Passat -03 TDI vikakoodi - ahtopaineen säätö
Valvoja: ffp jäsenet
Passat -03 TDI vikakoodi - ahtopaineen säätö
Jes
Auto on Passat -03, 74kW TDI ja automaattivaihteinen. Ihan yks kaks yllättäen autosta hävisi tehot, nippa nappa pystyy liikenteen mukana ajamaan, ohituksista on turha haaveilla. Käytin auton vikakoodin lukulaitteessa ja ilmoitti koodia 17965 - "ahtopaineen ohjaus, kutkonainen". Vaihdoin ahtopaineen säätösolenoidin ja auto tuntui korjaanutuvan, mutta reilun 100km ajon jälkeen vika tuli takaisin. Usein vika iskee päälle reippaassa kiihdytyksessä kun laatikko vaihtaa kolmoselta neloselle. Puhdistin säätösolenoidiin tulevan liittimen huolella kun vaihdoin solenoidin. Yksi juttu tuli mieleen - vaihteiston lauhduttimen letkusta tihkuttaa hyvin vähän öljyä - voiko vaihteiston öljymäärällä olla tekemistä asian kanssa? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Auto on Passat -03, 74kW TDI ja automaattivaihteinen. Ihan yks kaks yllättäen autosta hävisi tehot, nippa nappa pystyy liikenteen mukana ajamaan, ohituksista on turha haaveilla. Käytin auton vikakoodin lukulaitteessa ja ilmoitti koodia 17965 - "ahtopaineen ohjaus, kutkonainen". Vaihdoin ahtopaineen säätösolenoidin ja auto tuntui korjaanutuvan, mutta reilun 100km ajon jälkeen vika tuli takaisin. Usein vika iskee päälle reippaassa kiihdytyksessä kun laatikko vaihtaa kolmoselta neloselle. Puhdistin säätösolenoidiin tulevan liittimen huolella kun vaihdoin solenoidin. Yksi juttu tuli mieleen - vaihteiston lauhduttimen letkusta tihkuttaa hyvin vähän öljyä - voiko vaihteiston öljymäärällä olla tekemistä asian kanssa? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Eipä noita kiisseleitä ole tullut rävellettyä, niin ei osaa sanoa muuten kuin seuraavaa:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17965/P1557/005463
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17965/P1557/005463
Homma minulla vielä työn alla, ensi viikolla menen kaverin verstaalla ja tsekataan VAG-COM:lla. Ahtopaineen säätösolenoidin vaihto ei auttanut. Vika saattaa olla ilmamäärämittarissa, niistä soi tulla hyvinkin monenlaisia oireita. Vaihdoin taannoin ilmanputsarin, joka oli kohtuu likainen. Jos ilmamäärämittari on likainen, niin sekin riittää.
Jep
Biilille tehtiin VCDS:llä moott.testi ja -analyysi, sekä samalla tutkailtiin mm. turbon siivekkeiden kääntövivun toimintaa ja kuulosteltiin turbon ääntä eri tilanteissa. Turbo ok, siivekkeet kääntyvät kuten kuuluukin ja muutenkin kaikki näyttää olevan ok, paitsi ahtopaine. Se on yläkantissa jo pienilläkin kierroksilla ja kun saavuttaa reilut 2,5bar, menee moottorinohjaus oikeaoppisesti vikatilaan, ahtopaine ja polttoaineensyöttö rajoittuvat kuten kuuluukin. Vikakoodi on edelleen sama, eli ahtopaineen ohjaus - positiivinen poikkeama. Ahtopaineen säätösolenoidin vaihdoin taannoin ja se ei muuttanut toimintaa mihinkään suuntaan. Katsottiin tänään myös ettei ahtimen painepuolella ole vuotoja, eikä ollutkaan. Vaihtoehdoiksi vikaan muodostuivat lopulta ahtopaine-anturi ja ilmamäärämittari. Vaihdan ahtopaine-anturin ensin, kun on halvempi.
Biilille tehtiin VCDS:llä moott.testi ja -analyysi, sekä samalla tutkailtiin mm. turbon siivekkeiden kääntövivun toimintaa ja kuulosteltiin turbon ääntä eri tilanteissa. Turbo ok, siivekkeet kääntyvät kuten kuuluukin ja muutenkin kaikki näyttää olevan ok, paitsi ahtopaine. Se on yläkantissa jo pienilläkin kierroksilla ja kun saavuttaa reilut 2,5bar, menee moottorinohjaus oikeaoppisesti vikatilaan, ahtopaine ja polttoaineensyöttö rajoittuvat kuten kuuluukin. Vikakoodi on edelleen sama, eli ahtopaineen ohjaus - positiivinen poikkeama. Ahtopaineen säätösolenoidin vaihdoin taannoin ja se ei muuttanut toimintaa mihinkään suuntaan. Katsottiin tänään myös ettei ahtimen painepuolella ole vuotoja, eikä ollutkaan. Vaihtoehdoiksi vikaan muodostuivat lopulta ahtopaine-anturi ja ilmamäärämittari. Vaihdan ahtopaine-anturin ensin, kun on halvempi.
Ajoin juuri 900km ja moottori (elektroniikka) meni kaksi kertaa vikatilaan, lähtiessäni matkaan käytin ahtopaine/lämpöanturin liittimen irti. Sellaisen huomasin, että vikatilassa käyntiääni on erilainen ja joskus kiihdytettäessä reippaammin savuttaa hieman (yleensä juuri ennen vikatilaan menoa) ja tulee "dieselin katku". Automaatti jyryyttää jonkin verran ja kohtuullisen tiuhaan. Aina kun jyryyttää, nousee moottorin kierrokset 50 - 100rpm (myös vakionop. säädin päällä) kunnes jyryytys loppuu ja moottorin kierrokset palaavat normaaliksi. Kaiken ollessa kunnossa moottorin kierrokset vaihtelivat max. 50rpm tasanopeudella ajettaessa ja vak. nopeus tuntui pysyvän tasaiisemmin - nyt tuntuu että nopeuden pudotessa vak.nopeus tehdään "suuremmalla potkulla"..Ajo on jossain määrin nykivämpää, tavallaan kaasu pois/päällä/pois jne... Toiminto ei ole aivan on-off, mutta aavistuksen siihen suuntaan. Egr voinee (?) myös aiheuttaa em. murheet, autolla on ajettu jo 230tkm. Ahtop./lämpöanturi voisi olla pakokaasun takaisinkierrätyksen vuoksi ajan saatossa pikkuhiljaa nokeentunut niin, että ei mittaa enää luotettavasti. Tämä yhdistettynä anturin liitimen mahdolliseen kontaktihäiriöön voisi aiheuttaa ko. oireet. Kommentteja-vinkkejä!!? Ai juu, laatikko on tehdaskunnostettu vaihtoloota, 45tkm ajettu ja Laakkosella vaihdettu (900e koko homma... ;) )
Just muistin, että viime öljynvaihdossa huomattiin automaatin lauhduttimen liitoksen vuotavan aavistuksen öljyä lauhduttimen letkun puoleisesta päästä, joten on mahdollista että laatikko jyryyttää osittain myös vähäisen öljymäärän takia. Ensi viikolla hoituu uusi o-rengas ko. liitokseen ja tsekataan öljymäärä kohdalleen.
Just muistin, että viime öljynvaihdossa huomattiin automaatin lauhduttimen liitoksen vuotavan aavistuksen öljyä lauhduttimen letkun puoleisesta päästä, joten on mahdollista että laatikko jyryyttää osittain myös vähäisen öljymäärän takia. Ensi viikolla hoituu uusi o-rengas ko. liitokseen ja tsekataan öljymäärä kohdalleen.
Tutkin alipaineletkut huolella ja yksi reikä löytyi. Ohut alip.letku on puhki ecu-boksin puoleiselta kulmalta konehuonetta, jossa se liittyy y-haaraan ...jota myöten on yhteydessä johonkin alipainesäätimeen (saman tapainen kuin ahtopaineen säätösolenoidi). Em. säädin sijaitsee siis pa-suodattimen lähistöllä. Rikkonainen letku menee toisesta päästään takaiskuventtiilin (pieni musta/valk. rasia letkun välissä) kautta ahtopaineen säätösolenoidille moottorin etupuolelle. Paikkasin letkun ja nyt kone menee koko ajan vikatilaan ;D. Käytin myös ahtopaine/lämpötila-anturin irti ja puhaltelin paineilmalla puhtaaksi, ei tosin ollu juurikaan likainen ..puhdistin myös liittimen. Maf ja kaikki muukin näytti siistiltä, puhdistin myös liittimet maf:lta ja muutamalta muultakin anturilta. Voi olla että ahtop./lämpöanturi on tosiankin kaputt, vaihdan sen kun en nyt muutakaan keksi. Kun puhaltaa/imee egr:ltä irroitettuun alipaineletkuun, on siitä suora yhteys maf:n vieressä olevaan alipainekomponenttiin ( mikä lienee??), suhina vaan kuuluu, ihan kuin suoraan letkuun puhaltaisi - suhina vaan kuuluu em. komponentin päältä. Tuo menee noin kun kone on sammuksissa, käynnissä en koettanut.
Tutkin juuri kaikki alipaineletkut vielä kertaalleen ja kunnossa vaikuttavat olevan. Turbon siivekkeiden säätötanko liikkuu hyvin, mutta minkä sinne sormet mahtuu tangon ympärille, niin näppivoimin sitä en saanut liikkumaan. Keskikokoisilla kärkipihdeillä tangosta kiinni ja sitten liikkui hyvin ja takertelematta, voimaa tosin tarvitsee jonkin verran. Vipu on levossa alhaalla ja sitä voi nostaa alipainekellon suuntaan n. 1cm. Tuntuu että kellossa on jousi, joka painaa vivun takaisin alas lepotilaan. Liike ei tahmonut millään tapaa missään vaiheessa.
Sellaisen havainnon tein letkuja tutkiessani, että moottorin ohjaamon puoleisessa päässä olevaan alipainepumpulta lähtevään sormenpaksuiseen letkuun voi puhaltaa siihen sivusta liittyvän (n. 5cm alip.pumpun liitoksesta) ohuen alipaineputken (alip.putken liitos auki ja puhallusta) kautta. Ohut alip.putki menee toisesta päästään moottorin kuskinpuoleisella kulmalla olevaan ilmeisesti EGR:ää ohjaavaan säätösolenoidiin (ja ohjaa sitä kautta turbon säätösolenoidin alipainetta?) Alipainepumpun sormenpaksuinen letku jatkuu jarrutehostimelle, jossa on takaiskuventtiili - eli tehostimeen voidaan imeä alip.pumpulla alipaine, jota se ei päästä ulos. Mikäli tehostimen takaiskuventtiili on kunnossa, on ohueen alip.putkeen puhalletun ilman mentävä alipainenpumpun läpi jonnekin. Ihan suora rööri ei ole puhallettaessa, mutta pikkuhiljaa voi puhaltaa vaikka maailman tappiin - ilmaa menee läpi, vastusta on jonkin verran puhallukselle. Ajatuksia!?
Vaihdan MAF:in joka tapauksessa, kun meinaan autolla huruutella vielä pitkään, mittarissa on 230tkm ja Bosch lupaa MAF:lle 100tkm.
Sellaisen havainnon tein letkuja tutkiessani, että moottorin ohjaamon puoleisessa päässä olevaan alipainepumpulta lähtevään sormenpaksuiseen letkuun voi puhaltaa siihen sivusta liittyvän (n. 5cm alip.pumpun liitoksesta) ohuen alipaineputken (alip.putken liitos auki ja puhallusta) kautta. Ohut alip.putki menee toisesta päästään moottorin kuskinpuoleisella kulmalla olevaan ilmeisesti EGR:ää ohjaavaan säätösolenoidiin (ja ohjaa sitä kautta turbon säätösolenoidin alipainetta?) Alipainepumpun sormenpaksuinen letku jatkuu jarrutehostimelle, jossa on takaiskuventtiili - eli tehostimeen voidaan imeä alip.pumpulla alipaine, jota se ei päästä ulos. Mikäli tehostimen takaiskuventtiili on kunnossa, on ohueen alip.putkeen puhalletun ilman mentävä alipainenpumpun läpi jonnekin. Ihan suora rööri ei ole puhallettaessa, mutta pikkuhiljaa voi puhaltaa vaikka maailman tappiin - ilmaa menee läpi, vastusta on jonkin verran puhallukselle. Ajatuksia!?
Vaihdan MAF:in joka tapauksessa, kun meinaan autolla huruutella vielä pitkään, mittarissa on 230tkm ja Bosch lupaa MAF:lle 100tkm.
Pyörittelin juuri käsissäni vastaavaa ahdinta kuin autossani on. Ahtimen siipien säätövipu liikkuu samalla tavalla tässä irrallisessa ahtimessa kuin autossani. Vivun liikuttamiseen tarvitsee hieman voimaa ja jousi (lienee alipainekellon sisällä) liikuttaa sen takaisin perusasentoon. Kummassakaan ahtimessa vivun liike ei takkua millään kohtaa ja muutenkin homma vaikutti näppituntumalla olevan ok. Irrallinen ahdin on purettu toimivasta autosta.
Seuraavaksi alkaa antureiden ja solenoidien johtojen ja liittimien tarkempi tsekkaus - etenkin ahtopaine -anturin ja ahtimen säätösolenoidin osalta. Vikakoodihan oli:
17965
- ahtopaineen ohjaus, positiivinen poikkeama
- katkonainen
Jossain välissä kun avasin/suljin ahtopaine-anturin liitintä muutaman kerran, tuntui auto toimivan ok vähän pitempään.
Seuraavaksi alkaa antureiden ja solenoidien johtojen ja liittimien tarkempi tsekkaus - etenkin ahtopaine -anturin ja ahtimen säätösolenoidin osalta. Vikakoodihan oli:
17965
- ahtopaineen ohjaus, positiivinen poikkeama
- katkonainen
Jossain välissä kun avasin/suljin ahtopaine-anturin liitintä muutaman kerran, tuntui auto toimivan ok vähän pitempään.
Ei alipaineen suuruus suoraan vaikuta ahtopaineeseen, se säätösolenoidi (n75) siellä välissä hoitaa sen säätötyön alipainetta annostelemalla.. mutta jos alipaine putoaa liian alhaiseksi, niin se ei enää jaksa liikuttaa ahtimen siipiä, jolloin ahdot pääsee karkaamaan liian ylös...
edit.. Pelkkä viallinen takaisku ei välttämättä vaikuta mitenkään. Toimiiko jarrutehostin täysin normaalisti, myös kun painaa poljinta useamman kerran peräkkäin tyhjäkäynnillä?
Ja onko jarrutehostimelle menevä putki myös ehjä? Siellä on tainnut olla aika monella halkeamia, myös itselläni, vaikka ei se mun koneessaa ahtoihin vaikuta kun on tuo hukkaporttiversio :)
edit.. Pelkkä viallinen takaisku ei välttämättä vaikuta mitenkään. Toimiiko jarrutehostin täysin normaalisti, myös kun painaa poljinta useamman kerran peräkkäin tyhjäkäynnillä?
Ja onko jarrutehostimelle menevä putki myös ehjä? Siellä on tainnut olla aika monella halkeamia, myös itselläni, vaikka ei se mun koneessaa ahtoihin vaikuta kun on tuo hukkaporttiversio :)
Juu
Tehostimelle vaihdoin uuden letkun, kun jarrut ei kestäneet monta perättäistä polkaisua. Eka polkaisulla jarrut toimi ok, toisella vaati jo reilummin poljinvoimaa ja kolmannelle ei meinannut pysähtyä ei sitten millään. Homma tosiaan korjaantui letkun vaihdolla. Pitänee testata myös alipainepumppu, siis että tuottaa riittävän alipaineen.
Tehostimelle vaihdoin uuden letkun, kun jarrut ei kestäneet monta perättäistä polkaisua. Eka polkaisulla jarrut toimi ok, toisella vaati jo reilummin poljinvoimaa ja kolmannelle ei meinannut pysähtyä ei sitten millään. Homma tosiaan korjaantui letkun vaihdolla. Pitänee testata myös alipainepumppu, siis että tuottaa riittävän alipaineen.
Testailtiin tänään kaverin kanssa ja kyllä ahtimen säätötanko liikkuu hyvin. Toiminta menee niin, että heti moottorin käynnistyessä alipainekello vetää tangon ääriasentoonsa ulospäin ahtimesta (jolloin ahtopaine on ilmeisesti jo heti moottorin käynnistyttyä liian suuri?). Sitten kun antaa kierroksia, niin tanko liikkuu poispäin alipainekellosta (ahtimeen päin) jota kuinkin kaasun polkemisen tahtiin. Vaikuttaa siltä, että ahdin ahtaa täysillä jo heti startista. Kommentit ja ajatukset ovat tervetulleita!
Voi olla että se toimii juuri noin päin... En osaa varmaksi sanoa onko ne johdesiivet kiinni vai auki alipaineella... Kun tarkemmin ajattelee niin paremmin käy järkeen, että ilman alipainetta olisi auki... Eli voi olla että alunperin sen sanoin väärinpäin :(
Joku joka varmaksi tietää voisi valaista asiaa...
Joku joka varmaksi tietää voisi valaista asiaa...
Testailin vielä jarrujen toimintaa lisää ja kun painaa useamman kerran perättäin tosi nopealla tahdilla poljinta tyhjäkäynnillä, niin kyllä se tehostus pikkuhiljaa hiipuu - poljin muuttuu hyvin jäykäksi painaa. Tuollainen ei tosin ole normaalitilanne, ajaessa (kaupungissakaan) ei tuollaista tilannetta tule jarrun polkemisessa.
Oli taas 800km ajoa ja testailin moottorin toimintaa samalla. Kun koneessa on kierroksia alle n. 2200 alkavat ongelmat, tuntuu että vaihteisto jyryyttää. Mitä vähemmän kierroksia, sen enemmän jyryyttää, muttei koko ajan vaan tasaisin väliajoin tulee muutaman sekunnin jyryytys ja sen jälkeen vähän pidempi ok jakso ja taas jyryytys jne. Kierrosten noustessa 2400 ja sen yli kaikki toimii ok. Tuli mieleen, että alipainepumppu ei ehkä toimi täydellä teholla....
Oli jälleen vajaa 1000km ajoa ja testailin moottorin toimintaa samalla. Kun koneessa on kierroksia alle n. 2200 alkavat ongelmat, tuntuu että vaihteisto jyryyttää. Mitä vähemmän kierroksia, sen enemmän jyryyttää, muttei koko ajan vaan tasaisin väliajoin tulee muutaman sekunnin jyryytys ja sen jälkeen vähän pidempi ok jakso ja taas jyryytys jne. Kierrosten noustessa 2400 ja sen yli kaikki toimii ok.
Vikatilaan ei mene nyt kylmemmillä keleillä, ei sitten millään ja käyntiäänikin on normaali. Voisiko osittain tukossa oleva ahtoilman väliijäähdytin aiheuttaa oireet? Välijäähdyttimen jälkeen lienee myös ahtopaine/lämpöanturi imusarjan tienoilla? Ahdin toiminee ok, koska tehot on ok joka tilanteessa.
Jussi
Vikatilaan ei mene nyt kylmemmillä keleillä, ei sitten millään ja käyntiäänikin on normaali. Voisiko osittain tukossa oleva ahtoilman väliijäähdytin aiheuttaa oireet? Välijäähdyttimen jälkeen lienee myös ahtopaine/lämpöanturi imusarjan tienoilla? Ahdin toiminee ok, koska tehot on ok joka tilanteessa.
Jussi
Nyt on ensi kertaa kokemusta siitä, miten auto pelittää pikkupakkasilla. Tänä aamuna ajoin ensi kertaa -4 -asteen pakkasessa, edelliset kommentit ovat nollakelin ajeluista. Auto oli yön lohkolämmitin päällä ja siitä sitten ajelin normaalin työmatkani, n, 10km. Kone lämpesi nopeasti parin eka kilometrin aikana ja auto toimi aivan normaalisti koko matkan ajan. Vaikuttaisi anturiongelmalta nyt äkkiä ajateltuna. Ahtopaine/lämpöanturin vaihdoin jo ahtopaineputkeen moottorin takapään puolelle. Välijäähdyttimen jälkeen on siis yksi anturi, onko muita? Missä altitude sensor sijaitsee? Moottori on siis avb 74kW pumppusuutinmalli ja vm. on 2003.
Jussi
Jussi
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa