia? :
* lainataanko jossain absortiokuivaimia tms joka kuivaisi auton pohjat rutikuiviksi?
* pitää selvitellä pohja/sisälokarit ettei saa vettä sieltä
* lasien pesu keinolla millä hyvänsä (höyryankka? onko kokemusta)
*
Mulla on Passatissa käytännössä aina enemmän huurua kuin kanssa-autoilijoilla mitä nyt muita olen vilkuillut. Takalasi ja takasivulasit huurussa ja pahimmillaan vesipisara juoksee takalasin sisäpinnassa.
* lämppärin kenno ei vuoda. Nestettä ei tarvitse lisätä eikä tunnu lismaista huurua.
Itse luulen syitä olevan nyt:
* laseja enää pakkasella vaikea pestä (pitää ottaa sisälämppäri viereen tai pesuvesi jäätyy). Muutenkin tuntuu, että rasva lasissa ei lähde hyvin fairypesulla. Mut ei se kumminkaan ole glykolia, senkin oon kokenut.
* vuosien saatossa pohjafyllingit ovat kostuneet, vaikkeivat kokonaan niin uskon, että ne eivät kuivu kunnolla koska ovat niin paksuja.
* ajo on pätkäajoa eli jaloissa tulee sisään enemmän vettä kuin ehtii pois haihtua
Keinoja korjata asia? :
* lainataanko jossain absortiokuivaimia tms joka kuivaisi auton pohjat rutikuiviksi?
* pitää selvitellä pohja/sisälokarit ettei saa vettä sieltä
* lasien pesu keinolla millä hyvänsä (höyryankka? onko kokemusta)
*
puhallus reilulle kun ajelee, niin ilma vaihtuupi, ja mitä enempi pakkasta sitä kuivempaa ilma ulkoa tulee.
toki jos matka on 2km niin on vähän heikkoa saada hyvästi kuivaksi, tärkein asia varmaan ettei kengissä tulisi lunta ja matot olisi kuivat autossa.
joskus tehnyt niinkin etät kun ollut kostee auto eikä ajoa ollut kovin pitkälle niin lämmöt tapissa ja lopuksi jätin ikkunat vähän raolleen jotta kosteutta poistui ulos pakkaseen. (ei toki toimi luumisatella, plussakeleillä yms.)
toki jos matka on 2km niin on vähän heikkoa saada hyvästi kuivaksi, tärkein asia varmaan ettei kengissä tulisi lunta ja matot olisi kuivat autossa.
joskus tehnyt niinkin etät kun ollut kostee auto eikä ajoa ollut kovin pitkälle niin lämmöt tapissa ja lopuksi jätin ikkunat vähän raolleen jotta kosteutta poistui ulos pakkaseen. (ei toki toimi luumisatella, plussakeleillä yms.)
Ilmastointi on hyvä kuivaamaan. Ja jos on sisätilan lämppäri, niin ikkunan voi jättää raolleen siksi aikaa kun on lämmityksessä, jos on tosiaan sopiva kuiva pakkaskeli. Lattiamatot vaikuttavat varmasti, jos ovat päässeet kastumaan. Jetassa ainakin huomaa kyllä ihan tuosta huurteen määrästä milloin on takaovi taas alkanut vuotaa...
Lasien pesussahan voi hyödyntää vesi-etanoliseosta, jos nyt pakkasella haluat pestä niitä ikkunoita. Laitat jotain sinolia tms. pesuveteen, tai pakkasenkestävä pissapojan nestekin toimii.
Mites tuo passatin ilmanotto on toteutettu, pääseekö sinne lunta helposti?
Erilaiset "kuivaimet" eli ne suolapussit ja vastaavat eivät hirveästi kylmällä saa kosteutta absorpoitua, mutta eihän niistä haittaakaan ole, paitsi jos ne suolaiset nesteet kaatuvat lattiamatolle...
Lasien pesussahan voi hyödyntää vesi-etanoliseosta, jos nyt pakkasella haluat pestä niitä ikkunoita. Laitat jotain sinolia tms. pesuveteen, tai pakkasenkestävä pissapojan nestekin toimii.
Mites tuo passatin ilmanotto on toteutettu, pääseekö sinne lunta helposti?
Erilaiset "kuivaimet" eli ne suolapussit ja vastaavat eivät hirveästi kylmällä saa kosteutta absorpoitua, mutta eihän niistä haittaakaan ole, paitsi jos ne suolaiset nesteet kaatuvat lattiamatolle...
sanomalehtiä lattia mattojen alle vaihtaa riittävän usein.
jos ei auta niin, lattiaverhoilua käyttää auki ja märät villaeristeet tms. uusiks. kuivaa luutulla enimmät ja sisätilä läppäri pariksi tunniks puhaltaan sinne. Niitä trasselivilloja tuskin saa kuivaks ikinä
+ tunkkanen haju lähtee
- kovatöinen homma.
ite tein ton raatoon samalla kun muuten sitä laittelin. Ne villat oli niin märkiä et vettä suorastaan tippuii
tuola lisää http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=66704
jos ei auta niin, lattiaverhoilua käyttää auki ja märät villaeristeet tms. uusiks. kuivaa luutulla enimmät ja sisätilä läppäri pariksi tunniks puhaltaan sinne. Niitä trasselivilloja tuskin saa kuivaks ikinä
+ tunkkanen haju lähtee
- kovatöinen homma.
ite tein ton raatoon samalla kun muuten sitä laittelin. Ne villat oli niin märkiä et vettä suorastaan tippuii
hommaat jostain silikageeliä autoon. Imee kosteutta ilmasta ja kun imukyky loppuu niin viskaat uuniin kuivumaan ne ja taas niitä voi käyttää. Toimii takuu varmasti. Nimim. Kokemusta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Silikageeli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Silikageeli
anomalehtiä lattia mattojen alle vaihtaa riittävän usein.
+ tunkkanen haju lähtee
- kovatöinen homma.
Oliko sulla niinku märkinä eristeet ihan "luonnostaan" sisältä tulleesta kosteudesta vai vesi tullut lasin nurkasta tai jostain poistokourusta?
-----
Kiitti kissanhiekkavinkistä. Ehkä haen pussin kattien sontarouhetta. :D
Sisäilmankierto on voinut jumittaa päälle.
Pistä ihmeessä se raitisilmasiivilä takaisin. Höyrystimen kenno likaantuu ja saattaa alkaa kesällä haista + roskat saattavat tukkia kondenssiveden poistoyhteen.
Ei ainakaan mulle ole. Huomaa kyllä jos käyttää kiertoa niin alkaa huurtumaan enemmän.
Täytyy joo hakea uusi puhdas suodatin.
Kannattaa varmistaa myös että ilma pääsee pois kabiinista. Sedanissa hattuhyllyn läpi ja takakontin luukun alareunasta ulos. Eihän ole peitetty?
Ainakin puhallin puhaltaa sisään eikä auto ole vielä poksahtanut paineesta ;)
Siis kontin luukun alareunasta ilman pitäisi kiertää?
Vaimon autossa (ei ole VAG) oli tuota ongelmaa, syyksi paljastui märkä raitisilmasuodatin. Vaihdoin suodattimen, mutta sama ongelma palasi parissa viikossa, sitten otin koko suodattimen pois, eipä ole senjälkeen enää huurtunut lasit.
Tuon jälkeen kuulin että taksit ovat tehneet tuota samaa talvisin ihan uusissakin autoissa...
Ilmastoinnit eivät taida pakkasilla mennä päälle, kun kennot ja kondenssiveden poistoreitit jäätyy...
Tuon jälkeen kuulin että taksit ovat tehneet tuota samaa talvisin ihan uusissakin autoissa...
Ilmastoinnit eivät taida pakkasilla mennä päälle, kun kennot ja kondenssiveden poistoreitit jäätyy...
Eiköhän se ilmastoinnin kytkeytyminen ole useimmissa volkkareissa estetty alle +5°C lämpötiloissa.
Meillä on nyt pihassa jo toinen volkkari, jossa on sisäkierron pneumaattinen venttiili rikki. Tässäkin se on jumittunut ulkokäyttöasentoon, mutta kannattaa aina tarkistaa, että läppä liikkuu.
Multivanissa huurtaa sivulaseja, lienee aika vaihtaa raitisilmasuodatin.
Meillä on nyt pihassa jo toinen volkkari, jossa on sisäkierron pneumaattinen venttiili rikki. Tässäkin se on jumittunut ulkokäyttöasentoon, mutta kannattaa aina tarkistaa, että läppä liikkuu.
Multivanissa huurtaa sivulaseja, lienee aika vaihtaa raitisilmasuodatin.
ei ilmastoinnin tarvitsekaan mennä talvella päälle kun ulkoilma on lähes aina talvella kuivaa.
Niin, kun tuossa aijemmin joku kehui ilmastoinnin kuivattavan talvella mukavasti huurut, mutta ei taida perustua oikeasti ilmastoinnin ilmaa kuivattavaan ominaisuuteen, koska se ilmastointi ei pakkasella kytkeydy... asian voi tarkistaa katsomalla, että pyöriikö kompura vai ei...
lukkarille liittyen oman Multivanin sivulasien huurtumiseen
Sulla ei muistaakseni ollu sama systeemi ku mulla,mutta tässäpä oma ongelma...
Mulla johtuu omassa multivanissa takasivulasien huurtuminen siitä syystä että on pöljä systeemi kaksoisilmastointi climatronic. Ei ole sitä mahdollisuutta, että takaosan lattiapuhaltimen saisi kokonaan pois päältä!
Se puhaltaa aina jonkin verran vaikka panisi takapuhaltimen automatiikan puhallinnopeuden minimiin. Off-asentoon ei saa kun koko järjestelmän.
Takaosan lattiapuhallin kierrättää sisäilmaa eli ei ota ulkoa ilmaa ja puhaltaa tosiaan vaan lämmintä. Kosteus nousee lattiasta ja vielä kun kierrättää kosteaa ilmaa niin kyllä vetää kylmällä huurteeseen.
Edit: niin, olen joskus kokeillut ja ottanut sulakkeen pois takapuhaltimelta...
Sulla ei muistaakseni ollu sama systeemi ku mulla,mutta tässäpä oma ongelma...
Mulla johtuu omassa multivanissa takasivulasien huurtuminen siitä syystä että on pöljä systeemi kaksoisilmastointi climatronic. Ei ole sitä mahdollisuutta, että takaosan lattiapuhaltimen saisi kokonaan pois päältä!
Se puhaltaa aina jonkin verran vaikka panisi takapuhaltimen automatiikan puhallinnopeuden minimiin. Off-asentoon ei saa kun koko järjestelmän.
Takaosan lattiapuhallin kierrättää sisäilmaa eli ei ota ulkoa ilmaa ja puhaltaa tosiaan vaan lämmintä. Kosteus nousee lattiasta ja vielä kun kierrättää kosteaa ilmaa niin kyllä vetää kylmällä huurteeseen.
Edit: niin, olen joskus kokeillut ja ottanut sulakkeen pois takapuhaltimelta...
Sellainenkin mahdollisuus on vielä, että heti raitisilmasiivilän jälkeen oleva patopaineläppä olisi jäänyt osittain kiinni. Kyseinen läppä (Climatronicissa) alkaa sulkeutua maantienopeuksilla estäen konepellin alle tulevan viiman tunkeutumista matkustamoon.
Läppä näkyy, kun ottaa suotimen pois ja sen pitäisi normaalisti olla täysin auki.
Läppä näkyy, kun ottaa suotimen pois ja sen pitäisi normaalisti olla täysin auki.
Myös mulla passatissa huurtuu lasit aikalailla. Takalasit varsinkin ja etulaiselssakin toisinaan joku reuna hieman. Täysillä ku puhallinta huudattais niin vähän tuo jeesaa asiassa, mutta pitää jostain lähtee hakee selvitystä asiaan. Raitisilmasuodatin lienee se ensimmäinen asia mistä lähteä liikenteeseen. Lattiamatot ja verhoilut vaikuttaa olevan kuivia kuitenkin.
Täällä kanssa huurtuu. Tässä pakkasilla alko huurtumaan kun oli lämpösessä hallissa 2 tuntia. Mattoja kuivatellu ja nyt kuivat, raitisilmasuodatin vaihdettu. Tänään sitten purin tuon puhaltimen näkösälle, aikomuksena kattoa sisäkiertoilman läppää. Läppä toimi hyvin, MUTTA kun aloin kasaamaan hanskalokeroa niin siinä olevaan pehmusteeseen oli kertynyt kosteutta. Maistamalla ja haistamalla huomasin sen olevan sokerista.... Eli lämppärin perkele vissiin vuotaa. Jäähytysneste ei kyllä katoa mihinkään eikä lämppäri ole porskinu nesteitä minne sattuu, vaan ilmeisesti tihuttanut muutaman tipan. Onkohan lämppärille ensiapukeinoa kun uuden asennus on varmaan melkoinen savotta!? Huurre ikkunoissa lieveni hieman, nyt tuulilasi aivan puhdas mutta hanttarinpuolen ikkunan vetää hieman sumeaksi lyhkäsellä ajolla. Takaikkunat nyt on ja ovat olleet koko talven huurussa, niistä ei niin haittaa.Oiskohan huurteenpoisto aineella apua asiaan.? auttakee miestä mäjessä.
PS: Autohan on Passat 1,9 TDI PwD -01 farkku
PS: Autohan on Passat 1,9 TDI PwD -01 farkku
Toivottavasti ei vuoda kenno. Tässä alla motivaatikuva passatin kennonvaihdosta...lainasin tältä forumilta olevasta keskustelusta. -lämmityslaitteen kenno vuotaa-
Joku sanoi joskus, että auton kokoonpano varmaan aloitetaan kennosta ;)
http://i977.photobucket.com/albums/ae25 ... 009285.jpg
Joku sanoi joskus, että auton kokoonpano varmaan aloitetaan kennosta ;)
http://i977.photobucket.com/albums/ae25 ... 009285.jpg
HEH. Joo tuon kyseisen kuvan oon jo nähny ja tässä vähän jännäkakka housuissa että ei tarvisi purku hommiin. Korjaamolla vaihdatus maksaa varmasti sievoisen summan. Muistelisin tuossa että sen kennon kyllä näkee seillä jalkatilassa kun ottaa puhaltimen moottorin tieltä pois. Kennohan ei itessään iso ole, että koon puitteissa mahtuisi jopa jalkotilan kautta vaihtamaan, mutta ilmeisesti pitää mittaristoa myöten purkaa että saa vaihdettua. Onkohan missään mitään rakoa että näkisi onko letkut korkanneet kennosta? Neste ei kyllä vaellu että aika jännän haitan lykkäsi.
Liekköhän nuissa lämppärien kennoissa joku ylivuoto/liikapaine venttiili, koska passatissa ei lasit huurru lähes ollenkaan. (tuulilasi täysin kirkas ja sivulasit raunoilta vain hieman huurussa.) Alkaa pian tuntumaan että pakkasten aikaan jotku kanavat ollu hieman hyhmässä niin sitä kautta järjestelmä joutunu paineen vaikutuksen alaiseksi. Olihan sieltä jostain tullu sokerista nestettä eli jähytin nestettä kun maisto tuossa puhaltimen purun yhteydessä. Melko kinkkinen juttu.
ajoin tässä pariviikkoa sitten Sprinterillä 500km pöllyävässä pakkaslumessa sillä seurauksella että molemmat suodattimet menivät tukkoon lumesta.
Sprinterin ja Craferin tuntevat tietävät että molemmille suodattimille on aika pitkä, ahdas ja mutkainen reitti ja silti ne oli todellakin aivan täynnä lunta.
Eli kannattaa se raikkari olla talvellakin paikallaan. Tai edes joku sukkahousu karkeasuodattimena.
Itse yritän pari kertaa talven aikana kuivattaa nämä pikkubussit viemällä ne huoltoon jo edellisenä iltana lämpimään talliin ja iso rakennuspuhallin puhaltamaan sisälle yöksi. Ja tietenkin vastakkaisesta päästä joku luukku raolleen että kostea ilma pääse poistumaan.
Sprinterin ja Craferin tuntevat tietävät että molemmille suodattimille on aika pitkä, ahdas ja mutkainen reitti ja silti ne oli todellakin aivan täynnä lunta.
Eli kannattaa se raikkari olla talvellakin paikallaan. Tai edes joku sukkahousu karkeasuodattimena.
Itse yritän pari kertaa talven aikana kuivattaa nämä pikkubussit viemällä ne huoltoon jo edellisenä iltana lämpimään talliin ja iso rakennuspuhallin puhaltamaan sisälle yöksi. Ja tietenkin vastakkaisesta päästä joku luukku raolleen että kostea ilma pääse poistumaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”