T5 ujeltaa takaa kaarrettaessa. WTF???

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

T5 ujeltaa takaa kaarrettaessa. WTF???

ViestiKirjoittaja vk » 13.8.2011 15:40

No nyt on sellainen vika että menee hermot eikä kukaan keksi miten korjataan.

Tuo 2008 T5 bussi on taas alkanut pitää ujeltavaa ääntä kun kevyesti tai kovasti kaarrettaessa painoa siirtyy matkusjan puolen renkaille. Ääni kuulostaa lähinnä siltä kuin siellä olisi pöllö renkaan paikalla. Hulluinta tässä äänessä on se että ääni loppuu välittömästi kun edes vähän koskee jarrupolkimeen tai käsijarrukahvasta pikkasen nostaa (ei edes ekaan napsuun) ja ääni palaa välittömästi ku esim käsijarrun vapauttaa. Eilen nostettiin auto ilmaan kun oli juuri hetkeä aiemmin ääntänyt ja käsijarruvivut olivat täysin palautuneet.

Edellisellä kerralla kun piti samoilla oireilla hieman eri taajuista ääntä, vikaa ei löydetty, mutta loppui jarrupalojen ja levyjen irrottamisella sekä käsijarruvaijerin vaihtamiselle. Ilmeisesti vähän roikkuivat silloin. Nyt kaikki pitäisi olla kunnossa, Käsijarru on tiukka eikä ollenkaan välystä, jarrulevyt ja palat uusittu muutama kuukausi sitten, matkustajan takalaakeri uusittu 100tkm sitten, kuskin puolen laakeri on alkuperäinen 335tkm pyörinyt.

Pörhöllä ovat aivan ihmeissään että mistä tämä vika johtuu, joten antakaa nyt jotain epätoivoisia ajatuksia äänen synnystä. Jarruihinhan sen täytyy liittyä, mutta kun sillä puolen on kaikki kunnossa niin mikä tässä nyt mättää??? Seuraavaksi varmaan vaihdetaan molemmat takalaakerit mutta kun nekin liikkuu hyvin ja ovat jämäkät joten sekin on melkeen turha remontti.

Miten se automaattinen jarrulevyjen kuivatus oikein tässä toimii? eihän tämä sen virheellisestä toiminnasta johdu?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 13.8.2011 16:31

Olisko jarrusatulan kannattimessa/liukutapeissa välyksiä?

Sitten, renkaiden kunto? Milloin suunnattu?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 13.8.2011 19:02

Olisko jarrusatulan kannattimessa/liukutapeissa välyksiä?


En tiedä mutta pörhön mukaan kaikki on jarruosissa kunnossa ja liikkuu liukkaasti.

Sitten, renkaiden kunto? Milloin suunnattu?


Suunnattu vajaa kuukausi (8tkm) sitten eli ei pitäisi siitä johtua. Kieltämättä suuntaamisen jälkeen tämä alkoi jote pitääpä miettiä asiaa. Renkaat vaihdettu toukokuussa (reilu 20tkm sitten) ja ovat hyvässä kunnossa.


Uusia havaintoja ongelmasta. Ulina ei ole koko ajan vakio vaan voi olla poissa useita tunteja mutta sitten kun tulee niin ujeltaa lievästi jopa suoraan ajettaessa ja erityisen kovasti kun kaartaa vasemmalle. Jousituksen asento vaikuttaa ulinaan eli kun ulisee ja ajaa loivasta töyssystä niin ääni muuttuu kun perä niiaa. Ja tosiaan pienellä käsijarrun kiristämisellä ulina lakkaa.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 13.8.2011 20:42

Kyllä tuo aavistuksen kuitenkin vois antaa osviittaa pyörälaakerin rikkoontumiseen. Käsijarrun kiristys poistaa resonointia jonka väljä laakeri aiheuttaa...?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 13.8.2011 21:14

No samaa sanottiin pörhölle että ei kait se muu kuin laakeri voi olla joka tuolla ulisee mutta tosiaan nostorilla rengas pyörii täysin virheettömästi ja laakeri vaikuttaa ehjältä.

Ja edellisen kerran kun laakeri meni tosta autosta niin sen kyllä huomasi. Oli sen verran karkeahka ääni ettei jäänyt epäselväksi jatkuuko työvuoro töissä vai huollossa.

Tietääkö joku mihin pyöriin tuo HillHold toiminto vaikuttaa kun tässä autossa on sekin keksintö?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.8.2011 21:30

Tuon ikäisessä Passatissa se tapahtuu käsijarrulla.

Itsekin ehdotan laakeria. Sen ääni muuttuu kun sivuttaisvoimat vaikuttaa mutkissa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 13.8.2011 21:38

Vahva veikkaus takavasemmalle laakerille. Laakeri vikoja on erityyppisiä.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 13.8.2011 21:52

vanhassa autossa viallinen takalaakeri käyttäytyi juurikin noin eli kurvissa ujellus alkoi ja suoralla ujellus loppui. laakerin vaiholla äänet loppuivat.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 13.8.2011 22:23

Niin kumpaa laakeria te nyt syytätte? Kuskin puolen orkkista vai matkustajan puolen tuoreempaa?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.8.2011 11:34

Hill-hold systeemi käyttää ABS:n pumppua T5:ssa.

Jos renkailla on ajettu 20 tkm ja alusta suunnattu 8 tkm sitten, saattaa renkaista löytyä epätasaista kulumista. Lieväkin "hammastus" tekee laakerivikaa muistuttavan äänen.
Ja se suuntauskin voidaan tehdä monella lailla, toleranssien sisään tai just.

Pörhöllä on vaihdettu niin monta pyöränlaakeria, että viallisen laakerin aiheuttama ääni on varmasti tuttu.

Yli 300 tkm on T5:n takalaakerille kuitenkin reilu määrä, varsinkin taksille. Sen alkuperäisen laakerin vaihto tuskin on kaukana vaikka miten laskisi. Ehkäpä siitä sitten liikkeelle... jos satulan kiinnikkeissä ei tosiaan ole väljää, ja renkaat virheettömät.

Jos mahdollista, kokeile toisella rengassarjalla aluksi.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 14.8.2011 12:55

Ei se renkaista voi kuulua tuo ääni kun kuuluu ihan kävelyvauhdissakin ja Satunnaisesti paikaltaan lähdettäessä. Ja tosiaan ujelsi jo keväällä niillä edellisillä kumeillakin.

Suuntauksen tarkkuudesta on paha lausua mitään. Pitäs olla mutta mistäpä tuon tietää. Pianhan se merkit näyttää kumeissa näillä kilometreillä jos on pielessä.

Kyllä nuo laakerit saa seuraavaksi mennä vaihtoon että loppuisi tuo ulina. Siellä se vika todennäköisesti kuitenkin on.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 14.8.2011 19:25

Vasenta takapyörää itse epäilen, edelleen.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 16.8.2011 17:34

Vika oli siinä oikeanpuoleisessa "uudessa" vajaa 100 tuhatta ajetussa laakerissa. Vasen 340t ajettu pelittää ja voi hyvin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 40 vierailijaa