G3 -96 1,4 jäähd. nesteen tyhjennys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

G3 -96 1,4 jäähd. nesteen tyhjennys

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.12.2011 22:42

Pitäisi saada jäähdytysnesteet pois 1,4 Golfista. Alavesiletkukin nousee ylös termostaattokoteloon joten se irroittamalla moottoriin jää nesteet. Mistäs ne saa pois? Tuolla pimeässä ei näe mitään...

Vähän kiirekin olisi kun huominen päivä olis vaan aikaa.

E: Niin ja sekin olisi mukava tietää paljonko nestettä on?

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 8.12.2011 7:20

1.4 96 golf jäähd.nesteen tilavuus 5.6 L

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 12:48

Tänks! Vielä kun sais noi vanha nesteet hemmettiin sieltä :|

Edit: Ei helvetti; Pitääkö tosta ottaa jakohihnan käyttämä vesipumppu irti että nesteet tulee pihalle?!

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 8.12.2011 16:12

Automallia tuntematta... Eikö syylärin kulmassa ole hanaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 16:32

Noup. Vaikka oliskin niin alavesiletkukin nousee ylös lähelle sylinterinkantta. Lohkon sisältö siis jää mun konsteilla tyhjentämättä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.12.2011 16:49

onko siellä öljyt matkassa vai miks se pitää saada aivan tyhjäksi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 17:00

Väärät nesteet ja väri muistutti maitokahvia. Jotain kummallista hiekan näköistä muruakin oli. Ruostetta?

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 8.12.2011 17:38

Voi myös olla että joku on laittanu semmosen tökötin sinne joka tukkii jäähdtydys järjestelmässä olevat vuodot joka on väriltään yleensä ruosteen ruskeaa

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.12.2011 17:57

Huuhdellahan tuommoinen pitää, niin ihan sama saako sen tyhjäksi vai ei.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 18:05

Nii-i. Vaan mistä vanhat nesteet ulos että saa koko tilavuudelta uutta tilalle? Nyt järjestelmään jää vanhaa nestettä näppituntumalta 1-2 litraa vaikka olis termari ja alavesiletku irti.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.12.2011 18:22

Puutarhaletkulla kannen päästä/lämppärin letkusta kuumaa vettä sisään koneeseen termari poistettuna ja antaa virrata jonkun aikaa niin huuhtelee järjestelmän niinhyvin kuin tarvitsee. Tällöin koneeseen jää enää se 1-2 litraa puhdasta vettä joka ei haittaa mitään, pistät vaan saman verran raakaa nestettä järjestelmään ja täytät loput valmiilla -35 seoksella.

Ei ehkä viisain tapa ulkona pakkasessa mutta toimii...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 22:32

Kone voidaan käytttää lämpimäksi, se ei ole ongelma. Ongelmana pidän sitä että nesteen tulo ja lähtö ovat molemmat samassa päässä konetta, ihan vähän sylinterinkannen alapuolella, vielä ihan vierekkäinkin ja kanavat sormituntumalta tuntuu siltä että ne johtaisi suoraan toisiinsa.

Väitän että vaikka kuinka letkuttaa vettä tonne niin ei sitä ihan tosta vaan puhtaaksi saa.

Ei tää nyt näin vaikeata voi olla?! Kertokaa joku jolla on korjausmanuaali, että mitä se sanoo nesteen tyhjennyksestä. Kävelymatkan päässä olevista neljästä kirjastosta manuaalit lainassa :(

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.12.2011 23:33

kanavat sormituntumalta tuntuu siltä että ne johtaisi suoraan toisiinsa.


Termarikotelon alla oleva vesiputki johtaa moottorin takana lohkossa olevaan vesipumppuun. Ota termari poies, samoin se lämppärin letku kannen päästä ja huuhtelet sieltä termarikotelon suunnasta silllä puutarhaletkulla, laita se sellattis että saat sen tiiviiksi sinne vesiputkeen, puutarhaletkun paine kyllä työntää sieltä lohkosta pois sen mikä irtoaa ilman mekaanista hankausta tai kemiallista puhdistusta. Nyt kun neste virtaa ulos sieltä kannen päästä niin voit seurata milloin sitä ryönää ei enää irtoa. Selkiskö?



Kertokaa joku jolla on korjausmanuaali, että mitä se sanoo nesteen tyhjennyksestä.


Ei noissa ole mitään tyhjennysproppua, vesipumppukaan ei ole aivan vesitilan alareunan tasolla joten sitäkään kautta et VALUTTAMALLA saa sitä aivan tyhjäksi. Jos et halua purkaa vesipumppua, tee niinkuin yllä kerroin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2011 0:03

Termarikotelon alla oleva vesiputki johtaa moottorin takana lohkossa olevaan vesipumppuun. Ota termari poies, samoin se lämppärin letku kannen päästä ja huuhtelet sieltä termarikotelon suunnasta silllä puutarhaletkulla, laita se sellattis että saat sen tiiviiksi sinne vesiputkeen, puutarhaletkun paine kyllä työntää sieltä lohkosta pois sen mikä irtoaa ilman mekaanista hankausta tai kemiallista puhdistusta. Nyt kun neste virtaa ulos sieltä kannen päästä niin voit seurata milloin sitä ryönää ei enää irtoa. Selkiskö?
Tuolla selityksellä alkoi jo selvitä tämän sielunelämä. Jotenkin vaan tuntuu että moottorin suunnittelija olisi unohtanut j-nesteen poiston.

Tuossa ja tuossa olisi kuvia. Auttaisi jos noista osoittaisit mitä tarkoitat. Auto on toisessa kaupungissa ja pitäisi saada sellainen "muistijälki" noista jutuista...

Voin myös laittaa lisäkuvia.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.12.2011 0:13

Voi saattans namma mikä vesioksa... jos ottaa vesilaipan irti kannesta ni termarikotelo taitaa lähteä siinä samassa.. hmmm enpä muistanut että oli noin monimutkainen.
Tai sitte ylemmästä jäähdyttimen liitännästä tuleva letku irti tuosta vesilaipasta ja se termarikotelon kansi irti ja huuhtelua. Meniskö noin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2011 0:41

Älä ny oon tommone!..
os ottaa vesilaipan irti kannesta ni termarikotelo taitaa lähteä siinä samassa..
Juu, paitsi että se on vähän kannen alapuolella, lohkossa näyttäisi olevan.

Termari lähtee laippansa mukana oikein mukavasti kahdella ruuvilla. Kein problem. Jopa sijainti suorastaan houkuttelee termostaatin vaihtoon. Ylemmän j-jetkun liitäntä on siinä samassa kun se tulee juurikin siihen termariin kiinni.

Tai sitte ylemmästä jäähdyttimen liitännästä tuleva letku irti tuosta vesilaipasta
Ylempi jäähdyttimen liitäntä tulee ihan ton edellisen viereen mutta ei tainnu mennä samaan laippaan?

Tai sitte ylemmästä jäähdyttimen liitännästä tuleva letku irti tuosta vesilaipasta ja se termarikotelon kansi irti
Eiks nää oo sama asia? Vai ymmärretäänkö me termarikotelon kansi eri tavalla?

Mutta en määkään oikeesti aatellu että tästä tämmönen souvi tulis! Piti vaan huuhdella, pestä ja täyttää tommosen halpisgolfin nesteet ja eihän se todellakaan menny niinku stromsössä.

Ensinnäkin luulen että termari jumittaa. Kun saan kaikki em. nesteet pihalle niin uutta litkua ei menekään kuin ehkä litra aluksi. Sitten kun moottoria käytetään vähän niin neste etenee ja menee taas vaikkapa puoli litraa. Sitten ei mene mitään ennen kuin moottori käytetään niin kuumaksi että valo syttyy. Siitä menee minuutti tai pari ja sitten järjestelmässä oleva neste hulahtaa johonkin eteenpäin ja paisarissa on suunnilleen parin litran vaje. Kunhan se täytetään, ajetaan taas tai käytetään paikallaan puoli tuntia niin sitten taas tulee vajausta. Ikävä vaan availla noin kuumasta koneesat korkkia :(

Pikku hiljaa kun korkkia on avattu niin pääsee kaatamaan lisää nestettä ja laskelmien mukaan se kaadettu nesteen määrä voisi olla suunnilleen niillä mailla mitä järjestelmä pitää sisällään.

Mutta oikeasti; En mä odottanut tästä mitää tälläistä helvetin manöveerispektaakkelia! Ennen on aina mennyt niin että alhaalta vedet pois termarin molemmilta puolilta ja systeemi on tyhjä. No ei oo sitten yhtään samalla lailla tässä vitun moottorissa. Innolla odotan mitä huoltomanuaali sanoo...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.12.2011 7:27

Ja katto samalla se termarikotelon kansi että siellä on se silta tallessa johon termarista ulostyöntyvä tappi nojaa. Jos ei oo niin uusi termarin kansi ja termari, kun se silta siitä kannesta katkeaa, se puikko yleensä työntyy termarista pihalle ja kulkeutuu ties minne.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 9.12.2011 10:29

Laske alaletkusta pois sen mitä tulee. Täytä vedellä käytä lämpimäksi ja laske pois. Toista tämä. Pistä uudet mehut sisään.

Muoto
-
Viestit: 78
Liittynyt: 31.1.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Muoto » 9.12.2011 12:33

Ite laitoin paineilmaa paisarin korkista sisään niin tuli 96% kaikki vanha neste pois. Tietty alavesiletku irti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa