Golf 1.3l nz -91 käyntihäiriöitä RATKAISTU!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

Golf 1.3l nz -91 käyntihäiriöitä RATKAISTU!

ViestiKirjoittaja Jumivas » 9.11.2011 17:37

Kylmänä käynnistäessä kaikki toimii normaalisti, mutta hetken päästä tyhjäkäynti alkaa seilailla ja kun pitää tasaista kaasua nii kone käy epätasaisesti ja röpöttää jonkin verran. Ajettavuuteen tämä vaikuttaa nykimisenä vain jos ajetaan todella hitaasti pihatietä tai vastaavaa.
Noh.. Nyt pari päivää sitten tein pakokaasu testin ihan muuten vaan kun tilaisuus sattui kohdalle:

Joutokäynnillä:
lambda 1,311
CO 0,507
CO2 10.83
HC 217
O2 5,66
COcor 0.671

2590 kiers:
lambda 1,083
CO 1,129
CO2 12,83
HC 248
O2 2.66
COcor 1.213

TESTI HYLÄTTY

No nyt on sitte vähän pakko alkaa miettimään, että mikä on. Sen verran oon huomannu että kun irrottaa lambdan signaali johdon nii käynti tasottuu ja hidas ajokin onnistuu, mutta kierroksilla edelleenki hiukan röpöttää. Kylläkin vähän vähemmän kuin lambda kiinni. Sama ilmio käy, kun moottorin lämpötila anturin johdon irroittaa. Tämä lämpotila anturi on vaihdettu, mutta ei vaikuttanut käyntiin.
Vaihdettuja osia:
km pvm
200 000 10.9.2009 Koko virran jakaja
200 000 11.9.2009 lambda
210 000 13.7.2010 bensan suodatin
217 000 22.11.2010 tulpat
221 000 28.1.2011 jakopää
237 000 17.10.2011 pakoputki catista taakse

Kellään mitään ideoita tai ajatuksia?
Kiitoksia etukäteen!
Viimeksi muokannut Jumivas, 17.12.2011 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

ViestiKirjoittaja PLe » 9.11.2011 19:32

Missä kunnossa akku on, mulla oli aikanaan samassa koneessa käyntihäiriöitä. Yllätys yllätys, akun uusiminen auttoi ongelmiin.

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

ViestiKirjoittaja Jumivas » 9.11.2011 19:56

Akku on vaihdettu viime talvena, joskus maaliskuussa.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

imuilmavuoto

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 11.11.2011 10:48

Mun kakkiksesta oli haljennut huohotusletku joka tulee siihen ilmaputsarilta imusarjaan menevään paksuun putkeen.

Tulppasin umpeen tuon huohotusputken kohdan tuosta paksummasta putkesta taisin laittaa sopivan kokoisien puutapin ja useamman kierroksen ilmastointiteippiä.

Imusarjan tiiviste oli myös sökö joka vaihdettiin. Tämän jälkeen loppuivat käyntiongelmat, moottori sinänsä ja laatikko/kytkin kesti myös hyvin taisin kotterolla ajella reilu 300.000 mittariin kunnes möin pois.

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

ViestiKirjoittaja Jumivas » 13.11.2011 12:19

hmm, mielenkiintoista.. Käytin lähes kaikkia alipaine/ ja muitakin letkuja irti koneesta, myös koko ilmanputsarin kotelon, eikä siellä mitään selviä vuotoja löytynyt, joten en myöskään tulpannut tätä kyseistä huohotusputkea. Letkut takasi kiinni ja kappas vain. Tyhjäkäynti parani, mutta edelleen röpöttää kierroksilla.

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

ViestiKirjoittaja Jumivas » 14.11.2011 21:18

Näyttääpi siltä että että olin unohtanut yhden alipaine letkun irti ilmanputsarin kotelon kyljestä ja tästä johtui tasainen tyhjäkäynti. Eli takaisin lähtöruutuun :)

Tänään sitten ilmeni uus/vanha oire jota en muistanutkaan. Auto aloitti tän jo viime talvena, mutten muistanut tätä ennen kuin nyt kun se teki sen taas. Elikkä kun ulkona on lämpötila nollan tuntumassa ja käynnistän auton kylmänä niin tyhjäkäynti on ihan kummallinen:
4sec tosi korkeilla kierroksilla (2000?krs/min) ja 1sec hyytyy ja taas löytyy kierrokset 4sec ja taas 1sec hyytyy. Ihan niinkuin joku vääntäisi virrat pois 4 sekunnin jälkeen ja sekunnin päästä takaisin. Kone ei kuitenkaan kertaakaan ole sammunut tyhjäkäynniltä. Tätä jatkuu niin kauan että kone on varmasti lämmin. Kaasuun auto vastaa ihan normaalisti ja kaikki muukin tuntuu toimivan ihan normaalisti. Eikä ajossakaan sitä hyytymistä tunne missään vaiheessa. Ainoastaan tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa.


Ville-Risto 5: Onkos tää imusarjan tiiviste iso operaatio vaihtaa?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

vw

ViestiKirjoittaja boliisi » 15.11.2011 12:13

Minulla golf mk3 1,8i koneellla ja samantapasia ongelmia oli. Tyhjäkäynti huiteli 2000 päällä ja väilillä kävi jossain 500 kohdilla tyhäkäynti asettui tyhjäkäyntimoottorin vaihdolla.En tosin ole varma onko samanlaiset laitteet tuossa sinun koneessa?
....lopuksi oli vielä tuo nykiminen ja pakoputkessa paukuttaminen joka loppui kun vaihdoin moottorin sähköjohtosarjan. Kaasutin/ruiskulta moottorin päähän tulevaan pyöreään liittimeen ja siitä maadoitukseen/öljynpineeseen/virranjakajaan. tuleva johto. Väliaikaista apua antoi kun heilutteli johtonippuja auton käydessä.....kun käynti asettui konepelti varovasti kiinni ;)

PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

ViestiKirjoittaja PLe » 15.11.2011 13:53

1.8 on yksipisteruisku, NZ 1.3 on nelipisteruisku.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Imusarjan tiiviste

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 15.11.2011 17:54

Käytin auton "pajalla" jossa katsoivat pakokaasupäästöt arvoja en nyt muista mitä olivat mutta pielessä ne olivat ja tekivät vielä tuon perinteisen "vesi " testin imusarjalle eli ruittivat "vettä" imusarjan päälle jolloin tyhjäkäynti muuttui joten se kieli omassa tapauksessa tuon tiivisteen vaihdon tarpeellisuudesta.

Ei ole mitään käsityksestä tuon tiivisteen vaihdon vaikeudesta mutta eipä pikkupaja paljoa siitä velottanut eli jos osaa hommat nii ei pitäisi kauaa mennä operaatiossa.

Mites tulpanjohdot onko koska vaihdettu?
Itsellä meni katalysaattori tukkoon jossain 280.000 km nurkilla toki se ei omassa kulkineessa vaikuttanut käyntiin (tilalle sovittelin jonkun 1,6 toitsun katalysaattorin)

Jossakin kohtaa myös parantelin myös auton maadoituksen vaihtamalla paremman maakaapelin akun ja rungon väliin (vai oliko akun ja vaihdelaatikon kylkeen ei muista vuosia aikaa) virtalukon pohja vaihdetiin kun tuppas kottero sammuilla kesken ajon ei ollut väliä oliko kierrokset tapissa vai tyhjäkäynnillä. Uudelleen starttaus auttoi aina siihen saakka kunnes auto sammui uudelleen.

Auto oli loistava kapistus muuten. 4 piste ruisku, läpi hengittävä kansi helve..n laiska.
55 hv. 4 vaihtella jos kaasun runttas lattiaan ja pyörät alko sutimaan nii ties jotta on he...liukasta pakko olla!

Tsemppiä kulkineen kanssa!

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

ViestiKirjoittaja Jumivas » 17.11.2011 16:39

Mun kakkiksesta oli haljennut huohotusletku joka tulee siihen ilmaputsarilta imusarjaan menevään paksuun putkeen.

Yritin tulpata tätä letkua, mutta ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Ainoastaan pakokaasun katku tuli sisälle joten letku takaisin kiinni.

Yritin myös ruiskutella motor startteria vähän joka puolelle myös imusarjan tiivisteelle. Eipä silläkään mitään vaikutusta käyntiin kuulostanu olevan.

Tulpanjohdoista ei ole mitään tietoa. Auto on ollut käytössäni 4 vuotta eikä sinä aikana noita ole vaihdettu. Että noilla johdoilla on ainakin ajettu 70 000km.

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

lisäilmaventtiili

ViestiKirjoittaja Jumivas » 19.11.2011 13:46

Auto oli 2 päivää käynyt todella epätasaisesti. Juurikin sitä että kierroksia joku 2000 ja 4 sec välein aina hyytyy jne. Tulppasin lisäilmaluistille menevän letkun ja nyt kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitäisi. Ei röpötä kierroksilla ja tyhjäkäyntikin on myös kohillaan. Ainoastaan kylmäkäynnistys ei luonnollisestikkaan pelaa kunnolla.
Tietenkin päästöt pitää käydä mittaamassa vielä kun ehtii.

Voisiko tästä päätellä että tämä lisäilmaventtiili olisi sökö?

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

lisäilmaluisti

ViestiKirjoittaja Jumivas » 25.11.2011 14:39

Nonii. Nyt ois sitte uus lisäilmaluisti ostettu, asennettu ja kirottu. Ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin. Elikkä vieläki kierrokset huitelee tuolla jossain 2000 tienoilla ja 4 Sec välein 'hyytyy'. Edelleenkin jos tuon lisäilmaluistin letkun tukkii niin kaikki pelaa normaalisti.

Mittasin että kaasuläpän mikro katkaisin toimii ja sinne meneviltä johdoilta tulee 5V.

Lisäilmaventtiilille tulee 7,2 mV jännite. Elikkä käytännössä ei mitään, vaikka auto oli käynnissä. Miksei sinne tule jännitettä tuon enempää vai onko se ihan normaalia että jännite on noinkin pieni?

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

lisäilmaluisti

ViestiKirjoittaja Jumivas » 29.11.2011 19:02

Elikkäs jännite ongelma tuosta lisäilmaluistista ois nyt ratkaistu. Oli johto poikki liittimen juuresta. Nyt tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys pelaa ihan oikein.

Nyt siis enään tämä alkuperäinen ongelma, kierroksilla röpöttäminen ja päästöt ihan päin seiniä.

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

väliaika tietoa

ViestiKirjoittaja Jumivas » 9.12.2011 23:29

Vaihettua edellisen viestin jälkeen:
-Lambda
-Pakoputki tiivistetty
-Virranjakajan kansi+pyörija (oli melko hapettunu)
-Tulpat
-Venttiilikopan tiiviste + tarkistettu tulppien poterot

Imuilman vuodot olis omasta mielestä vahvoilla, mutta useiden motor startterin suihkuttelun ja hermojen menettämisen jälkeen ei vuotoja löydy. Löytyisikö hyviä vinkkejä ilmavuotojen testaamiseen jollain paremmalla tavalla?

Alkaa tässä tietotaito loppumaan pikku hiljaa, että kaikki pienimmätki arvaukset/ehdotukset ovat todella tervetulleita.

Jumivas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.5.2011 10:05

Ratkaistu!

ViestiKirjoittaja Jumivas » 17.12.2011 16:29

Perskutarallaa. Auto toimii taas ja päästöt hyvät.

Tarkistutin jaon ja sytkän samalla ku auto kävi huollossa. Jako oli kohillaan, mutta sytkä mettässä. Oliskohan edellisessä jakorempassa unohdettu tarkistaa sytkä. Tossahan on virranjakaja nokan päässä ja sen sisällä hal-anturi, jolloin sytkä säädetään perinteisesti jakajaa kääntämällä.

Kitoos!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa