Golf 1.4 -05 sammui eikä lähde enää käyntiin
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 6.1.2010 20:08
Golf 1.4 -05 sammui eikä lähde enää käyntiin
Moro.
Golffi teki temput. Sammui liikennevaloihin tyhjäkäynnistä ja ei lähde enää käyntiin. Starttaa kyllä hyvin mutta ei lähde millään. Ihan kuin ei saisi bensaa, vaikka tankissa on kyllä ainetta.
Moottorin vikavalo ja EPC-valo (?) siellä mielestäni syttyi just ennen kuin auto sammui.
Sulakkeita katselin ja kaikki näytti mielestäni ihan ok:lta. Jakopäähänkin kurkkasin ja sekin ainakin silmämääräisesti näytti olevan kunnossa.
Missäs tuossa on esim. bensapumpun sulake? Olen yrittänyt kuunnella pitääkö bensapumppu ääntä, ainakin jokin sirinä sieltä kuuluu kun pistää virrat päälle. Ihan varma en kuitenkaan ole.
Kuinka kauan bensa-auto muuten toimii dieselillä? Mietin vain että jos tankkiin olisi jotenkin epähuomiossa mennyt dieseliä, kuitenkin tankkauksen jälkeen sillä on ajettu yli 100km ja tankatessa tankki oli lähes tyhjä bensasta. Aika epätodennäköistä, mutta ei kai tuokaan ennen kuulumatonta olisi.
Piuhan päähänhän tuo pitäisi saada, mutta onko täällä ideoita joita tulisi heti noista oireista mieleen?
Golffi teki temput. Sammui liikennevaloihin tyhjäkäynnistä ja ei lähde enää käyntiin. Starttaa kyllä hyvin mutta ei lähde millään. Ihan kuin ei saisi bensaa, vaikka tankissa on kyllä ainetta.
Moottorin vikavalo ja EPC-valo (?) siellä mielestäni syttyi just ennen kuin auto sammui.
Sulakkeita katselin ja kaikki näytti mielestäni ihan ok:lta. Jakopäähänkin kurkkasin ja sekin ainakin silmämääräisesti näytti olevan kunnossa.
Missäs tuossa on esim. bensapumpun sulake? Olen yrittänyt kuunnella pitääkö bensapumppu ääntä, ainakin jokin sirinä sieltä kuuluu kun pistää virrat päälle. Ihan varma en kuitenkaan ole.
Kuinka kauan bensa-auto muuten toimii dieselillä? Mietin vain että jos tankkiin olisi jotenkin epähuomiossa mennyt dieseliä, kuitenkin tankkauksen jälkeen sillä on ajettu yli 100km ja tankatessa tankki oli lähes tyhjä bensasta. Aika epätodennäköistä, mutta ei kai tuokaan ennen kuulumatonta olisi.
Piuhan päähänhän tuo pitäisi saada, mutta onko täällä ideoita joita tulisi heti noista oireista mieleen?
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 6.1.2010 20:08
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 6.1.2010 20:08
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 6.1.2010 20:08
Tuli muuten mieleen, että voisiko tällä olla yhteyttä siihen että autosta on viimeisen kuukauden aikana kadonnut jonkinverran jäähdytysnestettä? Pari kertaa on joutunut lisäämään alle minimistä maksimiin. Esim. lämpötila-anturista vuotaa aineet ulos ja kastelee itse anturin...?
En pääse juuri autoon käsiksi mutta täytyy tuokin kurkata. Missäs päin tuo anturi sijaitsee?
En pääse juuri autoon käsiksi mutta täytyy tuokin kurkata. Missäs päin tuo anturi sijaitsee?
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 6.1.2010 20:08
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 6.1.2010 20:08
Auto hinattiin pajalle ja sieltä on kuulemma toinen jakohihna mennyt poikki. Muovisuojan alla oleva näytti ainakin ehjältä kun sinne kurkkasin, ilmeisesti siellä on jossain alla sitten toinenkin?
Ja auto tosiaan sammui tyhjäkäynnistä, ei kesken ajon. Mitään tarkempaa tietoa tuhon laajuudesta ei vielä ole ehditty kartoittamaan.
Hihnalla oli siis ajettu 60tkm ja vaihdettu 3v sitten. Auto on ostettu 2kk sitten autoliikkeestä.
Mitä luulette, saanko jotain korvauksia autoliikkeestä tai mahdollisesti hihnan vaihtaneesta puljusta (ei kuitenkaan merkkikorjaamo, eli...)?
Ja auto tosiaan sammui tyhjäkäynnistä, ei kesken ajon. Mitään tarkempaa tietoa tuhon laajuudesta ei vielä ole ehditty kartoittamaan.
Hihnalla oli siis ajettu 60tkm ja vaihdettu 3v sitten. Auto on ostettu 2kk sitten autoliikkeestä.
Mitä luulette, saanko jotain korvauksia autoliikkeestä tai mahdollisesti hihnan vaihtaneesta puljusta (ei kuitenkaan merkkikorjaamo, eli...)?
Tarkastuta, että hihnan kiristimet on oikein asennettu:
http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf
Tuossa on Gatesin ohje tuon tyyppiseen koneeseen hihnojen vaihdosta/kiristimistä. Jos ei muuta niin pääset ainakin jyvälle miten siellä hihnat kulkee. Voi olla hankalaa saada liikettä vastuuseen 3v sitten tehdystä työstä mikäli kiristin on oikein asennettu, mutta kannattaa dokumentoida tuo avaus kunnolla.
Pistetään yks lisäsulka "ajosta" kilahtaneiden VAG 1.4/1.6 16v koneiden joukkoon. Itse olen lähempänä kymmentä kuin yhtä mitä netistä näitä on saanut lukea.
http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf
Tuossa on Gatesin ohje tuon tyyppiseen koneeseen hihnojen vaihdosta/kiristimistä. Jos ei muuta niin pääset ainakin jyvälle miten siellä hihnat kulkee. Voi olla hankalaa saada liikettä vastuuseen 3v sitten tehdystä työstä mikäli kiristin on oikein asennettu, mutta kannattaa dokumentoida tuo avaus kunnolla.
Pistetään yks lisäsulka "ajosta" kilahtaneiden VAG 1.4/1.6 16v koneiden joukkoon. Itse olen lähempänä kymmentä kuin yhtä mitä netistä näitä on saanut lukea.
Kyllä se takuu on 5v tai hihnanvaihtoväli. Nämä 1.4-1.6 ovat kyllä täysiä murheen kryynejä jakopäiden osalta
Mistä saat 5 vuoden takuun jakopäälle?
Toinen juttu: Onhan noita BCA ja BCB-koneita hajonnutkin, mutta PALJON on ehjiä liikenteessä.
LongLife-huoltoon kuuluu jakopään kireyden ja kunnon tarkastus, oletan suuren osan vahingoista johtuneen tarkastuksen laiminlyönnistä (tai sitten osaamattomuudesta/tietämättömyydestä)
Käsitääkseni Golf iv 1.4- 1.6:ssa on vaihtoväli 5v/ 120tkm. Hihnan tarkastus 90tkm kohdalla/ joka huollossa.
Eihän se nyt niin mene että jos vaihtoväli on tuo 5v/ 120tkm, niin jos hihna rivahtaa 4v kohdalla ja kilometrejä on esim 25tkm takana, että eikö siinä olisi takuuta. Edellyttää tietenkin että hihna on tarkastettu ja siitä tehty merkintä huoltokirjaan huoltojen yhteydessä, ja että kyseessä ei ole asnnusvirhe. Ja jos kysessä on asennusvirhe jonka hihnan toimittaja voi toteen näyttää omilla tutkimuksillaan, niin silloin korjaamo joka hihnan on asentanut on velvollinen korjaamaan auton ennen hajoamista olevaan kuntoon. Kuluttaja harvemmin joutuu maksumieheksi jos kyseessä on takuuaikana hajonnut hihna, johtui se sitten tuoteviasta tai asennusvirheestä.
Eihän se nyt niin mene että jos vaihtoväli on tuo 5v/ 120tkm, niin jos hihna rivahtaa 4v kohdalla ja kilometrejä on esim 25tkm takana, että eikö siinä olisi takuuta. Edellyttää tietenkin että hihna on tarkastettu ja siitä tehty merkintä huoltokirjaan huoltojen yhteydessä, ja että kyseessä ei ole asnnusvirhe. Ja jos kysessä on asennusvirhe jonka hihnan toimittaja voi toteen näyttää omilla tutkimuksillaan, niin silloin korjaamo joka hihnan on asentanut on velvollinen korjaamaan auton ennen hajoamista olevaan kuntoon. Kuluttaja harvemmin joutuu maksumieheksi jos kyseessä on takuuaikana hajonnut hihna, johtui se sitten tuoteviasta tai asennusvirheestä.
Toinen juttu: Onhan noita BCA ja BCB-koneita hajonnutkin, mutta PALJON on ehjiä liikenteessä.
Montako jakopään porsimista olet lukenut esim 1.9TDI koneista? Minulle ei äkkiä tule mieleen yhtään, mutta näitä 16v pikkukoneita on lasahdellut vuoden aikana foorumilaisillakin jo useampia niin täällä kuin vagarenalla. Sanoisin siis minäkin että nämä eivät kestävien koneiden maineessa ole muiltakaan osin. 250tkm ajettuja saa nettiautostakin jo melkein etsiä. Väittäisin myös että 1.9TDI koneita eri muodoissaan on tienpäällä aika paljon enempi kuin 1.4 ja 1.6 16v värkkejä. ;)
Eihän se nyt niin mene että jos vaihtoväli on tuo 5v/ 120tkm, niin jos hihna rivahtaa 4v kohdalla ja kilometrejä on esim 25tkm takana, että eikö siinä olisi takuuta.
Jotkut korjaamot antavat työlle jopa 3v takuun ja osille omansa riippuen lähteestä 1 tai 2v. Merkkiputkat yleensä 2v/2v työlle ja osille. Villit korjaamot sitten vaihtelevasti. Oletettavaa toki on että hihnan pitäisi oikein asennettuna kestää huoltovälin, mutta takuuksi en tuota nimeäisi. Jos tuolle sinun "takuulle" pitää nimi keksiä, se voisi olla virhevastuu ei takuu. 4v vanhana en kuitenkaan isoja odotuksia pitäisi että asennuksen tehnyt liike korjaisi tekemänsä työn "uuteen kuntoon" varsinkaan ilman kustannuksia auton omistajalle.
Aloittajan tapauksessa myyjäliike on kuitenkin oikea osoite lähtä selvittämään tilannetta. Heidän virhevastuunsa piikkiin tämän nyt pitäisi kaiken järjen mukaan mennä. He saavat mielestäni tapella sitten remontin tehneen putkan kanssa korjausten kuluista.
Montako jakopään porsimista olet lukenut esim 1.9TDI koneista? Minulle ei äkkiä tule mieleen yhtään, mutta näitä 16v pikkukoneita on lasahdellut vuoden aikana foorumilaisillakin jo useampia niin täällä kuin vagarenalla. Sanoisin siis minäkin että nämä eivät kestävien koneiden maineessa ole muiltakaan osin. 250tkm ajettuja saa nettiautostakin jo melkein etsiä. Väittäisin myös että 1.9TDI koneita eri muodoissaan on tienpäällä aika paljon enempi kuin 1.4 ja 1.6 16v värkkejä. ;)
Eikö ole kumma, että tosielämässä näkee asioita vähän eri tavalla kuin netistä lukemalla?
Jostain kumman syystä täällä (ja muilla vastaavilla sivustoilla) yleisin keskustelun aihe on autossa ilmennyt vika ja sen korjaus.
Keskiverto suomalainen autoilija ajaa vuosittain noin 17 tkm. Paljon ajavat ajavat yleensä dieseleillä, vähän ajavat bensakoneilla.
BCB-kone tuli Golfiin muistaakseni 2002, edeltäjänsä AZD vähän aiemmin. BCA elikä 1.4 lienee saman ajanjakson tuotteita. Jos tuohon 10 vuoteen on ajettu keskivertokilometrit, on autolla ajettu siis noin 170 tkm.
Korjaampa omia höpinöitäni.
Tuo vuosi/ km raja koskee siis uusia autoja. Eli kun jakopää on kerran vaihdettu takuu putoaa 2v:een, jonka jälkeen mennään sitten tapauskohtaisesti virhevastuun turvin.
Audilla kuulema tosin myöntävät omaa 5v takuuta töille ja osille. Tosin tuokin varmaan jotain lisämaksua vastaan..
Tuo vuosi/ km raja koskee siis uusia autoja. Eli kun jakopää on kerran vaihdettu takuu putoaa 2v:een, jonka jälkeen mennään sitten tapauskohtaisesti virhevastuun turvin.
Audilla kuulema tosin myöntävät omaa 5v takuuta töille ja osille. Tosin tuokin varmaan jotain lisämaksua vastaan..
Pikkumoottorit tuli neloskoppaan 1998, AZD/AUS 1.6 mallivuonna 2001. BCB on hieman päivitetty näistä. Näitä pikkulohkoja on tehty siis ainakin 1998-2011, sillä samaan konstruktioon perustuvaa 1.4 16v Ibizaa myydään vieläkin.
Netistä on hyvä lukea ongelmista mitä muilla käyttäjillä on ollut sen lisäksi että itse ainakin uskallan huollossa avata suuni ja kysyä kulloinkin alla olevastani autosta asioita. Kyllä... 1.4/1.6 16v koneet on useamman huoltamonkin epävirallisen kommentin mukaan "kehuttu" usein huollossa käyviksi värkeiksi mitä kyselin. Kuluvien osien lisäksi myös osat joiden kaiken järjen mukaan tulisi toimia kohtuudella pitkäänkin tuntuvat jumittelevan. Esim juuri kaasuläppä tai EGR.
Tunsivat autoni oireet myös silloin kun omaani siellä hoidatin, mutta huolto olisi ollut "vaihdetaan toi osa tosta ja toivotaan että korjaantuu". Koneen sielunelämä tuli jokseenkin tutuksi itse tutkien ja osia putsaillen ja vaihdellen, joten uskallan sanoa jotain tuntevani tuosta 16v motista. Kaikki ei ihan netistä luettua siis ole...
Jakopään kanssa minulla ei ollut jumppaa, muuten kyllä. Liekö olisi tullut eteen jos olisi autoa pitänyt vielä, sillä 180tkm raja alkoi häämöttää ja nykyajoilla olisi varmaan tullut jo vastaan. Sanoisin että 90tkm jakohihnalla näissä peleissä on maksimi. Hihnakoppaan kannattaisi kurkkia useamminkin kuin 30tkm välein.
Netistä on hyvä lukea ongelmista mitä muilla käyttäjillä on ollut sen lisäksi että itse ainakin uskallan huollossa avata suuni ja kysyä kulloinkin alla olevastani autosta asioita. Kyllä... 1.4/1.6 16v koneet on useamman huoltamonkin epävirallisen kommentin mukaan "kehuttu" usein huollossa käyviksi värkeiksi mitä kyselin. Kuluvien osien lisäksi myös osat joiden kaiken järjen mukaan tulisi toimia kohtuudella pitkäänkin tuntuvat jumittelevan. Esim juuri kaasuläppä tai EGR.
Tunsivat autoni oireet myös silloin kun omaani siellä hoidatin, mutta huolto olisi ollut "vaihdetaan toi osa tosta ja toivotaan että korjaantuu". Koneen sielunelämä tuli jokseenkin tutuksi itse tutkien ja osia putsaillen ja vaihdellen, joten uskallan sanoa jotain tuntevani tuosta 16v motista. Kaikki ei ihan netistä luettua siis ole...
Jakopään kanssa minulla ei ollut jumppaa, muuten kyllä. Liekö olisi tullut eteen jos olisi autoa pitänyt vielä, sillä 180tkm raja alkoi häämöttää ja nykyajoilla olisi varmaan tullut jo vastaan. Sanoisin että 90tkm jakohihnalla näissä peleissä on maksimi. Hihnakoppaan kannattaisi kurkkia useamminkin kuin 30tkm välein.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa