Jarruissa jotain outoa / vw caddy mk1

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

Jarruissa jotain outoa / vw caddy mk1

ViestiKirjoittaja bananza » 10.8.2011 9:08

No niin, pienimuotoisen avun tarve olisi enemmän kuin tarpeen. Kolmen päivän tappelun jälkeen alkaa omat neuvot olemaan vähissä.

Vaihdoin Caddyyn uudet etujarrulevyt, jonka jälkeen jarruista hävisi tehot. Perinteinen ilmausmenetelmä ei tuntunut auttavan, tuntui kuin toinen piiri (etuoikea-takavasen) olisi ollut kokonaan häviksissä. Toiseen piiriin kuitenkin löytyi jonkinlainen tuntuma, joten päättelin vian löytyvän pääsylinteristä. Pääsylinteri vaihtui uuteen, kuten myös takajarrujen sylinterit. Jarruputket päällepäin ehjät, ei vuotoja.

Jarruja ilmatessa olen kaverini kanssa väkisin kiinnitetty huomiota seuraavaan seikkaan. Etuvasen-takaoikeaa piiriä ilmatessa tulee jonkinlaista tuntumaa, huomaa selkeästi polkimen pohjaavan johonkin. Kun edestä tai takaa päästää ilmausruuvista paineet veks, systeemistä tulee pelkkää nestettä ja jarrupoljin painautuu vielä noin 5 senttiä alemmas. Mutta toistettaessa toisen piirin jarruihin, jarrupoljin jää paikalleen, ei laske alemmas ilmausruuvia avatessa. Onko tämä normaalia ? Näinkö sen pitäisikin toimia ?

Epäilimme ensiksi tosiaan jarrupääsylinteriä jarrujen tehottomuuteen, sekä toisen piirin toimimattomuuteen. Osan vaihdon sekä tuhannen turhautumisen jälkeen haimme Bilteman paineilmakäyttöisen ilmaussetin, joka imee ilmausruuvista tavaraa ulos. Ilmeisesti ilmaa oli jonkinverran systeemissä. Tuntuma parani jonkinverran, mutta ilmaa taitaa olla putkissa/sylintereissä reilusti. Hommat jatkuvat tänään Bilteman pötikän kanssa, mutta enemmän ihmetyttää se jarrupolkimen toiminta.

Eli vielä kertaus, ilmatessa piiriä (jarrupääsylinterissä tehostimesta kauempi piiri) jarrupoljin jää 5 senttiä liikeradan pohjasta, ilmaruuvia avatessa painautuu täysin pohjaan. Toista piiriä ilmatessa jarrupoljin jää 5 senttiä pohjasta, ilmaruuvia avatessa mitään ei tapahdu, mutta nestettä tulee kuitenkin ulos. Kuuluuko jarrupolkimen/tehostimen/pääsylinterin toimia näin ? Apua tarvittaisiin, kesä loppuu ja auto vaan seisoo katoksessa.

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 10.8.2011 17:21

Korjausta edelliseen, vaihdoin Caddyyn uudet etujarrusatulat sekä palat, en levyjä. Levyt suht ok kuntoiset, ei pitäisi vaikuttaa.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 10.8.2011 18:29

onko varma että tuo etuoikea jarrusatula on varmasti oikea, ettei olis ilmausruuvi männän alapuolella, eli vasemman puoleiset satulat kummallakin puolella??

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 10.8.2011 19:09

Sitäkin Motonetissä koittivat kun tilasivat kaksi kappaletta vasemman puolisia satuloita ensiksi. Nyt kuitenkin ihan oikeat satulat paikallaan.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 10.8.2011 20:56

Onko vanha jarrupala jättänyt vanhaan levyyn uran ja levyn reunoille karhen.
Eli jos uusi pala on hiukan isompi (millikin voi riittää) niin jää reunalta kantamaan ja tulee kumipalloilmiö polkimeen.
Kaks kertaa tullut moinen ongelma vastaan -> auttaa kun hiukan viilaa jarrupalan reunasta.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 11.8.2011 8:16

En oo caddyn/mk1:n jarruista henkilökohtaista kokemusta hankkinut, mutta mk2:n jarruissa ei ole ikinä käynyt niin, etteikö poljin painuisi pohjaan asti, kun on ilmausruuvi auki. Käsittääkseni ykkösen ja kakkosen jarrujärjestelmissä ei merkittäviä periaatteellisia eroja ole.

Näin asiaa paremmin tuntematta mietityttää voisiko jarrupaineen säädin tehdä tuollaista. Se ainakin kannattaa lukita "auki" (mahd. paljon painetta taakse) -asentoon takajarruja ilmatessa.

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 11.8.2011 8:39

Ookoo, kuulostaa ihan fiksulta. Seuraavaksi niistetään levyistä kantit pois ja katsotaan jarrupaineensäädin läpi. Kiitoksia vinkeistä.

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 11.8.2011 21:42

Unohdin tuossa aloitusviestissä mainita että auto oli juuri katsastettu. Ei tullut moitteita jarruista. Päivän ajon jälkeen otin etukulmat auki (letkukiristintyökalu välissä), perus ilmaus ja jarruissa ei tapahdu yhtikäs mitään. Satulat toimii niinkuin pitää ja levyistäkin otin kantit pois. Ainut on se takajarrupaineensäädin, jonka toimimattomuutta myöskin epäilen juurikin katsastuksen takia. Seuraavaksi alan vaihtamaan jarruletkuja ja -putkia. Ei kait muu auta. Sinänsä pikku turhautuminen alkaa kalvamaan, kohta lähtee edukkaasti priima caddy, vain jarrut puuttuvat.

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 15.8.2011 22:46

Oikean etukulman jarruletkun vaihdettua alkoi paineita löytymään. Ja ajossa taas. Ai että.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 16.8.2011 8:14

Oliko jarruletkussa mitään päälle päin näkyvää vauriota? Miten arvasit sen vaihtaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa