Mahtaakohan täältä forumilta löytyi henkilöitä jotka olisivat itse testailleet eroja noiden aftermarket suodattimien välillä.
Vakiosuodatinhan on paras vaihtoehto vakiokoneissa, mutta entäs kun tehoa lähdetään nostamaan hieman suuremmilla virityksillä.
Itselläni siis VR6 moottori johon jälkiasennettu turbo ja samalla kone on saanut uusia sisuskaluja mm. takomännät, h-profiili kiertokanget yms. Tarkoituksena käyttää lopullisessa kombinaatiossa holset HX40 tai garretin GT32R ahdinta, jolloin tehotavoite olisi tuolla 400 luokassa. MAF on poistettu kokonaan, eli moottori toimii ainoastaan MAP:n perässä.
Vakio-ilmansuodattimesta taitaa tuotto loppua kesken jo reilusti alle tuon tehotavoitteen ja toinen asia minkä takia haluaisin erillisen suodattimen on sijoittelu. Tarkoitus on siirtää akku konttiin ja ilmansuodatin akun tilalle, jolloin imuputkien/ahtoputkien sijoittelusta saisi huomattavasti viisaamman.
Kaikenlaisia testejähän internetistä kyllä löytyy, esim tässä yksi: http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/
Näissä testeissä kyllä yleensä näkyy suuriakin eroja, mutta luotettavuutta kyllä hieman epäilen. Lisäksi tuokin testi on tehty vuonna -99, eli senjälkeen on kyllä varmasti uusiakin suodattimia tullu.
Apexin kuivasuodatinta moni kehuu, mutta myös useasta lähteestä olen kuullut että K&N suodattimet olisivat parempi vaihtoehto.
Löytyykö ketään joka olisi tutustunut eroihin ja minkälaista suodatinta kannattaa kaupasta lähteä hakemaan ja mitkä ehdottomasti jättää hyllyyn?
Paras aftermarket ilmansuodatin
Valvoja: ffp jäsenet
Mihin perustuu se, että vakio suodattimesta tuollaisella lukemalla loppuisi virtauskyky? Karkeesti katteltuna orkkis suodattimen kokoa, ei sen pitäisi noilla tehoilla vielä olla pullonkaulana. Lämpimästi suosittelen alkuperäistyylisen ilmansuodatinkotelon ja paperisuodattimen säilyttämistä, vaikka jostain toisesta mallista, jos paremmin sopii kuin orkkis.
VAG vakiofiltterit alkaa ahdistamaan vakio moottorissa kun kaksi kolmas osaa on peitetty, eli virtaa kolme kertaa yli tarvittavan? K&N on OK vapari, mutta uusi suodatin pitää pestä ja öljytä ennenkuin autoon asentaa (Siis liikaa öljytty, ON oikeasti liikaa) . BMC suodatin on uutena valmiiksi öljytty "oikein". Taitetun suodattimen ölyämis ohje vol.1, suihkauta sen verran että väri hieman näkyy.
Harinen on myös noita suodatin testejä tehnyt, kertoo jos ehtii.
Harinen on myös noita suodatin testejä tehnyt, kertoo jos ehtii.
Omassa toisen merkkisessä suodattimena toimi AEM Dryflow. Hyvänä puolena on ettei tarvitse öljyillä. Vakio on tietysti paras jos vain piisaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vakiosuodattimessa tuppaa olemaan yli 10kertaa enemmän suodatinpinta-alaa, kuin noissa tuuningsuodattimissa. Tästä johtuen niiden suodatuskyky on huomattavasti parempi, riittävällä virtausmäärällä.
Voitte kuvitella minkä verran enemmän roskaa sinne moottoriin pakostakin menee, jos 10kertaa pienemmällä suodattimella saadaan suurempi määrä ilmaa menemään moottoriin. Tuohan ei ole mitenkää muuten mahdollista, kuin pienentämällä suodattimen suodatustehoa.
Voitte kuvitella minkä verran enemmän roskaa sinne moottoriin pakostakin menee, jos 10kertaa pienemmällä suodattimella saadaan suurempi määrä ilmaa menemään moottoriin. Tuohan ei ole mitenkää muuten mahdollista, kuin pienentämällä suodattimen suodatustehoa.
Tuli eilen tutkittua tuota vakiosuodattimen koteloa tarkemmin ja taidan sillä ainakin aluksi tehdä, helppohan tuo on vaihtaa jos näyttää siltä että ahdistaa.
Tuota suodattimen virtauskykyä on aika vaikea arvioida jos ei saa ihan painemittaria kiinni ja tällähetkellä moottorikin odottaa vielä moottorinohjausta eli ei ole ihan käyntikunnossa.
Suodatinkotelon letkulähdöt olivat n.3" eli sieltä ei pitäisi ihan hetkessä ongelmaa tulla. Imupuolen putkessa oli kapein kohta n. 2" paksuinen eli tuo rupeaisi kyllä ainakin yhden virittelykirjassa olevan taulukon mukaan ahdistamaan jo reilussa 250hv. Vai onko ahtoputkien ja imupuolen putkien mitoitus edes millään tasolla verrattavissa toisiinsa virtausmääriltä? Tietenkin imupuolen ilma on kylmempää eli virtaisi hieman suuremmille tehoille.
Tuota suodattimen virtauskykyä on aika vaikea arvioida jos ei saa ihan painemittaria kiinni ja tällähetkellä moottorikin odottaa vielä moottorinohjausta eli ei ole ihan käyntikunnossa.
Suodatinkotelon letkulähdöt olivat n.3" eli sieltä ei pitäisi ihan hetkessä ongelmaa tulla. Imupuolen putkessa oli kapein kohta n. 2" paksuinen eli tuo rupeaisi kyllä ainakin yhden virittelykirjassa olevan taulukon mukaan ahdistamaan jo reilussa 250hv. Vai onko ahtoputkien ja imupuolen putkien mitoitus edes millään tasolla verrattavissa toisiinsa virtausmääriltä? Tietenkin imupuolen ilma on kylmempää eli virtaisi hieman suuremmille tehoille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa