Golf Mk1 Cabriolet, pientä laittoa

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

michael001
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.7.2011 18:58

Golf Mk1 Cabriolet, pientä laittoa

ViestiKirjoittaja michael001 » 13.7.2011 20:58

Tuli hommattua talvella Cabriolet, kun sattui lupaava yksilö silmään hyvään hintaan:
Kuva

Auto on alkuperäinen avo, 1.8 ruiskukoneella ja vuosimalli 1990. Maalipinta on alkuperäinen. Autoa myytiin aikoinaan lisänimellä Coast. Mittarissa oli ostohetkellä mielestäni kohtuulliset 254 tkm.

Ensin huolletaan vähän kattoa. Katto on joskus uusittu mutta vähän haalistunut. Pieni käsittely tekee ihmeitä:
Kuva

Kuva

Käsijarrukahva oli rikki ja se korjattiin hitsaamalla. Kahva oli kiskottu rikki jumissa olevien jarrujen takia. Alla viallinen kahva:
Kuva

Kaikki jarrut oli loppu, joten ei muuta kuin kääritään hihat. Vanhat levyt oli jo melko surkeat:
Kuva

Jarrusatulat purin ja laitoin ne kiinnikerautoineen likoamaan sitruunahappoon:
Kuva

Vuorokaudessa happo teki ruosteesta selvää jälkeä. Huuhtelunjälkeen maalasin satulat samantien Hammeritellä pariin kertaan. Hammerite ei liene kuumankestoltaan paras vaihtoehto, mutta näyttääpä toistaiseksi pysyneen. Ja radalle tällä autolla tuskin koskaan tullaan menemään.

Mäntien kumit tuli vaihdettua uusiin ja jarruletkuiksi metallipunosmalliset. Metalliletkut on kyllä oikeasti turhaa hifistelyä tässä autossa mutta näyttääpä ainakin hyvältä. Jarrupalojen jousen takaisin laittoa sai hetken miettiä ja kummastella, mutta menihän sekin paikalleen kevyellä pakottamisella.
Kuva

Kuva

Kuva

Takajarrut oli kamalat. Eivät ottaneet ollenkaan ja käsijarrukin oli täysin toimimaton. Ei muuta kun rumpua irti ja ihmettelemään. Toimimattomuuden syytä ei tarvinnut kauaa kummastella. Kengät oli loppu, rummut oli huonot, kaikki vivustot tuhannen jumissa ja koko komeuden peitti paksu kerros kiinni jämähtänyttä mustaa jarrupölyä.
Kuva

Hommasin takajarruihin uudet osat. Uudet rummut maalasin oikein jarrusatulamaalilla, todennäköisesti ihan turhaan. Maali oli naurettavan kallista (tuning-lisähinta..) ja samaan tulokseen pääsisi varmaan ihan Tikkurilan tuotteilla.
Kuva

Pienen vääntelyn ja kääntelyn jälkeen sain uudet palikat paikalleen ja jopa näytti paremmalta:
Kuva

Uusiin rumpuihin laitoin uudet laakerit paikalleen ja sitten rummut takaisin. Nopea takajarrujen säätö netistä löytyneiden ohjeiden mukaan, ja kappas, jarrut toimii! Käkkäristä en saanut ihan niin tehokasta kuin olisin odottanut, mutta kelpasihan tuo konttorin sedälle ja leima tuli!

Seuraava projekti saattaa olla madallussarjan vaihto ehkä coilovereihin, tuo madallus on ihan kamala ja sen ainoa funktio tuntuu olevan saada auto näyttämään hyvältä.

Takapää pomppii liikaa eikä kanna kuormaa kunnolla. Lisäksi edestä oikealta kuuluu kiva räsähdys terävässä kuopassa, joten jotain pitänee tehdä.
Viimeksi muokannut michael001, 8.10.2011 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.7.2011 21:33

Hyvin dokumentoitu.

Aika omituista, että koko jarrujärjestelmä olisi noilla kilometreillä vaihtokunnossa. Tyypillisin syy noissa vehkeissä käsijarrun tehottomuuteen on kulunut rumpu tai sitten kenkä ei ota koko matkalta rumpuun kiinni. Joskus on hitsattu täppä kenkien alapäähän tuntoa parantamaan.

michael001
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.7.2011 18:58

ViestiKirjoittaja michael001 » 30.7.2011 22:02

Hommasin foorumeilla kiitetyt ja parjatut JOM Blueline coiloverit ja ajattelin nyt ihan itse ottaa selvää onko tuollaisista mihinkään. :)

Paketti saapui Saksasta ja allehan nuo hienot tolpat pitää äkkä ruuvata.
Kuva

Joustintukien vaihto ykkös-Golfiin näyttää erittäin yksinkertaiselta ja mukavalta hommalta joten ei muuta kuin rengas irti ja hommiin. Aloitin etukulmasta. Ensin kaksi alapään mutteria löysälle.
Kuva

Sitten löysytetään kaksi yläpään pikkumutteria, joilla joustintuki on kiinni iskaritornissa.
Kuva

Sitten joustintuen saikin jo nätisti pöydälle. Motonetistä löytyi passeli lenkkiavainsarja, jossa on sopivasti "offsetiä", jotta avain ylettyy joustintuen yläpulttiin. Muuten näitä raatoja ei olisi edes tarvinnut purkaa, mutta kääntölaakerin sisällä oleva holkki ja mutterin alle tuleva aluslevy näköjään tarvitsi ottaa vanhoista tolpista.
Kuva
Kuva

Uusi tolppa kasassa uusine kääntölaakereineen. Laakereihin heitin vähän extra-rasvaa sisään, näyttivät vähän kuivilta. Korkeuden perussäätö muuten kannattaa tehdä jo ennen tolpan kokoamista, helpottaa elämää. Eka tolppaan en sitä tehnyt, kun ei ollut hajuakaan, mille korkeudelle auto tipahtaa.
Kuva

Alapään ylempi pultti on epäkesko, jolla voi säätää camberia. En yrittänyt etsiä uusia säätöpultteja, vanhat kelvatkoon kun kierteetkin oli ihan hyvät. Pultit näytti olevan 10.9-lujuuksisia. Näitä ei kaikista kaupoista löydy, mutta IKH:sta löysin uudet alimmat pultit.
Kuva
Kuva

Camberin säädin pulteilla niin positiiviseksi kuin saa. Rengaskulmien säätöpulju katsokoot tarkemmin mitä kulmille pitää tehdä.
Kuva

Ohops, menipä vähän liian matalaksi. Autossa on 205-levyiset kumit ja muovilevikkeet vie kaaren sisällä oman tilansa. Joustovaraa sisään päin noin sentti, sitten osuu levikkeen reuna kumiin...
Kuva

Noston jälkeen mitaksi navasta kaareen tuli n. 31 senttiä, kokeillaan tällä. Kumin ja muovilevikkeen väliin jäi nyt noin 3 senttiä.
Kuva

Takana tolppien irroitus ja kiinnitys on vieläkin helpompaa. Tolppa on kiinni yläpään mutterilla ja alapään pitkällä 10-millisellä pultilla.
Kuva

Taka-coilovereiden mukana ei sitten tullut kiinnitysmutteria. Kierre on tiheä, joten ihan joka paikasta ei mutteria löydy. No IKH pelasti taas.
Kuva
Kuva

Takana jouduin ruuvaamaan korkeutta niin ylös, että apujousista tuli ihan turhia. Heitin ne hyllyyn odottamaan aikoja parempia...
Kuva

Ja eikun koeajolle. Heitin vain varovaisen lenkin mutta kerran taisi silti eturengas kaapaista muoviin vaikka auto on varmaan monien mielestä lähes maasturikorkeudella. :) Saisin varmaan lisää pelivaraa laittamalla kapeammat renkaat. Näillä pito on hyvä, mutta homma ei toimi näillä kaarilla madalluksen kanssa.
Kuva

Pitänee tutkia, voisiko kaarien muovikäikäleitä modifioida nätisti sisäpuolelta, ettei osu kumeihin.
Kuva

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.7.2011 23:58

Mukavaa luettavaa kyllä, varsinkin kun on kyseessä se oikea koppa :)

Laitteles sitten parempia ajokokemuksia tuosta alustasta, niin tietää hieman mitä odottaa kun samaa settiä pitäisi lähteä koittamaan tälläkertaa. Aiemmassa mk1:ssä oli Racelandin tolpat, ja siinäkin tuntui tuo takapää olevan malliltaan enemmän jäykkyyden, kuin korkeuden säätöön.. Ylimmässä asennossaan pääsi juuri ja juuri nosturille konttorilla, vaikka alla suht. normaali rengastus.

14" 195/45 renkaat 8" leveillä vanteilla pystyi jo laskemaan niin että löytyi hieman joustoakin ilman että renkaat kokoajan kaarissa kiinni, mutta maavarat niin minimissä että pakoputkella ei hauskat oltavat tainneet olla :)

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 31.7.2011 17:52

millä aineella katon puhdistit? oliko värillistä ainetta vai kirkasta?
omassa avossa on valkoinen katto, eikä oikeen sopivaa puhdistusainetta ole vielä löytynyt..

michael001
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.7.2011 18:58

ViestiKirjoittaja michael001 » 1.8.2011 20:25

^
Armor All Protectant, taitaa löytyä Motonetistä eikä ole kallista.

Onko sinulla canvas- vai vinyylikatto? Mun Coast on tullut tehtaalta canvas-katolla mutta se on joskus vaihdettu vinyyli- eli PVC-malliseksi ja tuo aine toimii siihen mainiosti. Käsittelin katon kolmesti ja on se nyt kolmen kuukauden jälkeenkin vielä ihan hyvä.

Tuo aine on purkissa valkoista mutta levitettynä käytännössä väritön.

edit: niin, kysyit itseasiassa puhdistusaineesta. Tuo oli suoja-aine. Puhdistus tapahtui jollain perus autonpesuaineella, mikäli sitä tarkoitit.

michael001
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.7.2011 18:58

ViestiKirjoittaja michael001 » 1.8.2011 22:02

Ajattelin ainakin yrittää mittailla kulmat itse kohdilleen. Mitäs harrastamista se muka on, että viedään romut korjaamolle ja itselle jää maksamisen vaiva? :) Ja jos muutan korkeutta, joutuisin taas viemään pajalle, joten parempi harjoitella tekemään tämä itse.

Ensinnäkin koeajon jälkeen huomasin vasemman eturenkaan camber-kulman menneen negatiivi-maksimiin. No säätöpulttihan oli liikkunut, vaikka sinänsä se oli kireällä, muttei tarpeeksi tiukalla. Kuvittelin sen pysyvän säädöissään edes koe-ajon verran mutta turha luulo.
Kuva

No säädin takaisin niin positiiviseksi kuin menee ja aloin mittaamaan. Sahasin suoran ja siistin puupalan pituuteen 440 mm jolloin se asettuu juuri nätisti tämän 16" vanteen reunoille. Sitten ei tarvita kuin vatupassi ja sähköteippiä (kuminauhat parempi, mutta ei löytynyt tähän hätään) niin cambermittari on valmis. Camber pitää ensin säätää halutuksi, koska se vaikuttaa auraukseen.
Kuva

Melkein suorassa, mutta ei ihan.
Kuva

Noin molmen millin raolla alhaalla vatupassi on suorassa, mikä tarkoittaa sitä, että camberkulma on positiivinen ja on 0,3-0,4 astetta. Bentleyn oppaan ohjearvo on noin +0,3 astetta.
Kuva

Ohjearvothan edessä on camberille +20' / +-30'
ja auraukselle totaali -15' / +-10'

Tämä autohan on madallettu ja renkaat on kaukana vakioista joten voi olla että ohjearvotkaan ei ole optimaaliset mutta kokeilemallahan se selviää. Ehkä lievästi negatiivinen camber on parempi tälle alustalle.

Aurauksessa on nyt mieletön haritus jonka näkee jo pelkällä silmällä, ilman yhtään mittalaitetta. En aio lähteä edes koeajolle ennenkuin olen saanut sen jotenkin järjellisiin lukemiin.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa