1.2 TSI turbo reagoimaan nopeammin. Bypass venttiili?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

1.2 TSI turbo reagoimaan nopeammin. Bypass venttiili?

ViestiKirjoittaja Johnyape » 30.9.2011 14:11

Terve!

Miten saisi turbon lähtemään uudelleen mukaan nopeammin kun on kertaalleen laskenut kaasusta? Onko dump/bleed valvella mitään käytännön hyötyä? Tässä ei haeta siis älytöntä ääntä, vaan käytännön hyötyä. Tosin ei se äänikään haittaa kunhan ei kuulosta miltään Teini-Skylineltä. Autoa olisi tarkoitus piristää 105hv --> noin 130-140hv/200-230Nm vakioturbolla, joten toivoisi sen toimivan käytettävyyden takia nopeammin.

Tuossa vastaava koneen kuva, josta vois joku kertoa mihin hittoon pitää se venttiili asentaa.
http://4.bp.blogspot.com/_Ii6kdI6KbZY/S ... TSI_07.jpg

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 30.9.2011 15:24

Teini-skyline :DD

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.9.2011 20:22

Tota, siinä kyllä on jo bypass venttiili. Että turha siihen toista on laittaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.9.2011 21:21

Milloin sitä kaasua pitää laskea? Kun pitää konetta kokoajan vetoalueella niin ei tarvitse turbon viiveitä ihmetellä...

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 30.9.2011 22:06

Vai onko alkuperäinen by-pass mennyt särki ja siksi miettii vaihteiden vaihdon yhteydessä. Oletan että puhut täyskaasulla ajosta?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.9.2011 22:27

Eiköhän tuo viive ole ihan ohjelmallinen, eli tarkoituksella tehty, syytä hankala sanoa.

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 1.10.2011 15:38

Täysikaasulla ajosta. Esim. jos nostaa jalan kaasulta ja painaa uudelleen pohjaan, auto miettii joskus turhan kauan. Syö tota mutkatiellä ajamisen iloa aika pahasti ja esiintyy tota ongelmaa myös ripeässä kaupunki-ajossa.

Ja auto toimii normaalisti ja myös vakio bypass toimii. Ei ainakaan vuotoja/ vikakoodeja löytynyt.

Siis onhan tässä vakiona ilmeisesti takaisin kierrättävä bypass-venttiili. Kannattaako korvata sitten mäntämallisella bypass venttiilillä tai jopa dump-valvella? Meinasin vaan kun autoa on tarkoitus piristää (ohjelma ja putkisto), niin toivoo ainakin ettei tuo viive korostu lisää?

Olen ihan pihalla ton dumpin toiminasta, koska aikaisemmin oon pääosin ropeltanut dieseleitä.

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 1.10.2011 16:30

Nyt päädytään kokeilemaan seuraavaa: AUDI-TT:n Bypass venttiili ja ohjelma vaihtoon...
Rohkenen kyllä epäillä että toi vakio bypass ei sittenkään toimi niin kuin pitää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.10.2011 17:07

Volkkarin turbokoneita tuntematta kysyisin onko tuo ilmamassaohjattu? Jos on, niin dumppi sotkee moottorinohjauksen toiminnan kun kaikki ilmamassamittarin läpi menevä ilma ei menekään koneeseen. Bypass siis pitää olla.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 1.10.2011 17:23

Juu ei se bypass mitään vikakoodeja jätä jos kalvo rikki. Uutta tilalle vaan.

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 1.10.2011 22:18

Tuli tossa luettua pari tuntia luettua kaiken maailman foorumeita yms yms... ja tuli kyllä selväksi, että bypass on oikea ratkaisu ja AUDI TT:ssä on hyvä sellainen. Eli ei kalvolla toimiva vaan sylinteri.

Sitä ei tullut katottua toimiiko ohjaus alipaineella, vai sähköisesti.

Oiskohan jollain jotain linkkiä (esim. englanniksi) mistä voisi tuota TSI-koneen toimintaa opiskella tarkemmin?

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 1.10.2011 22:42

Juu ei se bypass mitään vikakoodeja jätä jos kalvo rikki. Uutta tilalle vaan.

Turbon hidas reagointi on ihan 1.2 TSI:in ominaisuus, ei vika, joten turha sitä ehjää bypassia on uuteen samanlaiseen vaihtaa.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 1.10.2011 22:46

Ihan mutu-tuntumalla heittäisin et se audi tt:n pässi on ihan erilainen ku tossa sun koneessa kiinni oleva... Eli ei siis sovi paikalleen. Olettaen et oot hommaamassa mk1 TT:n pässiä.

Edit. Niin ja eikös siinä tt:n pässissäkin kalvo ole...

Johnyape
-
Viestit: 50
Liittynyt: 18.3.2007 13:29

ViestiKirjoittaja Johnyape » 2.10.2011 11:48

Saattaa olla kalvolla toimiva, mutta laitetaan joku sylinterityyppinen sitten tilalle. Ihmetyttää että tässä 1.2TSi:ssä se tekee tuota miettimistä satunnaisesti, ei lähellekkään aina samalla tavalla ja miettiminenhän ei ole siis mitään verrattuna 1.4D toyotan samalla kaavalla piristettyyn moottoriin.

105 hevosvoimaiseksi 1.2TSI potkaisee kohtuuttoman paljon, jopa typerän tuntuisesti. Aluksi tuli vahingossa kiihdytettyä turhan räväkästi kun taas 1.4TSI oli paljon tasaisempi ja vetoa riitti hieman paremmin, mutta kokoajan kuitenkin tasaisemmin kaikin puolin kuin 1.2TSI.

Ja siis en ole haukumassa tätä vehjettä, vaan aina kiinnostaisi onko mahdollista parantaa tuota turbon reagointia jotenkin? Viive on edelleen aika vähäistä, mutta vois olla vähemmänkin...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 2.10.2011 12:40

ohjelmallinen on toi viive, kai sen softaamalla paremmaks saa sillo?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa