VW Passat 1.8turbo nykii & käynnistyy huonosti *VIKA LÖY

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

VW Passat 1.8turbo nykii & käynnistyy huonosti *VIKA LÖY

ViestiKirjoittaja Inphinity » 21.11.2011 14:55

Elikkäs auto on vw passat 1.8t, vm. 98 AEB moottorilla. Autossa ilmeni vika pitkän matka-ajon jälkeen n. 400km. Eli olin matkaamassa etelä-pohjanmaalta ouluun, jolloin matkan loppupuolelle ilmeni vika, auto alkoi nykiä kiihdyttäessä sekä seuraavana aamuna auto käynnistyi huonommin entiseen verrattuna, n. 15-20 sek saa startata ennen kuin käynnistyy. Nykimistä autossa ilmenee 3-5 vaihteilla kun kierrokset menevät yli 3tuhannen. Ykkös ja kakkonvaihteella pystyy kiihdyttämään ilmaan minkäänlaisia nykimisiä ja tehot tuntuvat olevan tallella. Tyhjäkäynnillä auto käy oikein nätisti sekä paikallaan kaasuttaessa ei ilmene mitään oireita koko kierrosalueella. Nykimisessä auto ei vastaa kaasuun vaan moottori laittaa vastaan niinkuin polttoaine oliisi loppumassa. Pitkään n. 3tuhannella kierroksella ajettua auto ei kärsi yhtään kiihdyttämistä, vaan "booaa" heti pienenkin kaasun painalluksen jälkeen.

Autosta on luettu vikakoodit ja antoi koodit etummaisesta lambdasta ja moottorinlämpötila-anturista. Osat vaihdettiin uusiin, mutta viat eivät kadonneet. Vikakoodit luettiin uudestaan eikävikoja ilmennyt. Öljyt ja ilmansuodatin vaihdettiin, mutta nykiminen ja käynnistysongelma jatkui.

Auto ei savuta eikä syö normaalia enempää polttoainetta, Maf-arvot katsottiin ja näyttivät olevan kunnossa.

Mistä seuraavaksi vikaa etsimään? autoon on mennyt rahaa jo lähes 500e ja ylimääräisten osien vaihto tulee opiskelijalle kalliiksi.
Viimeksi muokannut Inphinity, 1.1.2012 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 21.11.2011 22:09

Puolat ja sytytysvahvistin (siitä ilmansuotimen päältä) tarkistukseen seuraavaksi, samalla tietysti tulpat.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 21.11.2011 22:31

Tulpat on vaihdettu n.1000km sitten, unohdin mainita. Mitenkäs noiden sytytyspuolien ja vahvistimen kunnon voi testata?

Lisäyksenä edelliseen, autoon on ilmennyt paukkumista pakoputkessa korkeilla kierroksilla (4000-5000) 2. vaihteella. Vaikuttaisi kyllä joltain sähkövialta.

Moilanen1976
-
Viestit: 69
Liittynyt: 28.1.2004 18:23

ViestiKirjoittaja Moilanen1976 » 22.11.2011 14:27

Itsellä tuli sellainen kananmunan haju sisälle autoon kun oli yksi puola mennyt. Muuten oireet samantyyliset.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.11.2011 16:03

Onko polttoainesuodattimen vaihdosta mitään tietoa? Tukkoinen suodatinkin voisi aiheuttaa nykimistä/booailua... Näin niinkuin edullisimmasta päästä vikoja hakuammunnalla metsästäen.

Sytytysyksikkövikakin voi tehdä nykimistä/pätkimistä/paukkumista. Ja ei jätä vikakoodiakaan.

Onko MAF:in arvot kohdallaan myös, kun vika tulee päälle?

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 28.11.2011 20:26

polttoainesuodatin vaihdettiin, ei vaikusta. sytyksen ohjausyksikkö ja puolat tarkistettiin, ei vaikutusta. Tulpat vaihdettiin uudelleen (platinum tulpat), ei vaikutusta.vikakoodit luettiin boscin laitteistolla, ei antanut mitään vikakoodia ja kaikki arvot olivat kohdillaan.

Tuttu korjaaja epäili moottorinohjaus vikaa tai suutinten likaisuutta.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 28.11.2011 22:00

onko alipaine/huohotinputket kunnossa varmasti?

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 29.11.2011 14:36

boschin vikadiagnostiikka skannerilla ei havaittu alipainevuotoja ja päällisin puolin letkut näyttivät olevan kunnossa. Tuon huohottimen voisi kyllä vielä tarkistaa.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 2.12.2011 10:08

asensin tuossa eilen autoon ahtopainemittarin. Tyhjäkäynnillä ahdot ovat tasan -8 luokkaa. Käyskiihdytyksellä ahdot nousevat sinne 1.1baariin jolloin auto alkaa nykiä ja ahdot putoavat joka nykäyksellä 0.5 baarin alapuolella jonka jälkeen palaavat 1.1baariin. Eli kaasu pohjassa kun auto nykii niin ahdot seilaavat 0.3-1.1 baarin välillä.

Unohdin mainita tuossa aiemmin että auto on lastutettu, Motestin lastu.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.12.2011 14:15

Miten tarkastit sytkävahvistimen? Eihän siitä ulkoisesti ainakaan näe, onko se hajonnut... Vikakoodiakaan kun ei mokoma mokkula anna.

gtigolfmk4
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.8.2011 15:15

Mullaki golffi paashkana.

ViestiKirjoittaja gtigolfmk4 » 2.12.2011 21:39

Mulla Golf gti vm. 98 Eilen aamulla käynnisty ihan ok mutta rupes röpöttelleen ja kananmuna se haisee meilläki :D vaihoin tulpat illalla mutta ei vaikutusta. "palanutta"puolaa yritin paikantaa myös mutta ei siitä yksin tuu mittään. ainakaan selvinpäin. Tarkistin myös että jakopää ei oo hypänny ja ei se mun mielestä ollu. Imuilmavuoto vois olla yks syypää, huomenna paineistan koko systeemin ja jos ei tuhinaa kuulu mistään nii meen motonetistä hakeen repullisen niitä sytkäpuolia. Jos ei niilläkään tuu kuntoon nii...nii mää leikkaan pilleillä koko helekkarin auton palasiksi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.12.2011 21:54

^vaihda sytytyksenvahvistinyksikkö siitä ilmanputsarinpäältä.

Jakke_
-
Viestit: 61
Liittynyt: 31.3.2008 0:16

ViestiKirjoittaja Jakke_ » 2.12.2011 22:14

Kannattaa tsekata bensapumppu sitten myös jossei ala muuten selviämään.. Omassa melkein kaikki nuo oireet ja monta kuukautta etsittiin puutumiseen syitä ja tankistahan se sitten löyty. Eri moottori mutta bensansyöttöhän esim. näissä A4 malleissa on sama jotakuinkin.

gtigolfmk4
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.8.2011 15:15

nyt toimii

ViestiKirjoittaja gtigolfmk4 » 3.12.2011 19:41

En hakenukkaan niitä sytkäpuolia vaan sen sytkä yksikön siihen ilmanputsarin kylkeen oulusta tarviketorilta. makso 60e. Motonetissä ois ollu 98e. eli säästin melekein 4 kymppiä ku vähä soittelin ja kyselin hintoja. Ja sehän rupes golffi taas käymään ihan niiku pitääki. Että tämmöstä tälläkertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.12.2011 10:47

Onkos se tarvike vai boschin osa?
Jos tarvike niin ajele vähän aikaa ja alkaa taas pätkii niin osta bosch niin toimii sitten ainakin sen 40€ edestä.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 4.12.2011 11:09

Kyllä tuota sytkäyksikköäkin testattiin ottamalla liittimet irti auton käydessä ja sammuihan se auto, joten tuntuu olevan kunnossa ainakin näin tyhjäkäynnillä.

Huomasin autoa startatessa että kun pienen sahaamisen jälkeen katkaisee virrat ja starttaa uudestaan niin auto käynnistyy normaalisti. nykiminen ei lopu vaikka auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 12.12.2011 16:06

ostin vielä yhden uuden puolan ja menin sen kanssa jokaisen sylinterin läpi, mutta vika ei kadonnut.

Täys kaasulla ajaessa 3-5. vaihteella pakoputkesta kuuluu useita pamauksia ja auto käyttäytyy kuin polttoaine olisi loppumassa. Esim. 0,5bar ahdoilla ja pienemmillä auto käyttäytyy normaalisti.

Mistä nuo pamaukset ja samanaikainen vedon puute voisi johtua?

Samoin tasaisella ajolla vedot alkaa uupua joskus, mutta kun vapauttaa kaasun ja kiihdyttää uudestaan vedot palaavat.

Vikakoodit eivät vieläkään näytä mitään.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 12.12.2011 19:33

Onko sitä sytkävahvistinta kokeiltu vaihtaa?

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 16.12.2011 12:34

katsoin noita sylinterien toimintaa vag-comilla ajaessa ja kaikki sylinterit kyllä tuntuivat saavan tarpeeksi virtaa, joten voisiko se sittenkään olla tuossa sytkäboksissa.

luin vikakoodit samalla ja antoi vikakoodin moottorin lämpötila-anturista, mutta tuokin osa on vaihdettu n. 4kk sitten, kun lämpömittari ei toiminut eikä mittari toiminut anturin vaihdon jälkeenkään. vika luultavasti mittariston komponenteissa.

voisiko lämpötila-anturilla olla vaikutusta nykimiseen. Vag-comilla kuitenkin näkee moottorin lämpötila-arvot.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.12.2011 15:15

Kyllä tuota sytkäyksikköäkin testattiin ottamalla liittimet irti auton käydessä ja sammuihan se auto, joten tuntuu olevan kunnossa ainakin näin tyhjäkäynnillä.


Auton kuuluukin sammua, kun sytytysyksikön liitin irroitetaan. Liittimen irroitus katkaisee signaalin puolilta, joten sammuuhan se...

Vikakoodit eivät vieläkään näytä mitään.

katsoin noita sylinterien toimintaa vag-comilla ajaessa ja kaikki sylinterit kyllä tuntuivat saavan tarpeeksi virtaa, joten voisiko se sittenkään olla tuossa sytkäboksissa.


Kuten sanoin, sytytysyksikkö ei jätä vikakoodeja. Ei ilmoita edes sytytyskatkoksia missään sylinterissä.

Käy ostamassa uusi sytytysyksikkö (VAG-varaosanum. 4D0 905 351, BOSCH-varaosanum. 0 227 100 211) VW-varaosaliikkeestä tai BOSCH-varaosia myyvästä tarvikeliikkeestä.
Ei se nyt niin kallis osa ole, etteikö sitä voisi kokeilla... BOSCHilta taitaa olla satasen pintaan.
Vahvasti veikkaan, että sillä suunnalla se vika nyt piilee.

luin vikakoodit samalla ja antoi vikakoodin moottorin lämpötila-anturista, mutta tuokin osa on vaihdettu n. 4kk sitten, kun lämpömittari ei toiminut eikä mittari toiminut anturin vaihdon jälkeenkään. vika luultavasti mittariston komponenteissa.


Onko anturi alkuperäinen? Jos ei ole, niin ei mikään ihme, että on jo hajalla.

Älkää ihmiset hyvät ostako näitä antureita/sähköosia tarvikeshaissena. Ne ei kestä.
Nimimerkillä: kokemusta omaava.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 16.12.2011 18:07

Taitaa toi BOSCHIN sytytyspääteaste maksaa yli 200e ainakin täällä...
Ja noilla alkuperäisillä osilla ei ole mitään takuita jos autossa on
esim. lastu tai muuten viritetty.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.12.2011 18:25

Kyllä sitä Bocshia saa ihan Mätänetistäkin 98€:n hintaan.
Tuote
10-8011
Nimike
Sytytyspääteaste VAG 1,8T
Hinta
98.00 €
1,8T-AGU Bosch (riviliitin molemmissa päissä)

----
Ja noilla alkuperäisillä osilla ei ole mitään takuita jos autossa on
esim. lastu tai muuten viritetty.

Ihan normaalisti on takuut pelanneet.
----
Inphinity:
Samalla kylillä on sytytyspääte myynnissä, kannattaisko kysyä lainaan hetkeksi vaikka niin yksi arvaus vähemmän. Se sytkäpääte kun ei sitä vikakoodia jätä.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 16.12.2011 20:44

Ei oo nähnytkään BOSCHIA toi motonetin
sytytyspääteaste... Osti nimittäin tuollaisen...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.12.2011 20:49

Mätänetin osien kans aina hieman tuurissaan mitä merkkiä sattuvat sieltä arpomaan.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 18.12.2011 21:12

Kiitoksia Markku M. tiedoista. Pitääpä soitella tuolle päätettä myyvällä tyypille huomenna jos onnistuisi tuo osan kokeilu. Boschin sytytyspäätettä saa ainakin oulusta tarviketorilta 80e hintaan, liekö sitten samaa tavaraa motonetin kanssa.

Autossani oli muistaakseni Hitachin sytytyspääte.

Motonetin kamaa on tuo moottorin lämpötila-anturi. Vaihtoon taitaa mennä kyllä sekin.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 18.12.2011 21:46

Kävin tarkastamassa tuon sytytysyksikön tunnuksen:

HITACHI DIS4-08

8D0 905 351

Onko noiden sytytysyksiköiden välillä eroja? Onko esim. Bosch tuota Hitachin yksikköä varmempi?

Mahtaako tuo Boschin 4D 905 351 sopia samaan vehkeeseen?

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 19.12.2011 16:05

Kannattaa muuten kokeilla ottaa vanha sytytyspääteaste irti ja
puhdistaa ne pinnat ssitä sytytyspääteasteesta ja sit siitä putsarin kotelosta ja laittaa uudet lämmönjohde rasvat väliin ja kokeilla toimiiko sitten.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 19.12.2011 18:26

putsasin maffin ja tuon sytytyspäätteen air sensor cleanerilla.

Huomasin imusarjan alla olevan z-huohotinputken olevan toisesta päästä perstoutuneen poikki, mahdollinen vika saattaa siis olla siinä. En ollut aiemmin moista huomannut. Letku oli kiinnityskohdan alareunasta perstoutunut.

Mistähän noita letkuja oikeen mahtaa saada, onko olemassa tarvikeosia vai täytyykö kääntyä marmorin puoleen?

kansanvaunu
-
Viestit: 52
Liittynyt: 3.11.2008 11:47

ViestiKirjoittaja kansanvaunu » 19.12.2011 18:41


Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 28.12.2011 21:34

no nyt on vaihdettu ja tarkastettu huohottimen letkut. Aikamoista kuraa niistä kyllä löytyi sisältä. Tyhjäkäynti parani huomattavasti mutta nykiminen ei löppunut.

Huomenna autosta mitataan bensanpaineet, joskos ongelma löytyy polttoainejärjestelmästä. Rele, pumppu ja säädin menevät tarkastukseen.

Inphinity
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.11.2011 18:07

ViestiKirjoittaja Inphinity » 1.1.2012 17:03

Sieltähän se vika löytyi, polttoainepumppu oli väsynyt eikä jaksanut nostaa tarpeeksi ruokaa korkeammilla kierroksilla. Sekä nykiminen että huono käynnistyminen johtuivat molemmat pumpun huonosta toiminnasta.

Pumppu vaihtoon ja johan alkoi toimia.

juizma
-
Viestit: 10
Liittynyt: 7.11.2008 12:36

ViestiKirjoittaja juizma » 30.1.2012 0:30

Meillä on 3b 1.8t passatti ja aikalailla ihan samat oireet kuin sulla on ollu tossa omassas. nuita sun juttuja kun lukee niin tuntuu että niin kuin "lukis tosta meidän passatista".

sytytysyksikön jouduin kesällä uusimaan kun yhtäkkiä alkoi käydä kolmella ja se oli menny sököksi. uusi boschilainen oli pörhöllä jotain vähän alta 200e.

seuraavaksi tuli tuo käynnistysongelma (varsinki kylmänä) ja korkeammilla kierroksilla hyytyy kiihdyttäessä. tuokin vika tuli kuin ois puusta puonnu siis ihan yhtäkkiä. vikaa on haettu ja haettu mutta ei ole vielä löytyny. mahtaa olla tossakin bensapumpussa se vika ettei jaksa enää tarpeeksi nostaa tavaraa.
huohotin putket oon puhistanu ja samoiten aktiivihiilisuodatin pömpelin kyljestä sen kohoventtiilin (oli ihan jumissa) ja aikani pestyä sitä se alkoi pelaamaan ja nyt siitä venttiilistä on sentään jotain hyötyä kun pelaakin. oli nimittäin melko paskainen, ihan mahoton tuli kaiken näköistä paskaa vaikkei sinne paljo mahukkaan mutta silti.

paljoko makso bensapumppu ?? alkuperäinen vai tarvike ?

PMAINT
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 15:38

Käynnistyy kylmän huonosti täälläkin.....

ViestiKirjoittaja PMAINT » 3.12.2012 17:01

Käynnistysongelmaa kylmänä täälläkin...Auto on -98 Passat V6.

Edellisellä kerralla vika siinä?että takajalkatilaan oli päässyt vettä, ja kaapelit ilmeisesti päästi vettä läpi.

Kuivauksen jäkeen korjaantui....hetkellisesti, nyt pakkasella "ei pitäisi" olla vettä enää siellä.

VAG-Skope näytti kohdassa "Intake air temp" !Idle". Pitääkö sen ollakin noin, vai tarkoittaako tuo sitä että imuilman lämpötilamittaus ei toimi? Se saattaisi selittää käynnistysongelmat. Moottorinlämpötilan se käsittääkseni näytti oikein, sillä hetkellä n.61 astetta. Ilmastointi näyttää kyllä ulkolämpötilan oikein, mutta se taitaa olla eri anturi?

Tietääkö joku näistä enemmän?

Eräs tuttu autokorjaaja joka on korjannut ja huoltanut autoja jo 40 vuotta sanoi että kun nämä uudet E-bensat tuli, niin bensapumppuja on mennyt sen jälkeen moninkertaisesti vaihtokuntoon.

Eli saattaa se olla kyllä vika siinäkin. Autollani on ajettu jo 300 tuhatta ja pumppua ei ole vaihdettu vielä kertaakaan.

Ron_i
-
Viestit: 72
Liittynyt: 26.12.2010 21:35

ViestiKirjoittaja Ron_i » 27.8.2014 9:37

Voiko olla bensapumpussa vika jos nykii päältä 4000 kierroksilla, mutta käynnistyy kyllä hyvin? Kaasuläppä juuri vaihdettu uuteen, tällä nykimisalue siirtyi 3000:sta 4000:een eli normaaliajossa ei mitään poikkeavaa. Ja nykiminen aika rajua. Vikakoodeja ei anna jos ei päästä nykimään. Nykimisen jälkeen joitakin Vikakoodeja antaa mm kaasuläpälle jossa vika ei voi olla koska uusi. Maf ei ilmeisesti myöskään ole, koitin ottaa maffin liittimen irti niin ei nykiminen loppunut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa