Öljynvaihto for dummies - Bora?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

nurmipora
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.12.2003 20:49

Öljynvaihto for dummies - Bora?

ViestiKirjoittaja nurmipora » 23.11.2011 14:54

Viikonloppuna pitäisi vaimon Boraan (-02 1.6 16V BCB) vaihtaa öljyt (ei LongLife), aina ennen käyttänyt huollossa mutta nyt olisi aikaa ja köyhyyttä tehdä itsekin.

-Tallilla on pukit joille auton voi ajaa niin että auto jää keula pystyyn, onko tyhjennystulppa öljypohjan takaosassa niin että valuu tyhjäksi auto kallellaan, vai vaatiiko tasaisen alustan?
-Tarvitseeko öljyproppuun erikoisavaimen vai aukeaako ihan perushylsyllä? Onko propussa kummoinen tiiviste?
-Edellisessä huollossa olivat laittaneet näköjään Castrolin SLX 0W-30:ä, onko parempia ehdotuksia, mieluusti motonetin valikoimista niin saisi alekupongit tungettua heille takaisin.

Auton ja korjausoppaan näkee vasta viikonloppuna joten olisi hienoa jos saisi etukäteistietoa ja ölpät sun muut hommattua etukäteen...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.11.2011 15:45

muistaakseni sijaitsee takana ja taitaapi olla ihan normi 19mm lenkkiavaimella avattava.

motonetissä on aika suuri valikoima öljyjä joten käy kattoon ensimmäisenä löytyykö samaa öljyä. jos ei löydä niin varmasti jotain luokitettua löytyy

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 23.11.2011 16:06

Todellakin öljytulppa löytyy sieltä kulmasta eli auto jättämällä vaikka vänkärin kulma ylös tulee kaikki öljyt takuulla pois. Muista uusia se öljytulpan tiiviste.

Koneeseen kelpaa melkein kaikki synteettiset öljyt 15 tkm välille (VW 502.00)

Huoltovälin nollausta en muista miten tehtiin mittaristosta suoraan mutta siihen on auton manuaalissa ohjeet.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.11.2011 16:09

jos on alumiininen ö-pohja jota muistelisin niin älä laita missään nimessä kuparista tiivistettä.

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 23.11.2011 16:30

Miksi näin?

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 23.11.2011 16:49

Tässä on nyt varmaankin sellainen asia kyseessä, että epäjalompi metalli syöpyy. Alumiini on epäjalompaa verrattuna kupariin.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 23.11.2011 17:07

Onko tuossa samanlainen öljyproppu kuin TDI:ssä jossa prikka on pultin ympärillä eikä lähde kuin katkaisemalla irti?
Olen itse vaihtanut sen propun uuteen OEM osaan öljynvaihdon yhteydessä, maksaa jotain 3,5 e muistaakseni. Siinä on se prikka + tuo proppu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.11.2011 17:46

Onko se tiiviste enää nykyään tarkoituskaan vaihtaa?

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 23.11.2011 18:53

Onhan se hyvä vaihtaa joka kerta. Tuon uuden propun vaihtaminen taitaa olla VAG-huollon virallinen suositus ainakin näihin TDI iv-golffeihin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.11.2011 21:12

No mutta vaihtaako ne propunkin vaan tiivisteen takia?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 23.11.2011 21:14

Kyllä näin tapahtuu. ;)

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 24.11.2011 8:40

Jos tiiviste on normaali "suorakylkinen" kupari prikka ja silminnähden ok kuntonen se pitää uudelleen käytettynäkin.

Jos taas sellainen missä kulmat ovat pyöreähköt on kyseessä sellainen massatäytteinen kuparitiiviste, joka puristuu kasaan kun propun kiristää. Tämä on uusittava joka kerta.

motonetissä myytävät ovat ainakin normi kupariprikkoja.
Ja itselläni ainakin alumiinia öljypohja ja kupariprikalla tiivistys... Mitään syöpymisen merkkejä ei tiivistyspinnassa näy. Että tuo epäjalo/jalompi reaktiokin on todennäköisesti melko hitaasti etenevää... Voi olla että auto häviää nopeammin ympäriltä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.11.2011 8:47

nuita on vaan tullu joskus vastaan mistä on lähteny kierteet paskaksi. ja järestään aina kupariprikka paikallaan.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 24.11.2011 10:21

Luulen että korkanneissa jengoissa on vaan vedetty liikaa momenttia vanhan ja kovettuneen kupariprikan kanssa. Ei kai se jalometallireaktio nyt kierteitä syö, ennemmin tiivistyspintaa mutta en ole niissäkään tähän saakka nähnyt jälkiä.

Irtoprikkoja, samoin kuin uudempaa tulppa/prikkayhdistelmää on tullut aina käytettyä useampia, ainakin kolme öljynvaihtoväliä, koska ovat pysyneet tiiviinä.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 24.11.2011 15:00

2001 vuoden Golffiini vaihdoin öljyt ja hain Volkswagenin tiskiltä öljytulpan.
Oli semmoinen, missä prikka valmiina samassa osassa, eli vain väkivalloin sen siitä olisi irti saanut. Alumiininen prikka tais olla, muttei siis ainakaan kuparia. Hinta tais olla 2,90-4,90€
Uskoisin että täysin sama osa menee Boraankin.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 25.11.2011 8:39

Joo orkkis propussa on tiiviste mukana, jota ei saa irti kuin väkisin.
Tässä on selkeesti kaksi "koulukuntaa", kullakin on omat tavat toimia.
Kyllä se vanhakin siellä luultavasti toimii, jos on aihetta epäillä niin voihan siihen laittaa huikan tiivisteliimaa. Uusi on tietty sitten varmempi.

Uusimmassa TM:ssä on muuten pitkäjuttu -tee se itse- perushuoltoasioista, huoltotiloista, osista, työkaluista jne. Ja olisko se ollu että sarja tulee jatkumaankin.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 25.11.2011 8:48

Ja tohon öljytulpan tilallehan saa asennettua semmoisehanaventtiilin, jolloin tiivisteiden kanssa puuhastelu loppuu. Helpottaa muutenkin varmasti öljyn vaihtoa.
Tarvittaessa siihen saa vaikka letkuliittimenkin.
Joku tälläkin foorumilla oli semmoisen asentanut, Golffiin muistaakseni.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.11.2011 17:17

Toivottavasti ei ole kukaan mitään hanoja asennellut öljyroppuihin... :D herättää luotettavuutta.

On muuten ihmeellisen syvällinen keskustelu yhdestä öljynvaihdosta?? Tuntuis olevan jotain rakettitiedettä :D

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 25.11.2011 19:31

Siis siihen öljypohjan reikään, josta öljyt ulos valutetaan.
Ilmaisin varmaan asian epäselvästi kun en tiedä/muista osien oikeita nimiä..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.11.2011 19:43

Niin, just sitä tarkotin.. sitä ropun tilalle laitettavaa hanaa. Hurjaa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.11.2011 20:08

Mahtaako siinä hanassa olla magneetti ottamassa metallisiruja kiinni? Muuten ajatus kyllä kuulostaa, noh, kätevältä...

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 25.11.2011 20:16

Yritän jossain välissä etsiä sen auton tältä sivulta.
Sininen 4 koppanen Golf, jolle tehty paljon hyviä muutoksia..

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 25.11.2011 20:18

Jossakin näin juurikin tuon hanan mainoksen, ei vaan muista missä. On siitä toki jo aikaakin. No mutta kumminkin, sen verran työelämässä nähty enemmän tai vähemmän vuotavia hanoja, oli niitten takana sitten mitä tahansa, että ei kyllä itse sais mielenrauhaa et pitääkö se vai ei :D kai se jollakin sokalla tms lukitaan kiinni asentoon, mutta silti.. Jaksaa vielä ruuvata propun auki ja kiinni. Mutta tää on mun mielipide.

No golffi topicci mikä ylempänä mainittiin löytyi ja sieltä linkki venttiilille http://www.quickoildrainvalve.com/

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.11.2011 22:45

En oo varmaan ikinä yhtään öljypropun tiivistettä vaihtanu ja aika monet öljyt kuitenki vaihtanu. Eikä ne mitään lammikoita oo alleen jättänyt.

Jos topicin aloittaja on ekoja kertoja öljyjä vaihtamassa niin se proppu ei varmaan oo isoin haaste, yleensä se öljynsuodatin on hankalampi vaihtaa. Se jos on oikeasti tiukassa niin siihen voi jo erikoisavaimia tarvitakin. Ja pohjamuovin irroittamiseen torx-avaimia.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 13.8.2013 20:56

Millä tempulla saan pitämään propun,kun sinne oli survottu paistinpannun kokonen kuparirikka suhteessa tarpeeseen,eli tämä oli vääntyny propelille ja kupille ja luonnollisesti piti hyvin huonosti.

Vaihdoin tilalle ns. kovan kuparirikan ja sitä ei saanut myöskään siellä pitämään,vaikka oikeasti epäilyttävän tiukkaan kiinni väänsin = 2mm matkalta ei näy jälkiä rikassa kiinni purreeksi ja pohja näyttää saaneen hyvin vähän osumaa noille seuduille,eli se tasopinta ilmeisesti hieman lenko näin ollen.

Tilalle vaihdoin tuommosen pyöreän putkimaisen kasaan painuvan rikan ja eipä se sekään näytä pitävän öljyjä oikealla puolella.

Mitä tuonne nyt sitten seuraavaksi kokeilee? tungenko puolenkymmentä noita nyt peräkkäin,niin on ainaki mistä muovautua =)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 13.8.2013 21:25

Onko sulla alumiini vain peltipohja siellä, jos alumiinia niin osta uusipultti kuten huolto-ohje sanoo, jos peltinen niin kokeile sinne sopivaa kuparista tiivistettä, ei prikkaa. Eikä uusi pultti kyllä olisi peltipohjassakaan huono vaihtoehto.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 14.8.2013 16:05

Alumiininen öljyntasontunnistimellahan tuo kyseinen on ja 2€ maksoi merkkiliikkeen tiskillä uusi proppu.. toki sitten ilmeni myös hiushalkeama pohjassa jota aikansa vahtaamalla huomasi hikoilevan läpi ja siirtyi vana siitä propun viereen mistä yhdistyi keskenään.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 15.8.2013 1:14

Aina sitä jotain uutta oppii. Mulla sama kuin Heikki J:llä. En ole proppuja ikinä vaihtanut ja prikan varmaan yhden kerran. - 85 vuodesta asti oon öljyjä vaihtanut erinäisiin kulkineisiin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa