No niin, pienimuotoisen avun tarve olisi enemmän kuin tarpeen. Kolmen päivän tappelun jälkeen alkaa omat neuvot olemaan vähissä.
Vaihdoin Caddyyn uudet etujarrulevyt, jonka jälkeen jarruista hävisi tehot. Perinteinen ilmausmenetelmä ei tuntunut auttavan, tuntui kuin toinen piiri (etuoikea-takavasen) olisi ollut kokonaan häviksissä. Toiseen piiriin kuitenkin löytyi jonkinlainen tuntuma, joten päättelin vian löytyvän pääsylinteristä. Pääsylinteri vaihtui uuteen, kuten myös takajarrujen sylinterit. Jarruputket päällepäin ehjät, ei vuotoja.
Jarruja ilmatessa olen kaverini kanssa väkisin kiinnitetty huomiota seuraavaan seikkaan. Etuvasen-takaoikeaa piiriä ilmatessa tulee jonkinlaista tuntumaa, huomaa selkeästi polkimen pohjaavan johonkin. Kun edestä tai takaa päästää ilmausruuvista paineet veks, systeemistä tulee pelkkää nestettä ja jarrupoljin painautuu vielä noin 5 senttiä alemmas. Mutta toistettaessa toisen piirin jarruihin, jarrupoljin jää paikalleen, ei laske alemmas ilmausruuvia avatessa. Onko tämä normaalia ? Näinkö sen pitäisikin toimia ?
Epäilimme ensiksi tosiaan jarrupääsylinteriä jarrujen tehottomuuteen, sekä toisen piirin toimimattomuuteen. Osan vaihdon sekä tuhannen turhautumisen jälkeen haimme Bilteman paineilmakäyttöisen ilmaussetin, joka imee ilmausruuvista tavaraa ulos. Ilmeisesti ilmaa oli jonkinverran systeemissä. Tuntuma parani jonkinverran, mutta ilmaa taitaa olla putkissa/sylintereissä reilusti. Hommat jatkuvat tänään Bilteman pötikän kanssa, mutta enemmän ihmetyttää se jarrupolkimen toiminta.
Eli vielä kertaus, ilmatessa piiriä (jarrupääsylinterissä tehostimesta kauempi piiri) jarrupoljin jää 5 senttiä liikeradan pohjasta, ilmaruuvia avatessa painautuu täysin pohjaan. Toista piiriä ilmatessa jarrupoljin jää 5 senttiä pohjasta, ilmaruuvia avatessa mitään ei tapahdu, mutta nestettä tulee kuitenkin ulos. Kuuluuko jarrupolkimen/tehostimen/pääsylinterin toimia näin ? Apua tarvittaisiin, kesä loppuu ja auto vaan seisoo katoksessa.
Jarruissa jotain outoa / vw caddy mk1
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 311
- Liittynyt: 21.4.2005 20:42
En oo caddyn/mk1:n jarruista henkilökohtaista kokemusta hankkinut, mutta mk2:n jarruissa ei ole ikinä käynyt niin, etteikö poljin painuisi pohjaan asti, kun on ilmausruuvi auki. Käsittääkseni ykkösen ja kakkosen jarrujärjestelmissä ei merkittäviä periaatteellisia eroja ole.
Näin asiaa paremmin tuntematta mietityttää voisiko jarrupaineen säädin tehdä tuollaista. Se ainakin kannattaa lukita "auki" (mahd. paljon painetta taakse) -asentoon takajarruja ilmatessa.
Näin asiaa paremmin tuntematta mietityttää voisiko jarrupaineen säädin tehdä tuollaista. Se ainakin kannattaa lukita "auki" (mahd. paljon painetta taakse) -asentoon takajarruja ilmatessa.
Unohdin tuossa aloitusviestissä mainita että auto oli juuri katsastettu. Ei tullut moitteita jarruista. Päivän ajon jälkeen otin etukulmat auki (letkukiristintyökalu välissä), perus ilmaus ja jarruissa ei tapahdu yhtikäs mitään. Satulat toimii niinkuin pitää ja levyistäkin otin kantit pois. Ainut on se takajarrupaineensäädin, jonka toimimattomuutta myöskin epäilen juurikin katsastuksen takia. Seuraavaksi alan vaihtamaan jarruletkuja ja -putkia. Ei kait muu auta. Sinänsä pikku turhautuminen alkaa kalvamaan, kohta lähtee edukkaasti priima caddy, vain jarrut puuttuvat.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa