Levyjarrujen lämpötila

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

Levyjarrujen lämpötila

ViestiKirjoittaja KKI » 27.8.2011 12:31

Kuinka korkealle jarrulevyn lämpö nousee normaalissa ajossa ?

Palathan hieman "laahaa" levyä jatkuvasti...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.8.2011 13:03

Määrittele normaali ajo.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.8.2011 13:21

Palat ei paljoa laahaa kunnossa olevissa jarruissa. Mäntä vetäytyy jarrutuksen jälkeen hieman taaksepäin, ja jarrulevyn kierous heittää palat irti levyn pinnasta. Mikäli ajetaan ilman jarrutusta, eivät levyt lämpene yhtään.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 29.8.2011 2:31

Jos jarru laahaa jatkuvasti, niin kyllä ihan normaaliajossa saa levyn lämpötilan nousemaan asteille, joilla jarrulevyyn ilmestyy sateenkaaren värit ja navasta kiehuu rasvat pihalle. Kokeiltu "kaupunkiajossa" ja napakin saatiin onnistuneesti pilalle :D

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.8.2011 14:34

Jos jarru laahaa "vähänkin" niin sen tuntee yleensä vanteesta ihan kädellä, eli heti parkkeerauksen jälkeen testaa onko laahauksesta epäillyn kulman vanne kuumempi kuin muut. Jarrusatulastakin voi kokeilla, levyyn en menisi koskemaan :)

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 29.8.2011 19:47

Mikä hemmetti mahtaa olla, tulin just n10km lenkiltä. Kolmen levyn lämpötila oli n.+30, mutta toisen takapyörän +57 !

Liukutapit on tosi herkät, käsijarruvipu on satulassa oikeassa asennossa, mäntä liikkuu ihan herkästi molempiin suuntiin. Käsijarruvaijerit on löysällä.

Kun jalalla painoi jarrusatlaa eteenpäin ja kiristi liukujen mutterit, oli vähän herkempi, mutta +57
astetta tuntuu aika korkealta !

Konstit loppuu , helppiä !!

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 29.8.2011 21:26

Pyöränlaakeri?

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 29.8.2011 21:50

Jarru oli paljon enemän jumissa, mutta kävin kaikki mahdolliset paikat läpi ja herkistin männän ja käsijarrun. Ennen tätä oli levyn lämpö n.150 ! Putos melkein sata astetta ettei mun mielestä vaikuta laakerilta.

Ei kuulu mitään rahinaa eikä tärinää kun pyörittää ilman jarrupaloja.... ?

Uloin pala on kukunut pystysuunnassa katsottaessa hieman viistoksi ?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.8.2011 22:07

Onhan käsijarruvaijeri hyväkuntoinen ja luistaa kuoressaan? Rumpujarrullisissa varsinkin jää melko helposti tahmean vaijerin takia kantamaan jarru.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 29.8.2011 22:35

Käsijarruvaijerit on kunnossa. Säädin käkkärin aika löysälle niin että vipu on ihan vapaana ja lepoasennossa ja vaijeri hieman löysällä eikä lepoasennossa koske vipuun..

Miksi pala kuluu vinoksi,mutta vain ulommainen ?

Reaper
-
Viestit: 581
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 29.8.2011 22:44

Uloin pala on kukunut pystysuunnassa katsottaessa hieman viistoksi ?

Voi olla että kun jarrut laahannu niin syöny palan siihen kuntoon esim. liukutappi jumittanut sopivasti niin että pala ottanut vinossa levyyn. Nyt se sitten väärin kuluneena vähän hipoo levyyn koko ajan nostaen sen lämpöä.

kävin kaikki mahdolliset paikat läpi ja herkistin männän ja käsijarrun

Tuo auttaa mutta jos jumittelu jatkuu, niin lopulta melkein joutuu uusimaan satulan että saa kuntoon. OEM takasatula esim. IV TDI maksaa n. 200 e.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 30.8.2011 6:28

On tullu satulan vaihtokin mieleen :-( Liukutapit on kyllä tosi hyvin voideltu ja herkät. Muistan tällä palstalla olleen joskus juttua vinoon kuluneesta jarrupalasta. Mistä mahtaa moinen johtua ?
Auttaiskohan jos uusisi jarrupalat toiseen kertaan ?

Onko volkkakarilla kunnostettuja satuloita ?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.8.2011 8:55

Onko volkkakarilla kunnostettuja satuloita ?


Vain noin jokaisesta varaosaputkasta mikä vastaan tulee niin löytyy.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 31.8.2011 7:35

Nyt asia on pikkuhuljaa selviämässä. Ulompi takajarrupala kuluu viistoksi, mutta miksi ?
Palstalla on muitakin tapauksia, mutta syy ei ole selvinnyt !

En ole mitannut, mutta vaikuttaa ettei ulomman palan tuki ole samansuuntainen kuin männän pää. ? Olisko valuvika vai onko se jostain syystä suunniteltu sellaiseksii?

Käsijarruvipu on herkkä, mäntä liikkuu kevyesti eikä käsijarruvaijeri jumita.Liukutapit herkät ja kunnossa. Teräsliuskat uusittu ja satula putsattu.Uusi pala on nyt 2mm ohuempi ulkosivivulta...

Tällähetkellä lämpötila ero on n.10 astetta, eli ei kovin paha.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 31.8.2011 11:28

Ja j-palaa pystyi liikuttamaan siinä satulankannakkeen välissä sormivoimin?

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 31.8.2011 11:48

Palat liikkuu ihan helposti. Tuli mieleen että voisko palan jouset kanittaa satulaan ?
Mutta jos , niin miksi vain ulommainen ?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 31.8.2011 13:44

Niitteen kuuluukin ottaa satulaan kiinni.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 31.8.2011 14:01

Ettei olisi liukutapit tai niiden reiät väljät? Tappien kuuluukin / ne saa olla väljät reikiinsä, mutta jos kuluu liikaa niin satula kanittaa väärään asentoon jarruttaessa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 31.8.2011 15:02

Tottakai palojen jouset ottaa satulaan kiinni, vaimentavat värinää. Mutta jos eivät liiku palan kulumisen tahtiin.... ?

Liukutappeja mietin myös. Ne liikkuu todella vähän, ei luulis kuluvan ?

Soitin marmortiskille, olin kuulemma ensimmäinen yksitynen joka liukutappeja kysyy !
Vaihtavat niitä kuulemma satulanvaihdon yhteydessä.

Saattaa olla epätodenäköinen syy ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.8.2011 16:02

Mutta ei kallis vaihtaakaan?..

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 31.8.2011 18:54

Passattiin oli tarvikkeena yli 30e liukutapit, olis tullu kahta kokoa paketissa kun on vähän erilaista olemassa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 31.8.2011 21:08

Motonetissä on kahta paksuutta. Täytyy kurkata orkkisten halkaisija...

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 31.8.2011 21:28

Ja liukutappien vaihdosta ei ole mitään hyötyä jos niiden reiät satulassa on väljät.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 31.8.2011 21:29

Mutulla 8mm.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 31.8.2011 22:00

8.2 ja 9.6 on halkaisijat. Mutta mikä mahtaa olla oikea toleranssi ?
Ehkä paksumpi on kuluneelle reiälle ?

Ei luulis tappien tai reiän juuri kuluvan kun liikettä on todella vähän !

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.8.2011 22:23

Vajaa puolisen milliä kuuluu reikä olla isompi kuin tappi.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 1.9.2011 17:55

No ni !

Tutkin liukutapit. Vasemmalla ylhäällä tosi väljä. Sitäpaitsi orkkis ylätappi kapenee kahdessa vaiheessa. Miksi ihmeessä ?

Hankin uudet tarviketapit, suorat. Pitkittäisiä tasoja rasvaa varten ja sopivan tiukat.
Vaihdoin kaikki. Nyt jarrut on todella hyvät !


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 74 vierailijaa