VW Passat -02 74kw 1.9Tdi Lämpötila-anturi ja vakkari
Valvoja: ffp jäsenet
VW Passat -02 74kw 1.9Tdi Lämpötila-anturi ja vakkari
Eli passatissa ei nouse lämmöt yli 80 asteen vaikka ei ole kuin -5C pakkasta.
Epäilen termostaattia ja kysynkin, onko vaihto millainen projekti?
Onko sopiva varaosa?:
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373602/8
vai
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373603/9
Moottorin mallia en tiedä, mutta auto on rekisteröity 9/2002 ja 74kw malli.
Lisäkysymyksenä kulutuksesta, kun se on noin 7.6l/100km keskimäärin, niin huijaako minua ajotietokone vai onko jotain häikkää? (en ole manuaalisesti ehtinyt mitata, koska auto ollut vasta 2 päivää)
Kolmantena asiana vakionopeuden säädin, jonka tilasin slamitilta. Mikä on XZN-avain?
Onko helppo itse asentaa tuo paketti?
http://www.slamit.net/product/4168/vaki ... ensiinitdi
Neljäntenä kysymyksenä, voiko talviolosuhteissa manuaali-ilmastointia testata?
Ja viimeisenä kysymyksenä, miten koodaus onnistuu edullisesti pk-seudulla?
Kiitoksia vastauksista!!
Epäilen termostaattia ja kysynkin, onko vaihto millainen projekti?
Onko sopiva varaosa?:
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373602/8
vai
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373603/9
Moottorin mallia en tiedä, mutta auto on rekisteröity 9/2002 ja 74kw malli.
Lisäkysymyksenä kulutuksesta, kun se on noin 7.6l/100km keskimäärin, niin huijaako minua ajotietokone vai onko jotain häikkää? (en ole manuaalisesti ehtinyt mitata, koska auto ollut vasta 2 päivää)
Kolmantena asiana vakionopeuden säädin, jonka tilasin slamitilta. Mikä on XZN-avain?
Onko helppo itse asentaa tuo paketti?
http://www.slamit.net/product/4168/vaki ... ensiinitdi
Neljäntenä kysymyksenä, voiko talviolosuhteissa manuaali-ilmastointia testata?
Ja viimeisenä kysymyksenä, miten koodaus onnistuu edullisesti pk-seudulla?
Kiitoksia vastauksista!!
Melko varmaan termostaatti rikki jos ei nouse tuollaisessa pakkasessakaan yli 80 lämmöt.
Vaihto ei ole kovin monimutkainen, muistaakseni laturi kannattaa ottaa irti, niin se termostaattikotelo on sen alapuolella. Saattaa saada ilman laturin irrotustakin sen sieltä, mutta tilaa on kyllä sitten varsin huonosti. Kun kaadat nesteitä koneeseen, niin kaada ne TODELLA hitaasti ja odottele joka välissä vaikka että aina loppuu kuplimisääni. Sinne jää todella helposti ilmalukko jos kaataa liian nopeasti nesteet sisään. Muuten itse termostaatin vaihto on helppo homma. Nesteiden täyttöön saa varata aikaa 15-30min että menevät kunnolla sisään. Syylärissä on kuskinpuolen alanurkassa hana, mistä voit päästää nesteet pihalle koneesta. Sen hanan saa näkyviin, kun ottaa sen nurkassa olevan maskiverkon irti , niin sieltä pääsee käsiksi siihen hanaan.
Tarkasta tuo anturi ennen ostamista, sen näkee suoraan kun avaa konepellin, niin syylärin kuskin puoleisessa nurkassa alavesiletku ja tuo anturi on siinä kiinni. Siitä näet suoraan johtojen värit yms.
Moottori melko varmasti AVB, ainakin omassa edellisessä kulkineessa oli tuo 74kW kone ja oli -01 mallia.
Kulutus on kyllä kova, ainakin jos kyseessä on manuaalilaatikolla oleva. Omallani kulutus pyöri noin 5-6l välillä. Laske tuo kulutus vielä kunnolla mekaanisesti, että mitä näyttää sitten, ajotietokone voi sekoilla vaikka mitä lukuja välillä.
Tuo XZN avain on sellainen tihkupoorinen trox avain jota tarvitaan ratin keskipultin irroituksessa. Löytyy kyllä tarvikeliikkeistä sellainen, eikä maksa kummia. Kokoa en nyt enää muista ulkoa. Nykyiseen kulkineeseen -04 passat asensin tuon saman paketin. Itse vakkarinviiksi on suhteellisen helppo laitta. Johtosarjan asennus oli jokseenkin "syvältä". Pitää ottaa moottorinohjauksen omista liittimistä johtoja irti ja yhdistellä tämä johtosarja sinne yms. Laittaa kyllä yhdessä illassa paikalleen, mutta pitää olla todella tarkkana, että kaikki menee oikeisiin paikkoihin, muuten voi tulla kallista tuhoa. Alfamer sähkökaaviot hyvänä apuna ja kannattaa perehtyä hyvin asennusohjeisiin ennenkö alkaa edes purkamaan autoa. Vaatii tosiaan lisäksi koodauksen vag-comilla että lähtee toimintaan.
Manuaali ilmastointia aika huono testata talvella, ellei saa autoa lämpöiseen halliin.
Jos tarkoitat koodauksella vakkarin koodausta toimintaan, niin täältä foorumilta löytyy kyllä apua siihen. Jossain oli aihekin tätä koskien :)
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
Vaihto ei ole kovin monimutkainen, muistaakseni laturi kannattaa ottaa irti, niin se termostaattikotelo on sen alapuolella. Saattaa saada ilman laturin irrotustakin sen sieltä, mutta tilaa on kyllä sitten varsin huonosti. Kun kaadat nesteitä koneeseen, niin kaada ne TODELLA hitaasti ja odottele joka välissä vaikka että aina loppuu kuplimisääni. Sinne jää todella helposti ilmalukko jos kaataa liian nopeasti nesteet sisään. Muuten itse termostaatin vaihto on helppo homma. Nesteiden täyttöön saa varata aikaa 15-30min että menevät kunnolla sisään. Syylärissä on kuskinpuolen alanurkassa hana, mistä voit päästää nesteet pihalle koneesta. Sen hanan saa näkyviin, kun ottaa sen nurkassa olevan maskiverkon irti , niin sieltä pääsee käsiksi siihen hanaan.
Tarkasta tuo anturi ennen ostamista, sen näkee suoraan kun avaa konepellin, niin syylärin kuskin puoleisessa nurkassa alavesiletku ja tuo anturi on siinä kiinni. Siitä näet suoraan johtojen värit yms.
Moottori melko varmasti AVB, ainakin omassa edellisessä kulkineessa oli tuo 74kW kone ja oli -01 mallia.
Kulutus on kyllä kova, ainakin jos kyseessä on manuaalilaatikolla oleva. Omallani kulutus pyöri noin 5-6l välillä. Laske tuo kulutus vielä kunnolla mekaanisesti, että mitä näyttää sitten, ajotietokone voi sekoilla vaikka mitä lukuja välillä.
Tuo XZN avain on sellainen tihkupoorinen trox avain jota tarvitaan ratin keskipultin irroituksessa. Löytyy kyllä tarvikeliikkeistä sellainen, eikä maksa kummia. Kokoa en nyt enää muista ulkoa. Nykyiseen kulkineeseen -04 passat asensin tuon saman paketin. Itse vakkarinviiksi on suhteellisen helppo laitta. Johtosarjan asennus oli jokseenkin "syvältä". Pitää ottaa moottorinohjauksen omista liittimistä johtoja irti ja yhdistellä tämä johtosarja sinne yms. Laittaa kyllä yhdessä illassa paikalleen, mutta pitää olla todella tarkkana, että kaikki menee oikeisiin paikkoihin, muuten voi tulla kallista tuhoa. Alfamer sähkökaaviot hyvänä apuna ja kannattaa perehtyä hyvin asennusohjeisiin ennenkö alkaa edes purkamaan autoa. Vaatii tosiaan lisäksi koodauksen vag-comilla että lähtee toimintaan.
Manuaali ilmastointia aika huono testata talvella, ellei saa autoa lämpöiseen halliin.
Jos tarkoitat koodauksella vakkarin koodausta toimintaan, niin täältä foorumilta löytyy kyllä apua siihen. Jossain oli aihekin tätä koskien :)
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
-
- -
- Viestit: 67
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Menee se näinkin
En tiijä menikö minulla jotain ohi mutta nuo osat on lämpötila-antureita, ei termostaatteja? Termostaatin voi vaihtaa aika näppärästi jos ei ole siivosta kovin tarkka. Irrota akunkenkä tai suojaa laturin navat ilmastointiteipillä tms ettet termarikotelon pultteja irrottaessa aiheuta oikosulkua koskemalla avaimella laturin napaan.
Ota uusi termostaatti ja jäähd. nesteellä voideltu uusi kumitiiviste käden ulottuville. Purista termarikotelolle menevä vesiletku sievästä ruttuun esim lukkopihdeillä. Irrota termarikotelon pultit (laturia ei tarvi irrottaa, ei ainakaan 2003 avb). Nytkäytä termarikotelon kansi irti, hieman nestettä tulee letkusta. Toisella kädellä paina vanhaa termostaattia moottoriin päin. Ota uusi termostaatti käteen ja toisella kädellä väännä vanha termari pois ja heitä uusi HETI samassa ravauksessa tilalle. Muuten moottorin nesteet valuu ulos. Uusi tiiviste perään ja kansi kiinni. Pihdit pois letkusta ja nesteet sisään (n1Ljos hyvin onnistuu). On vähän sotkuista, mutta nopeaa. Ja jos joku menee munilleen, niin se on se kun kaikki nesteet valuu pihalle. Jäähdyttimen roppu aika hankalassa paikassa ja sen O-rengas tahtoo alkaa vuotaa kun sitä ropeloi. Moottorin on hyvä olla hieman lämmin ettei tulipalopakkasessa ala kylmiä letkuja raplaamaan.[/u]
Ota uusi termostaatti ja jäähd. nesteellä voideltu uusi kumitiiviste käden ulottuville. Purista termarikotelolle menevä vesiletku sievästä ruttuun esim lukkopihdeillä. Irrota termarikotelon pultit (laturia ei tarvi irrottaa, ei ainakaan 2003 avb). Nytkäytä termarikotelon kansi irti, hieman nestettä tulee letkusta. Toisella kädellä paina vanhaa termostaattia moottoriin päin. Ota uusi termostaatti käteen ja toisella kädellä väännä vanha termari pois ja heitä uusi HETI samassa ravauksessa tilalle. Muuten moottorin nesteet valuu ulos. Uusi tiiviste perään ja kansi kiinni. Pihdit pois letkusta ja nesteet sisään (n1Ljos hyvin onnistuu). On vähän sotkuista, mutta nopeaa. Ja jos joku menee munilleen, niin se on se kun kaikki nesteet valuu pihalle. Jäähdyttimen roppu aika hankalassa paikassa ja sen O-rengas tahtoo alkaa vuotaa kun sitä ropeloi. Moottorin on hyvä olla hieman lämmin ettei tulipalopakkasessa ala kylmiä letkuja raplaamaan.[/u]
Erittäin asiallisia vastauksia! Ja kyllä nuo linkit on näköjään lämpötila-antureiden.. Oikosulku tapahtui minun päässä ilmeisesti...
Eli motonetistä haenkin seuraavan osan:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/306209/29
Ilmeisesti tuosta 30-6209+tiiviste
Lähen rohkeasti värkkäämään pakkaseen!
Eli motonetistä haenkin seuraavan osan:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/306209/29
Ilmeisesti tuosta 30-6209+tiiviste
Lähen rohkeasti värkkäämään pakkaseen!
Itse vakkarin laittaneena ja airbagin kellojousen rikkoneena, suosittelen olemaan varovainen sen ratin irroituksen kanssa, tai lähinnä että tajuat irroittaa ratista kaikki piuhat jotka menevät rattiakseliin. Hieman pisti sapettaan kun uusi kellojousi+ratin asennon tunnistin 380€ @ laakkonen. Muuten mielestäni suht simppeli homma, joskin hieman vittumainen noiden piuhojen liittäminen orkkis liittimiin..
Termostaattia itse en ostaisi motonetistä.
Hain omaan boraan 1.9tdi koneeseen motonetistä termostaatin ja siinä olevat silminnähtävästi ohuemmalla langalla. En asentaessa huomannut eroa enkä käyttäytymisessä aluksi, mutta kylmemmät ilmat kun tuli niin kone ei lämmennyt huonostikkaan. Hain sitten marmoritiskiltä uuden ja kokeilin vielä kattilassa keittämällä ja motonettiläinen oli jo kokonaan auki kun marmorilta ostettu alkoi aukeamaan.
Hain omaan boraan 1.9tdi koneeseen motonetistä termostaatin ja siinä olevat silminnähtävästi ohuemmalla langalla. En asentaessa huomannut eroa enkä käyttäytymisessä aluksi, mutta kylmemmät ilmat kun tuli niin kone ei lämmennyt huonostikkaan. Hain sitten marmoritiskiltä uuden ja kokeilin vielä kattilassa keittämällä ja motonettiläinen oli jo kokonaan auki kun marmorilta ostettu alkoi aukeamaan.
Nuo airbag johdot tosiaan melko hengettömiä, että kannattaa käsitellä todella varovasti. Niin ja mikä tärkeintä, irrota akku ja anna olla mielellään noin 30min ilman virtaa ennenkö alat repimään johtoja irti.
Se airbag laukaistaan ratin takana olevista kahdesta reiästä irti. Aluksi rattiakselinmuovit pois ja sitten ohuilla mensseleillä laikaisee ne lukot sieltä reijistä, niin airbag lähtee irti.
Jos vain käytettävissä alfamer opas, niin siihen kannattaa perehtyä tämän ratin irroituksessa, sielä on hyvät ohjeet tähän.
Se airbag laukaistaan ratin takana olevista kahdesta reiästä irti. Aluksi rattiakselinmuovit pois ja sitten ohuilla mensseleillä laikaisee ne lukot sieltä reijistä, niin airbag lähtee irti.
Jos vain käytettävissä alfamer opas, niin siihen kannattaa perehtyä tämän ratin irroituksessa, sielä on hyvät ohjeet tähän.
Vakkari
Slamitille soittelin ja passatin vakkarin viikseä ei kuulu vielä vähään aikaan...
http://www.slamit.net/product/4168/vaki ... ensiinitdi
Tuossa oikea malli autooni.
Onko järkevää/ uskaltaako ostaa ebay:sta?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories
En osaa sanoa mikä noista olisi varmuudella oikea ja sisältääkö johtosarjoja...
Osaako joku auttaa?
Eli tilatakko vai ei?
Ps. Onko jollain olemassa suomenkielinen ohje vakkarin asennukseen?
http://www.slamit.net/product/4168/vaki ... ensiinitdi
Tuossa oikea malli autooni.
Onko järkevää/ uskaltaako ostaa ebay:sta?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories
En osaa sanoa mikä noista olisi varmuudella oikea ja sisältääkö johtosarjoja...
Osaako joku auttaa?
Eli tilatakko vai ei?
Ps. Onko jollain olemassa suomenkielinen ohje vakkarin asennukseen?
Tuolta tilasin itse vakkarin ja vähän muuta mukavaa...
http://shop.ahw-shop.de/vw-passat-3b3bg ... hruestsatz
Toimituskulut 18€ ja tuli noin viikossa kotiovelle.
http://shop.ahw-shop.de/vw-passat-3b3bg ... hruestsatz
Toimituskulut 18€ ja tuli noin viikossa kotiovelle.
Eipä taida olla edes suomiohjeita tuohon, slammitin paketissa kans lontoonkieliset ohjeet. Sellaisen omaani laitoin. Tärkeintä on että pysyy selvillä mistä liittimestä pitää ottaa mikäkin pinni irti ja laittaa toinen tilalle ja yhdistellä sitten niitä tuohon johtosarjaan. Sähkökaavio isona apuna, niin saa tarkisteltua johtojen värejä sieltä.
Koodaus
Vakionopeudensäädin on nyt asennettu ja koodaus apua tarvitsisin.
Asennuksen yhteydessä ratti meni hieman vinoon ja esp menee pois päältä, koska ratin asennontunnistin antaa nyt väärä tietoa tietokoneelle.
Eli vakionopeudensäätimen koodaus ja ratinasennontunnistimen nollaus.
Asun vantaalla pähkinärinteessä, eli jos olet lähettyviltä ja ammattitaitoa löytyy niin ota yhteyttä esim mailiin:
[email protected] tai viestiä 040-7179697.
Ilmoittakaa samalla toivomanne hinta.
Ps. Ensisijalla on vakkarin koodaus. Käännän ratin suoraan jossakin vaiheessa.
Se oli ennenkin vinossa ja korjasin suuntaa, mutta meni hieman liikaa.
Asennuksen yhteydessä ratti meni hieman vinoon ja esp menee pois päältä, koska ratin asennontunnistin antaa nyt väärä tietoa tietokoneelle.
Eli vakionopeudensäätimen koodaus ja ratinasennontunnistimen nollaus.
Asun vantaalla pähkinärinteessä, eli jos olet lähettyviltä ja ammattitaitoa löytyy niin ota yhteyttä esim mailiin:
[email protected] tai viestiä 040-7179697.
Ilmoittakaa samalla toivomanne hinta.
Ps. Ensisijalla on vakkarin koodaus. Käännän ratin suoraan jossakin vaiheessa.
Se oli ennenkin vinossa ja korjasin suuntaa, mutta meni hieman liikaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa