Moro!
Ajelin eilen autolla Tampereelta Seinäjoelle ja siinä reilu puolessa matkassa alko takaa kuuluun järjetöntä hankausääntä jonka jälkeen pamahduksia ja tärinää. Siinä n. 100km ajaneena alko oikeanpuolen takarengas jarruttaan. Pysähdyin pientareelle puoliks ja kun astuin ulos autosta niin huomasin, että oli jonkun aikaa pientareella rengas ollu lukossa. Annoin jäähtyä hetken aikaa ja paikallinen pappakin siihen sitten jo ehti pysähtyä :D 1998 vuoden 3B neliveto Passatti siis kyseessä, joten pyysin pappaa tsekkaan, että vetoakseli toimii eikä ääntäkään kuulunu kun muutaman metrin heijasin edes takas. Lähdin siitä sitten rauhallisesti jatkaan matkaa. Ei kuulunu ääntä muutamaan kilsaan kunnes taas alko hankaan. Nostin nopeutta 80km/h eikä kuulunu sit taas mitään ääntä koko loppu matkaan. Välillä kuuluu hankaavaa ja "pamahtelevaa" ääntä ja välilä on taas hiiren hiljaa.
Nyt järjettömän pitkän tarinani jälkeen kysyn teiltä arvon foorumilaiset, onko meikäläiseltä pamahtanu sieltä takaa pyöränlaakeri? Nyt kun kattelin motonetistä niin eteen saa ostettua laakereita, mutta taakse ei. Vielä toistan, että nelivedosta on kyse. Minkälainen paketti pitää taakse vaihtaa, että ongelman saa korjattua? Täytyykö koko napa vaihtaa? Onko kukaan siis tehnyt moista remppaa, jos on niin mihin hintaan tee-se-itse mies pärjää? :)
Nyt tais pamahtaa passatista takapyöränlaakerit?
Valvoja: ffp jäsenet
Ei kyllä takalaakerivialle kyllä kuulosta. No kuitenkin, jos nekin vaihdat niin sopivilla vaihtotyökaluilla (esim. ebaystä löytyy 60-70e) onnistuu helposti. Siis napa paikallaan.
Okei, mites mistä niitä laakereita kannattaa lähtee metsästään? Oisko linkkiä ebayn työkaluun? Jos siinä prkl koko perä on paskana, niin paljonkohan jostain romuauton perästä kannattaa pulittaa kokonaisuudessaan?
Kyllä pyöränlaakerit yleensä rupeaa kohisemaan/rohisemaan ja aika pitkään saa ajella, ennenkuin niin pahasti on paskana, että paukkuu ja vetää pyörää jumiin.
Mulla Ford Sierra teki joskus vähän samantyylisesti, eli ensin kääntäessä kuului melkoinen pamaus, sen jälkeen rupesi rohisemaan ja paukkumaan ja välillä toisen puolen pyörä yritti vetää lukkoon. Vielä pahemmin paukkui ja vastusteli kääntäessä. Perästä oli tasauspyörästön rattaat aika pienenä silppuna.
Laakerit metsästelisin joko marmoritiskiltä tai paikallisen varaosaliikkeen valikoimasta, merkkiä SKF.
Mulla Ford Sierra teki joskus vähän samantyylisesti, eli ensin kääntäessä kuului melkoinen pamaus, sen jälkeen rupesi rohisemaan ja paukkumaan ja välillä toisen puolen pyörä yritti vetää lukkoon. Vielä pahemmin paukkui ja vastusteli kääntäessä. Perästä oli tasauspyörästön rattaat aika pienenä silppuna.
Laakerit metsästelisin joko marmoritiskiltä tai paikallisen varaosaliikkeen valikoimasta, merkkiä SKF.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 35 vierailijaa