VW Passat 1.8turbo nykii & käynnistyy huonosti *VIKA LÖY
Valvoja: ffp jäsenet
VW Passat 1.8turbo nykii & käynnistyy huonosti *VIKA LÖY
Elikkäs auto on vw passat 1.8t, vm. 98 AEB moottorilla. Autossa ilmeni vika pitkän matka-ajon jälkeen n. 400km. Eli olin matkaamassa etelä-pohjanmaalta ouluun, jolloin matkan loppupuolelle ilmeni vika, auto alkoi nykiä kiihdyttäessä sekä seuraavana aamuna auto käynnistyi huonommin entiseen verrattuna, n. 15-20 sek saa startata ennen kuin käynnistyy. Nykimistä autossa ilmenee 3-5 vaihteilla kun kierrokset menevät yli 3tuhannen. Ykkös ja kakkonvaihteella pystyy kiihdyttämään ilmaan minkäänlaisia nykimisiä ja tehot tuntuvat olevan tallella. Tyhjäkäynnillä auto käy oikein nätisti sekä paikallaan kaasuttaessa ei ilmene mitään oireita koko kierrosalueella. Nykimisessä auto ei vastaa kaasuun vaan moottori laittaa vastaan niinkuin polttoaine oliisi loppumassa. Pitkään n. 3tuhannella kierroksella ajettua auto ei kärsi yhtään kiihdyttämistä, vaan "booaa" heti pienenkin kaasun painalluksen jälkeen.
Autosta on luettu vikakoodit ja antoi koodit etummaisesta lambdasta ja moottorinlämpötila-anturista. Osat vaihdettiin uusiin, mutta viat eivät kadonneet. Vikakoodit luettiin uudestaan eikävikoja ilmennyt. Öljyt ja ilmansuodatin vaihdettiin, mutta nykiminen ja käynnistysongelma jatkui.
Auto ei savuta eikä syö normaalia enempää polttoainetta, Maf-arvot katsottiin ja näyttivät olevan kunnossa.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään? autoon on mennyt rahaa jo lähes 500e ja ylimääräisten osien vaihto tulee opiskelijalle kalliiksi.
Autosta on luettu vikakoodit ja antoi koodit etummaisesta lambdasta ja moottorinlämpötila-anturista. Osat vaihdettiin uusiin, mutta viat eivät kadonneet. Vikakoodit luettiin uudestaan eikävikoja ilmennyt. Öljyt ja ilmansuodatin vaihdettiin, mutta nykiminen ja käynnistysongelma jatkui.
Auto ei savuta eikä syö normaalia enempää polttoainetta, Maf-arvot katsottiin ja näyttivät olevan kunnossa.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään? autoon on mennyt rahaa jo lähes 500e ja ylimääräisten osien vaihto tulee opiskelijalle kalliiksi.
Viimeksi muokannut Inphinity, 1.1.2012 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 69
- Liittynyt: 28.1.2004 18:23
Onko polttoainesuodattimen vaihdosta mitään tietoa? Tukkoinen suodatinkin voisi aiheuttaa nykimistä/booailua... Näin niinkuin edullisimmasta päästä vikoja hakuammunnalla metsästäen.
Sytytysyksikkövikakin voi tehdä nykimistä/pätkimistä/paukkumista. Ja ei jätä vikakoodiakaan.
Onko MAF:in arvot kohdallaan myös, kun vika tulee päälle?
Sytytysyksikkövikakin voi tehdä nykimistä/pätkimistä/paukkumista. Ja ei jätä vikakoodiakaan.
Onko MAF:in arvot kohdallaan myös, kun vika tulee päälle?
polttoainesuodatin vaihdettiin, ei vaikusta. sytyksen ohjausyksikkö ja puolat tarkistettiin, ei vaikutusta. Tulpat vaihdettiin uudelleen (platinum tulpat), ei vaikutusta.vikakoodit luettiin boscin laitteistolla, ei antanut mitään vikakoodia ja kaikki arvot olivat kohdillaan.
Tuttu korjaaja epäili moottorinohjaus vikaa tai suutinten likaisuutta.
Tuttu korjaaja epäili moottorinohjaus vikaa tai suutinten likaisuutta.
asensin tuossa eilen autoon ahtopainemittarin. Tyhjäkäynnillä ahdot ovat tasan -8 luokkaa. Käyskiihdytyksellä ahdot nousevat sinne 1.1baariin jolloin auto alkaa nykiä ja ahdot putoavat joka nykäyksellä 0.5 baarin alapuolella jonka jälkeen palaavat 1.1baariin. Eli kaasu pohjassa kun auto nykii niin ahdot seilaavat 0.3-1.1 baarin välillä.
Unohdin mainita tuossa aiemmin että auto on lastutettu, Motestin lastu.
Unohdin mainita tuossa aiemmin että auto on lastutettu, Motestin lastu.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14.8.2011 15:15
Mullaki golffi paashkana.
Mulla Golf gti vm. 98 Eilen aamulla käynnisty ihan ok mutta rupes röpöttelleen ja kananmuna se haisee meilläki :D vaihoin tulpat illalla mutta ei vaikutusta. "palanutta"puolaa yritin paikantaa myös mutta ei siitä yksin tuu mittään. ainakaan selvinpäin. Tarkistin myös että jakopää ei oo hypänny ja ei se mun mielestä ollu. Imuilmavuoto vois olla yks syypää, huomenna paineistan koko systeemin ja jos ei tuhinaa kuulu mistään nii meen motonetistä hakeen repullisen niitä sytkäpuolia. Jos ei niilläkään tuu kuntoon nii...nii mää leikkaan pilleillä koko helekkarin auton palasiksi.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14.8.2011 15:15
nyt toimii
En hakenukkaan niitä sytkäpuolia vaan sen sytkä yksikön siihen ilmanputsarin kylkeen oulusta tarviketorilta. makso 60e. Motonetissä ois ollu 98e. eli säästin melekein 4 kymppiä ku vähä soittelin ja kyselin hintoja. Ja sehän rupes golffi taas käymään ihan niiku pitääki. Että tämmöstä tälläkertaa.
Kyllä tuota sytkäyksikköäkin testattiin ottamalla liittimet irti auton käydessä ja sammuihan se auto, joten tuntuu olevan kunnossa ainakin näin tyhjäkäynnillä.
Huomasin autoa startatessa että kun pienen sahaamisen jälkeen katkaisee virrat ja starttaa uudestaan niin auto käynnistyy normaalisti. nykiminen ei lopu vaikka auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
Huomasin autoa startatessa että kun pienen sahaamisen jälkeen katkaisee virrat ja starttaa uudestaan niin auto käynnistyy normaalisti. nykiminen ei lopu vaikka auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
ostin vielä yhden uuden puolan ja menin sen kanssa jokaisen sylinterin läpi, mutta vika ei kadonnut.
Täys kaasulla ajaessa 3-5. vaihteella pakoputkesta kuuluu useita pamauksia ja auto käyttäytyy kuin polttoaine olisi loppumassa. Esim. 0,5bar ahdoilla ja pienemmillä auto käyttäytyy normaalisti.
Mistä nuo pamaukset ja samanaikainen vedon puute voisi johtua?
Samoin tasaisella ajolla vedot alkaa uupua joskus, mutta kun vapauttaa kaasun ja kiihdyttää uudestaan vedot palaavat.
Vikakoodit eivät vieläkään näytä mitään.
Täys kaasulla ajaessa 3-5. vaihteella pakoputkesta kuuluu useita pamauksia ja auto käyttäytyy kuin polttoaine olisi loppumassa. Esim. 0,5bar ahdoilla ja pienemmillä auto käyttäytyy normaalisti.
Mistä nuo pamaukset ja samanaikainen vedon puute voisi johtua?
Samoin tasaisella ajolla vedot alkaa uupua joskus, mutta kun vapauttaa kaasun ja kiihdyttää uudestaan vedot palaavat.
Vikakoodit eivät vieläkään näytä mitään.
katsoin noita sylinterien toimintaa vag-comilla ajaessa ja kaikki sylinterit kyllä tuntuivat saavan tarpeeksi virtaa, joten voisiko se sittenkään olla tuossa sytkäboksissa.
luin vikakoodit samalla ja antoi vikakoodin moottorin lämpötila-anturista, mutta tuokin osa on vaihdettu n. 4kk sitten, kun lämpömittari ei toiminut eikä mittari toiminut anturin vaihdon jälkeenkään. vika luultavasti mittariston komponenteissa.
voisiko lämpötila-anturilla olla vaikutusta nykimiseen. Vag-comilla kuitenkin näkee moottorin lämpötila-arvot.
luin vikakoodit samalla ja antoi vikakoodin moottorin lämpötila-anturista, mutta tuokin osa on vaihdettu n. 4kk sitten, kun lämpömittari ei toiminut eikä mittari toiminut anturin vaihdon jälkeenkään. vika luultavasti mittariston komponenteissa.
voisiko lämpötila-anturilla olla vaikutusta nykimiseen. Vag-comilla kuitenkin näkee moottorin lämpötila-arvot.
Kyllä tuota sytkäyksikköäkin testattiin ottamalla liittimet irti auton käydessä ja sammuihan se auto, joten tuntuu olevan kunnossa ainakin näin tyhjäkäynnillä.
Auton kuuluukin sammua, kun sytytysyksikön liitin irroitetaan. Liittimen irroitus katkaisee signaalin puolilta, joten sammuuhan se...
Vikakoodit eivät vieläkään näytä mitään.
katsoin noita sylinterien toimintaa vag-comilla ajaessa ja kaikki sylinterit kyllä tuntuivat saavan tarpeeksi virtaa, joten voisiko se sittenkään olla tuossa sytkäboksissa.
Kuten sanoin, sytytysyksikkö ei jätä vikakoodeja. Ei ilmoita edes sytytyskatkoksia missään sylinterissä.
Käy ostamassa uusi sytytysyksikkö (VAG-varaosanum. 4D0 905 351, BOSCH-varaosanum. 0 227 100 211) VW-varaosaliikkeestä tai BOSCH-varaosia myyvästä tarvikeliikkeestä.
Ei se nyt niin kallis osa ole, etteikö sitä voisi kokeilla... BOSCHilta taitaa olla satasen pintaan.
Vahvasti veikkaan, että sillä suunnalla se vika nyt piilee.
luin vikakoodit samalla ja antoi vikakoodin moottorin lämpötila-anturista, mutta tuokin osa on vaihdettu n. 4kk sitten, kun lämpömittari ei toiminut eikä mittari toiminut anturin vaihdon jälkeenkään. vika luultavasti mittariston komponenteissa.
Onko anturi alkuperäinen? Jos ei ole, niin ei mikään ihme, että on jo hajalla.
Älkää ihmiset hyvät ostako näitä antureita/sähköosia tarvikeshaissena. Ne ei kestä.
Nimimerkillä: kokemusta omaava.
Kyllä sitä Bocshia saa ihan Mätänetistäkin 98€:n hintaan.
----
Ihan normaalisti on takuut pelanneet.
----
Inphinity:
Samalla kylillä on sytytyspääte myynnissä, kannattaisko kysyä lainaan hetkeksi vaikka niin yksi arvaus vähemmän. Se sytkäpääte kun ei sitä vikakoodia jätä.
Tuote
10-8011
Nimike
Sytytyspääteaste VAG 1,8T
Hinta
98.00 €
1,8T-AGU Bosch (riviliitin molemmissa päissä)
----
Ja noilla alkuperäisillä osilla ei ole mitään takuita jos autossa on
esim. lastu tai muuten viritetty.
Ihan normaalisti on takuut pelanneet.
----
Inphinity:
Samalla kylillä on sytytyspääte myynnissä, kannattaisko kysyä lainaan hetkeksi vaikka niin yksi arvaus vähemmän. Se sytkäpääte kun ei sitä vikakoodia jätä.
Kiitoksia Markku M. tiedoista. Pitääpä soitella tuolle päätettä myyvällä tyypille huomenna jos onnistuisi tuo osan kokeilu. Boschin sytytyspäätettä saa ainakin oulusta tarviketorilta 80e hintaan, liekö sitten samaa tavaraa motonetin kanssa.
Autossani oli muistaakseni Hitachin sytytyspääte.
Motonetin kamaa on tuo moottorin lämpötila-anturi. Vaihtoon taitaa mennä kyllä sekin.
Autossani oli muistaakseni Hitachin sytytyspääte.
Motonetin kamaa on tuo moottorin lämpötila-anturi. Vaihtoon taitaa mennä kyllä sekin.
putsasin maffin ja tuon sytytyspäätteen air sensor cleanerilla.
Huomasin imusarjan alla olevan z-huohotinputken olevan toisesta päästä perstoutuneen poikki, mahdollinen vika saattaa siis olla siinä. En ollut aiemmin moista huomannut. Letku oli kiinnityskohdan alareunasta perstoutunut.
Mistähän noita letkuja oikeen mahtaa saada, onko olemassa tarvikeosia vai täytyykö kääntyä marmorin puoleen?
Huomasin imusarjan alla olevan z-huohotinputken olevan toisesta päästä perstoutuneen poikki, mahdollinen vika saattaa siis olla siinä. En ollut aiemmin moista huomannut. Letku oli kiinnityskohdan alareunasta perstoutunut.
Mistähän noita letkuja oikeen mahtaa saada, onko olemassa tarvikeosia vai täytyykö kääntyä marmorin puoleen?
-
- -
- Viestit: 52
- Liittynyt: 3.11.2008 11:47
Meillä on 3b 1.8t passatti ja aikalailla ihan samat oireet kuin sulla on ollu tossa omassas. nuita sun juttuja kun lukee niin tuntuu että niin kuin "lukis tosta meidän passatista".
sytytysyksikön jouduin kesällä uusimaan kun yhtäkkiä alkoi käydä kolmella ja se oli menny sököksi. uusi boschilainen oli pörhöllä jotain vähän alta 200e.
seuraavaksi tuli tuo käynnistysongelma (varsinki kylmänä) ja korkeammilla kierroksilla hyytyy kiihdyttäessä. tuokin vika tuli kuin ois puusta puonnu siis ihan yhtäkkiä. vikaa on haettu ja haettu mutta ei ole vielä löytyny. mahtaa olla tossakin bensapumpussa se vika ettei jaksa enää tarpeeksi nostaa tavaraa.
huohotin putket oon puhistanu ja samoiten aktiivihiilisuodatin pömpelin kyljestä sen kohoventtiilin (oli ihan jumissa) ja aikani pestyä sitä se alkoi pelaamaan ja nyt siitä venttiilistä on sentään jotain hyötyä kun pelaakin. oli nimittäin melko paskainen, ihan mahoton tuli kaiken näköistä paskaa vaikkei sinne paljo mahukkaan mutta silti.
paljoko makso bensapumppu ?? alkuperäinen vai tarvike ?
sytytysyksikön jouduin kesällä uusimaan kun yhtäkkiä alkoi käydä kolmella ja se oli menny sököksi. uusi boschilainen oli pörhöllä jotain vähän alta 200e.
seuraavaksi tuli tuo käynnistysongelma (varsinki kylmänä) ja korkeammilla kierroksilla hyytyy kiihdyttäessä. tuokin vika tuli kuin ois puusta puonnu siis ihan yhtäkkiä. vikaa on haettu ja haettu mutta ei ole vielä löytyny. mahtaa olla tossakin bensapumpussa se vika ettei jaksa enää tarpeeksi nostaa tavaraa.
huohotin putket oon puhistanu ja samoiten aktiivihiilisuodatin pömpelin kyljestä sen kohoventtiilin (oli ihan jumissa) ja aikani pestyä sitä se alkoi pelaamaan ja nyt siitä venttiilistä on sentään jotain hyötyä kun pelaakin. oli nimittäin melko paskainen, ihan mahoton tuli kaiken näköistä paskaa vaikkei sinne paljo mahukkaan mutta silti.
paljoko makso bensapumppu ?? alkuperäinen vai tarvike ?
Käynnistyy kylmän huonosti täälläkin.....
Käynnistysongelmaa kylmänä täälläkin...Auto on -98 Passat V6.
Edellisellä kerralla vika siinä?että takajalkatilaan oli päässyt vettä, ja kaapelit ilmeisesti päästi vettä läpi.
Kuivauksen jäkeen korjaantui....hetkellisesti, nyt pakkasella "ei pitäisi" olla vettä enää siellä.
VAG-Skope näytti kohdassa "Intake air temp" !Idle". Pitääkö sen ollakin noin, vai tarkoittaako tuo sitä että imuilman lämpötilamittaus ei toimi? Se saattaisi selittää käynnistysongelmat. Moottorinlämpötilan se käsittääkseni näytti oikein, sillä hetkellä n.61 astetta. Ilmastointi näyttää kyllä ulkolämpötilan oikein, mutta se taitaa olla eri anturi?
Tietääkö joku näistä enemmän?
Eräs tuttu autokorjaaja joka on korjannut ja huoltanut autoja jo 40 vuotta sanoi että kun nämä uudet E-bensat tuli, niin bensapumppuja on mennyt sen jälkeen moninkertaisesti vaihtokuntoon.
Eli saattaa se olla kyllä vika siinäkin. Autollani on ajettu jo 300 tuhatta ja pumppua ei ole vaihdettu vielä kertaakaan.
Edellisellä kerralla vika siinä?että takajalkatilaan oli päässyt vettä, ja kaapelit ilmeisesti päästi vettä läpi.
Kuivauksen jäkeen korjaantui....hetkellisesti, nyt pakkasella "ei pitäisi" olla vettä enää siellä.
VAG-Skope näytti kohdassa "Intake air temp" !Idle". Pitääkö sen ollakin noin, vai tarkoittaako tuo sitä että imuilman lämpötilamittaus ei toimi? Se saattaisi selittää käynnistysongelmat. Moottorinlämpötilan se käsittääkseni näytti oikein, sillä hetkellä n.61 astetta. Ilmastointi näyttää kyllä ulkolämpötilan oikein, mutta se taitaa olla eri anturi?
Tietääkö joku näistä enemmän?
Eräs tuttu autokorjaaja joka on korjannut ja huoltanut autoja jo 40 vuotta sanoi että kun nämä uudet E-bensat tuli, niin bensapumppuja on mennyt sen jälkeen moninkertaisesti vaihtokuntoon.
Eli saattaa se olla kyllä vika siinäkin. Autollani on ajettu jo 300 tuhatta ja pumppua ei ole vaihdettu vielä kertaakaan.
Voiko olla bensapumpussa vika jos nykii päältä 4000 kierroksilla, mutta käynnistyy kyllä hyvin? Kaasuläppä juuri vaihdettu uuteen, tällä nykimisalue siirtyi 3000:sta 4000:een eli normaaliajossa ei mitään poikkeavaa. Ja nykiminen aika rajua. Vikakoodeja ei anna jos ei päästä nykimään. Nykimisen jälkeen joitakin Vikakoodeja antaa mm kaasuläpälle jossa vika ei voi olla koska uusi. Maf ei ilmeisesti myöskään ole, koitin ottaa maffin liittimen irti niin ei nykiminen loppunut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa