Ohjeita kansiremonttiin??
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Ohjeita kansiremonttiin??
Auto:
VW golf 3 vr6 AAA -93
Eli onko kukaan löytänyt kúvallista ohjetta kyseisen auton kansiremonttiin? (eli siis lähinnä kannen irroitukseen) Helpottaisi kummasti hommaa kun tietäisi heti mitä purkaa ja missä järjestyksessä.
Uudempaan golffiin löysin varsinkin kattavat ohjeet mutta niistä nyt ei taida paljon apua olla ;)
VW golf 3 vr6 AAA -93
Eli onko kukaan löytänyt kúvallista ohjetta kyseisen auton kansiremonttiin? (eli siis lähinnä kannen irroitukseen) Helpottaisi kummasti hommaa kun tietäisi heti mitä purkaa ja missä järjestyksessä.
Uudempaan golffiin löysin varsinkin kattavat ohjeet mutta niistä nyt ei taida paljon apua olla ;)
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 24.1.2012 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oliko IV Golf VR6:n ohjeet ne mitkä löysit? Itse käytin niitä remontissa hyväkseni ja hyvin pärjäsi niillä, melkolailla samalla tavalla purkautuu osiin toi vanhakin... Tolta VR6 FAQ ketjusta löytyy edellämainittuun ohjeeseen linkki kun jaksaa selata :) Jos auto Kainuun alueella niin voin tulla kaljapalkalla avuksi ;D
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Joo noi samat ohjeet oli jotka löysin. Kiitosta vaan avun tarjoamisesta
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 26.8.2012 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
muistatko muuten mitä kaikkea purit pois ennenkuin pääsit itse kantta irroittamaan?
Tosta ohjeesta katsoen:
-Tyhjennä jäähdytysjärjestelmä
-Irroita ja ota akku pois
-Ilmanputsari koteloineen irti
-Tulpanjohdot + tulpat pois
-Moottorin muovit irti
-Imusarjan irroitus
-Pakosarjan irroitus
-Virranjakaja irti
-Apulaitehihna irti
Onko nämä kaikki tarpeellista poistaa? Tarviiko purkaa vielä jotakin muutakin ennen kuin pääsee kannen kimppuun?
Vinkkejä kaivataan :)
Tosta ohjeesta katsoen:
-Tyhjennä jäähdytysjärjestelmä
-Irroita ja ota akku pois
-Ilmanputsari koteloineen irti
-Tulpanjohdot + tulpat pois
-Moottorin muovit irti
-Imusarjan irroitus
-Pakosarjan irroitus
-Virranjakaja irti
-Apulaitehihna irti
Onko nämä kaikki tarpeellista poistaa? Tarviiko purkaa vielä jotakin muutakin ennen kuin pääsee kannen kimppuun?
Vinkkejä kaivataan :)
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 19.1.2012 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4054146-DIY-MKIV-VR6-Headgasket-Replacement-Reinstallation
Tämä tais olla kyseessä, on tosiaan nelosgolffin joten tarvitsee vähäsen soveltamista. Ja kyllä aika pitkälle nuo kaikki pitää irrottaa.
Tämä tais olla kyseessä, on tosiaan nelosgolffin joten tarvitsee vähäsen soveltamista. Ja kyllä aika pitkälle nuo kaikki pitää irrottaa.
No mitä nyt lisäksi tulee mieleen niin:
-Moottorin johtosarjan pistoke
-Termarille menevät vesiletkut
-Jakopään ylemmän ketjun kiristin
-Nokka-akseleiden hammaspyörät,itse laitoin tussilla pariin hampaaseen ja ketjun reikään merkit sekä parilla nippusiteellä pyörät ketjuun kiinni niin ei tarvinu arpoa jotta meneekö jako sekasi. Eli siis hammaspyörän pultin reiästä ketjun ympäri se nippuside... U know... :)
Jos haluaa helpottaa koneistajan työtä niin ottaa nokka-akselit ja nostimet veke.
Kamera on hyvä kampe, ottaa purkuvaiheessa paljo kuvia niin voi niistä tarkastaa että mikä tulee mihinki kasatessa jos ei muista (nimimerkillä; "kourallinen osia vailla paikkaa")
Ja ei tuo onneksi mitään rakettitiedettä ole, rohkeasti vaan nyppii osia irti mitkä on haitolla :>
Toivotan antoisia ja kutkuttavia remonttihetkiä :DD
-Moottorin johtosarjan pistoke
-Termarille menevät vesiletkut
-Jakopään ylemmän ketjun kiristin
-Nokka-akseleiden hammaspyörät,itse laitoin tussilla pariin hampaaseen ja ketjun reikään merkit sekä parilla nippusiteellä pyörät ketjuun kiinni niin ei tarvinu arpoa jotta meneekö jako sekasi. Eli siis hammaspyörän pultin reiästä ketjun ympäri se nippuside... U know... :)
Jos haluaa helpottaa koneistajan työtä niin ottaa nokka-akselit ja nostimet veke.
Kamera on hyvä kampe, ottaa purkuvaiheessa paljo kuvia niin voi niistä tarkastaa että mikä tulee mihinki kasatessa jos ei muista (nimimerkillä; "kourallinen osia vailla paikkaa")
Ja ei tuo onneksi mitään rakettitiedettä ole, rohkeasti vaan nyppii osia irti mitkä on haitolla :>
Toivotan antoisia ja kutkuttavia remonttihetkiä :DD
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Sitten jäi vielä sanomatta...
Kannattaa varautua siihen että joudut vaihtamaan ohjurit ja seetit sekä venttiilivarrenkumit kanteen, mikäli haluat siitä kunnollisen. Kustanaa sellasen 500e toi remontti, ainakin täällä Kajaanissa...
Kannattaa puhaltaa öljykanavat kannesta puhtaaksi paineilmalla ennen asennusta, voi olla mahdollista että koneistamolla on jääny tavaraa johonkin... Ja jos mahdollista niin täyttää kannen öljykanavat sen jälkeen ko on kansi kiinni.
En tiedä että onko henkimaailman juttuja mutta itsellä sattu niin jotta nostajat hirtti kiinni... 500e meni verkonpainoksi, olisinkohan 1500-2000km ajanu sillä kannella remontin jälkeen. Seuraavaan kanteen tein edellämainitut varotoimenpiteet niin ei ongelmia.
Joku asiasta tietävä sanokoon jotta onko ihan huuhaata...
Kannattaa varautua siihen että joudut vaihtamaan ohjurit ja seetit sekä venttiilivarrenkumit kanteen, mikäli haluat siitä kunnollisen. Kustanaa sellasen 500e toi remontti, ainakin täällä Kajaanissa...
Kannattaa puhaltaa öljykanavat kannesta puhtaaksi paineilmalla ennen asennusta, voi olla mahdollista että koneistamolla on jääny tavaraa johonkin... Ja jos mahdollista niin täyttää kannen öljykanavat sen jälkeen ko on kansi kiinni.
En tiedä että onko henkimaailman juttuja mutta itsellä sattu niin jotta nostajat hirtti kiinni... 500e meni verkonpainoksi, olisinkohan 1500-2000km ajanu sillä kannella remontin jälkeen. Seuraavaan kanteen tein edellämainitut varotoimenpiteet niin ei ongelmia.
Joku asiasta tietävä sanokoon jotta onko ihan huuhaata...
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Tuossa tänään jo pikkuhiljaa remonttia aloittelin. Milläs noi suuttimet lähtee irti? Itse tukin irrotin jo. En uskaltanut kauhealla voimalla niitä vetää...
EDIT:
Näköjään ihan vetämällä tulevat ulos, vaati vaan hiukan rohkeutta, nitkuttelua ja voimaa. Suuttimien alemmat tiivisteet menee näköjään vaihtoon...
EDIT:
Näköjään ihan vetämällä tulevat ulos, vaati vaan hiukan rohkeutta, nitkuttelua ja voimaa. Suuttimien alemmat tiivisteet menee näköjään vaihtoon...
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Sitten: Osaakos joku kertoa tuon AAA koneen kannen pulttien kiristysmomentit ja aukaisu/kiinni laittamis järjestyksen???
Vielä en ihan sinne asti ole päässyt mutta hyvä tietää näin valmiiksi...
netistä googlettelemalla löysin useita momentteja ja kiristys järjestyksiä, vaan kun ei uskaltaisi lähteä arvalla yrittämään :/
Vielä en ihan sinne asti ole päässyt mutta hyvä tietää näin valmiiksi...
netistä googlettelemalla löysin useita momentteja ja kiristys järjestyksiä, vaan kun ei uskaltaisi lähteä arvalla yrittämään :/
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
kiitoksia kovasti. Muistatko/muistaako kukaan että pitääkö jakoketjun ylempi laahain jotenkin irroittaa ennen kuin se ylempi suojakoppa lähtee irti? kaikki pultit on irti mutta joku hanaa vastaan eikä se irtoa. Millä sen yleensäkkään saa löystettyä? Onko se se megaiso pultti siä kopan takakyljessä???
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
tänään sain vihdostaviimein kannen irti. Hiukan pisti vaan ihmetyttämään tuo vanhan pahvin kunto. Eli pahvi täysin paskana vesikanavien kohdalta. Kuuluuko pahvissa tosiaan olla vaan noi pienet reiät noiden kanavien kohdalla vaikka kannessa kolot ovat paljon suuremmat? Mikäköhän tuollaisen "TOTAL FAIL:IN" pahville on aiheuttanut??? Oletteko edes ennen moista kenelläkään nähnyt?
Vanha pahvi paikoillaan
Kansi
uusi pahvi[/img]

Vanha pahvi paikoillaan

Kansi

uusi pahvi[/img]
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tampereen alueella varmaankin vanhin ja tunnetuin on Tammer-Diesel. Hyvinkin kunnioitettava firma. Hinnasta en osaa sanoa, muttei välttämättä ole se halvin...
Ota ihmeessä ite kannesta kaikki irti koska muuten maksat siitä jotain 90 € alkava tunti kun joku muu ottaa. Eikä se vaikeata ole. Varoo vaan naarmuttamasta pahasti nostimen seinämiä.
Bilteman venttiilijousen puristimella oma 16v kansi on purettu jo pariin kertaan. Vähän se vaatii huolellisuutta, mutta järki päässä ja hätäilemättä se menee ekakertalaiseltakin hyvin.
Ota ihmeessä ite kannesta kaikki irti koska muuten maksat siitä jotain 90 € alkava tunti kun joku muu ottaa. Eikä se vaikeata ole. Varoo vaan naarmuttamasta pahasti nostimen seinämiä.
Bilteman venttiilijousen puristimella oma 16v kansi on purettu jo pariin kertaan. Vähän se vaatii huolellisuutta, mutta järki päässä ja hätäilemättä se menee ekakertalaiseltakin hyvin.
Itse tein tällaisen hetken mielijohteesta kun piti kansi purkaa. On näppärä ja purkaa myös vinoventtiili-kannen tod joutuisasti. Mm tuollaisesta 8V kannesta päästää venttiilit pois reilussa minuutissa tuon ja magneettikynän avulla, joten helppo konsti kyllä säästää 90€.
No suosittelen kyllä vaihtamaan samalla venttiilien ohjurit, seetit ja venttiilivarren kumit... Ovat erittäin todennäköisesti vaihtokunnossa. Ittellä kannen oikaisu maksoi 80e, kannesta otin nokat ja nostimet irti, loput hoiti koneistamon jamppa... Kaikkineen tuo remontti maksoi n.500e johon siis kuului nuo ohjurit, seetit, kumit + työt.
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Onko linkistä löytyvän kuvan osa YLÄketjun laahainkisko vai YLÄketjun ohjainkisko?
Toinen pultinkorvake oli murtunut ja tarvisi tietää että kumpaako lähden hakemaan...
http://www.ecstuning.com/ES268845/PriceAlert/
Toinen pultinkorvake oli murtunut ja tarvisi tietää että kumpaako lähden hakemaan...
http://www.ecstuning.com/ES268845/PriceAlert/
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Onko linkistä löytyvän kuvan osa YLÄketjun laahainkisko vai YLÄketjun ohjainkisko???
Siis tuo kisko on yläpään laahain/ohjain, kiristin on toisella puolella konetta lähempänä tulipeltiä. tuonhan voi vaihtaa irroittamatta laatikkoa.
Ps. vr6:sen ennaltaehkäisevää kansiremonttia itselläkin tiedossa kun kesä tässä koittaa:)
EDIT: tutkitko muuten tuota kannen "suoruutta" ennen koneistusta millään pitkällä viivoittimella tms, ?,
tuota Vr6 topiccia lukiessa huomasin että oli porukka montaa mieltä tuosta ja että tätä kantta ei oisi pakko koneistaa jos ei ole väärä ja tämän suoruuden saisi toki vielä tarkistettua itsekkin kun on ns. "palotilaton" kansi, vaikka olihan tässä sun tapauksessa tuota syöpymää niin toki tuli varmaan tarpeeseen tuo höylääminen :)
Ite en ajatellut viedä omaani koneistamolle jos kansi on vaan suora ja ei syviä syöpymiä löydy.
Eipä nuo syöpymät ole mitenkään kriittisillä kohdilla. Vesikanaviahan noissa kohdissa vain on ja kyllä se kansitiiviste jonkin verran myötäilee pintaa, vaikka olisikin hieman orkosta. Ei siellä vesitilassa kuitenkaan NIIN paljoa painetta ole kuumanakaan.
Lähellä liekkirenkaita/liekkirenkaiden kohdalla, tai aivan kannen ulkolaitaan asti jos olisi syöpymää, niin sitten olisi syytä huoleen. Ja eihän tohon nyt tule edes tota massapaska-pahvia, joten ei se pääse edes tuolla tavalla vettymään ja hapettumaan niinkuin edellinen.
Ja kunnon huuhtelu jäähdytysjärjestelmään + kunnolliset uudet nesteet sisään, niin lähtee ne loputkin liejut koneesta (varmaan vesikanavat täynnä tuota ruostepaskaa, kun kannentiivistekin oli tuon näköinen).
Lähellä liekkirenkaita/liekkirenkaiden kohdalla, tai aivan kannen ulkolaitaan asti jos olisi syöpymää, niin sitten olisi syytä huoleen. Ja eihän tohon nyt tule edes tota massapaska-pahvia, joten ei se pääse edes tuolla tavalla vettymään ja hapettumaan niinkuin edellinen.
Ja kunnon huuhtelu jäähdytysjärjestelmään + kunnolliset uudet nesteet sisään, niin lähtee ne loputkin liejut koneesta (varmaan vesikanavat täynnä tuota ruostepaskaa, kun kannentiivistekin oli tuon näköinen).
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Ei se ole laahain/ohjain, koska ne myydään erikseen. Eli se on siis joko laahain tai ohjain :D. Täytyy melkein varmaan vaan mennä tiskiltä kysyyn jompaakumpaa ja katsoa että mikä osa laatikossa on (fiilis on ku pikkupojalla jouluaatto aamuna) :D.
Sitten, en alkanut kannen suoruutta tarkastelemaan. Oli muutenkin pinta niin täynnä karstaa ja vanhan pahvin jäämiä että ei olisi saanut realistista kuvaa suoruudesta ennen huolellista puhdistamista. Ja itse olen ymmärtänyt, että alumiininen kansi olisi aina tasohiottava, tiedä sitten???
Joo näin se koneistajakin arvioi, että koska syöpymät vesikanavien välissä niin ei luulisi haittaavan. Ja vielä suora lainaus "Ei muutaku pajottaan vaan" :D
Sitten, en alkanut kannen suoruutta tarkastelemaan. Oli muutenkin pinta niin täynnä karstaa ja vanhan pahvin jäämiä että ei olisi saanut realistista kuvaa suoruudesta ennen huolellista puhdistamista. Ja itse olen ymmärtänyt, että alumiininen kansi olisi aina tasohiottava, tiedä sitten???
Joo näin se koneistajakin arvioi, että koska syöpymät vesikanavien välissä niin ei luulisi haittaavan. Ja vielä suora lainaus "Ei muutaku pajottaan vaan" :D
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Kyllä se on tuo ohjainkisko joka tuossa kuvassa... Ja tuota englantia kun taivuttelee på svenska niin sehän on ihan selvästi ohjainkisko :)
Ja nuo syöpymät ei tosiaan haittaa mitään, itsellä oli samanlaiset kannessa, eivätkä ole aiheuttaneet ongelmia.
Mitä tuohon kannen suoruuden arpomiseen tulee niin kannattaa hipasta siivu pois kannesta, mielestäni väärä paikka säästää rahaa... Sitte vasta lippalakki pyöriiki päässä ko oot remontin tehny ja kansi sattuukin olemaan "mittailuista" huolimatta kiero ja aiheuttaa ongelmia. Tästä voi toki olla toistakin mieltä.
Koneistamon setä ainakin tuumasi että ei oikein ole muuta varmaa tapaa varmistaa tuo suoruus kuin ottamalla siivu poies, tiedä sitte puhuiko paskaa ;)
Ja nuo syöpymät ei tosiaan haittaa mitään, itsellä oli samanlaiset kannessa, eivätkä ole aiheuttaneet ongelmia.
Mitä tuohon kannen suoruuden arpomiseen tulee niin kannattaa hipasta siivu pois kannesta, mielestäni väärä paikka säästää rahaa... Sitte vasta lippalakki pyöriiki päässä ko oot remontin tehny ja kansi sattuukin olemaan "mittailuista" huolimatta kiero ja aiheuttaa ongelmia. Tästä voi toki olla toistakin mieltä.
Koneistamon setä ainakin tuumasi että ei oikein ole muuta varmaa tapaa varmistaa tuo suoruus kuin ottamalla siivu poies, tiedä sitte puhuiko paskaa ;)
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
niinpä :D. Ei kyllä sen nyt pitäisi olla oikein. Ala jakomerkkiä en löytänyt hihnapyörästä, lohkosta kylläkin. Vauhtipyörän puolelta merkit löysin ja netistä ohjeet nokkien asentoon. nyt pitäisi (huom. pitäisi) olla jako kohdillaan. Pieni jännitys momentti kyllä voi olla ensimmäisen kerran avainta vääntää :) Ja tosiaan toista nokkaa käänsin hampaan verran.
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Nyt olis auto kokolailla nipussa. Puuttuu vielä tulpanjohdot, akku ja nesteet. Milläköhän noi tulpanjohdot olis tarkotus tuonne tulppiin työntää kun ovat aivan perskuleen syvällä?
Siinä konepellin tukitangossa on ainakin joskus ollut sellainen muovinen työkalu tulpanjohtoja varten. Jos on kalu hukassa vaikka sitten H. Jormalaisen ohjeen mukaan.
Tulpanjohtojahan ei kannata sieltä mätänetistä kelkkoa, jos et ole samontein hävittämässä...
Tuon kalun tosiaan pystyy sopivasta putkesta tekemään itsekkin... Itellä ei tosin onnistunu, hermot meni niin tilasin arz-tuningista kyseisen työkalun, hintaa oli jtn 30-35e.
Mikäli ei raaski tuota kalua ostaa ja on peukalo keskellä kämmentä kuten minulla, saa johdot paikoilleen suht tuskattomasti imusarjan ollessa irti ja pujottelee piuhat imusarjan reikien läpi samalla kun laittaa sitä paikoilleen... Tosin jos imusarja on jo paikoillaan niin se on sitte asia erikseen :D
Mikäli ei raaski tuota kalua ostaa ja on peukalo keskellä kämmentä kuten minulla, saa johdot paikoilleen suht tuskattomasti imusarjan ollessa irti ja pujottelee piuhat imusarjan reikien läpi samalla kun laittaa sitä paikoilleen... Tosin jos imusarja on jo paikoillaan niin se on sitte asia erikseen :D
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Huomenna olisi kohtalon hetki :). Eli käyn hakemassa vielä uudet öljyt, suodattimen ja jäähdytinnesteet, vaihdan ne ja sit saa käynnistää ensimmäisen kerran remontin jälkeen.
Katselin että motonetissä olis tarjouksessa Shell Helix Plus HX7 5W-40 synteettinen moottoriöljy. Onko kellään kokemuksia kyseisestä litkusta? Jostain luin että visko suositus olisi 0w-40 tai 5W-40. Öljytilavuus kaiketi 5,5 Litraa?
Vanhat jäähdytinnesteet olivat punaiset, joten ajattelin sellaiset laittaa nyttenkin. Jäähdytysnesteiksi ajattelin tätä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-9865
Katselin että motonetissä olis tarjouksessa Shell Helix Plus HX7 5W-40 synteettinen moottoriöljy. Onko kellään kokemuksia kyseisestä litkusta? Jostain luin että visko suositus olisi 0w-40 tai 5W-40. Öljytilavuus kaiketi 5,5 Litraa?
Vanhat jäähdytinnesteet olivat punaiset, joten ajattelin sellaiset laittaa nyttenkin. Jäähdytysnesteiksi ajattelin tätä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-9865
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Selvän teki. Tänään auto koekäytetty ja hienosti tuntui käyvän. Koeajoa en vielä päässyt suorittamaan, koska auto on vielä toistaiseksi liikennekäytöstä poistossa. Nyt väliaikais kulkine myyntiin ja sit taas vr:rä kovaan ajoon.
Kiitoksia kaikille asiantuntevista kommenteista. Täältä tähän tälläerää :)
Kiitoksia kaikille asiantuntevista kommenteista. Täältä tähän tälläerää :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa