päästöissä sanomista (RP)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

päästöissä sanomista (RP)

ViestiKirjoittaja Isto92 » 8.9.2011 8:27

käytin rp koneista jettaa katsastuksessa ja päästöistä tuli hylky. O2 pitoisuus poikkeaa joutokäynnillä tavanomaisesta. Lambda-arvo poikkeaa kierroksilla tavanomaisesta.
Pakoputki fuskasi hieman liitoksistaan ja ne laittelin kuntoon. Myös alipaine letkut tarkistelin ja huonoimmat vaihdoin uusiin. Imuvuotoja ei esiintynyt kun pilotilla suihkuttelin kaikki liitokset läpi. Olisiko vielä joitain vinkkejä mitä kannattaisi tarkistaa ennen kuin vie uusinta näytölle?

Arvot: tyhjäkäynnillä
CO%: 0,01
CO2: 11,5
HC ppm: 40
O2: 5,5

Kierroksilla
CO%:0,02
CO2: 12,3
Hc ppm: 12
O2: 0,4
Lambda 1,23

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 8.9.2011 12:11

toi tulee pelkästään putken vuotamisesta toi happi...

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

ViestiKirjoittaja Isto92 » 8.9.2011 12:21

Niin mä vähän arvelinki.. Eikös toi lambda arvokin selity tolla liiallisella hapella?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.9.2011 12:56

Joo, lambda mittaa nimenomaan hapen määrän pakokaasuissa suhteessa hapen määrään pakoputken ulkopuolella.

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

ViestiKirjoittaja Isto92 » 8.9.2011 17:24

no käytin leimalla ja nyt oli päästöt kierroksilla erinomaiset. Mutta tyhjäkäynti rupesi aaltoilemaan päivällä kun irrotin akunkengän hetkeksi ja sen seurauksena hc tyhjäkäynnillä pomppasi 1600 tuntumaan! Mistähän tuota käyntivikaa kannattaisi lähteä tutkimaan? Kierrokset siis seilaavat 500-1200rpm

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 8.9.2011 22:12

irrotin akunkengän hetkeksi ja sen seurauksena hc tyhjäkäynnillä pomppasi 1600 tuntumaan! Mistähän tuota käyntivikaa kannattaisi lähteä tutkimaan? Kierrokset siis seilaavat 500-1200rpm


Tää on ihan tuttu homma. ECU kadottaa muistinsa, kun akunkengän irrottaa ja sen pitää sopeuttaa itsensä taas kuntoon. Ite oon saanu kierrokset kohdilleen seuraavalla konstilla, jos akun kengän olen joutunut irrottamaan.

1.Kylmästä autosta akun kenkä irti 5 min. ajaksi ja sitten takaisin.
2. Käytä autoa paikallaan n. 2000-300 rpm, niin, että jäähdyttimen puhallin käynnistyy 2-3 kertaa. Anna auton käydä tyhjäkäyntiä 2-3 min.
3. Käynnistä auto uudelleen. Tarkasta tulos.

Jos ei toimi, aloita uudelleen kohdasta 2.

Ohje Fiat Unon ohjekirjasta ja nettisivulta Kliks

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 9.9.2011 5:56

Paitsi että Folkkarin pitää käydä tyhjäkäynnillä siihen asti kunnes flekti pyörähtää. MISSÄÄN vaiheessa ei saa edes koskea kaasuun. Eli auto käyntiin, antaa käydä kunnes flekti pyörähtää. Virrat pois, odota VIISI minuuttia ja taas auto käyntiin. Toista tämä kolmekertaa ja ECU:n pitäisi olla sopeutunut.

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

ViestiKirjoittaja Isto92 » 9.9.2011 8:38

Kiitoksia vinkeistä! Taidan lähteä yrittämään jos se vaikka toimisi... Taitaa olla viimenen volkkari mikä on minun omistuksessa ainakaan rp koneella.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 9.9.2011 12:00

No ei se mihinkään muutu jos meinaat pysyä 1.8 8v koneisessa... RP on yksi volkkarin vahvimmista koneista kumminkin.

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 9.9.2011 12:13

Leevin kans samaa mieltä!
RP-kone on helppo korjauskohde ja kestävä, kun kaikki vähäiset kumitiivisteet ja johdot on paikallaan ja kunnossa :)
Itelläni oli aikoinaan samalla koneella varusteltu golffi ja samaa käynti häikkää.
Korjaus oli helppo: uusi kumilaippa ruiskun jalkaan, uusityhjäkäynti moottori ja ruiskun putsaus sisältä.
kumilaippa on helppo vaihtaa ja samoin tyhjäkäyntimoottori.

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

ViestiKirjoittaja Isto92 » 9.9.2011 13:39

Nyt on tyhjäkäynti kohdillaan ja leima paperissa. Kiitokset kaikille jotka auttoivat tässäkin hommassa.. Tuo rp koneen mollaus nyt oli vaan sellainen heitto :) Kaikissa vanhemmissa autoissahan näitä vikoja löytyy ja rp:hän on loppujen lopuksi aika yksinkertainen moottori kunhan vain perusasiat on kunnossa. Jospa se toimisi seuraavaan leimaan asti kunnolla :)

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 9.9.2011 16:55

Mitäs teit sille nyt? Putkeen paikka ja sopeutit ecun?

Isto92
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.4.2011 20:01

ViestiKirjoittaja Isto92 » 9.9.2011 17:37

tiivistin putken liitokset, putsasin tyhjäkäyntimoottorin, sopeutin ecun ja juttelin jetalle mukavia :) siinä tämän urakan resepti...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa