1,8 20v öljyvalo syttyi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

1,8 20v öljyvalo syttyi

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.7.2011 20:30

Sisko soitteli että tollasessa -98 A3 1,8:ssä (AGN) syttyi öljyvalo ja öljytikku kastuu päästä vähän. Tosin on hieman taakse kallellaan pihaluiskassa. Ensiapuna ohjeistin lisäämään sopivaa öljyä.

Kuulemma toinen sisko oli helvetin fiksuna ajanut auton pihaan ja jättänyt terveiset että öjyvalo palaa. Ja sen siskon kyllä pitäis vit* tietää että auto sammutetaan siihen paikkaan jos kannun kuva syttyy. Sillä oli ajettu käsittääkseni jotain alle 10 km öljyvalon loisteessa. Nyt se on seisonut yön yli pihassa eikä kuulemma merkkaa paikkaansa.

Onko noissa jotain yleisiä vikakohteita jotka saa öljyn kulumaan? Ja mitä tuosta ensiksi hajoaa vajaan voitelun takia?

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 30.7.2011 12:57

Niin öljythän kannattaa katsella riittävän usein, ettei pääse kuivaksi =) Naiset.... Mutta siis valoko palaa, vaikka koneessa on öljyä tarvittava määrä? Eikö näissä jossain 1.8 koneissa mene sihti tukkoon, varsinikin pitkillä vaihtoväleillä? Mutta luultavasti tässä tapauksessa on vaan öljyt niin vähissä, että on ruvennut valo varoittelemaan... Kyllähän kaikki koneet öljyä syö, mutta tietty riippu vähän että paljonko ja millä km määrällä, ennen kun rupee vikoja hakeen.

Bart Simson
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.7.2011 20:43

Öljyvalo palaa

ViestiKirjoittaja Bart Simson » 30.7.2011 14:43

Eikös noissa ole kahta väriä valoa keltainen valo kun syttyyy, on yleensä liian vähän öljyä koneessa, tarkista moottorin öljymäärä lisää tarvittaessa, punainen valo kun syttyy pysäytä auto, sammuta moottori, tarkista moottoriöljyn määrä jos öljynmittatikku ei näytä mitään.ÄLÄ KÄYNNISTÄ MOOTTORIA, lisää öljyä. Passatt 2000 1,9tdi öljyvalo poistuu kun avaa konepellin kannattaa kuitenkin tarkistaa se öljyn määrä ennen kuin sulkee konepellin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.7.2011 15:56

Ei oo vielä lisätty öljyä kun ei ole päästy öljykauppaan. Eikä ole muuta kuin paineen varoitusvalo.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.8.2011 17:55

Juuri tulleen tiedon mukaan ajettu noin viisi kilometriä jonka aikana valo paloi koko ajan.

Öljyä lisätty ja kuulemma pinta pysyy samana.

Milläs noi suurimmat vauriot tarkastetaan ilman moottorin purkamista? Puristusmittaus ainakin. Venttiilikoppa pitäisi ainakin ottaa auki?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.8.2011 21:57

Kannattasko selvittää ensiks, että onko sieltä oikeesti paineet kadonnu vai anturivika.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.8.2011 22:09

Eikun sieltä oli öljyt kadonnu.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.8.2011 22:32

Kuuntelemalla voit todeta jotain, jos ei moottoria ruveta avaamaan kk-laakereiden tarkistusta varten. Puristuspainemittaus ei taida kertoa tässä tapauksessa mitään, jos sieltä on tuon takia puristukset kadonneet, kuulee sen kyllä jo käyntiäänestä ;)

Venttiilikopan irroituskin taitaa kyseisessä moottorityypissä edellyttää melkoista purkamista, eikös 20v vaparissa imusarja pyörähdä siihen kannen päälle?

Öljyt koneeseen, käytä kone kuumaksi, siis oikeasti kuumaksi jotta öljyt kuumenee kunnolla, sitte käsijarru päällä tyhjäkäynniltä varovasti kytkintä ylös niin että kierrokset laskee selvästi normi tyhjäkäynnin alle-> rupeeko öljyvalo vilkkumaan/palamaan? Ehjä moottori yleensä sammuu ennenkuin öp-valo syttyy.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.8.2011 17:52

Puristuspainemittaus... Hieno sana joo, mutta ei liity tähän asiaan millään lailla. Jormalaisella on kyllä kovasti kommentoitavaa joka asiaan, mutta nyt tais tietotaito loppua ensimetreille. Kannattaa joskus treeni mielessä avata jostain moottorista enemmänkuin öljykorkki, niin tulee perusasiat tutuiksi...

Mutta asiaan:
1. Mittaa putsarin jalasta öljynpaine. Jos moottori kilisee, kun lämpenee peli on selvä -> sammuta. Jos ei kilise käytä lämpöseks jolloin öp pitää pysyä tyhjäkäynnillä yli 1bar öljyjen laadusta riippumatta.
2. Öljypohja pois ja kiertokanget auki ja laakereiden tarkistus. Runkolaakereista 4 pukin laakerit korkkaa ekana ja ne voi tarkistaa.
3. Imunokan rattaan viereisen laakeripukin ja pakonokan hihnapyörän viereinen kaula yleensä kärsii eniten öljynpaine ongelman sattuessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2011 18:49

Moottoreita on avattu sen verran että ei huvittaisi enempää enää availla. 20v moottoreita en ole avannut eikä oikein kiinnostaisikaan.

Säkin olisit voinut mielummin kertoa mikä on AGN-moottorin yleisin öljynhukkaamissyy, koska ensiksi pitäisi löytää vika ja sitten vasta korjata mahdolliset vauriot. Luulin että se olisi sullekin tullut mieleen.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.8.2011 19:56

No jos se ei ulos sitä tiputa, niin eipä noita syitä montaa ole. Venavarren kumit ehtoo puolella. Männän renkaat/sylinteripinnat vaurioitunu jonka kautta öljyä jää sylinterin seinämään ja palaa siitä pois. Tai männenrengas poikki tai edellä mainitut asiat, jonka vuoksi huohottaa öljyt imupuolelle ja palaa pois...
Eipä 20v moottori ole yhtään sen ihmeellisempi kuin muutkaan vanhan liiton motit.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2011 20:01

Eipä 20v moottori ole yhtään sen ihmeellisempi kuin muutkaan vanhan liiton motit.
Hyvä että sais senkin vihdoinkin sanottua jos kerran tunnet AGN-moottorit niin paljon paremmin kuin minä. Itse en ole yhtään kyseistä moottoria avannut eika juuri kiinnostakaan. Siksi noi moottoriin soveltuvat helposti tehtävät diagnoosit kiinnostavat.

Bart Simson
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.7.2011 20:43

Öljynpaine valo

ViestiKirjoittaja Bart Simson » 4.8.2011 20:54

Itekin yli 20v autojen ja moottoreiden kanssa puuhastellut, niin eikös silloin kun öljy häviää mootorin sisältä ilman että ulospäin näkyy vuotoa, silloin se todennäköisesti palaa moottorissa ja tulee sinisenä savuna pakoputkesta, silloin kyllä siellä koneen sisällä ei kaikki ole kunnossa, miten pitkän matkan autolla voi ajaa ennen kuin öljy valo syttyy?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2011 20:59

Ei kuulemma tule sinistä pakoputkesta.

miten pitkän matkan autolla voi ajaa ennen kuin öljy valo syttyy?
Tuo kiinnostaisi itseäkin. Tai siis että missä vaiheessa öljyn vajausta valo syttyy. Lisäksi näiden kahden torvelon kertomuksissa on epäyhdenmukaista se että koska se valo on syttynyt. Toinen sanoo että paloi kun sai toiselta auton. Ja toinen sanoo että ei tiedä asiasta mitään.

Eikö tossa mallissa oikeasti ole summeria kun kumpikaan ei kertonut mistään hälytysäänestä mitään?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 4.8.2011 21:02

Katti putsaa sinisen aika tehokkaasti tiettyyn rajaan asti pois.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2011 21:50

Juu, mutta jos sillä on ajettu kaksi litraa öljyä pois niin eikö katilla ole jo tullut raja vastaan?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 4.8.2011 21:56

Kysypä esim 3B Passatti tai AudiA6 kuskeilta kuinka monta litraa ovat joutuneet lisäämään 2.8 30v koneeseen öljyä vaikkapa 60tkm aikana? :D
Ei se katti ihan pienestä säikähdä jos sitä öljyä ei sinne kulkeudu isoa määrää kerrallaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2011 22:07

Aika nopeesti se pari litraa on mennyt...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.8.2011 22:15

Viime syksynä ostin näkemättä 60tkm ajetun 1.8t moottorin, millä oli ajettu 35km öljyvalo palaen. Hinta oli sen verran edukas, että odotin saavani vain ehjiä venttiileitä... Tällähetkellä kyseisen moottorin kansi on omassa corradossa ja alakerrassa sanomista vain yhdessä kampuran kk kaulassa. Nykyisillä öljyillä ja laakereilla ilmeisemmin pystyy ajamaan todella matalilla öljynpaineilla. Tämä kyseinen moottori oli tuontiautossa ja öljysihti oli täynnä paskaa...
Että en olis kauheen murheellinen vielä. Lisää öljyä koneeseen ja paineen mittaus. Jos painetta riittää, niin uskoisin pelkkien kk laakereiden tarkistuksella/vaihdolla selviävän.
Mutta jos pumppu on hörinyt tyhjää on kone varmasti seula. Tosin jos tikku kastuu päästä ei ole mahdollista sekään.

Eihän nyt ole mahdollista että sekoitetaan öljynpaine valo öljynpinnan varoitukseen?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 4.8.2011 22:21

Sama kävi ittellä mielessä mutta liekö tuon ikäisessä vielä öljymäärän anturia öljypohjassa? LongLife-systeemihän tuli vasta v.2000 vai mitensenytoli? Niissä tuo määräanturi on vissiin aina.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2011 22:51

Tietääkseni ei ole määrän varoitusvaloa. Tosin viimeksi käyttöohjekirja on luettu joskua seitsemisen vuotta sitten...

Jos siinä olis määrän varoitusvalo niin eikö se sitten syttyisi vähän aiemmin kuin siinä vaiheessa jos tikun päässä on enää pisara?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.8.2011 0:02

Määrän varoitusvalo on keltainen..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.8.2011 17:28

Ei äännä lämpimänä eikä tupruta sinistä. Pari litraa siinä oli vajausta. Ilmeisesti auto oli vähän kallellaankin tikkua katsottaessa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 6.8.2011 20:38

Painetta ei mitattu? No mitä sitä suotta. Kovaa ajoa vaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.8.2011 22:22

Ei mitattu painetta ilman painemittaria.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.8.2011 9:45

Eilen taas öljyvalo syttyi ja tällä kertaa kuljettajallekin oli mennyt perille että pitää lisätä öljyä.

Noh, tiistaina menee Laakkoselle ja tiedetään ehkä jotain lisää...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2011 12:16

Öljyn lisäyksenkin jälkeen valo palaa käynnistettäessä ja sammuu jonkun 30 sek. päästä. Mikä tuollaisen voi aiheuttaa?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.8.2011 13:09

Tukos, tai huono öljynsaanti pumpulle. Esim. kiveen karautettu öljypohja.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 26.8.2011 13:12

Taikka viallinen öljypumppu.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 26.8.2011 14:17

öljypumpun sihti tukossa? parinkympin osa. Helppo vaihtaa noihin poikittaiskoneisiin..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2011 14:58

Eilen vielä terassioluella kaverin kanssa mietittiin että voiko se öljyn katoaminen liittyä tähän samaan asiaan?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa