Golf III 1.8 (AAM) jakohihnan vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

Golf III 1.8 (AAM) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Boah » 27.7.2011 0:23

Terve,

rupesin tänään tekemään kyseistä hommaa, mutta tuli hieman ongelmia ajoituksen kanssa. Ensimmäistä kertaa hihnaa vaihdan, muuta remonttia olen kyllä tehnyt.

Nokan osalta merkit ovat selvät, mutta entä kampiakselin osalta?

Sitten sytkän ajoitus, ilmeisesti sen voi säätää kahdesta eri paikasta. Minun tapauksessani hihnapyörälle oli piirretty merkki, joka ei pidäkään paikkaansa.

Haluaisin nimenomaan tiedot oikeista merkeistä ja toimintatavoista. Hihna oli melko öljyinen, tiedä kuinka monta hommasta on hypännyt joten haluan että jako tulee todella kohdilleen. Sitten tarvitisisin vielä kampiakselin hihnapyörän kiinnityspultin kannan, mikä E-torx on kyseessä kun sellaista ei sattununut omista kaapeista löytymään.

Kiitokset jo etukäteen.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 27.7.2011 9:41

Nokan osalta merkit ovat selvät, mutta entä kampiakselin osalta?

Ruuvaa kytkinkopan tulppa kokonaisuudessaan (myös se vihreä holkki) pois. Reiän reunassa näkyy pykälä ja vauhtipyörässä viiva YKK:ssa. Kannattaa vielä varmistaa ykköspytyn tulpanreiästä että moottori on YKK:ssa.
Tämän lisäksi kampiakselin hihnapyörän merkki ja apuakselin hammashihnapyörässä oleva merkki tulee olla kohdakkain.
Sitten tarvitisisin vielä kampiakselin hihnapyörän kiinnityspultin kannan, mikä E-torx on kyseessä kun sellaista ei sattununut omista kaapeista löytymään.

Hihnapyörä on kiinni ainoastaan niillä neljällä kuusiokolopultilla.
Kampiakselin hammashihnapyörän pulttia ei tarvitse irroittaa (ellei sitten halua vaihtaa stefaa). Pulttiin käy 19mm 12-kantahylsy ja on hyvä olla olemassa kun konetta pyörittää.
Viimeksi muokannut jii_bee, 27.7.2011 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 27.7.2011 10:56

Suuret kiitokset.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 28.7.2011 0:36

Tänään tuota tein, nokka merkissä, kampura merkissä mutta sytkää en ilmeisesti saanut kohdilleen. Kävi todella epämääräisesti, koitin jakajasta katsoa merkkiä mutta eipä tuota saanut kunnolla käymään. Pistin siis nokan ja kampuran ykk:hon, jonka jälkeen pistin apuakselin hihnapyörän asennon sen mukaan, että pyörijä osoitti sen ulkokehällä olevaan viivaan.

Osaako joku antaa tuohon sytkäasiaan jotain vinkkiä?

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 28.7.2011 0:47

Mun mielestä on yksinkertaisin mennä ihan perusjärjestyksessä eli laita apuakselin ja kampuran hihnapyörien merkit kohdalleen, älä kattele siinä vaiheessa pyörijää. Vasta viimeksi, jos tarvitsee, pyörität virranjakajasta pyörijän merkin kohdalleen.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 28.7.2011 6:23

Tuota apuakselin kohdistusta en oikeen ymmärrä... Kampuran pyöråstä en löydä muuta merkkiä kuin kohotäplän joka osoittaa jonnekin alas kun kun kone ykk:ssa. Miten tuon apuakselin ot-merkatun kohan siis pitäisi osoittaa? Vai pitäisikö kampuran pyörässä olla joku muu merkki kuin tuo kohotäplä?


Taskistin myös että kone on todella ykk:ssa vauhtipyörän merkissä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 28.7.2011 8:41

Tuolla aika hyvät ohjeistukset kuvien kera:

http://www.justanswer.com/car/0uque-200 ... iming.html

Ja tuolla ihan valokuvien kera:

http://www.techtonicstuning.com/main/in ... &chapter=5

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.7.2011 10:37

Apuakselin asennolla ei ole mitään väliä, ainoa merkitsevä siellä suunnalla on juurikin jakajan pyörijän asento. Kuitenkin joku on jossain vaiheessa vaihtanut hihnan ja apuakselin hihnapyörän asento ei ole orginaali, ja tämä on sitten korjattu nostamalla jakaja pois paikoiltaan ja asettamalla se oikeaan kohtaan.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 28.7.2011 11:04

Hae kirjastosta Haynesin manuaali josta löytyy hyvät kuvat AAM ajoitusmerkeistä. Apuakselin asennolla on merkitystä lähinnä seuraavan omistajan kannalta, joka rupeaa vaihtamaan hihnaa.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 30.7.2011 0:05

Kiitokset taas vinkeistä, nyt on jako ja sytkä kohdillaan. Olin käyttänyt vauhtipyörän osalta väärää merkkiä, eli koneistettua kohtaa joka on tarkoitettu ilmeisesti jollekin lukitustyökalulle.

Nyt kuitenkin hoksasin oikean merkin (viivan), pyöritin apuakselista jakajan oikeaan asentoon niin alkoi toimia. Apuakselin hihnapyörän merkit eivät osoita mihinkään järkevään suuntaa, ilmeisesti vaan jakajasta säädetty viime kerralla.

Vielä jäi vaivaamaan sellainen juttu, kun jakohihna on mielestäni hiukan liian 'ulkona' hihnapyörillä. Kiristäjän kai pitäisi ajaa hihna keskelle, mutta aivan kuin hankaisi tuohon kiristäjän ohjainreunaan ja pitää hiukan ääntä.

Onkohan hihna mahdollisesti liian kireällä? Suoritin kiristysksen niin, että hihna saa väännettyä 90 astetta.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 1.8.2011 21:20

Auto on nyt jonkinlaisessa ajokunnossa, mutta ei vastaa kaasuun ollenkaan. Jaon pitäisi olla kohdillaan. Myöskään startti ei ole niin hyvä kuin ennen, aikaisemmin on tärähtänyt välittömästi tulille.

Tuli vain mieleen, voisiko syynä olla imuvuoto? Paikkana epäilisin ruinkun ja imusarjan välistä kumikaulusta. Auto menee kuitenkin torstaina korjaamolle, saavat tutkia mikä vikana kun ei ole itsellä oikeen mahdollisuutta roplata viikolla.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 2.8.2011 0:14

Tuntuisi epätodennäköiseltä että juuri samaan aikaan kun teet jakopääremonttia ja haet ajoituksia paikalleen kumilaippa hajoaisi itsestään tai tulisi muu imuvuoto. Laippaa voi testailla heiluttelemalla ruiskurunkoa moottorin käydessä. Käynti heikkenee jos laippa on rikki ja vuoto suurenee jossain ruiskurungon asennossa.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 2.8.2011 15:38

Ajattelin lähinnä kun tuota putsarikoteloa runnonut paikalleen monta kertaa niin on voinut ottaa siipeensä. Äsken sitä koitin katsella ja kaasuläppäkoteloa vääntämällä saa pihinän aikaiseksi, mutta kuuluu vasta kun vääntää jonkin verran.

Menohaluja ei tosiaan ole yhtään, ei tahdo jaksaa kiihtyä. Tasakaasulla menee suht ok, hieman tosin nykii. Onko jollain jotain ajatusta? Voisiko yhden hampaan heitto aiheuttaa tällaista, entä hitusen väärin säädetty sytkä?

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 2.8.2011 16:44

Tarkista vielä kertaalleen onko kaikki ajoituksien puolesta kohdallaan. Ainakin itse aloittaisin vianetsinnän sieltä mitä on viimeksi tehty.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 2.8.2011 18:56

Voisiko yhden hampaan heitto aiheuttaa tällaista, entä hitusen väärin säädetty sytkä?

Kyllä ja kyllä. Apuakselia pyöritellessä ja hihnaa kiristäessä kampuran saa helposti liikahtamaan hampaan verran.
Kun hihna on kiritty, konetta pitäisi pyörittää käsin kaksi kierrosta ja tarkistaa että merkit ovat pysyneet kohdallaan.

Vielä jäi vaivaamaan sellainen juttu, kun jakohihna on mielestäni hiukan liian 'ulkona' hihnapyörillä. Kiristäjän kai pitäisi ajaa hihna keskelle, mutta aivan kuin hankaisi tuohon kiristäjän ohjainreunaan ja pitää hiukan ääntä.

Kaikissa volkkareissa joihin olen jakohihnan vaihtanut, kiristinrulla on ohjannut hihnan pyörien ulkolaitaan.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 5.8.2011 11:35

Noniin, auto oli pajalla tsekattavana. Jako oli kuulemma kohdillaan mutta sytkä hiukan pielessä. Nyt toimii muuten, mutta kaasu jää 'päälle' hiukan. No syytä siihen varmaan löytyy muista keskusteluista.

Kiitokset vielä kaikille vinkeistä.

A

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 5.8.2011 15:19

Löysää kokeeksi kaasuvaijeria. Se näkyy tarvitsevan aika paljon vapaaliikettä.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 22.8.2011 21:02

Vein auton korjaamolle takaisin, kun heidän käsittelynsä jälkeen oli vika ilmaantunut. No eivät osanneet sanoa mikä tuon olisi voinut aiheuttaa, mutta kaasuläppäkotelolle olivat jotain säätöä tehneet ja pelittää taas kuten pitääkin.

Auto siis jakopään osalta kunnossa, pari pikkuongelmaa tosin vielä löytyy... Tämä keissi on kuitenkin minun osaltani loppuun saatettu ja kiitokset vielä kaikille.

A


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa