Golf IV ja etujarrulevy kieroutuu
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV ja etujarrulevy kieroutuu
Prkel, kolmas levy vuoden sisällä joka kieroutuu ja kyseessä oikea etulevy FSIII-jarruissa.
Vaihdettua:
- levyt
- palat
- satula
- liukutapit
- pyöränlaakerit
- alustan puslat ja nivelet
- napa
- vanne
Mikä piru tuon oikean etulevyn vetää kieroksi? Levyjä on kokeilu sekä alkuperäistä että tarvikemallista, paloja samoin. Ohjauskulmatkin on säädetty.
Uusi levy toimii muutaman tonnin moitteetta kunnes alkaa pikkuhiljaa täristämään ja lopuksi vipajaa niin jotta ratti heiluu.
Onko näissä jotain erikoista jota en ole vielä vaihtanut?
Jarrut eivät laahaa, se tsekattiin syksyllä leimakonttorilla.
Edit: auto siis ´00 Varinant tdi 66kw.
Vaihdettua:
- levyt
- palat
- satula
- liukutapit
- pyöränlaakerit
- alustan puslat ja nivelet
- napa
- vanne
Mikä piru tuon oikean etulevyn vetää kieroksi? Levyjä on kokeilu sekä alkuperäistä että tarvikemallista, paloja samoin. Ohjauskulmatkin on säädetty.
Uusi levy toimii muutaman tonnin moitteetta kunnes alkaa pikkuhiljaa täristämään ja lopuksi vipajaa niin jotta ratti heiluu.
Onko näissä jotain erikoista jota en ole vielä vaihtanut?
Jarrut eivät laahaa, se tsekattiin syksyllä leimakonttorilla.
Edit: auto siis ´00 Varinant tdi 66kw.
Viimeksi muokannut agr, 9.2.2012 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Työkaverilta kuultua: hänellä oli Bora joka kärsi samasta vaivasta, ratkaisu oli OEM nelivetoisen vastaava levy. Koskaan ei ole tullut tarkistettua antaako etka eri levyn vastaavaan nelikkoon.
Levy on omaan silmään jotenkin hullunkurinen rakenteeltaan, siis sisäpuolelta tarkasteltuna. Todella iso pinta-ala josta vain osa on varsinaista kitkapintaa
Levy on omaan silmään jotenkin hullunkurinen rakenteeltaan, siis sisäpuolelta tarkasteltuna. Todella iso pinta-ala josta vain osa on varsinaista kitkapintaa
Eipä ole tietääkseni koskaan kolaroitu. Millä tavalla se voisi juuri jarrulevyyn vaikuttaa jos olisi..? Toivottavasti ei ole kolaroitu :)
Täytyypä huomenna käydä kyselemässä noiden nelivetoisten jarrulevyistä josko ne sopis tähän.
Vai voisiko tuo jarrusysteemi olla vaan susi... Tuntuu menevän enemmän levyjä kuin paloja.
Tuskin sillä on mitään tekemistä asian kanssa että välijäähdytin on samalla puolella kuin kieroutuva levy?
Täytyypä huomenna käydä kyselemässä noiden nelivetoisten jarrulevyistä josko ne sopis tähän.
Vai voisiko tuo jarrusysteemi olla vaan susi... Tuntuu menevän enemmän levyjä kuin paloja.
Tuskin sillä on mitään tekemistä asian kanssa että välijäähdytin on samalla puolella kuin kieroutuva levy?
Pyöränpultit ovat taatusti kiinni, ovat olleet takuuvarmasti kiinni myös edellisillä kieroutuneilla levyillä :)
Niinjoo, tuota olka-akselia ei ole vielä vaihdettu mutta se on ainakin mielestäni oikeassa asennossa joka suhteessa; pyörä on vaaterissa, vetoakseli menee laakeriin heittämällä, iskari on suorassa eikä rengaskaan kulu kummallisesti.
Eikäpä tuo Vianorin kulmiensäätäjäkään herjaillut jotta jotain olisi ollut killissä.
Meinasin itseasiassa viimekesänä vaihtaa koko olka-akselin mutta jäi sitten tekemättä kun vaihdokki oli haljennut iskarinkiinnikkeestä.
Niinjoo, tuota olka-akselia ei ole vielä vaihdettu mutta se on ainakin mielestäni oikeassa asennossa joka suhteessa; pyörä on vaaterissa, vetoakseli menee laakeriin heittämällä, iskari on suorassa eikä rengaskaan kulu kummallisesti.
Eikäpä tuo Vianorin kulmiensäätäjäkään herjaillut jotta jotain olisi ollut killissä.
Meinasin itseasiassa viimekesänä vaihtaa koko olka-akselin mutta jäi sitten tekemättä kun vaihdokki oli haljennut iskarinkiinnikkeestä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En usko että reijät auttaa, mutta tosiaan R32 levyissä rakenne on hieman eri:
http://www.ecstuning.com/product_librar ... %20(334x32).jpg
Ja zimmermann tekee identtisiä levyjä orkkiksen kanssa, epäilen että zimmermann tekisi r32:seen vw levytkin.... Brembon levyillä tuntuu olevan samaa kieroutumista.
http://www.ecstuning.com/product_librar ... %20(334x32).jpg
Ja zimmermann tekee identtisiä levyjä orkkiksen kanssa, epäilen että zimmermann tekisi r32:seen vw levytkin.... Brembon levyillä tuntuu olevan samaa kieroutumista.
Tuo R32:n levy(345mm) näyttää olevan suurempi halkaisijaltaan kuin tämä vakio tdi:n levy(280mm) joten se ei suoraan käy.
Tutina vaan pahenee mitä kylmempi on. Levyssä ei näy mitään merkkiä epätasaisesta kulumisesta kun sitä hetki sitten pyörä irti tutkin, palatkin liikkuvat hyvin ja suoraan.
On tämä kumma laite...
Tutina vaan pahenee mitä kylmempi on. Levyssä ei näy mitään merkkiä epätasaisesta kulumisesta kun sitä hetki sitten pyörä irti tutkin, palatkin liikkuvat hyvin ja suoraan.
On tämä kumma laite...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikö tukos kumminkin päästä paineen pois mutta hitaammin. Siten palojen paine levyjä vastaan poistuisi. Ja mistä semmoinen tukos voisi tullakaan? Joku käynyt kakkaamassa j-nestesäiliöön? Tiedä sitä sitten...
Kiinnostavaa olisi tietysti seurata jollain halvalla IR-mittarilla noita lämpöjä.
Kiinnostavaa olisi tietysti seurata jollain halvalla IR-mittarilla noita lämpöjä.
Kyllä se jarrujen täristäminen (jarrulevyn kieroutuminen) on tyyppivika, ml. Octavia I, Golf IV, Bora ym... Vuosia sitten omistin Ocu I:n johon piti vaihtaa jarrulevyt 80tkm:n välein juuri kieroutumisen vuoksi. Muistaakseni kolme kertaa vaihdettiin. Ainakin vesilammikkoon ajamalla kovan jarrutuksen päätteeksi saa levyt kieroksi helposti. Kuuma levy jäähtyy nopeasti, eipä se muuta tarvitse...
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
On kyllä mystinen ongelma,jos ei edes kuumene epänormaalisti.
Itse jakanut volkkareitten kanssa sanomalehtiä yli 1,5 milj.km.koskaan ei jarrulevyjen kanssa ole ollut tuollasta.
Vanhemmista kylläkin jarruja aina hävisi useamman kovan jarrutuksen jälkeen.
Jarrulevyt ostanut sieltä,mistä halvalla on saanut,ei koskaan mitään merkkilevyjä.
Itse jakanut volkkareitten kanssa sanomalehtiä yli 1,5 milj.km.koskaan ei jarrulevyjen kanssa ole ollut tuollasta.
Vanhemmista kylläkin jarruja aina hävisi useamman kovan jarrutuksen jälkeen.
Jarrulevyt ostanut sieltä,mistä halvalla on saanut,ei koskaan mitään merkkilevyjä.
Oletko herkistellyt takajarrujen liukutapit?
Voi olla ne jumissa ja liikuttaa takapaloja epätasaisesti.
Oletko ilmannut myös takapään jarrut?
Vika voi olla myös navassa johon jarrulevy tulee kiinni,on joskus saanut kolhun ja on hiukan kiero,elikkä levy vipattaa .
Se vika on vaikea huomata ,jopa mahdoton nähdä silmämääräisesti.
Vaihdettiin se ja siihen loppui vipotus,samalla kyllä korjattiin takapäänkin jarrut.
Voi olla ne jumissa ja liikuttaa takapaloja epätasaisesti.
Oletko ilmannut myös takapään jarrut?
Vika voi olla myös navassa johon jarrulevy tulee kiinni,on joskus saanut kolhun ja on hiukan kiero,elikkä levy vipattaa .
Se vika on vaikea huomata ,jopa mahdoton nähdä silmämääräisesti.
Vaihdettiin se ja siihen loppui vipotus,samalla kyllä korjattiin takapäänkin jarrut.
Takajarrujen herkistys kuuluu jokasyksyisiin perinteisiin :)
Kesällä tuli vaihdettua myös jarrunesteet ja joka kulma ilmattiin.
Napa on vaihdettu, joskaan edellisessäkään ei ollut kuin sadasosamillin heitto... Tulipahan tuoreet kierteet ainakin.
Auto asuu huomiseen asti tallissa kun rikoin vetokoukun tökkelin aamulla kärryä kiinnittäessäni, hain uuden rasian mutta vanhassa on seitsemän johdon sijasta kahdeksan? Se "ylimääräinen" on erillisessä liittimessä eikä oeriaatteessa ota kiinni mihinkään joten sen voinee jättää pois?
Kesällä tuli vaihdettua myös jarrunesteet ja joka kulma ilmattiin.
Napa on vaihdettu, joskaan edellisessäkään ei ollut kuin sadasosamillin heitto... Tulipahan tuoreet kierteet ainakin.
Auto asuu huomiseen asti tallissa kun rikoin vetokoukun tökkelin aamulla kärryä kiinnittäessäni, hain uuden rasian mutta vanhassa on seitsemän johdon sijasta kahdeksan? Se "ylimääräinen" on erillisessä liittimessä eikä oeriaatteessa ota kiinni mihinkään joten sen voinee jättää pois?
Nykyisellä laakerilla on ajettu noin 30tkm eikä se ainakaan tunnu väljältä.
Ongelma oli päällä jo ennen sen vaihtoa joten se voitaneen myös sulkea pois.
Voiko ulompi vetonivel aiheuttaa tällaista? Pyörä pyörii kyllä suoraan eikä nivelet murise mutta se ja olka-akseli ovat ainota mitä ei ole vaihdettu.
Ongelma oli päällä jo ennen sen vaihtoa joten se voitaneen myös sulkea pois.
Voiko ulompi vetonivel aiheuttaa tällaista? Pyörä pyörii kyllä suoraan eikä nivelet murise mutta se ja olka-akseli ovat ainota mitä ei ole vaihdettu.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Otinpa tarkemman silmän alle nuo jarrupalat jotka kieron levyn kanssa oli ja mittailin niitä mauserilla hieman.
Näyttää sille että sisempi pala tosiaan kuluu vajaan millin vinoon.
Mäntä oli aivan suorassa mutta _näyttää_ sille että satula liikkuisi aivan aavistuksen vinoon.
Mikäs tämän voisi aiheuttaa? Liukutapitkin ovat suorassa ja tosiaan uusia.
Olisko kellään myydä parempia olka-akseleita jarrusatuloineen niin pääsisin tästä nykyisestä eroon?
Näyttää sille että sisempi pala tosiaan kuluu vajaan millin vinoon.
Mäntä oli aivan suorassa mutta _näyttää_ sille että satula liikkuisi aivan aavistuksen vinoon.
Mikäs tämän voisi aiheuttaa? Liukutapitkin ovat suorassa ja tosiaan uusia.
Olisko kellään myydä parempia olka-akseleita jarrusatuloineen niin pääsisin tästä nykyisestä eroon?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 102 vierailijaa