1,4 tsi 90kw jakopää

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

1,4 tsi 90kw jakopää

ViestiKirjoittaja Hese » 20.5.2011 14:19

Muutaman kerran on 55t ajettu 90kw CAXA moottorinen -08 Golf rallattanut pahasti käynnistyksessä. Ilmeisesti jakoketjun öljynpaineella toimiva kiristin ei kiristy heti ja ketju rallattaa. Vanhemmissa kaksoisahdetuissa kuulemma iso ongelma, mutta eikö tässä pitäisi olla jo parannettu versio?

Olisiko mahdollsita, että asia johtuisi lähes 30t ajetuista Longlife öljyistä? Vaihdoin öljyt ja seuraan asiaa. Longlifeä en käytä Audissakaan ja tässäkin loppui heti kun sain öljyt vaihdettua. Tietokone olisi antanut ajaa 29t.

Ei vaikuta ketju kovin viisaalta keksinnöltä jos 50t jälkeen tulee ongelmia. Onko joku törmannyt samaan ja tuleeko vw vastaan jos menee remonttiin? Ilman pohjatietoja pistävät kuitenkin kaiken perinteisesti asiakkaan piikkiin.

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 20.5.2011 16:52

tuo longlife öljyn vaihto väli on ihan perseestä. vaihattakaa ne kurat 10tkm välein niin ei tule ongelmia...

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 26.7.2011 8:38

Kiristin paskana, korjaus 1500€, mittarissa 58tkm. Maahantuoja ei tule vastaan kun ostettu käytettynä muualta. Myyjän kanssa asiat kesken. Aika nopeasti unohtuu koneen kohtuulliset käyttöominaisuusdet.

ÄLKÄÄ OSTAKO NÄITÄ 1,4 TSI PASKOJA!

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 26.7.2011 8:56

Mielenkiinnolla odotan, kuinka pahasti nämä tulevat hajoamaan käsiin esim 10v ikäisinä. Ei tuo Saabismi tunnukaan niin kovin pahalta sairaudelta... ;)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.7.2011 12:50

Hyviä koneita ne on kun vain unohtaa ne longlife-vaihtovälit ja käyttää moottoria oikein.

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 26.7.2011 12:53

Mitä hyvää on "ikuisessa" ketjujakopäässä jota saa uusia useammin kuin sytytystulppia? Aion tehdä osista taulun "VW Etumatkaa" ja laittaa seinälle. Siitä tuleekin kallein taulu mitä olen seinälle ostanut. Ilmaista mainosta VW:lle.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.7.2011 12:57

Vanha sanonta pätee edelleen:
"köyhällä ei ole varaa ajaa Volkkarilla."

Vois teetättää vaikka alkuperäistyylisen tarran takalasiin.

poloboy
-
Viestit: 192
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 26.7.2011 13:32

Faijalla oli sama ongelma 1.4 TSI 90 kW (CAXA) Jetassa, vm. -09 aj. 20 tkm. Monta kertaa kävi merkkikorjaamossa, ensimmäisellä kerralla syyttivät öljymäärän vähyyttä -> täytettiin -> ei auttanut, toisella kerralla auto oli koko päivän valohoidossa mutta huollon jälkeen illalla faijalle soitettiin kotiin merkkiliikkeestä ja kerrottiin, ettei piirimyyjä osannut tehdä mitään autolle, koska maahantuojalta ei ollut tullut riittävän tarkkoja ohjeita. Kolmannella kerralla vaihdettiin nokka-akselin säädin, jolloin auto tuli kuntoon.

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

tsi jakopää/öljylaatu

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 17.8.2011 15:32

Mitäs öljyä sinne tsi koneeseen juotetaan kun lopetetaan longlife ja siirrytään toimivaan oljynvaihtoväliin(15000km). Tuntuu olevan aika iso ongelma tuo ketjun kiristys jo uutuuttaan!

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 18.8.2011 6:53

Sama öljy, mutta kiinteällä huolto välillä. Ongelmahan ei ole öljyssä, vaan sillä ajettavassa määrässä.

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 18.8.2011 15:33

No mitähän hyötyä sitten on laittaa enää samaa long-life öljyäkään kun se kerran ei pelaa,Vaihtaa suotimenjoka kerta, ja samalla rahalla saa 2 tavallista purkkia öljyä kuin yhen esp:n suurin piirtein.Eikös se ole sama jos vaihtaa 15000km välein jotain normi rally formulaa esim 5w40? Käytetäänhän sitä myös vanhemmissa ei long vehkeissä? Ja mä oon ymmärtäny että öljyyn sitoutuu sitä ylim.paskaa ym just liikaa kun ei aikanaan vaihdella pois ja tästä johtuen lika joutuu myös kiertoon esim sinne ketjunkiristimelle,se taitaa olla herkin paikka tukkeutumaan?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 18.8.2011 18:00

Kiristin paskana, korjaus 1500€, mittarissa 58tkm. Maahantuoja ei tule vastaan kun ostettu käytettynä muualta. Myyjän kanssa asiat kesken. Aika nopeasti unohtuu koneen kohtuulliset käyttöominaisuusdet.



Niin, ei tästä selvinnyt että ehtikö se hajonnut kiristin hajottaa jotain muutakin sillä ei kai ton pelkän kiristimen uusinta maksa 1500e ?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 19.8.2011 6:54

No mitähän hyötyä sitten on laittaa enää samaa long-life öljyäkään kun se kerran ei pelaa,Vaihtaa suotimenjoka kerta, ja samalla rahalla saa 2 tavallista purkkia öljyä kuin yhen esp:n suurin piirtein.Eikös se ole sama jos vaihtaa 15000km välein jotain normi rally formulaa esim 5w40? Käytetäänhän sitä myös vanhemmissa ei long vehkeissä? Ja mä oon ymmärtäny että öljyyn sitoutuu sitä ylim.paskaa ym just liikaa kun ei aikanaan vaihdella pois ja tästä johtuen lika joutuu myös kiertoon esim sinne ketjunkiristimelle,se taitaa olla herkin paikka tukkeutumaan?


Niin edelleen, vika ei ole öljyssä vaan vaihtovälin pituudessa. Toki autossa voi käyttää myös muuta öljyä kiinteällä vaihtovälillä, itse kyllä käytän silti longlife öljyä, johtuen siitä että se on niin sanottua matalakitkaista öljyä. Ja sen kyllä huomaan kulutuksessa ja moottorin kylmäkäynnistyksessä (omakohtainen kokemus ja mittaus)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 19.8.2011 21:08

Vai olisko vika sittenkin huonossa kiristäjässä? että olis hajonnut vaikken kunnon öljyillä

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.8.2011 23:51

niin tai yksinkertaisesti insinöörin mokasta tuota jakopäätä suunnitellessa. olisinko viime vuonna sanonu että kuullu noista kaksoisahettujen jakopää murheista niin joku tuumaili vaan että hyviä laitteita ne on ollu. :)

MacGyver
-
Viestit: 120
Liittynyt: 12.1.2005 20:12

ViestiKirjoittaja MacGyver » 5.9.2011 20:20

Onkos näihin koneisiin tullu jotain parannuksia? Olis tommonen 09 pasatti 155tkm ajettu kiikarissa, eli uskaltaako vaihtaa ja vähänkiirekin olis.

TDI
-
Viestit: 56
Liittynyt: 9.11.2003 21:19

ViestiKirjoittaja TDI » 13.9.2011 20:56

1.4tsi 90kw rallatti. Vaihdettiin takuuseen nokka-akselin asentosäädin. Rallatus loppui.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 15.9.2011 8:53

Golf 1.4TSI 103kW -08
kevät talvella alkoi syttymään moottorin merkkivalo kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kilsoja 55tkm => auto pajalle ja diagnoosi on että jako hypännyt.
Eli jakopää remppa piti tehdä, kustannukset meni takuuseen/GW.

Vähän mietityttää että tuleeko pidettyä Kolopalloa vielä toiset 55tkm...

RikuK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 18.6.2016 21:40

Re: 1,4 tsi 90kw jakopää

ViestiKirjoittaja RikuK » 14.4.2017 16:11

Minulla on -09 TSI 1.4 90kv Vaihdan long life-öljyt 2 kertaa vuodessa riippumatta kilometreistä.
Mittarissa on 110tkm. ilman ongelmia..

Long life-öljy suunniteltiin uusiin moottoreihin pitkiin vaihtoväleihin, mutta sanoohan sen järkikin, että metalli metallia vasten, irtoaa öljyn sekaan metallihiukkasia, oli kyseessä uusi tai vanha kone..!
Tuo Long life suunniteltiin uusiin moottoreihin, mutta järkevillä vaihtoväleillä se sopinee vanhempiinkin moottoreihin, pienemmällä kitkakertoimella..!
Uusissa moottoreissa voi toki olla "kestävämpiä pinnoitteita" mutta metalli metallia vasten hioo AINA metallia öljyn sekaan, eli vaihtoon mielummin liian usein kun liian harvaan!!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa