Mikä olis kohtuullisilla muutoksilla -90 Golfin 1.3 ruiskutekniikan tilalle sovitettavissa oleva isompi ja vähän tehokkaampi ruiskukone? Tarkoitus ei ole tehdä mitään ralliautoa (ellei sopivaa tekniikkaa satu puoli-ilmaiseks saamaan), vaan ihan normi käyttöauto. Tuon suht hyväkoppaisen Golfin sain serkkupojalta ilmaiseksi, ja melko pienellä budjetilla olis tarkoitus tekniikanvaihtokin suorittaa... Ja ajatuksena olis myös että kulutus pysyisi kohtuullisena, eli mitään kovin bensasyöppöä tekniikkaa ei viittis laittaa (paitsi jos vastineeksi saa myös rutkasti tehoa...)
En siis suunnittele mitään Gti-tekniikkaa, mut joku 1,6-2,0 välillä oleva perustekniikka, ruisku pitäis kuitenki olla.
Suosituksia?
Tekniikkaswäppi Mk2 Golfiin kohtuullisin muutoksin?
Valvoja: ffp jäsenet
Mulla on -89 kaasari 1.3 Golfiin tulossa -95 1.8 ADZ-kone (ja muu tekniikka).
Sekä taka-akseli että etukelkka menevät ymmärtääkseni kiinni pulttaamalla, pyöräntuenta on samanlainen jousia lukuunottamatta.
Tehoahan ei mitään älyttömiä tule, mutta 90 heppaa alkuperäistä 54 vastaan on kuitenkin pikkuisen enemmän... Ja onhan 2-koppa paljon 3-koppaa kevyempi
Ohjaustehostin ja viides vaihde tulevat bonuksena, ja tietenkin ruiskukone, olkoonkin 1-piste. Ruisku toimii varmasti paremmin kuin vanha kaasari.
Sekä taka-akseli että etukelkka menevät ymmärtääkseni kiinni pulttaamalla, pyöräntuenta on samanlainen jousia lukuunottamatta.
Tehoahan ei mitään älyttömiä tule, mutta 90 heppaa alkuperäistä 54 vastaan on kuitenkin pikkuisen enemmän... Ja onhan 2-koppa paljon 3-koppaa kevyempi
Ohjaustehostin ja viides vaihde tulevat bonuksena, ja tietenkin ruiskukone, olkoonkin 1-piste. Ruisku toimii varmasti paremmin kuin vanha kaasari.
Gti-tekniikassa ei oo varmaankaan mitään vikaa, paitsi että voipi olla turhan kallis tähän saumaan, kun tohon B4 Passattiinkin uppoaa rahaa aika hyvin... Mutta jos tekniikan ja jarrut yms. vaihdettavat osat (tai esim. lahon/kolaroidun mutta hyväkuntoisella tekniikalla olevan luovuttaja-auton) saa riittävän huokeasti jossain vaiheessa niin mikä ettei... ;)
no eiks tää ole vähän niinkuin win-win tilanne ?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=158124&highlight=
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=158124&highlight=
Paitsi että topikin aloittajan auto taitaa olla vähäpäästöinen, GU taas ei sitä ole :)
Oma suositus juurikin tuollainen RP/ABS/ADZ-moottori, eli 66kw 1,8 versio 1.ruiskulla. Tuo 1,3i nimittäin sisältää jo sähköisen polttoaineen syötön joten 1.ruiskun kanssa ei tarvitse tehdä pa-linjastoon muita muutoksia, kuin itse konehuoneen loppupäässä. Mahdollinen painetuoton erokin on luultavasti niin minimaalinen MonoJetin ja Digifantin välillä, että 1.ruiskun oma bensapaineensäädin varmasti hoitaa sen.
Sähköjen osalta pitää vaihtaa ainakin konehuoneen johtosarja, lienee noissa uudemmissakin/mk3 sähköissä hyvin pitkälti plug & play-tyyliin onnistuvan.
Etujarrulevyt, palat ja satulat vaihtoon 1,8-litraisesta, taka-akselille jarrupaineen säädin (jarruputket siis vaihtoon miltei koko matkalta), jouset vaihtoon mikäli ei ole madallussarjoja (tolpat on samat), tehostin 7->9" sekä isommat takajarrusylinterit, niin ollaan valmiita muutoskatsastukseen. Luonnollisesti myös pakoputki on viisasta päivittää 1,5" -> 2":een 1,8 versioon. Muita muutoksia vaihdevivusto pitää vaihtaa kokonaisuudessaan, sekä ainakin kuskin puolen vetoakseli ja kaikki vaijerit. Mikäli käyttää mk3:n etulavettia/tukivarsia hammastankoineen, niin vetoakselit oltava myös kolmosesta leveämmän raidevälin takia.
Itse muuttaisin vastaavan version mieluummin dieseliksi, 1,6TD 1V tai 1,9TD AAZ nokalle ja pakuksi :P
Ps. Tiedossa olisi halpa 1,8i ABS -92 tekniikka vaihteistoineen ym.
Oma suositus juurikin tuollainen RP/ABS/ADZ-moottori, eli 66kw 1,8 versio 1.ruiskulla. Tuo 1,3i nimittäin sisältää jo sähköisen polttoaineen syötön joten 1.ruiskun kanssa ei tarvitse tehdä pa-linjastoon muita muutoksia, kuin itse konehuoneen loppupäässä. Mahdollinen painetuoton erokin on luultavasti niin minimaalinen MonoJetin ja Digifantin välillä, että 1.ruiskun oma bensapaineensäädin varmasti hoitaa sen.
Sähköjen osalta pitää vaihtaa ainakin konehuoneen johtosarja, lienee noissa uudemmissakin/mk3 sähköissä hyvin pitkälti plug & play-tyyliin onnistuvan.
Etujarrulevyt, palat ja satulat vaihtoon 1,8-litraisesta, taka-akselille jarrupaineen säädin (jarruputket siis vaihtoon miltei koko matkalta), jouset vaihtoon mikäli ei ole madallussarjoja (tolpat on samat), tehostin 7->9" sekä isommat takajarrusylinterit, niin ollaan valmiita muutoskatsastukseen. Luonnollisesti myös pakoputki on viisasta päivittää 1,5" -> 2":een 1,8 versioon. Muita muutoksia vaihdevivusto pitää vaihtaa kokonaisuudessaan, sekä ainakin kuskin puolen vetoakseli ja kaikki vaijerit. Mikäli käyttää mk3:n etulavettia/tukivarsia hammastankoineen, niin vetoakselit oltava myös kolmosesta leveämmän raidevälin takia.
Itse muuttaisin vastaavan version mieluummin dieseliksi, 1,6TD 1V tai 1,9TD AAZ nokalle ja pakuksi :P
Ps. Tiedossa olisi halpa 1,8i ABS -92 tekniikka vaihteistoineen ym.
Kiitos vastauksista, hyviä vinkkejä ja vaihtoehtoja on tarjottu. Ihan tämän syksyn/talven juttu tuo tekniikan vaihto ei vielä ole, monestakin syystä, tosin kaikki liittyvät tavalla tai toisella budjettiin...
Tuo Juissin tarjoama konekin vois periaatteessa tulla kyseeseen, mutta valitettavasti tosiaan ajankohta ei vielä ole otollinen tämän projektin täytäntöönpanolle, eli suunnitteluvaiheessa vasta ollaan.
Pääasialliset syyt tähän on se, että tällä hetkellä ei ole tallipaikkaa käytössä, eikä budjetti anna myöten sellaista vuokrata ainakaan ennen ensi kesää. Muutenkin tiukilla olevasta budjetista ei kannata sijoittaa rahaa tekniikkaan, jolle ei ole edes säilytyspaikkaa tiedossa, saati sitten paikkaa missä sitä pääsis paikoilleen asentamaan. Eli nyt mietitään ja suunnitellaan rauhassa eri vaihtoehtoja, ja samalla laitetaan tuota tämänhetkistä käyttöautoa, eli B4 Passattia, parempaan kuosiin.
Tuo Juissin tarjoama konekin vois periaatteessa tulla kyseeseen, mutta valitettavasti tosiaan ajankohta ei vielä ole otollinen tämän projektin täytäntöönpanolle, eli suunnitteluvaiheessa vasta ollaan.
Pääasialliset syyt tähän on se, että tällä hetkellä ei ole tallipaikkaa käytössä, eikä budjetti anna myöten sellaista vuokrata ainakaan ennen ensi kesää. Muutenkin tiukilla olevasta budjetista ei kannata sijoittaa rahaa tekniikkaan, jolle ei ole edes säilytyspaikkaa tiedossa, saati sitten paikkaa missä sitä pääsis paikoilleen asentamaan. Eli nyt mietitään ja suunnitellaan rauhassa eri vaihtoehtoja, ja samalla laitetaan tuota tämänhetkistä käyttöautoa, eli B4 Passattia, parempaan kuosiin.
Nyt alkaa jo olemaan siinä rajoilla että kuuluisko esim. tonne yleisen tekniikkakeskustelun puolelle, mutta kysynpä nyt kumminki kun tuokin vaihtoehto alkoi kiinnostamaan.
Eli mitäs kaikkea menis vaihtoon jos tollaseen turpokiisselin tekniikkaan päivittäis? Ja vaatiiko pakuksi rekisteröiminen muuta kuin takapenkkien poiston?
Itse muuttaisin vastaavan version mieluummin dieseliksi, 1,6TD 1V tai 1,9TD AAZ nokalle ja pakuksi :P
Eli mitäs kaikkea menis vaihtoon jos tollaseen turpokiisselin tekniikkaan päivittäis? Ja vaatiiko pakuksi rekisteröiminen muuta kuin takapenkkien poiston?
TD muutos 1,3:een on helpompi jarrujen puolesta, koska silloin riittää kun se vastaa 1,6 litraista bensaa eli pelkästään etujarrut tarvii päivittää isommiksi. AAZ myös 55kw versio siis.
Muutoin menee kuin isomman bensan laittaminen (lohkot ja laatikot samoilla kiinnityksille jne.) jonka muutokset tuossa ylempänä luettelin, mutta pa-linjastosta pitää ainakin pumput poistaa ja vaihtaa tankkiin sisälle tulevan nostopumpun tilalle dieselin määräanturi. Sekä tietysti konehuoneeseen naftasuodatin ja sen tarvimat pa-linjamuutokset.
Pakumuutos onnistuu poistamalla takapenkki ja peittämällä sen kiinnityspisteet (pelkkä sikaflex ei kelpaa). Jotkin konttorit voivat vaatia myös vöiden poistoa, ja samallahan ne nätisti nyppii pois sieltä kolisemasta.
Muutoin menee kuin isomman bensan laittaminen (lohkot ja laatikot samoilla kiinnityksille jne.) jonka muutokset tuossa ylempänä luettelin, mutta pa-linjastosta pitää ainakin pumput poistaa ja vaihtaa tankkiin sisälle tulevan nostopumpun tilalle dieselin määräanturi. Sekä tietysti konehuoneeseen naftasuodatin ja sen tarvimat pa-linjamuutokset.
Pakumuutos onnistuu poistamalla takapenkki ja peittämällä sen kiinnityspisteet (pelkkä sikaflex ei kelpaa). Jotkin konttorit voivat vaatia myös vöiden poistoa, ja samallahan ne nätisti nyppii pois sieltä kolisemasta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa