Volkswagen Polo: Männän helmat sökönä: Korjausvaatimus autoliikkeeseen
Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta tai vinkkejä miten menetellä?:
Olen keskustellut tästä aiheesta TM:ssa. Linkki alla. Asia on nyt etenemässä. Olen vastannut tarjoukseen. Ja ilmoitan mitä tulee vastaukseksi. Mutta mielenkiinnosta jakaisin keskustelun myös tänne.
http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6497
Kyseessä -06 Volkswagen Polo Hatchback 1.4 Automatic 9N 55 kw Bensiini. Kyseisellä autolla on ajettu n. 46 000km. Ongelmana on voimakas mekaaninen naputus. Autoa käytettiin ongelman vuoksi Pörhöllä (mistä oli ostettukin) ja sieltä ilmeni seuraavanlainen määritelmä: Männän helmat ääntää. Mutta he sanoivat, ettei asialle voida tehdä mitään. "Jatkakaa ajoa normaaliin tapaan". "Mitään ei voida tehdä asialle, jos uudet männät laitetaan tilalle, niin nekin menisivät ajan kanssa". Kuka nyt uskaltaa ajaa pitempiä matkoja uudella autolla, josta ei kuuluisi lähteä tällaisia "tehosteääniä"?!
En jättänyt asiaa siihen. Tein kuluttajaneuvojan kehoituksesta reklamaation maahantuojalle ja Pörhölle. Meni yli kaksi viikkoa ja tuli seuraavanlainen tarjous:
" Korjausehdotuksemme:
Äänen poistamiseksi auton moottorin sylinteriryhmä (puolimoottori) on vaihdettava.
Auton takuu päättynyt eikä tehtaalla ole vastaantuloa ko oireeseen. Virhevastuu on olemassa ja huomioonottaen autolla ajetut kilomerit (saavutettu käyttöhyöty) Pörhön Autoliike tarjoutuu kattamaan korjauskustannuksista 70%. Asiakkaan osuus 30 %.
Arvioidut korjauskustannukset 3260,- josta asiakkaan osuus olisi 978,-.
Olit myös sähköpostissasi ihmetellyt miksei ääntä oltu kuultu huollossa. Auto on käynyt huollossa Pörhöllä yhden kerran, 28.5.2008, 12139 km eikä ääntä ole kuulunut. Seuraava huolto olisi ollut viimeistään 28.5.2010 tai 42139 km kumpi raja ensin saavutetaan. Autossa on Long Life eli joustava huoltojärjestelmä jossa huolto tulee min 15000 km/max 30000 km tai viimeistään 2 vuoden kulttua edellisestä huollosta riippuen ajomatkojen pituudesta, kylmäkäynnistysten määrästä jne. "
Mielenkiintoista, ettei tarjousta tehty silloin, kun käytettiin äänen vuoksi tarkastuksessa vaan sitten kun asiakas teki valituksen ja vaati oikeutta... lisää luottoa tällainen...
Mitä mieltä olette? Mielestäni asiakkaan ei tulisi tulla ollenkaan vastaan tällaisessa tilanteessa. Kait nyt auton moottorin täytyisi kestää edes 100 000 km ilman että männän helmat menee?
Autoon on tehty tosiaan itse kaikki öljynvaihtohuollot long life- öljyillä ja uusilla suodattimilla ihan ajallaan. Ei olla haluttu maksaa yli 200 euroa öljyn- ja filtterinvaihdosta, minkä itse tekee alle satasella. Eikä syö öljyä. Myös kaikki muut tarvittavat määräaikaishuollot tehty. Edellinenkin auto kesti 18 vuotta näillä pidoilla...
Aion olla kuluttajaneuvojaan yhteydessä ja kopioida Pörhön viestin. "Vertaistuki" olisi tärkeää ja jos jollekin toiselle on sattunut vastaavaa niin vinkit olisivat enemmän kuin tarpeen. Olen lukenut useita juttuja asiaan liittyen, mutta ihan vastaavaa tapausta ei ole löytynyt.
Jos löytyy vastaavia tapauksia niin ryhmäkanteella saisi paljon aikaan. Mistä tietää, kuinka monessa muussa autossa on vastaavia valmistevikoja?
Katsokaapa tämä linkki:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volk ... oituksetta
VW Polo -06 automaatti, 1,4 bensa: Männän helmat sökönä!
Valvoja: ffp jäsenet
Toi mäntien kolina tuonikäisissä Poloissa ei ole mitenkään uusi juttu vaan tyyppivika. Koskee kaikkia tuolla koneella olevia VAG autoja. Porukoiden -05 1.4 Polossa oli sama vika suunnilleen samoilla kilometreillä. Silloin omakustannus oli 400e kun takuu oli päättynyt 6kk aikaisemmin. Ei se ainakaan seuraavaan 50tkm enään kolissut korjauksen jälkeen.Sitten meni vaihtoon.
Googlella taitaa löytyä juttua noista kolinoista...
Aina noissa Poloissa jotain, edellisessä korimallissa oli hajoava vaihdelaatikko ja tässä koliseva kone :-)
Googlella taitaa löytyä juttua noista kolinoista...
Aina noissa Poloissa jotain, edellisessä korimallissa oli hajoava vaihdelaatikko ja tässä koliseva kone :-)
Sinulle on luvattu kuluttajansuojalain mukainen vastaantulo, siitä on turha kuluttajariitalautakunnassa tingata.
Tehtaan takuu on kaksi vuotta ja piste (saksa), Suomessa KSL menee virhevastuineen edelle.
Saamasi vastaantulo todennäköisesti sisältää myös uudet jakopään osat (suositeltu vaihtoväli 5 vuotta /90 tkm), käsittääkseni tuollaisesta vastaantulosta kannattaisi olla kohtuullisen tyytyväinen.
Lisäksi saat maksuosuudellasi taas 2 vuotta takuuta tehdyille töille ja vaihdetuille varaosille.
Tehtaan takuu on kaksi vuotta ja piste (saksa), Suomessa KSL menee virhevastuineen edelle.
Saamasi vastaantulo todennäköisesti sisältää myös uudet jakopään osat (suositeltu vaihtoväli 5 vuotta /90 tkm), käsittääkseni tuollaisesta vastaantulosta kannattaisi olla kohtuullisen tyytyväinen.
Lisäksi saat maksuosuudellasi taas 2 vuotta takuuta tehdyille töille ja vaihdetuille varaosille.
Kyllä minä tuohon remonttiin tarttuisin aika hanakasti mukaan. Autosi kolinan perimmäinen syy on alumiininen sylinterilohko joka lämpiää eri tahtia sylinteriputkien ja mäntien kanssa. Lisäksi 55kw koneen männissä on ollut pinnoiteongelmaa käsittääkseni, joka yhdessä aiheuttaa tuon kolinan ajan oloon. Tyyppivika juuri 1.4 koneessa. Automaattivaihteistolla ei juurikaan vaikutusta asiaan ole, kone kuitenkin on perusratkaisuiltaan sama kuin manuaalimalleissa.
1.4 ja 1.6 16v moottorit ovat mielestäni uudehkoista koneista huonoimpia mitä VAG on tehnyt tällä vuosituhannella. Olen tuollaisen 1.6 16v koneen kanssa paininut taannoin itse. Siinä ei sentään männän kolinoita ollut, kiitos valurautaisen sylinterilohkon. Uusi jakopää puolimoottoriremontin yhteydessä on vain hyvä asia sinullekin. Juuri jakopäähommia näissä koneissa on ollut valitettavan paljon.
Pyydä vaikka omaan lukuusi putsaamaan koneesta myös kaasuläppä ja EGR. Jumivat varmasti kohtapuoliin. :P
Tarkasta remontin jäljiltä tehdyn työn jäljet mahdollisimman laajasti itse, sillä itse en oikein Oulun Pörhön toimintaan varauksettoman tyytyväinen osaa olla. Huomautettavaa löytyi oman auton remontista aika paljon ja niitä korjailtiin reilu puoli vuotta hommien jälkeen vielä. Toivon kuitenkin että saat auton kuntoon kerralla, ole siis tarkkana.
1.4 ja 1.6 16v moottorit ovat mielestäni uudehkoista koneista huonoimpia mitä VAG on tehnyt tällä vuosituhannella. Olen tuollaisen 1.6 16v koneen kanssa paininut taannoin itse. Siinä ei sentään männän kolinoita ollut, kiitos valurautaisen sylinterilohkon. Uusi jakopää puolimoottoriremontin yhteydessä on vain hyvä asia sinullekin. Juuri jakopäähommia näissä koneissa on ollut valitettavan paljon.
Pyydä vaikka omaan lukuusi putsaamaan koneesta myös kaasuläppä ja EGR. Jumivat varmasti kohtapuoliin. :P
Tarkasta remontin jäljiltä tehdyn työn jäljet mahdollisimman laajasti itse, sillä itse en oikein Oulun Pörhön toimintaan varauksettoman tyytyväinen osaa olla. Huomautettavaa löytyi oman auton remontista aika paljon ja niitä korjailtiin reilu puoli vuotta hommien jälkeen vielä. Toivon kuitenkin että saat auton kuntoon kerralla, ole siis tarkkana.
Hurjasti kiitoksia hyvistä vastauksista!
ConD: Olet ensimmäinen joka selitti perimmäisen syyn! Mutta vieläkin herää kysymys, että miksi sitten asiakkaan pitää maksaa tästä jos on valmistusvirhe/virhetyyppi? mielestäni 30% on liikaa, samaa mieltä oli kuluttaja-asiamies. Sinulla taitaa olla vankkaa tietoa aiheesta.
Mutta jos nuin iso vastuu eli n.970e pitää maksaa niin johan siihen rahaan tosiaan pitää muutakin huollattaa samalla. Ymmärrän ajatusmallin, että jos autoon tulee uudempaa osaa kuin mitä auto itse on niin kuluttaja tulee vastaan mutta mielestäni jokin raja täytyy olla. Kun ottaa huomion että tuttu tyyppivika ja se, että aluksi pörhö ei alkanut millekään, todella epärehellistä ja epäluotettavaa sanon minä!
Ja onkohan mahdollista, että joku muu liike tekee työt kuin pörhö... mistä tosiaan luotan heihin ja siihen, että he eivät keksi omiaan ja vähättele sitä mikä on heidän vastuu, mitä on mennyt rikki ennenaikojaan..
Mutta luitteko tuon linkin?
ConD: Olet ensimmäinen joka selitti perimmäisen syyn! Mutta vieläkin herää kysymys, että miksi sitten asiakkaan pitää maksaa tästä jos on valmistusvirhe/virhetyyppi? mielestäni 30% on liikaa, samaa mieltä oli kuluttaja-asiamies. Sinulla taitaa olla vankkaa tietoa aiheesta.
Mutta jos nuin iso vastuu eli n.970e pitää maksaa niin johan siihen rahaan tosiaan pitää muutakin huollattaa samalla. Ymmärrän ajatusmallin, että jos autoon tulee uudempaa osaa kuin mitä auto itse on niin kuluttaja tulee vastaan mutta mielestäni jokin raja täytyy olla. Kun ottaa huomion että tuttu tyyppivika ja se, että aluksi pörhö ei alkanut millekään, todella epärehellistä ja epäluotettavaa sanon minä!
Ja onkohan mahdollista, että joku muu liike tekee työt kuin pörhö... mistä tosiaan luotan heihin ja siihen, että he eivät keksi omiaan ja vähättele sitä mikä on heidän vastuu, mitä on mennyt rikki ennenaikojaan..
Mutta luitteko tuon linkin?
Tuo linkkaamasi "vika" moottorissa on toinen tunnettu tyyppivika, mikä sinulla nuin uudessa autossa lie on jo korjattu. Eli siis jäätyvä huohotin joka "sopivasti" saattoi puhaltaa öljyt pohjasta pois öljytikun kautta kun huohotin jäätyi. Noh... Korjaus taisi olla luokkaa satasia tuossa tapauksessa.
Tuon "väärän" materiaalityypin valintaa vikana voi olla tiukka paikka selittää. Saat kuitenkin samanlaisen tilalle, joten ei siinä kauheana taikaa ole.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_196.pdf
Tuossa linkki koneen sielunelämään perehtyvään itseopiskeludokumenttiin. Paljon mielenkiintoista tietoa varmasti. Tuolta löytyy syykin miksi puolimoottori pitää vaihtaa silloin kun vaihtaisi pelkät männät:
Tuon "väärän" materiaalityypin valintaa vikana voi olla tiukka paikka selittää. Saat kuitenkin samanlaisen tilalle, joten ei siinä kauheana taikaa ole.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_196.pdf
Tuossa linkki koneen sielunelämään perehtyvään itseopiskeludokumenttiin. Paljon mielenkiintoista tietoa varmasti. Tuolta löytyy syykin miksi puolimoottori pitää vaihtaa silloin kun vaihtaisi pelkät männät:
You must not remove or loosen the crankshaft in the 1.4-ltr. engine.
Even when you loosen the bearing cover screws, the inner structure of the
aluminium bearing seat relaxes, resulting in deformation of the crankshaft.
If you undo the bearing cover screws, you must replace the crankcase complete with
the crankshaft.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”