VW Passat Variant 1.9 GLS TDI -96 "eikka"

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

VW Passat Variant 1.9 GLS TDI -96 "eikka"

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.10.2011 9:33

Tuollainen laite tuli hankittua foorumilaiselta. Sopivasti kitkat alla, kun eilen satoi lunta.

Kuva

Jenkkimallin Passatista on siis kyse ja jonkinlaista europäivitystä tuohon on tehtykin, mutta paljon jenkkijuttujakin löytyy. Autossa on toimiva ilmastointi, jonka yhteydessä myös melko tarpeeton lasinen sähkökattoluukku, mutta antaa se luukku valoa ohjaamoon. Sähkölasia ja vakkaria löytyy myös. Vaalea velouriverhoilu on hieno, mutta haastava pitää puhtaana. Istuimissa on sekä korkeus- että kallistussäätö. En ole vielä volkkareissa mokomaa nähnyt, mutta toimiva ratkaisu on.

Kilometrilukema on hieman hämärän peitossa, ei ainoastaan sen takia, että autoon on kirjausten mukaan vaihdettu mittari ja se näyttää maileja. Pitänee hankkia euromittarit mailien fahrenheitien ja gallonoitten tilalle. Varsinkin kun noita nopeusmittarin km/h -lukemia on vaikea tihrustetaa.

Tekniikka pelaa mainiosti. Kone hieman roklotti, joten heitin eilen 8 desiä Forté Advanced Motor Flushia koneeseen ja annoin hyrskytellä 45 minuuttia. Sitten uudet öljyt ja suodatin. Käynti oli selkeästi pehmeämpi ja vetoja tuli perstuntumalla selkeästi lisää.

Valotkin kaipaisivat päivitystä releytyksen muodossa, lähivalojen kokonaisjännitehäviö on kahden voltin luokkaa, mikä todella näkyy valotehossa.

Sähköjä pitää hieman tutkia, kuskin puolen oven palkeesta kun kytkee yhden katkenneen johdon takaisin yhteen, virta kytkeytyy eikä auto sammu.

Nii, ja se akunkenkä pitää fiksata kuntoon.
Viimeksi muokannut lukkari, 29.10.2011 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 20.10.2011 10:25

Onnea ostoksesta! Asiallista raportointia ja pieteetti-harrastamista siis jälleen luvassa? :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.10.2011 16:21

Kiitos. Mukava tuolla on huristella, tosin kitkarenkaat ovat todella liukkaat ja hutjakat näin syyslämpimillä ja kosteilla keleillä.
Polttoainemittari ei kovin kovaa vauhtia vajene, joten mukava käydä tankilla, harvakseltaan.

Ensimmäiset hankinnat on tehty: takalasin pyyhkijän alkselin päähän suojus (kulutustavaraa) sekä apparin puolelle lukkonuppi.

Akunkengästä puuttuu kiristin.

Kuva

Jännä juttu muuten: jo kolmas volkkari peräkkäin, jossa on akunkenkä korjauksen tarpeessa. Golfissa oli tällainen versio.
Pitää kierrellä romikselta kenkään orkkis kiristin tai sitten jaksaa väkerrellä uusi kenkä.

Polttoainesuodatinta vaihtaessani huomasin, että paluuputken liittimessä ei ole sokkaa, hieman on hasardi paikka

Kuva

Onneksi korjaus löytyy kotoa

Kuva

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

VIN-koodien tutkintaa

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.10.2011 11:12

Kaivoin tyyppitarrasta esille varustelua ja kaikkea ihmeellisyyttä sieltä löytyikin.
Selvisi tuokin, että varustetaso on oikeasti eurooppalaista GL-varustusta vastaava NAGLS (North America GLS). Takaluukussa ei kuitenkaan GLS -merkintää.
Ihan itsestäänselvyyksiäkin, kuten etulevyjarrut, mutta toisaalta esim. korkeussäädettävää ohjauspyörää ei koodeissa ole.
Vaikka auto on ensimmäistä kertaa Texasissa rekisteröity, on siinä kylmävarusteena mm. isompi laturi ja akku. Suomeen muuttoautona tuonut kaveri ollut tilatessa ajan tasalla.

Kuskine penkissä on muka ristiseläntuen säätö, empä ole vielä moista löytänyt.

Värikoodi on LB9A eli Candy White Pearl Clearcoat.
Moottori on 1z ja vaihteisto 020A (CTN), jonka välitykset
3.778 2.118 1.360 0.971 0.756 3.157

--------------------
x9a national sales program USA
b0d component parts set, complying with vehicle type for USA (without California), various parts
c0k steel wheels 6J x 14 offset 38
h1g all-weather tires 195/60 R 14 85H (NAR)
j1d battery 380 A (72 Ah)
m9z 4-cyl. turbo diesel engine 1.9 L/66 kW TDI with central EGR extraction base engine is T2F
q9g comfort front seats, lumbar support adjustment, left
1ab power brake
1g7 space-saving spare wheel (radial tire)
2pq steering wheel for airbag system
1n1 power steering
3ag outer right rear view mirror: convex, powered, heated, with special mirror surface (chromium) and US imprint
3bx outer left rear view mirror: flat, powered, heated, with special mirror surface (chromium instead of silver)
t2f components for base engine, unit 028.C
8e2 local interference suppression for FM/AMradio reception
3s2 black roof rails
8ya radio for USA
8gl alternator 120A
8l3 roof antenna
8rm eight loudspeakers (passive)
1kd disc brakes, rear
1ly disc brakes, front
3fe electric slide/tilt sunroof with sun screen/sunblind
3yg door pockets, front
1bl suspension/shock absorption according tospecific law requirements (increased ground clearance)

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 1.11.2011 14:53

Olitko toissa päivänä carlssonilla? Oli ainakin saman näköinen passatti ilmestyny oman golffin viereen. Hyvältä näyttää. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.11.2011 16:15

Eilen olin Siihtalassa. Onhan tuossa fiksattavaa, että saa edes omaa silmää miellyttäväksi. En ole aivan tykästynyt tuohon kokovalkoiseen lookiin, vaan tykkäisin enemmän tummista listoista, alahelmoista ja puskurin päällisistä. Jenkkifoorumeilla ovat noita vimpan päälle laitelleet, nälkä kasvaa. Takaosastokin saisi olla noin puoli metriä alempana ja nuo vanteet vaihtuvat heti, kun keli vaihtuu. Vissiin rellun vanteet, tunnistaako kuka?

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 1.11.2011 16:31

Kovasti näyttää Toyotan vanteilta, mut Toyotan vanteissa on kyllä keskireikä vaan 54mm kun volkkarissa taitaa olla 57mm.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.11.2011 16:47

Meganessa näin viikonloppuna lähes samanlaiset. Relluissa lienee "riittävä" 60 mm keskireikä.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 1.11.2011 17:06

Nii eilen se taiski olla.. Tarkoitatko peltivanteita? Mikäs niissä vika? Itse ostin just tänään saman näköiset renu clion vanteilla nastarenkaat, keskireikä joku 60mm ja ET36.. Varastossa myös saman näköiset bmw:n peltivanteet joissa 57,1mm keskireikä ja ET35

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.11.2011 8:57

Omaan silmään käy huonosti ranskalaismerkin vanteet, alkuperäistä pitää olla.
Vakuutuskirjoja vertailin ja hieman yllätti tuo henkilömallin liikennevakuutus, joka on melko lailla kaksinkertainen pakettiautoon verrattuna. Lisäksi käyttövoimavero on huomattavasti korkeampi. Tekisi mieli pitää tuo henkilömallina, mutta takapenkeistä saa maksaa kalliin hinnan.

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 2.11.2011 15:01

Mikä tuo polttoainesuodattimen päälle tulevan sokan paksuus on? Ei prkl mullakaan ole kyseistä langanpätkää tuossa kohdin. Vasta oli huollossa mm. suodattimen vaihto...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.11.2011 18:14

Tuon sokan langan vahvuus on 2 mm. Alkuperäinen on mallia hennompi.

Posti toi tuninkiosastolle tutusta saksalaiskaupasta orkkis puna-mustat takalyhdyt

Kuva

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.11.2011 13:02

Kuskin ovi roikkuu inhottavasti. Näyttäisi alempi sarana olevan väljä. Olen ahkerasti selannut foorumeita, mutta en ole saanut selkeää kuvaa tuon saranan vaihdosta. Ei liiemmin ole maailmalla kaupan noita saranan puolikkaitakaan. Onko jollakin kokemusta vaihdosta?

Aikanaan ykkösgolfiin porattiin reikää isommaksi ja laitettiin tilalle putkisokka. Siihen aikaan saranatappiin sai korjaussarjan, eli siihen tapin päälle sai kiedottua jonkinlaisen peltiliuskan, joka ei hyvin kestänyt.
Tämä passatin sarana on hieman eri tyyppiä, eli nostosaranamallia, voi olla hieman haasteellisempi.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.11.2011 15:24

Akunkenkään löytyi ratkaisu romikselta

Kuva

Saksan kaupasta löytyi euromittari hopeanvärisillä pohjilla, josko vielä ledipäivityksen saisi tuohon aikaiseksi

Kuva

Talvivanteet keskiölätkillä ja myöhemmän mallin hieman leveämmillä vannekehillä näyttää omaan silmään paljon paremmalta kuin mustat vanteet

Kuva

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 11.11.2011 15:46

Meinasitkos ledipäivityksellä ihan vaan vaihtaa noi mittariston ylälaidassa olevat tuikut?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.11.2011 16:44

Näin oli tarkoitus. Saksan kaupasta tilasin sellaisen 12 SMD-ledin listan, jota testasin vanhassa mittaristossa. Toimi hyvin, koska sen saa suunnattu oikeaan kulmaan. Joskus olen tehnyt saman irtoledeillä, mutta siitä ei tullut niin tasainen valo, koska valaistuskulmaa ei saanut ihan kohdalleen. Liekö harjoituksen puutetta.

Jos joku miettii, miksi vain mittariston pohjia ei olisi voinut modata uusiksi, niin syy on se, että kello olisi edelleen ollut 12h ja matkamittari maileina. Sitten vielä, nuo mittariston neulat ovat pirun tiukassa.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 12.11.2011 17:25

Onko kuvaa mimmonen oli mittaristo sen ledilistan kanssa? Ite miettinny kanssa tuikkujen päivittämistä mittaristoon.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.11.2011 10:51

Olen testannut vasta irtaallaan, jolloin kellon ja matkamittarin valoista ei saa käsitystä. Faceliftissa on hieman erilainen tämä mittaristo kuin vanhemmassa mallissa, jossa on kellolle oma polttimo.

Kuva

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Etuoven saranan vaihto

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.11.2011 13:40

Laakkoselta hieman yllättäenkin löytyi osanumerolla 1H0 831 403 saranan puolikas, joka tuntuu maailmalla olevan aika harvinaista tavaraa. Hintakin oli siedettävä 21€.

Kuva Kuva

Vanha sarana näyttää melko lohduttomalta ja on tolkuttoman väljäkin
Ylempi on ok

Kuva Kuva

Tuulihaka irrotetaan ja oven palje, joka on varustettu nerokkaasti irti pyöritettavallä moninapaliittimellä

Kuva Kuva

Saranat ovat kiinni Torxilla, eli avaimen koko on T45

Kuva

Ovea irrotettaessa kannattaa lasi laskea alas, helpottaa nostamista. Ovi on raskas, joten apumies on hyvästä. Ensin kannattaa irrottaa alempi kiinnitysruuvi, jotta oven voi laskea nojaamaan alempaa saranaa vasten ylempää irrotettaessa.
Ovi irtaallaan, aloitetaan saranan irrotus vaikka rälläköimällä yläpuoli auki

Kuva Kuva Kuva

Alapuolella on samanlainen vaste, jonka rälläköin irti. Yritin tuurnalla saada altapäin saranatapin pois, mutta se oli oikeasti kiinni, joten päätin sitten porata tapin jämät pois. Olisikohan tuossa joku ulosvetäjä toimiva?

Kuva

Poratessa kannattaa varoa, että ei tee liian isoa reikää. Hieman väljäksi jäi, joten otin peltipurkista hieman täytettä ja ajoin uuden saranan paikoilleen. En tiedä, onko tuo alapään kiinnitys miten suunniteltu tässä uudessa osassa, mutta itse sipaisin päähän hitsimällin, joka lukitsi tapin hyvin paikalleen. Voi olla vaikea seuraavan kerran saada irti, mutta kestänee kuitenkin tämän auton eliniän.

Kuva Kuva

Ovi takaisin paikoilleen ja sovitusta. Nyt menee kiinni tosi jämäkästi.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.11.2011 17:54

En tiedä, onko tuo alapään kiinnitys miten suunniteltu tässä uudessa osassa, mutta itse sipaisin päähän hitsimällin, joka lukitsi tapin hyvin paikalleen.

Samaa saranan puolikasta käytetään Mk3 Golffeissa ja Ventoissa. Uudemmissa yksilöissä ylempi puolikas lukitaan alempaan pidätinruuvilla ja sen irroittamalla oven saa nostettua pois paikoiltaan.

Kuva saranasta.

Ensimmäisissä kolmosissa puolikkaat ovat yhtä pakettia ja saranan joutuu irroittamaan korista.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.11.2011 19:34

Maanantaina Laakkosen tiskillä oli juttua noista vag-saranoista: myyjä kysyi tarvitsetko pidätinruuvin, mihin vastasin, että tuossa sitä ei ole. Sitten tuli puhetta poikkeuksista, mm. -95 mallin Golfissa on haarukkasarana yhäällä ja alhaalla, vaikka siinä alhaalla pitäisi olla samanlainen sarana kuin Passatissa. Vasta viime viikolla rouvan Golfista asian tarkistin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.12.2011 14:23

Käsijarruvaijerit tuli vaihdettua. Yllättävän edullisesti (50€) sai orkkisvaijerit, sentään ovat aika pitkät, kun menee käsijarrukahvalle asti.
Mikähän siinä oikein on, kun olen joutunut jokaisesta levyjarruin varustetusta vag-kulkineesta joutunut omistukseen tuloni jälkeen ensimmäisillä pakkasilla vaihtamaan käsijarruvaijerit jäätymisen takia.

Mikähän siinä on, kun historia toistaa itseään, vastahan minä omistin tuollaisen "Iso Vaalee" Passat GT:n.

Tämä auto siirtyi eilen rouvan omistukseen, päivitetään topikkia silti säännöllisesti, jos vaikka olisi mahdollisista tiedonmurusista jollekin hyötyä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 13.12.2011 15:32

Mikähän siinä oikein on, kun olen joutunut jokaisesta levyjarruin varustetusta vag-kulkineesta joutunut omistukseen tuloni jälkeen ensimmäisillä pakkasilla vaihtamaan käsijarruvaijerit jäätymisen takia.


Ei kanssa ymmärrä. Keväällä vaihdoin akselin uusilla hilppeillä ja nyt on jo vaijerissa vettä. Heti kun sitä käy vähän heiluttelemassa, niin käsijarru ponkaisee pois päältä. Kai ne pitää vaihtaa sitten kahdesti vuodessa. =)

-Mikkeri-
-
Viestit: 446
Liittynyt: 19.12.2008 15:38

ViestiKirjoittaja -Mikkeri- » 17.1.2012 15:21

Täällä sama homma ! Mk2 gti golffiin jouduin peräkkäisinä talvina ostaan uudet käsijarruvaijerit kun aina pääsi vettä jostain välistä sisään.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.1.2012 16:44

Kai rasvaatte ne vaijerit huolella ennen asennusta?


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa