Öljynvaihto for dummies - Bora?
Valvoja: ffp jäsenet
Öljynvaihto for dummies - Bora?
Viikonloppuna pitäisi vaimon Boraan (-02 1.6 16V BCB) vaihtaa öljyt (ei LongLife), aina ennen käyttänyt huollossa mutta nyt olisi aikaa ja köyhyyttä tehdä itsekin.
-Tallilla on pukit joille auton voi ajaa niin että auto jää keula pystyyn, onko tyhjennystulppa öljypohjan takaosassa niin että valuu tyhjäksi auto kallellaan, vai vaatiiko tasaisen alustan?
-Tarvitseeko öljyproppuun erikoisavaimen vai aukeaako ihan perushylsyllä? Onko propussa kummoinen tiiviste?
-Edellisessä huollossa olivat laittaneet näköjään Castrolin SLX 0W-30:ä, onko parempia ehdotuksia, mieluusti motonetin valikoimista niin saisi alekupongit tungettua heille takaisin.
Auton ja korjausoppaan näkee vasta viikonloppuna joten olisi hienoa jos saisi etukäteistietoa ja ölpät sun muut hommattua etukäteen...
-Tallilla on pukit joille auton voi ajaa niin että auto jää keula pystyyn, onko tyhjennystulppa öljypohjan takaosassa niin että valuu tyhjäksi auto kallellaan, vai vaatiiko tasaisen alustan?
-Tarvitseeko öljyproppuun erikoisavaimen vai aukeaako ihan perushylsyllä? Onko propussa kummoinen tiiviste?
-Edellisessä huollossa olivat laittaneet näköjään Castrolin SLX 0W-30:ä, onko parempia ehdotuksia, mieluusti motonetin valikoimista niin saisi alekupongit tungettua heille takaisin.
Auton ja korjausoppaan näkee vasta viikonloppuna joten olisi hienoa jos saisi etukäteistietoa ja ölpät sun muut hommattua etukäteen...
Todellakin öljytulppa löytyy sieltä kulmasta eli auto jättämällä vaikka vänkärin kulma ylös tulee kaikki öljyt takuulla pois. Muista uusia se öljytulpan tiiviste.
Koneeseen kelpaa melkein kaikki synteettiset öljyt 15 tkm välille (VW 502.00)
Huoltovälin nollausta en muista miten tehtiin mittaristosta suoraan mutta siihen on auton manuaalissa ohjeet.
Koneeseen kelpaa melkein kaikki synteettiset öljyt 15 tkm välille (VW 502.00)
Huoltovälin nollausta en muista miten tehtiin mittaristosta suoraan mutta siihen on auton manuaalissa ohjeet.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos tiiviste on normaali "suorakylkinen" kupari prikka ja silminnähden ok kuntonen se pitää uudelleen käytettynäkin.
Jos taas sellainen missä kulmat ovat pyöreähköt on kyseessä sellainen massatäytteinen kuparitiiviste, joka puristuu kasaan kun propun kiristää. Tämä on uusittava joka kerta.
motonetissä myytävät ovat ainakin normi kupariprikkoja.
Ja itselläni ainakin alumiinia öljypohja ja kupariprikalla tiivistys... Mitään syöpymisen merkkejä ei tiivistyspinnassa näy. Että tuo epäjalo/jalompi reaktiokin on todennäköisesti melko hitaasti etenevää... Voi olla että auto häviää nopeammin ympäriltä.
Jos taas sellainen missä kulmat ovat pyöreähköt on kyseessä sellainen massatäytteinen kuparitiiviste, joka puristuu kasaan kun propun kiristää. Tämä on uusittava joka kerta.
motonetissä myytävät ovat ainakin normi kupariprikkoja.
Ja itselläni ainakin alumiinia öljypohja ja kupariprikalla tiivistys... Mitään syöpymisen merkkejä ei tiivistyspinnassa näy. Että tuo epäjalo/jalompi reaktiokin on todennäköisesti melko hitaasti etenevää... Voi olla että auto häviää nopeammin ympäriltä.
Luulen että korkanneissa jengoissa on vaan vedetty liikaa momenttia vanhan ja kovettuneen kupariprikan kanssa. Ei kai se jalometallireaktio nyt kierteitä syö, ennemmin tiivistyspintaa mutta en ole niissäkään tähän saakka nähnyt jälkiä.
Irtoprikkoja, samoin kuin uudempaa tulppa/prikkayhdistelmää on tullut aina käytettyä useampia, ainakin kolme öljynvaihtoväliä, koska ovat pysyneet tiiviinä.
Irtoprikkoja, samoin kuin uudempaa tulppa/prikkayhdistelmää on tullut aina käytettyä useampia, ainakin kolme öljynvaihtoväliä, koska ovat pysyneet tiiviinä.
2001 vuoden Golffiini vaihdoin öljyt ja hain Volkswagenin tiskiltä öljytulpan.
Oli semmoinen, missä prikka valmiina samassa osassa, eli vain väkivalloin sen siitä olisi irti saanut. Alumiininen prikka tais olla, muttei siis ainakaan kuparia. Hinta tais olla 2,90-4,90€
Uskoisin että täysin sama osa menee Boraankin.
Oli semmoinen, missä prikka valmiina samassa osassa, eli vain väkivalloin sen siitä olisi irti saanut. Alumiininen prikka tais olla, muttei siis ainakaan kuparia. Hinta tais olla 2,90-4,90€
Uskoisin että täysin sama osa menee Boraankin.
Joo orkkis propussa on tiiviste mukana, jota ei saa irti kuin väkisin.
Tässä on selkeesti kaksi "koulukuntaa", kullakin on omat tavat toimia.
Kyllä se vanhakin siellä luultavasti toimii, jos on aihetta epäillä niin voihan siihen laittaa huikan tiivisteliimaa. Uusi on tietty sitten varmempi.
Uusimmassa TM:ssä on muuten pitkäjuttu -tee se itse- perushuoltoasioista, huoltotiloista, osista, työkaluista jne. Ja olisko se ollu että sarja tulee jatkumaankin.
Tässä on selkeesti kaksi "koulukuntaa", kullakin on omat tavat toimia.
Kyllä se vanhakin siellä luultavasti toimii, jos on aihetta epäillä niin voihan siihen laittaa huikan tiivisteliimaa. Uusi on tietty sitten varmempi.
Uusimmassa TM:ssä on muuten pitkäjuttu -tee se itse- perushuoltoasioista, huoltotiloista, osista, työkaluista jne. Ja olisko se ollu että sarja tulee jatkumaankin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jossakin näin juurikin tuon hanan mainoksen, ei vaan muista missä. On siitä toki jo aikaakin. No mutta kumminkin, sen verran työelämässä nähty enemmän tai vähemmän vuotavia hanoja, oli niitten takana sitten mitä tahansa, että ei kyllä itse sais mielenrauhaa et pitääkö se vai ei :D kai se jollakin sokalla tms lukitaan kiinni asentoon, mutta silti.. Jaksaa vielä ruuvata propun auki ja kiinni. Mutta tää on mun mielipide.
No golffi topicci mikä ylempänä mainittiin löytyi ja sieltä linkki venttiilille http://www.quickoildrainvalve.com/
No golffi topicci mikä ylempänä mainittiin löytyi ja sieltä linkki venttiilille http://www.quickoildrainvalve.com/
En oo varmaan ikinä yhtään öljypropun tiivistettä vaihtanu ja aika monet öljyt kuitenki vaihtanu. Eikä ne mitään lammikoita oo alleen jättänyt.
Jos topicin aloittaja on ekoja kertoja öljyjä vaihtamassa niin se proppu ei varmaan oo isoin haaste, yleensä se öljynsuodatin on hankalampi vaihtaa. Se jos on oikeasti tiukassa niin siihen voi jo erikoisavaimia tarvitakin. Ja pohjamuovin irroittamiseen torx-avaimia.
Jos topicin aloittaja on ekoja kertoja öljyjä vaihtamassa niin se proppu ei varmaan oo isoin haaste, yleensä se öljynsuodatin on hankalampi vaihtaa. Se jos on oikeasti tiukassa niin siihen voi jo erikoisavaimia tarvitakin. Ja pohjamuovin irroittamiseen torx-avaimia.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Millä tempulla saan pitämään propun,kun sinne oli survottu paistinpannun kokonen kuparirikka suhteessa tarpeeseen,eli tämä oli vääntyny propelille ja kupille ja luonnollisesti piti hyvin huonosti.
Vaihdoin tilalle ns. kovan kuparirikan ja sitä ei saanut myöskään siellä pitämään,vaikka oikeasti epäilyttävän tiukkaan kiinni väänsin = 2mm matkalta ei näy jälkiä rikassa kiinni purreeksi ja pohja näyttää saaneen hyvin vähän osumaa noille seuduille,eli se tasopinta ilmeisesti hieman lenko näin ollen.
Tilalle vaihdoin tuommosen pyöreän putkimaisen kasaan painuvan rikan ja eipä se sekään näytä pitävän öljyjä oikealla puolella.
Mitä tuonne nyt sitten seuraavaksi kokeilee? tungenko puolenkymmentä noita nyt peräkkäin,niin on ainaki mistä muovautua =)
Vaihdoin tilalle ns. kovan kuparirikan ja sitä ei saanut myöskään siellä pitämään,vaikka oikeasti epäilyttävän tiukkaan kiinni väänsin = 2mm matkalta ei näy jälkiä rikassa kiinni purreeksi ja pohja näyttää saaneen hyvin vähän osumaa noille seuduille,eli se tasopinta ilmeisesti hieman lenko näin ollen.
Tilalle vaihdoin tuommosen pyöreän putkimaisen kasaan painuvan rikan ja eipä se sekään näytä pitävän öljyjä oikealla puolella.
Mitä tuonne nyt sitten seuraavaksi kokeilee? tungenko puolenkymmentä noita nyt peräkkäin,niin on ainaki mistä muovautua =)
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa