Golf -95 tyhjäkäynti ongelma.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juup87
-

Golf -95 tyhjäkäynti ongelma.

ViestiKirjoittaja juup87 » 9.8.2011 15:05

Eli omistan Golf variantin. Moottori on 1.8l 1-piste ruisku. Jonka kanssa on mennyt sormi suuhun.

Homma lähti käyntiin siitä kun eräänä päivänä käynnistin auton ja huomasin että tyhjäkäynnin kierrokset olivat noin 500rpm. No ajelin kaverille ja houmasin että pysähtyessäni että tyhjäkäynnin kierrokset hyppivät 500-1200rpm. Seuraavana päivänä kierrokset olivat taas 500 ja mitään muutosta ei ole ollut pariin viikkoon.

- Tyhjäkäyntisäätimen olen todennut toimivaksi toisessa autossa ja se näyttäisi toimivat.

- Vikakoodit kävin lukemassa ja koodina oli katkos tai oikosulku tyhjäkäyntisäätimellä.

- Kaikkia johdot jotka menevät moottoriohjainboxille (+maadoitus) olen mitannut toimivaksi. Yksi johto (muistaakseni ViPu) on mitä en ole vielä löytänyt.

- Kun pistää virrat päälle niin tyhjäkäyntisäärin pitää sirinää. Samanlaista kun moottorille syöttäisi vaihtovirtaa (ääni tulee säätimen sähkömoottorista).

- Moottorin ohjainboxilta tulee valkoinen johto joka näyttäisi ohjaavan tyhjäkäyntiä suuremalle (+5v). Moottori suoraankyttynä siihen sirisee samallalailla kuin se olisi säätimessä.

- Auton ollessa käynnissä valkoisen johdon jännite on 0.3v ja tyhjäkäynti noin 500rpm.

Eli kaikki apu on tervetullutta. Sähkäkuvia olen yrittänyt katsella googlella, mutta en ole löytänyt oikeita. Jos jollain olisi jotain ideoita mistä vika voisi johtia vai onko moottorin ohjainboxi vain rikki?

EDIT: Vika selvisi aikoja sitten mutta postitetaan nyt vastaus jos jollain muulla sattuu olemaan samanlainen ongelma. Eli vika tosiaan oli tuossa ohjainboxissa.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”