2.8 V6 30v jakopää remontti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Himler89
-
Viestit: 19
Liittynyt: 28.11.2010 13:47

2.8 V6 30v jakopää remontti

ViestiKirjoittaja Himler89 » 15.1.2012 16:40

Kyseiseen moottoriin pitäisi siis alkaa jakopää remppaa tekemaan ja kun aloin asiaa pohtimaan, päätin kirjottaa tänne foorumille. Mitä kaikkea siis kannattaa vaihtaa jakopäärempan yhteydessä? Hihnat, rullat, vesipumppu, termostaatti ainenkin, mutta riittääkö se, mites esim kiristinrullat? Ja minkälaisia hintoja on osista ja töistä tullut?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 15.1.2012 18:58

Pari talvea takaperin Kajaanin merkkiliike vaihtoi hihnat (jakopää, apulaitteet), kiristimen ja vesipumpun kuudensadan hintaan.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 15.1.2012 20:26

Jos merkkiliike tekee tuohon hintaan,niin kannattaa viedä ehdottomasti sinne!! Gatesin jakopääsarja maksaa motonetissa 269,90 ja siihen päälle EHDOTTOMASTI vesipumppu n.50e. Eli osat vähän päälle 300 e. Muistaakseni merkkiliikkeet ei yleensä tee tota V6 moottoria alle 1000e.

Itse tein pari vuotta sitten jakopää remontin edelliseen V6 passattiin ja töihin upposi kaksi päivää. Ekana päivänä purin ja tokana päivänä Kasasin. Mulla oli hommassa mukana korjaamoiden käyttämä AutoDatan hyvin tarkka kuvitettu ohje,ilman sitä ei hommasta olisi tullut mitään. Lisäksi pitää olla ne liukutapit jolla se keularunko vedetään eteenpäin,että pääsee edes käsiksi sinne jakopäähän..

Jos sinne nokkapyöriin ei ole tehty edellisen jakopääremontin yhteydessä kohdistusmerkkejä,niin tee ne sinne ennen kuin otat hihnan pois. Helpottaa hommaa,koska muuten tarvitset siihen ne erinäiset nokkien lukitustyökalut,joita ei ole ihan joka paikassa. Ja se hihna on sitten semmoinen hyppynarun pituinen ja aika veemäinen vetää paikalleen ns."raakana",koska ohjeen mukaan kaikki nokkapyörät ym.pitää irrottaa.

Ite tein homman niin, että en irroittanut nokkapyöriä,koska ei ollut niitä lukitustyökaluja ja pidin kohdistusmerkit paikallaan kokoajan.

Se jakopään kiristäjä on muistaakseni hydraulinen,eli siinä on sokka joka vedetään pois ja hihna pamahtaa kireälle tms. En nyt muista enää tarkkaa miten se oli.

Ammattikouluilla Ja korjaamoilla on ainakin toi autodata ohjelma käytössä,kannattaa kysellä,josko joku tulostaisi ohjeen. Ilman sitä on hankala tehdä sitä remonttia, koska jo pelkästään se purkuosio on aika iso homma ja se pitää tehdä oikeassa järjestyksessä.

Ite sain ammattikoululta ohjeen ja tein homman tutulla korjaamolla, nosturilla ja ammattityökaluilla ;) oli kyllä ihan mielenkiintoinen projekti tehdä ja se autodatan ohje on tosi hyvä!
Viimeksi muokannut Nixu1, 16.1.2012 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nikke L
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.3.2007 22:10

ViestiKirjoittaja Nikke L » 15.1.2012 20:47

Ei ole mikään amerikantemppu tehdä hommaa itse. Hommaan tarvitsee lukitustapin kampiakselille ja nokkien välisen lukitusraudan jotta nokkarattaat saa löysättyä. Ilman niitä ajoitukset ei mene justinsa kohdilleen uudella hihnalla.

Omaan autoon jakopäätä vaihtaessa vaihdoin jakohihnan, vesipumpun, termostaatin, kiristinrullann, kiristimen, kiristimen linkun ja ohjuri rullan. Moniura hihna kiristimineen tuli myös uusittua. moniurahihnan kiristimen laakeri oli rikki, samoin ilmastoinnin magneettikytkimen laakeri.

Jos intoa löytyy lähteä itse tekemään niin työkaluja saa varmaan lainaan kun kyselee fooumeilla.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 15.1.2012 21:07

Muistaakseni merkkiliikkeet ei yleensä tee tota V6 moottoria alle 1000e!

Tämän päivän hinnoista en osaa sanoa, vaan tuolloin pari vuotta takaperin, kun "huoltoneuvojalta" kyselin ennakkoon hintaa, sanoi ensin että hintaa tulee, vatkasi koneen äärellä jonkin aikaa ja sanoi ihmetellen että siellä kuudensadan pintaan. Loppu lasku operaatiosta oli siis jonkun kympin yli kuusisataa (ei ole kuittia enää saatusalla, kun on autokin ollut hukassa jo liki pari vuotta).

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.1.2012 22:08

aika liki sen verran nykyäänkin... riippuu tietty paikasta, suht simppeli vaihtaa kummiskin, v6 diiseli hiukan työläämpi

Reindeer
-
Viestit: 40
Liittynyt: 10.7.2005 18:08

ViestiKirjoittaja Reindeer » 16.1.2012 8:52

Itse tuossa olin osallisena vastaavassa rempassa ja kaverin kanssa hoidettiin ihan ilman mitään lukitustyökaluja tahi muita. Merkit vaan hihnaan ja kaikkiin pyöriin, sen saa hampaalleen kohdilleen niin ei niitä nokkapyöriä tarvitse irrottaa.

Edellisenä iltana olin tosiaan itsekin purkanut keulan, siirsin sen sen verran "auki" mitä ilmastoinnin letkut antoi myöten. Varmaan onnistuisi pelkässä huoltoasennossakin, mutta ensimmäisellä kerralla hyvä kun sai noin vähän enemmän tilaa. Jos taas pelkkään huoltoasentoon laittaa keulan, niin siihen käy sen alumiinisen puskurin pultit, eli ne irti ja tökkää ne sinne puskuria pitämään ja irrottaa ne 3+3 normipulttia niin saa keulan huoltoasentoon.

Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, tietty kaikki manuaalit sun muut auttaa. Huollot on liikkeissä kalliita nimenomaan sen takia että aikaa tuohon purkamiseen ja kasaamiseen palaa ns. helvetisti. Osat taas tuntuu olevan halvempia kuin TDI:n nenäliinarempassa, mutta siitä varmaan jossain toisessa langassa lisää... :D

Timo

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 16.1.2012 19:28

Jep, ei ole mitään rakettitiedettä,mutta ohjeen kanssa säästää aikaa. ei tarvitse pähkäillä,että mitä seuraavaksi.. Siksi sen itsekin hommasin :)

Ei muuta kuin rohkeasti tekemään,säästää siinä rahaa kumminkin. Toi 600e merkkiliike hinta kuulostaa tänäpäivänä kyl halvalta,mutta aikasemmin voinutkin saada siihen hintaan.

Mulla oli kaikki rullat,ohjurit,hihna,kiristin ja vesipumppu siinä 300e. Siinä gatesin paketissa on kaikki paitsi se vesipumppu..

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 16.1.2012 20:46

Teetätin samanlaiseen Passattiin viime viikon torstaina 12.01.12 jakopään huollon, vesipumpun ja termarin vaihdon sekä perän ja vaihdelaatikon öljyn vaihdon (man.laatikko). Koko lysti maksoi yhteensä töineen ja tarpeineen 760€. Jakopään osuus oli n.600€. Jakopään hilut maksoivat 250, vesipummpu 50 ja termari 25 euroa. Töitä yhteensä 5.5h. Jakopään huoltoon oli korjaamolla ohjeaika 4h. Termari ja vesipumppu kannattaa ehdottomasti vaihtaa joka jakopään huollon yhteydessä!. Huollon suoritti yksityinen korjaamo Kuopiossa sen enempää mainostamatta yritystä.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 17.1.2012 13:56

600 alkaa olemaan jo ihme, omaani maksoi vuonna 2003 yli 700 euroa merkkiliikkeessä tehtynä, vesipumpun vaihto tuohon päälle vielä puolitoistasataa ja oltiin aika tasan 900 eurossa.

Viime keväänä yksityisellä tehtynä 750 euroa.


Kannattaa myös muuten tarkistaa *kaikkien* laakereiden kunto ja vaihtaa ne tarvittaessa (aika yleistä että ne vuotaa tai alkaa olemaan vaihtokunnossa 200tkm paikkeilla).

Himler89
-
Viestit: 19
Liittynyt: 28.11.2010 13:47

ViestiKirjoittaja Himler89 » 17.1.2012 20:55

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-9321

Tuossa paketissa kaikki tarvittava? Plus tietenkin vesipumppu ja termari päälle. Hyvä vaan vaihtaa kaikki mahollinen härpäke, kun noin pitkälle lähtee purkamaan.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 18.1.2012 19:23

Itse annoin korjaamon ostaa kaikki tarpeet huoltoa varten koska ainakin yllättäen jakopään hilut tulivat noin 20€ motonetin hintaa halvemmaksi. Kannattaa kysyä huollolle tarjous osilla ja ilman osia eli pelkkä työn osuus.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa