Auto on automaattivaihteinen Bora -00, 1,6l koneella (APF).
Ongelma on siis ajoittainen käynnin epätasaisuus, joka tapahtuu pääasiassa kun kylmä moottori käynnistetään kylmässä. Ajattelin myös, josko ilmankosteus vaikuttaisi tuon esiintymiseen, mutta en ole päässyt testailemaan kun eipä tässä nyt ketkeen muita kelejä ole ollutkaan.
Käyntihäiriön aikana kone tärisee selvästi, vaikkakaan sammumaan tuo ei kuitenkaan pääse (johtuuko sitten automaattivaihteistosta?). Käynnistyksen jälkeen, ajamaan lähtemisen jälkeen, moottori tuntuu ajossa jonkin aikaa tehottomalta eikä kiihdy normaalisti. Normaali kiihtyvyys palaa jossain vaiheessa, kun on ajettu arviolta 5-15 minuuttia. Lisäksi lähes aina käyntihäiriöiden aikana syttyy myös ESP-valo, sekä ajoittain saattaa myös laturin valo vilkahdella.
Tuo käyntiongelma ei kuitenkaan rajoitu pelkästään käynnistykseen, sillä ainakin kerran tuota on esiintynyt myös pitkän ajon jälkeen, kun lähes parin tunnin tasaisen päätieajon (80-100kmh) jälkeen tultiin ruuhkaan, jossa seisottiin välillä paikalla ja madeltiin eteenpäin. Tällöin tuo myös nyki hetkisen ja sytytti ESP-varoitusvalon sen aikana.
Vikakoodeja tuo antaa ainoastaan misfire-ilmoitukset, olen bongannut ainoastaan 2 ja 3 sylintereiden vikailmoitukset, joista kakkosen misfire tulee ehkä vielä hieman useammin.
16686 - Cylinder 2
P0302 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent
16687 - Cylinder 3
P0303 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent
Tuo antaa myös alla olevaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vikaa, johon liittyen koitin myös anturin vaihtaa. Vaihto ei kuitenkaan poistanut vikakoodia, eli en nyt ole varma osasinko edes vaihtaa oikean sensorin. Sensori, jonka vaihdoin, sijaitsi putkessa heti moottorin jälkeen. Sitä en sitten tiedä, voiko tuon lämpötilasensorin vikaantuminen edes aiheuttaa käyntiongelmia.
17698 - Coolant Temp Sensor at Radiator Outlet (G83)
P1290 - 35-10 - Signal too Small - Intermittent
Seuraavaksi olen ajatellut vaihtaa tulpat ja katsoa auttaako se. Sen jälkeen puola ja sytytyksen johdot olisivat vaihtovuorossa, jonka jälkeen tämän foorumin keskustelujen perusteella voisi ruiskutuksen johtosarjan vaihtoa koittaa. Lisäksi, jos tuo vaihtamani lämpötilasensori olikin väärä, vaihdan tietysti myös sen oikean...
Olisiko jotain vinkkejä tai ideoita vianetsintään?
Bora -00 1,6 (APF), käyntiongelmia (Misfire detected)
Valvoja: ffp jäsenet
Kaikenlaisia kuvia on nyt tullut verrattua tuohon moottoriin ja näyttää tosiaan siltä, että tulikin vaihdettua G62 eikä virhekoodia antavaa G83:sta. Sikäli erikoisen tästä tilanteesta tekee, että Volksvagenin merkkikorjaamosta pyysin G83:sta ja ilmeisesti siis G62:n myivät. Nuo kun kuvien perusteella taitavat olla erilaisia nuo sensorit.
Tämä on melko hyvä dokumentti jäähdytyksen vianetsintään tässä moottorissa http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_222.pdf
Tämä on melko hyvä dokumentti jäähdytyksen vianetsintään tässä moottorissa http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_222.pdf
Tuohan tarkottaa sytytysvirhettä suoraan suomennettuja sylintereissä 2 ja 3, ja vikakoodi tulee ajottaisena (intermittent). Suosittelisin tulppien vaihtoa ja puolien uusimista ainakin vähintään tarkistamaan tulpat.
17698 - Coolant Temp Sensor at Radiator Outlet (G83)
P1290 - 35-10 - Signal too Small - Intermittent
Alavesiletkussa (at Radiator Outlet) sijaitseva anturi joka ohjaa flektiä. Vika myöskin ajottainen.
Loppujen lopuksi uskoisin käyntihäiriöiden johtuvan viallisista puolista.
17698 - Coolant Temp Sensor at Radiator Outlet (G83)
P1290 - 35-10 - Signal too Small - Intermittent
Alavesiletkussa (at Radiator Outlet) sijaitseva anturi joka ohjaa flektiä. Vika myöskin ajottainen.
Loppujen lopuksi uskoisin käyntihäiriöiden johtuvan viallisista puolista.
Tulpat ja sytytyksen johdot vaihdettiin, misfire katosi ja nyt käy täysin ongelmitta. Ainakaan vielä ei misfireä ole vaihdon jälkeen näkynyt ja lämpötilasensorin vikailmoitustakaan ei ole ainakaan vielä näkynyt, vaikka sille ei mitään lopulta tehtykään.
Vaan, tuossa samalla on ilmaantunut uusi vikailmoitus. Tai sikäli uusi, etten sitä tänne ole vielä muistanut lisätä, tuo alkoi esiintymään jo ennen kuin yhtäkään tulppaa tai tulpanjohtoja oli vaihdettu. Eli kiertokangen sijaintisensorissa on tuon mukaan jotain vikaa.
1 Fault Found:
16719 - Crankshaft Position Sensor (G28)
P0335 - 35-10 - Malfunction - Intermittent
Readiness: 0000 1001
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
79-00 - Please Check Fault Codes
Tuo jälkimmäinen taitaa vain olla yksinkertaisesti seurausta tuosta ylemmästä, eli ECM:ssä ei taida sentään vikaa olla.
Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen vaihtamisesta, onko vaikea urakka?
Vaan, tuossa samalla on ilmaantunut uusi vikailmoitus. Tai sikäli uusi, etten sitä tänne ole vielä muistanut lisätä, tuo alkoi esiintymään jo ennen kuin yhtäkään tulppaa tai tulpanjohtoja oli vaihdettu. Eli kiertokangen sijaintisensorissa on tuon mukaan jotain vikaa.
1 Fault Found:
16719 - Crankshaft Position Sensor (G28)
P0335 - 35-10 - Malfunction - Intermittent
Readiness: 0000 1001
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
79-00 - Please Check Fault Codes
Tuo jälkimmäinen taitaa vain olla yksinkertaisesti seurausta tuosta ylemmästä, eli ECM:ssä ei taida sentään vikaa olla.
Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen vaihtamisesta, onko vaikea urakka?
Nyt on tuo crankshaft-sensori irroitettu, johdot katsottu silmämääräisesti, putsattu ja laitettu takaisin, eikä virheilmoitus poistu.
Tuota Crankshaft Position Sensor (G28) -virhekoodia säestää ESP:n syttyminen aina heti käynnistyksen jälkeen.
Ongelma ei muuten olisi kovin suuri, mutta tuo ei mene katsastuksesta läpi ESP-valon palaessa...
Mitään ideoita asian suhteen, vai onko tässä viimein pitkin hampain käännyttävä merkkihuollon puoleen?
Tuota Crankshaft Position Sensor (G28) -virhekoodia säestää ESP:n syttyminen aina heti käynnistyksen jälkeen.
Ongelma ei muuten olisi kovin suuri, mutta tuo ei mene katsastuksesta läpi ESP-valon palaessa...
Mitään ideoita asian suhteen, vai onko tässä viimein pitkin hampain käännyttävä merkkihuollon puoleen?
Pistetäänpä nyt vielä ongelman ratkaisukin, jos joku tässä nyt tulevaisuudessa samanlaisten oireiden kanssa painii.
Eli tulpat ja sytytyksen johdot tuli vaihdettua ja se taisikin misfire-ongelmaan auttaa, en ainakaan muista että misfireja olisi enää sen jälkeen tullut.
Mutta tuo crankshaftin sensori alkoi sitten antamaan vikakoodia ja lopulta nyt pakkasen yllyttyä alkoi auto sitten myös sammuilemaan, yleensä kun moottorin lämpötila nousi tarpeeksi. Pariin kertaan kerkesi jo jäämään tielle ja noiden sammumisten seurauksena vikakoodeina tulvi uusia, vaihteiston oikosulkua, ajonestolaitteen kenkkuilua, camshaftin kierrosnopeusanturia ja jäähdyttimen lämpötilaa.
Kaikki vikakoodit näyttää nyt sitten kuitenkin kadonneen, kun viimein tuo crankshaftin nopeussensori saatiin vaihdettua. Ainut joka edelleen on, on jäähdyttimen lämpötila-anturi mutta se on ei-kriittinen joten en ole jaksanut vaihtaa. Tuohan tosiaan ohjaa ainoastaan tuulettimen pyörintää ja tuo toinen lämpötila-anturi toimii sille kaiken lisäksi vielä failsafena, eli tuulettimen ohjaus muuttuu lämpötilaohjatusta portaittain ohjatuksi tietyin jäljellä olevan lämpötila-anturin antamin lämpötiloin.
Pääasia on se, että ESP-valo sammui ja muutenkin auto näyttää käyvän hyvin, tasaisesti, eikä vikakoodejakaan ole nyt tainnut tulla minkäänlaisia. Tosin tuo vaihteiston oikosulku taisi ainakin jossain vaiheessa muistaakseni vielä olla, mutta ei ainakaan ole aiheuttanut mitään ongelmia vielä. Nyt kuitenkin on jo nelisensataa kilometria takana ongelmitta.
Eli sytytyksen pätkiminen voi olla johtunut huonoista tulpista, mutta on myös mahdollista että tuo viallinen kampiakselin nopeussensori oli kaikkien murheiden aiheuttaja. Vaan eipä tulppien ja tulpan johtojen vaihtaminen nyt varmaan hukkaankaan mennyt.
Eli tulpat ja sytytyksen johdot tuli vaihdettua ja se taisikin misfire-ongelmaan auttaa, en ainakaan muista että misfireja olisi enää sen jälkeen tullut.
Mutta tuo crankshaftin sensori alkoi sitten antamaan vikakoodia ja lopulta nyt pakkasen yllyttyä alkoi auto sitten myös sammuilemaan, yleensä kun moottorin lämpötila nousi tarpeeksi. Pariin kertaan kerkesi jo jäämään tielle ja noiden sammumisten seurauksena vikakoodeina tulvi uusia, vaihteiston oikosulkua, ajonestolaitteen kenkkuilua, camshaftin kierrosnopeusanturia ja jäähdyttimen lämpötilaa.
16719 - Crankshaft Position Sensor (G28)
P0335 - 35-00 - Malfunction
17698 - Coolant Temp Sensor at Radiator Outlet (G83)
P1290 - 35-10 - Signal too Small - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - Intermittent
16706 - Engine Speed Sensor (G28)
P0322 - 35-00 - No Signal
17796 - Control Module Malfunction - DBW Throttle Monitoring
P1388 - 35-10 - - Intermittent
00545 - Engine-Transmission Electrical Connection
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
Kaikki vikakoodit näyttää nyt sitten kuitenkin kadonneen, kun viimein tuo crankshaftin nopeussensori saatiin vaihdettua. Ainut joka edelleen on, on jäähdyttimen lämpötila-anturi mutta se on ei-kriittinen joten en ole jaksanut vaihtaa. Tuohan tosiaan ohjaa ainoastaan tuulettimen pyörintää ja tuo toinen lämpötila-anturi toimii sille kaiken lisäksi vielä failsafena, eli tuulettimen ohjaus muuttuu lämpötilaohjatusta portaittain ohjatuksi tietyin jäljellä olevan lämpötila-anturin antamin lämpötiloin.
Pääasia on se, että ESP-valo sammui ja muutenkin auto näyttää käyvän hyvin, tasaisesti, eikä vikakoodejakaan ole nyt tainnut tulla minkäänlaisia. Tosin tuo vaihteiston oikosulku taisi ainakin jossain vaiheessa muistaakseni vielä olla, mutta ei ainakaan ole aiheuttanut mitään ongelmia vielä. Nyt kuitenkin on jo nelisensataa kilometria takana ongelmitta.
Eli sytytyksen pätkiminen voi olla johtunut huonoista tulpista, mutta on myös mahdollista että tuo viallinen kampiakselin nopeussensori oli kaikkien murheiden aiheuttaja. Vaan eipä tulppien ja tulpan johtojen vaihtaminen nyt varmaan hukkaankaan mennyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa