Passat 3BG etuylätukivarren pultin irrotus
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3BG etuylätukivarren pultin irrotus
Millä jesuksen vehkeellä irroitetaan ammattipaikoissa se ylätukivarsien pallonivelet kiinnittävä pitkä pultti?
Toinen irtosi koputtelemalla moskalla, toinen piti lopulta porata keskiosaltaan irti. En viitsi edes sanoa, kauanko aikaa meni.
Onko olemassa jokin prässi tms?
Toinen irtosi koputtelemalla moskalla, toinen piti lopulta porata keskiosaltaan irti. En viitsi edes sanoa, kauanko aikaa meni.
Onko olemassa jokin prässi tms?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taistelin ja aikani kyseisen pultin kanssa. Kyllä se sitten aikani taisteltuani antautui. Pilliä jouduin käyttämään sillä seurauksella että molemmat tukivarret meni vaihtoon. Lisäksi tuurnalla ja pajavasaralla takomista.
Toiselta puolelta lähti ihan käsin vetämällä, liekö ollut joskus auki vaikka tukivarret olivatkin rytösen näköiset.
Taaimmaisen tukivarren saa muistaakseni vaihdettua ihan paikallaan mutta etumaisen ylävarren irroittaminen vaatii yläjousilautasen pudottamista alaspäin jotta pultin saa vedettyä ulos reijästä..
Kannattaa putsata sen ylälautasen kierteet huolellisesti ennen kun laittaa pultteja paikalleen, muuten on herkät kierteet entiset. Nimim. kokemusta on.
Toiselta puolelta lähti ihan käsin vetämällä, liekö ollut joskus auki vaikka tukivarret olivatkin rytösen näköiset.
Taaimmaisen tukivarren saa muistaakseni vaihdettua ihan paikallaan mutta etumaisen ylävarren irroittaminen vaatii yläjousilautasen pudottamista alaspäin jotta pultin saa vedettyä ulos reijästä..
Kannattaa putsata sen ylälautasen kierteet huolellisesti ennen kun laittaa pultteja paikalleen, muuten on herkät kierteet entiset. Nimim. kokemusta on.
Voin kertoa että merkkiliikkeessä on tuon kirotun pultin irroittamiseen tarkoitettu mekaaninen puristin jolla se perkeleen pultti pitäisi saada painettua ulos :)
Käytännössä sitä ei kukaan käytä kahdestakin syystä:
1. -puristin on näennäisestä tukevuudestaan huolimatta liian hentoinen kun pultti on saanut rauhassa sublimoitua suolakylvyssä tarpeeksi monta vuotta, Ei se perkele vaan irtoa..
2. -paineilmavasaralla se pirulainen lähtee 10 kertaa varmemmin, nopeammin ja vähemmällä kiroamisella.
Mä olen todennut seuraavan reseptin hyväksi:
Jos mahdollista, teräsharjaa etukäteen ja pariksi päiväksi irroitusöljyä muhimaan ja reilusti.
Sitten mutteri irti, pultin toisesta päästä edestakas kiertoliikettä, jos ei pyöri niin kierretään kierteeseen mahdollisimman paksu mutteri tai kaksi ohuempaa päällekkäin kierteelle siten että ulomman mutterin sisään jää kolo jossa paineilmavasaran pää pysyy. Siihen sitten päristelyä niin tähän asti on lähtenyt jokahinen pultti.
Edit; näin jos pultti on siellä "oikeinpäin" eli mutterit ulkopuolella.
Käytännössä sitä ei kukaan käytä kahdestakin syystä:
1. -puristin on näennäisestä tukevuudestaan huolimatta liian hentoinen kun pultti on saanut rauhassa sublimoitua suolakylvyssä tarpeeksi monta vuotta, Ei se perkele vaan irtoa..
2. -paineilmavasaralla se pirulainen lähtee 10 kertaa varmemmin, nopeammin ja vähemmällä kiroamisella.
Mä olen todennut seuraavan reseptin hyväksi:
Jos mahdollista, teräsharjaa etukäteen ja pariksi päiväksi irroitusöljyä muhimaan ja reilusti.
Sitten mutteri irti, pultin toisesta päästä edestakas kiertoliikettä, jos ei pyöri niin kierretään kierteeseen mahdollisimman paksu mutteri tai kaksi ohuempaa päällekkäin kierteelle siten että ulomman mutterin sisään jää kolo jossa paineilmavasaran pää pysyy. Siihen sitten päristelyä niin tähän asti on lähtenyt jokahinen pultti.
Edit; näin jos pultti on siellä "oikeinpäin" eli mutterit ulkopuolella.
Viimeksi muokannut jyri.h, 13.12.2011 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siis juuri poispäin sitä pulttia pitää pärryytellä, edellyttää tietysti ettei kukaan saatanan keijo ole sitä pulttia laittanut sinne "väärinpäin", sitte meneekin astetta vaikeammaksi. Toki voihan sen väärinpäin laitetun pultin kannan ajaa rälläkällä pois ja paukuttaa niinpäin.
Eli ne mutterit ulkopäähän ja niiden päähän sitä ilmavasaraa. Näin ilmavasaran pää ei lipsu eikä vasaran käyttäjältä lähde rystysistä nahat...
Eli ne mutterit ulkopäähän ja niiden päähän sitä ilmavasaraa. Näin ilmavasaran pää ei lipsu eikä vasaran käyttäjältä lähde rystysistä nahat...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onko tämä ongelmatapaus tuolta osa 10?
Itsella juurikin ylempien tukivarsien vaihto edessä...
tässä video bentleyltä missä juurikin on jumissa kyseinen pultti :
http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY
tässä video bentleyltä missä juurikin on jumissa kyseinen pultti :
http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Kyllä tuon videon tavoin noiden ylätukivarsien vaihto oli kyllä aikas helppoa, pultit mulla aukes kivuttomasti joten n.1,5h meni ylätukivarsien vaihdossa, jos sitäkään. Ulompien raidetankojen kanssa sitten joutuikin taistelemaan kun olivat aikas jumis. mutta kaiken kaikkiaan 4kpl ylätukivarsia ja 2kpl ulompia raidetankoja 4,5h. Tipsinä sen verta etta noiden ylempien tukivarsien pultteja ei suotta tarvi uusia, olivat itsellä ainakin kuin uuden veroiset ja olivat suolasen hintaisia laakkosella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa