Passat 3B jarrut kahisee, vaarallista?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Antiko
-

Passat 3B jarrut kahisee, vaarallista?

ViestiKirjoittaja Antiko » 28.11.2011 23:18

Yritin käyttää hakua, mutta en löytänyt vastausta kysymykseeni.

Eli probleema on sellainen, että Passatin oikea etujarru kahisee, päästelee hankaavaa ääntä hiljaisissa vauhdeissa ja jarruttaessa rauhallisesti. Nyt kun tiellä oli lunta ja tärinää, kuuli hyvin kuinka esim. kiertoliittymissä levy/t jyrisee, kun kääntää vasemmalle. Mutta ihan suorallakin, kun jarruttaa niin kuuluu tuo kahina. Onko tämä vaarallista? Ja onko kyseessä vain jarrulevyt (kuten isäpuoleni minulle vakuutteli) vai sitten jostain muusta.

Auto pysähtyy minun mielestäni ihan riittävän hyvin ja pysyy suorassa, ei vetele kumpaankaan suuntaan. Tuo kahina vain ärsyttää esim. parkkipaikalla sen kuulee tosi hyvin. Tuntuu siltä, että kahisevat jarruttamattakin. Kovemmassa vauhdissa tuota ääntä ei enää kuulu.

Lykkäisin tuota jarruremonttia mielelläni muutaman kuukauden, kun on tässä ollut vähän liikaa menoja tuon auton suhteen, mutta onkohan se viisasta, turvallista? Voiko pahimmilaan mennä jotain isompaakin rikki?

leevi
-

ViestiKirjoittaja leevi » 29.11.2011 6:07

Todennäköisesti Toisenpuolen jarrusatulan mäntä jumissa. Alkaa olemaan tyypillistä tuonikäisessä autossa. Mulla teki samanlaista kahinaa oma 3B:tta muutama vuosi sitten. Otin palat ja satulan irti, painoin mäntää varovasti ulospäin, hioin vesihiomapaperilla ruosteet pois männänympäriltä ja perään CRC:tä tai vastaavaa. JA tämähän on vain varotoimi, satula pitää jokatapauksessa vaihtaa uuteen.

Tai sitten sulla on vaan palat ja levyt aivan finito. Jos siellä on palat metallilla niin itse en ajaisi metriäkään...

Antiko
-

ViestiKirjoittaja Antiko » 29.11.2011 11:46

Jos ne palat on ihan finito (voisivat olla edellisen omistajan ajotyylin tuntien, itsekin epäili palojen olevan loppu), niin mitäs tästä jarruttelusta metalli metallia vasten aiheutuu? (Seuraako kallis remontti?)

Ja miksi auto muuten pysähtyy, jos palat ovat ihan finito? Eikös tuon pitäsi tuntua jarrutusmatkoissa?

Minä tosin olen ajanut tätä autoa vasta kuin pari viikkoa, joten en osaa vertailla kuin muihin autoihin. Ihan normaalilta tuntuu jarruttaessa muttei kuulosta.

Tuota mäntää ei varmaan saa liikkeelle pumppailemalla jarrua? Itse en pysty tuota kuvailemaasi herkistelyä tekemään, kun ei ole tiloja eikä oikein osaamistakaan. Pakkanen on kuitenkin se suurin este.

leevi
-

ViestiKirjoittaja leevi » 29.11.2011 12:54

Otappa se oikenapuolen rangas irti, siis jossei vanteen välistä näe että onko palassa pintaa.
Toinen minkä voit katsoa, onko jarrunestesäiliössä nestettä, jos on alle maximin niin silloin on todnäk palat ja levyt loppu.

Itse jarrupalan metallirunko on noin 5mm paksuinen.

Antiko
-

ViestiKirjoittaja Antiko » 29.11.2011 21:32

Katselin taskulampulla noita paloja vanteen kolosta, näkyvyys oli vähän huono mutta luulisin löytäneeni jarrupalat. Edessä nuo olivat selkeästi paksummat, kummallakin puolella liki peukalon levyiset, siis 2-3 senttiä, ihan tukevan oloiset. Takana palat olivat selkeästi ohuemmat, vain noin sentin paksuiset. - Onkohan nuo alunperinkin erilaiset edessä ja takana, siis edessä paksummat?

Palat olivat kuluneet hyvin samalla lailla kummaltakin puolelta, tasaisesti. Oikea etupala näytti ihan samanlaiselta kuin vasenkin etupala. Levyjen kuntoakin yritin tarkastella, olivat ihan tasaisen näköiset, ei juurikaan näkynyt ruostetta, vaikkei kyllä mitään superkiiltoakaan.

Tuon perusteella kallistuisin siihen, että satuloissa on jotain jumia tai sitten siellä on jotain muuta välissä joka hankaa. Autolla on ajettu vuosikaudet hiekkatietä pitkin päivittäin, joten kaikenlaista tavaraa on noihinkin jarruihin voinut kertyä. Toisaalta aiempi kuski ei kyllä ole mikään ekoautoilija, joten jarruja on kyllä poljettu ihan huolella (eivät ole päässeet käyttämättömyyttään jumittumaan). Joskus ne on ymmärtääkseni vaihdettukin :D

- Sellainen tuli vielä mieleen, että eikö tuossa Pasuunassa ole varoitusta noista kuluneista jarrupaloista? Katselin netissä kuvia noista paloista, jotta tietäisin mitä etsiä ja huomasin samalla, että joissain jarrupaloissa olisi tuollainen varoitusanturi. Eikö tässä mallissa ole?

disutus
-

ViestiKirjoittaja disutus » 29.11.2011 23:42

Oikea etupala näytti ihan samanlaiselta kuin vasenkin etupala.

Kyllä siellä pitäisi olla jarrupalat molemmilla puolilla levyä. Entäs sisäpuolen jarrupalat? Mulla oli liukutapeissa häikkää ja apukuskinpuolelta sisempi jarrupala oli metallilla ja ulommassa oli vaikka kuinka kulutuspintaa jäljellä.

Antiko
-

ViestiKirjoittaja Antiko » 30.11.2011 16:38

En taipunut katsomaan vanteiden sisäpuolelta, joten olisi pitänyt irrottaa tuo rengas. Yhdessä renkaista on kuitenkin iso painauma (ilmeisesti kivestä), joten päädyin varaamaan ajan Vianorilta.

Saavat oikaista tuon vanteen, jos onnistuu ja katsoa samalla noiden jarrujen kuntoa, että onko tilanne mitenkin akuutti. Tsekkaavat samalla myös noiden talvirenkaiden kunnon, jotta tietää miten varovasti olisi syytä ajella.

Antiko
-

ViestiKirjoittaja Antiko » 2.12.2011 9:47

No olihan sieltä jarrupala loppu ja siitä tuo kahina. Mutta kuten aina, kun auton vie huoltoon löytyi jotain muutakin. Eli sisempi pala ei ollut vain loppu, vaan se oli täysin loppu ja kaivertanut mukavan montun myös jarrulevyyn. Takanta palat olivat myös hyvinkin finito, joten vaihtoon siis molemmat etujarrulevyt (ilmeisesti, jotta tehot pysyisi taspainossa) ja kaikkien renkaiden jarrupalat.

Eikä tässä vielä kaikki (!) samalla huomasivat, että kummatkin vetonivelten kumisuojat ovat ihan rikki. Tuohan tuo kivasti lisää ongelmia, jos ei kumeja korjaa. Pirullista vain, että noiden vaihtoon arvioivat menevän pari tuntia, jonka päälle vielä ohjauskulmien säätö ja tarkastus. Tämä tuli kalliiksi mutta pakko mikä pakko. Ihmettelivät, että miten auto on voinut mennä katsastuksesta läpi - no joissain paikoissa ei nykyisin enää ole niin turhan tarkkaa. Kiva tietää, tuollainen katsastus lämmittää kuin kusi housussa pakkasella.

No tuon lisäksi löytyi vielä yksi rikkinäinen raidetangon pää. Sekin samaan pakettiin. Ja talvirenkaiden ja vanteiden kuntoahan minä tuonne Vianorille lähdin katsomaan. Aluksi sanoivat, että kyllähän noilla tämän talven ajaa (helpotus) mutta takapaloja tutkiessa huomasivat, että takarenkaistahan on nastat poikki ja renkaa liki sakoilla. Joten pakko oli tilata vielä pari Hakka 5:sta tuohon pakettiin. (Mutta vanteen lommoa eivät pitäneet pahana, jee!)

Ei päästy tälläkään kertaa halvalla, ei todellakaan.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.12.2011 11:47

Turhaa vaihtaa vetonivelien kumeja, jos ne on jo mennyt rikki. Vuoden päästä ihmettelet sitten kun vetonivelet naputtaa, ja vaihdat uudet nivelet. Uudet nivelet vaan kerrasta suosiolla, niin ei tarvitse koko ajan remontoida.

stat
-

ViestiKirjoittaja stat » 2.12.2011 12:59

Riippuu onko ulomman vai sisemmän nivelen kumi rikki. Ainakaan neloskoppasessa golffissa sisempi nivel ei liiku juri mitään, joten jos nivelen puhdistaa ja laittaa uudet rasvat niin luulisi aika pitkään menevän, jollei nivelessä muuten ole vikaa. Ulommat nivelet kyllä vaihtaisin, jos kumi on vähääkään pidempään ollut puhki.

ifa
-

ViestiKirjoittaja ifa » 2.12.2011 13:27

Turhaa vaihtaa vetonivelien kumeja, jos ne on jo mennyt rikki. Vuoden päästä ihmettelet sitten kun vetonivelet naputtaa, ja vaihdat uudet nivelet.

Ei ne nyt herkkiä ole että samantien paskana, jos kumi rikki. Tietenkin jos viikkotolkulla ajaa paskana olevalla kumilla, niin sitten eri juttu.

Huolellinen pesu vaan kumin vaihdon yhteydessä ja takas nippuun vaan.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.12.2011 13:47

Jos ei ole huomannut vanteissa kerääntyvää rasvaa, vaan kumien rikkinäisyys huomataan vasta kun niitä katsotaan, niin oma oletus on että ne ovat varmasti olleet viikkokaupalla rikki. Mikäli huomaa vanteissa rasvaa, niin sitten ne on vielä pelastettavissa jos heti putsataan ja laitetaan uudet kumit.

Joskus on tullut paljonkin vaihdettua pelkkiä kumeja, mutta ei sitä enää jaksa kun on oppinut että yksikään niistä nivelistä ei ole pitkään kestänyt.

ifa
-

ViestiKirjoittaja ifa » 3.12.2011 16:10

Jep kyllä se sitä on. Mutta jos heti huomaa, niin kyllä ne vielä on pelastettavissa.

Antiko
-

ViestiKirjoittaja Antiko » 3.12.2011 19:52

Kiva kuulla, kumma juttu ettei kumpikaan noista korjaamon huoltomiehistä tiennyt tuota juttua. Tai sitten eivät vain viitsineet kertoa koko totuutta, kun sitten maanantaina aloittavat remontin, niin soittavat iltapäivälle, että "ei tämä nyt mennytkään niin kuin suunniteltiin, täytyisi pistää hiukan lisää tavaraa, jotta tulisi kunnollista jälkeä".

Saavat sitten näin maksamaan, kun eihän sitä enää tuossa vaiheessa kannata kesken jättää... Voi, helvata!

Antiko
-

ViestiKirjoittaja Antiko » 6.12.2011 18:05

No remontti meni ihan asiallisesti, ei yllätyksiä.

Vetonivelistä minä en osaa kuunnella mitään ääniä mutta asentaja oli kuulemma käynyt tekemässä pikku testilenkin ja hän oli kuullut jotain ääntä vasemmalta puolelta. Minä olen kuullut jotain ääntä vain silloin, kun veivaa ratin ääriasentoon oikealla, tuonkin olen ajatellut liittyvän ohjaustehostimeen mutta voihan se olla noissa nivelissäkin. Auto on kuitenkin niin vähällä ajolla, ettei vetareille kannata vielä tehdä mitään (asentajan mukaan). Pari sataa maksaa yhden vetonivelen vaihto, jos alkaa tuntua siltä, että pitäisi vaihtaa.

Muuten auto tuntui nyt oikein hyvältä ja napakalta: jarrut pelaa ja kulku on asiallista - alkaa pikkuisen jo helpottaa tämä jatkuva remontoiminen (kop kop). Nyt pitäisi enää asentaa tuo uusi suojapussi ja nuppi vaihdekeppiin (tilauksessa). Lattiat ajattelin pesetää, kun ovat niin siivottomassa kunnossa, mutta tuokin saattaa jäädä ensi vuoteen.

Ai niin, pistivät kivat Hakka 5:t taakse ja heti eka ajolla onnistuin hukkaamaan toisen pölykapseleista (kaupan parkkiksella vielä tuupin sitä paremmin paikalleen, kun näytti vähän pullahtaneen ulos, ei sitten pysynyt). Kävin etsimässä kahteen kertaan muttei näkynyt. Nyt ulkona saa lunta, joten menetetty mikä menetetty. Noita alkuperäisiä ei taida yksittäin saada ja uusi nippu taitaa kustantaa satasen. Voi pirhana! (Taidan pistää jonkun tarvikesarjan ainakin talveksi, kuka sitä pimeällä edes huomaa noita.)

Ps. Onko näissä autoissa tosiaankin sellainen ominaisuus, että imevät aina välillä bensan hajua tuonne sisälle, kun pistää puhalluksen päälle? Minulla ainakin tuolla AUTO -asetuksella käy melko usein näin muttei aina (ilmastointi ei puhalla kylmää mutta pelaa muuten). Vianorilla sanoivat, ettei tuosta kannattaisi huolestua (olivat kai vähän katsoneet tuonne moottorinkin puolelle).

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.12.2011 19:01

Ps. Onko näissä autoissa tosiaankin sellainen ominaisuus, että imevät aina välillä bensan hajua tuonne sisälle, kun pistää puhalluksen päälle? Minulla ainakin tuolla AUTO -asetuksella käy melko usein näin muttei aina (ilmastointi ei puhalla kylmää mutta pelaa muuten). Vianorilla sanoivat, ettei tuosta kannattaisi huolestua

En ole vielä koskaan kuullut autosta missä olisi normaalia että tulee bensanhaju sisälle, mutta varmasti ne sitten siellä vianorilla ovat viisaampia :D Järki nyt käteen, se ei varmasti ole mikään ominaisuus, eikä normaalia. Joko siellä vuotaa ihan bensaa jostain bensalinjasta ulos konetilaan, mikä aiheuttaa jonkinmoisen tulipalovaaran, tai sitten tankin huohotuksen ja imusarjan välillä joku liitos vuotaa.

maspe
-

ViestiKirjoittaja maspe » 6.12.2011 19:29

Mulla olisi 15" peltivanteisiin sopivat passatin pölärit. Lähtee sopurahalla koko setti, niin on tulevaisuudenkin varalle hukattavaa.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”