Mitäs ihmiset ehdottaisivat että saisi lisätehoa Derbyn 1.3l kaasarikoneeseen? Enhän edes tiedä paljonko tuollasesta vakiona irtoaa? 45hp?
Satuin vain löytämään hieman virkeämmän koneen myynnistä 140hp.. oli tosin hintaakin :D
Ilmeisesti tuplaweberit/solexit, imusarja noille, hieman väkevämpää nokka-akselia niin voisi irrota tehoja enempi? Vai haaveilenko aivan turhaan?
Derbyynhän tuo 1.3l on isoin kone joten sen saa tehoissa ylittää 20%, samoten massassa ja tilavuudessa joten 1.5l menisi kuutioiden valossa mutta mites tehot? Vai kannattaako alkaa suoraan harkita isompi kaasarin suutin, pakosarja, turbo, dumppi, välijäähdytin settiä? esim joku kiinanturbosetti ja tekis itse pakosarjan tuolle?
Vinkkejä otetaan vastaan eli sana vapaa.
VW 1.3l kaasari. lisätehoa?
Valvoja: ffp jäsenet
Tökkäät sinne 6N Polon 1.6 litraisen ABU/AEA/AEE koneen 5v laatikkoineen (jos ehjä laatikko sattuu löytymään), pitäisi Derby liikkua jo tolla paketilla vakionakin. Sopivasti käytät orkkisosia (kuten ilmansuodatinkotelo-imusarja jne) niin leimasetä tuskin huomaa mitään. 4vaihteisena voi huutaa...viitosta.
Vetareiden sisäpäiden koot joutuu tsekkaamaan jos 6N vetarit ei passaa Derbyyn.
Saman voimalinjan löydät myös Polo Classicista/Variantista ja ehkä halvimmalla jostain mädästä SkodaFeliciasta jos ei siinä ole sokotan omaa askia..
Vetareiden sisäpäiden koot joutuu tsekkaamaan jos 6N vetarit ei passaa Derbyyn.
Saman voimalinjan löydät myös Polo Classicista/Variantista ja ehkä halvimmalla jostain mädästä SkodaFeliciasta jos ei siinä ole sokotan omaa askia..
Taikka sitten perinteistä puuhastelua: 2* vaakaimuWeberit, katukiree nokka mekaanisilla nostajilla, kanavat kannesta kohdalleen, peltisarja ja parin tuuman putki. Kärjetön sytty (joko noissa oli vakiona?), vauhtipyörälle kevennystä.
Puristukset 12:1 luokkaa --> mikä ettei mopo keuli.
Kenttiläisestä Escortista yli 100 hv/litra; Starletin 1300 (4K) taitaa parhaat olla yli 150 hv.
Onhan se hienon kuuloista, kun pikkukone jengaa 10 krpm.
Meinas unohtua kunnon bensapumput/linjat ja kierrostenrajoitin.
Puristukset 12:1 luokkaa --> mikä ettei mopo keuli.
Kenttiläisestä Escortista yli 100 hv/litra; Starletin 1300 (4K) taitaa parhaat olla yli 150 hv.
Onhan se hienon kuuloista, kun pikkukone jengaa 10 krpm.
Meinas unohtua kunnon bensapumput/linjat ja kierrostenrajoitin.
Taikka sitten perinteistä puuhastelua: 2* vaakaimuWeberit, katukiree nokka mekaanisilla nostajilla, kanavat kannesta kohdalleen, peltisarja ja parin tuuman putki. Kärjetön sytty (joko noissa oli vakiona?), vauhtipyörälle kevennystä.
Puristukset 12:1 luokkaa --> mikä ettei mopo keuli.
Kenttiläisestä Escortista on otettu yli 100 hv/litra; Starletin 1300 (4K) taitaa parhaat olla yli 150 hv.
Onhan se hienon kuuloista, kun pikkukone jengaa 10 krpm.
Eihän tuommoisella pirukaan aja kaupungilla, mutta kiva vinguttaa rallipoluilla.
Meinas unohtua kunnon bensapumput/linjat ja kierrostenrajoitin.
Vauhti muuten säädetään sitten vaihteilla...
Puristukset 12:1 luokkaa --> mikä ettei mopo keuli.
Kenttiläisestä Escortista on otettu yli 100 hv/litra; Starletin 1300 (4K) taitaa parhaat olla yli 150 hv.
Onhan se hienon kuuloista, kun pikkukone jengaa 10 krpm.
Eihän tuommoisella pirukaan aja kaupungilla, mutta kiva vinguttaa rallipoluilla.
Meinas unohtua kunnon bensapumput/linjat ja kierrostenrajoitin.
Vauhti muuten säädetään sitten vaihteilla...
Derbyynhän tuo 1.3l on isoin kone joten sen saa tehoissa ylittää 20%, samoten massassa ja tilavuudessa joten 1.5l menisi kuutioiden valossa mutta mites tehot? Vai kannattaako alkaa suoraan harkita isompi kaasarin suutin, pakosarja, turbo, dumppi, välijäähdytin settiä? esim joku kiinanturbosetti ja tekis itse pakosarjan tuolle?
Haaveista tulee totta tekemällä ja isolla lompakolla. Kuten jo tästä aiheesta on monesti puhuttu, myös minä itse, niin aina se edullisin ja kestävin ratkaisu saadaan tekniikan vaihdolla. 1.3 koneestahan saa irti vaikka mitä, mutta tosiaan pitää olla iso lompakko, kun rupeaa hankkimaan turboa, koneistamaan, suunnittelemaan ja vielä noudattaen suomen lainsäädäntöä, jotta autolla voi vielä lapsia hoitoon kuljettaa... Toinen mikä alkaa tulemaan vastaan on se kaluston kestävyys. Koneen sisuskalut kun ei hirveitä kestä, pientä kyllä helposti, mutta jos siitä ton 150hv repii, niin väitän että kovin montaa sataa kilsaa ei tolla porailla.
Tuossa puhuit turbosta... Kannattaa tutustua aiheen kirjallisuuteen, miten turbo vaikuttaa ja miten kone tulee muuttaa, jotta kestää turbon paineen. Samalla kannattaa harkita bensajärjestelmän uusimista ruiskuksi, turbon kanssa toimivat kaasarit kun tuppaa olemaan hinnoissaan...
Sitten täytyis vaihtaa männät ja kammet, lisätä öljyruiskut, laskea puristuksia, tehdä pakosarja, siistiä kansi...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa