Ajoneuvovero
Valvoja: ffp jäsenet
Ajoneuvovero
Onko tänään aprillipävä ?
Teksti TV:ssä oli uutinen, ajoneuvovero muuttuu tänään pelkästään hiilidoksiidi perusteiseksi
käyttövoimasta riippumatta.
Mistään en ole tietoa tästä löytänyt.
Eikös aprillipäivä ole 1.4 ?
Teksti TV:ssä oli uutinen, ajoneuvovero muuttuu tänään pelkästään hiilidoksiidi perusteiseksi
käyttövoimasta riippumatta.
Mistään en ole tietoa tästä löytänyt.
Eikös aprillipäivä ole 1.4 ?
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/ajoneuvojen_perusvero_muuttuu_tanaan_2396367.html
"Henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu tänään auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Uudistus kannustaa ostamaan vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja.
Liikenne on yksi suurimmista hiilidioksidipäästöjen aiheuttajista. Tähän auttaa käyttövoimasta riippumatta ainoastaan polttoaineenkulutuksen pienentäminen. Uudessa perusverossa ei tehdä eroa auton käyttövoimien välillä, vaan on pyritty luomaan yksinkertainen ja ymmärrettävä malli. Uudessa verotusmallissa standardoidulla tavalla mitattu hiilidioksidipäästö määräytyy porrastetusti autojen päästöjen mukaan.
Hallituksen ehdottama autoverouudistus on saanut kiitosta paitsi autokauppiailta myös ympäristöjärjestöiltä. Ympäristöväki on kuitenkin arvostellut muun muassa sitä, että veronmuutos alentaa keskikulutuksisten autojen hintoja."
YLE Uutiset
No vittu yllätys! Kyllä minäkin kiittäisin jos saisin jonkun muun hommaamaan minulle uusia asiakkaita ja nyt suomalaiset juoksee autokauppaan hakemaan sitä 1.2/1.4:lla varustettua autoa, joka nyt kuulemma kuluttaa vain 3.6 litraa sadalla. Ja sitten tulee samanlaisia uutisia, kuin Aamulehdessä vähän aikaa sitten: "Mikä on kun auto ei lämpiä pakkasella, olen käyttänyt jo kaksi kertaa korjaamollakin..."
"Henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusvero muuttuu tänään auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Uudistus kannustaa ostamaan vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja.
Liikenne on yksi suurimmista hiilidioksidipäästöjen aiheuttajista. Tähän auttaa käyttövoimasta riippumatta ainoastaan polttoaineenkulutuksen pienentäminen. Uudessa perusverossa ei tehdä eroa auton käyttövoimien välillä, vaan on pyritty luomaan yksinkertainen ja ymmärrettävä malli. Uudessa verotusmallissa standardoidulla tavalla mitattu hiilidioksidipäästö määräytyy porrastetusti autojen päästöjen mukaan.
Hallituksen ehdottama autoverouudistus on saanut kiitosta paitsi autokauppiailta myös ympäristöjärjestöiltä. Ympäristöväki on kuitenkin arvostellut muun muassa sitä, että veronmuutos alentaa keskikulutuksisten autojen hintoja."
YLE Uutiset
No vittu yllätys! Kyllä minäkin kiittäisin jos saisin jonkun muun hommaamaan minulle uusia asiakkaita ja nyt suomalaiset juoksee autokauppaan hakemaan sitä 1.2/1.4:lla varustettua autoa, joka nyt kuulemma kuluttaa vain 3.6 litraa sadalla. Ja sitten tulee samanlaisia uutisia, kuin Aamulehdessä vähän aikaa sitten: "Mikä on kun auto ei lämpiä pakkasella, olen käyttänyt jo kaksi kertaa korjaamollakin..."
Matkailuautojen omistajat lie repineet hiuksiaan viime päivinä. Omassa Multivanissa vaatimattomasti tuplaantui vuosittaisten verojen määrä. Siihen kun lisätään nopea dieselpolttoaineen hinnan nousu, ei paljoa naurata.
Niin ja itselläkin tämän uuden rahastuksen mukaan tuo 2002 portteri on pahempi saastuttaja kuin tuo 1988 1.6 td syncro tölkki :-( .. tekniikassahan ei ole tapahtunut mitään kehitystä ... no on se kuitenkin vielä pienempi, kuin mitä jos olisi 9 hölön bussi(henkilöauto)
Taitaa mennä kohta syötöt niin tappiin, että tulkoon vaikka raakana putken päästä, kun kerta siitä huvista maksetaan ... kele
Muistaakseni tuon massanmukaan verotettaessa pitäisi kulutuksen olla jotain reilu 20 litraa/100km, aika kova mielestäni tuolle tdi:lle.
Kummasti on vuosien saatossa jäänyt tästä uudesta otteesta maininta vähäpäästöinen pois, joka kuitenkin vielä oli vanhanmallin otteessa.
Ja sitten jos tuo olisi minilinjuri(1+9 h),niin ei saastuttaisi ollenkaan .... ainakin jos vain noiden verojen perusteella asiaa katsotaan .....
Kai tässä kohta on alettava katsomaan tuommoista kuorma-autoksi rekisteröityä "pakua" =)
Kyllä tuo käyttövoimavero vielä nokilekoilta peritään. Se vaan alenee vähäsen vuoden 2012 alussa henkilöautoiltakin.
Bensa-autollahan maksetaan pelkkä ajoneuvovero, ja dieselillä edelleenkin ajoneuvovero + käyttövoimavero.
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... e+2012.htm
edit: huono linkki.. kopioikaa selaimeen :P
Bensa-autollahan maksetaan pelkkä ajoneuvovero, ja dieselillä edelleenkin ajoneuvovero + käyttövoimavero.
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... e+2012.htm
edit: huono linkki.. kopioikaa selaimeen :P
Niinhän tuolla mediassa on puhuttu että samalla kun käyttövoimavero laskee, nousee myös dieselin hinta. Euroopassa muuallahan diesel ja bensa ovat suurinpiirtein saman hintaisia, jolloin vero menee suoraan käytön suhteen. Nythän Suomessa se ei mene dieselin kohdalla niin kun meillä on tuo käyttövoimavero.
Noh... yhtä kaikki, ei ole ilmaista autoilu varmaan koskaan, ja tuskin tulee hirveästi ainakaan halpenemaan nykytilanteesta.
Noh... yhtä kaikki, ei ole ilmaista autoilu varmaan koskaan, ja tuskin tulee hirveästi ainakaan halpenemaan nykytilanteesta.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
nii käyttövoimaverohan laskee 6,7s/pvä/100kg niin 5,5s/pvä/100kg
eli 1,2s/pvä/100kg
oma golfi tais olla 2000kg mukaan eli
489,10€ vuodessa
2012 alusta 401,50€ vuodesa
toisin sanoen alta 90 laskee vero, jos goflin vie 6ltr/100km ja hinta nousee 10s/ltr tekee se 60s/100km nii ei sillä pitkään ajeta.
kun kilsoja tulee vuodessa about 40tkm niin se tekee 240€ lisälaskua vuodessa josta veroalea tulee vajaa 90€ eli vaihteeksi tappiolle jäädään.
eli 1,2s/pvä/100kg
oma golfi tais olla 2000kg mukaan eli
489,10€ vuodessa
2012 alusta 401,50€ vuodesa
toisin sanoen alta 90 laskee vero, jos goflin vie 6ltr/100km ja hinta nousee 10s/ltr tekee se 60s/100km nii ei sillä pitkään ajeta.
kun kilsoja tulee vuodessa about 40tkm niin se tekee 240€ lisälaskua vuodessa josta veroalea tulee vajaa 90€ eli vaihteeksi tappiolle jäädään.
Pakettiautoista:
Lähde
Ainakin laskurin mukaan Transportterissa lähes tuplaantuu.
Pakettiautot, matkailuautot ja ennen vuotta 1993 rekisteröidyt erikoisautot verotetaan samojen perusteiden mukaan. Näiden autojen päästövero otetaan käyttöön yhtä aikaa henkilöautojen päästöveron kanssa.
Lähde
Ainakin laskurin mukaan Transportterissa lähes tuplaantuu.
Perusvero siis muuttuu joko päästöjen taikka massan mukaan meneväksi. Itseni kohalla siis ilmeisesti massan mukaan mennään. (golf -92). Sitten tuo käyttövoimavero peritään jatkossakin, toki joillakin hieman nousee ja toisilla laskee.. Näin olen ymmärtänyt summarum,,, golffi kannattaa muuttaa pakuksi, jolloin käyttövoimavero jää alle 50€
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Käyttövoimavero laskee henkilö- ja kuorma-autoilla. Mutta ei paketti-, huolto- ja matkailuajoneuvoilla vuonna 2012.
Ja nyt voimaan astuneen verotusmallin mukaan pakettiautoiksi rekisteröidyillä autoilla ajoneuvovero menee kokonaispainon mukaan vuosimalliin 2007 asti. Vasta vuodesta 2008 alkaen päästöjen mukaan.
Henkilöautoillahan tuo raja on vuodessa 2001.
Ja nyt voimaan astuneen verotusmallin mukaan pakettiautoiksi rekisteröidyillä autoilla ajoneuvovero menee kokonaispainon mukaan vuosimalliin 2007 asti. Vasta vuodesta 2008 alkaen päästöjen mukaan.
Henkilöautoillahan tuo raja on vuodessa 2001.
Lähetetty: 1.3.2011 16:24 Viestin aihe:
Eli polttoaineen hinta nousee kun joku vero laskee ?
Tosin johan se on jo nyt tosi kallista ! Kesällä varmaan 1.4 ? Ainakin...
Eipä taida kesään asti kestää, Loviisassa Di pyörii tällähetkellä siinä 1,389€ litra, eli sama kun bensa viime syksynä...
Ja löpö on nyt jotain 1,20 tai pikkasen alle
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
^Eikös tuo ole sitä käyttövoimaveroa (Dieselvero) eli se laskisi muutamaan kymppiin ja tuo perusvero vai millä nimellä se kulkee pysyy varmaan siinä 100-150€ välillä.
Ärsyttäähän tuo muutos.. Ottaisivat samantien koko D-veron pois niin ei tarvis soutaa ja huovata noitten verojen kanssa. Dieselin hintahan tässä on kokoajan noussut ja tuon tulevan muutoksen ansiosta se nousee edelleen. Syksyllä sai vielä 50€ lapulla cordoban tankin täyteen ja jäi kahvirahat käteen, mutta nyt menee koko seteli aineeseen :(.
Pikkasen pyörittelin lukuja kulutuslaskurilla. Hinnaksi asetin 1,4€ jota se varmaan muutoksen jälkeen tulee olemaan, kulutus omalla autolla 5,5l/100km ja km/vuosi 35000km. Näillä arvoilla yhteishinta vuoden ajoille olisi 2695€ + sitten D-vero mitä se muutoksen jälkeen tuleekaan olemaan
Sitten laitoin dieselin hinnaksi 1,6€ mitä hinta varmaan olisi jos tuo käyttövoimavero poistettaisiin käytöstä. Vuoden ajelut maksaisi 3080€
Muutama satanenhan tuossa tulee rakoa, mutta vaikeahan näitä on laskeskella kun ei ole tarkkoja arvoja, mutta jotain suuntaa kuitenkin saa.
Ärsyttäähän tuo muutos.. Ottaisivat samantien koko D-veron pois niin ei tarvis soutaa ja huovata noitten verojen kanssa. Dieselin hintahan tässä on kokoajan noussut ja tuon tulevan muutoksen ansiosta se nousee edelleen. Syksyllä sai vielä 50€ lapulla cordoban tankin täyteen ja jäi kahvirahat käteen, mutta nyt menee koko seteli aineeseen :(.
Pikkasen pyörittelin lukuja kulutuslaskurilla. Hinnaksi asetin 1,4€ jota se varmaan muutoksen jälkeen tulee olemaan, kulutus omalla autolla 5,5l/100km ja km/vuosi 35000km. Näillä arvoilla yhteishinta vuoden ajoille olisi 2695€ + sitten D-vero mitä se muutoksen jälkeen tuleekaan olemaan
Sitten laitoin dieselin hinnaksi 1,6€ mitä hinta varmaan olisi jos tuo käyttövoimavero poistettaisiin käytöstä. Vuoden ajelut maksaisi 3080€
Muutama satanenhan tuossa tulee rakoa, mutta vaikeahan näitä on laskeskella kun ei ole tarkkoja arvoja, mutta jotain suuntaa kuitenkin saa.
Aina kun noihin veroihin kajotaan, niin sillä on vaan yksi tarkoitus. Kerätä lisää.
Mikä loistava syy tuo kasvihuonepäästöjen vähentäminen.
Jos et halua ajaa kolmesylinterisillä tai rikkaimurin näköisillä kaupunki kevytajoneuvoilla,
maksa enemmän. Auton pitäminen kun muutenkin on vastuutonta ja laiskuutta käyttää edullisia
ja joustavia koko suomen kattavia julkisia kulkuvälineitä. Tai joustathan sinä kun odottelet myöhästynyttä junaa.
Hieno ajatus kanssa äkkiseltään oli pudottaa dieselveroa, mutta todellisuudessa paljon
ajavat saavat maksaa taas lisää, hinta menee enemmän ajettujen kilometrien mukaan,
verrattuna että olisi korkeampi perusmaksu (d.vero) ja pienempi polttoaineen hinta.
Eli ne joille se auto on tärkeämpi joko työssä tai muuten pitkien välimatkojen takia.
Vaikka vastineeksi nousseille kustannuksille, se veroton korvauskatto kipusi sentillä/km
niille jotka saavat täyden korvauksen työajoistaan.
Kaikenlainen verokikkailu tulee jatkumaan. Farmareista tehdään pakuja, pakuista matkailu ja kuorma-autoja.
Penkkejä revitään ja kiinnitetään, lasikuitua levitetään. Vain että olisi edes jotain keinoja selvitä karhun halauksesta.
Se on kanssa varma että jos seuraavassa autossa on dpf pönttö, niin kaira käy.
Siitä ei ole mitään hyötyä dieselin omistajan lompakolle tällä hetkellä.
Mikä loistava syy tuo kasvihuonepäästöjen vähentäminen.
Jos et halua ajaa kolmesylinterisillä tai rikkaimurin näköisillä kaupunki kevytajoneuvoilla,
maksa enemmän. Auton pitäminen kun muutenkin on vastuutonta ja laiskuutta käyttää edullisia
ja joustavia koko suomen kattavia julkisia kulkuvälineitä. Tai joustathan sinä kun odottelet myöhästynyttä junaa.
Hieno ajatus kanssa äkkiseltään oli pudottaa dieselveroa, mutta todellisuudessa paljon
ajavat saavat maksaa taas lisää, hinta menee enemmän ajettujen kilometrien mukaan,
verrattuna että olisi korkeampi perusmaksu (d.vero) ja pienempi polttoaineen hinta.
Eli ne joille se auto on tärkeämpi joko työssä tai muuten pitkien välimatkojen takia.
Vaikka vastineeksi nousseille kustannuksille, se veroton korvauskatto kipusi sentillä/km
niille jotka saavat täyden korvauksen työajoistaan.
Kaikenlainen verokikkailu tulee jatkumaan. Farmareista tehdään pakuja, pakuista matkailu ja kuorma-autoja.
Penkkejä revitään ja kiinnitetään, lasikuitua levitetään. Vain että olisi edes jotain keinoja selvitä karhun halauksesta.
Se on kanssa varma että jos seuraavassa autossa on dpf pönttö, niin kaira käy.
Siitä ei ole mitään hyötyä dieselin omistajan lompakolle tällä hetkellä.
Mitäs mieltä porukka on biodieselistä ?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/E10-f ... 14964.html
Aiheuttaa jonkuverran toimenpiteitä, ainaki LL ohjelmat voi unohtaa ja suodattimia saa vaihtaa useammin...
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/E10-f ... 14964.html
Aiheuttaa jonkuverran toimenpiteitä, ainaki LL ohjelmat voi unohtaa ja suodattimia saa vaihtaa useammin...
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Biodieseliäkin on monen laista. Jostakin kasviöljystä tehtyä tai muusta elintarviketeollisuuden ylijäämärasvoista. Näitä ei kovin paljon tarvitse käsitellä jotta ne soveltuvat polttoaineeksi dieseliin. Suodatus ja esteröinti ovat periaatteessa riittävät toimenpiteet. Ja jopa aika yksinkertaisia toimenpiteitä. Pellepeloton voi jopa itse kotioloissa nämä toimenpiteet tehdä. Netistä löytyy tarkempia ohjeita jos kiinostaa.
Sitten hieman monimutkaisempaa on valmistaa dieseliä esim puusta Fischer-Tropsch-tekniikalla. Tätä tekniikkaa Saksalaiset käyttivät II-maailman sodan aikaan polttoaineen valmistukseen kivihiilestä. Suomeen ollaan ainakin suunnittelemassa (vai liekkö jo rakenteila?) laitos tai usemapia joissa valmistettaisiin ko. menetelmällä dieseliä puusta ja turpeesta.
Teollisesti valmistetussa diseselissä ei pitäisi olla käytännössä mitään eroa perisnteiseen dieseliin. Eri asia on sitten nuo kotioloissa valmistetut litkut joissa voi olla eroja puhataudessa, suodattuvudessa jne.
Sitten hieman monimutkaisempaa on valmistaa dieseliä esim puusta Fischer-Tropsch-tekniikalla. Tätä tekniikkaa Saksalaiset käyttivät II-maailman sodan aikaan polttoaineen valmistukseen kivihiilestä. Suomeen ollaan ainakin suunnittelemassa (vai liekkö jo rakenteila?) laitos tai usemapia joissa valmistettaisiin ko. menetelmällä dieseliä puusta ja turpeesta.
Teollisesti valmistetussa diseselissä ei pitäisi olla käytännössä mitään eroa perisnteiseen dieseliin. Eri asia on sitten nuo kotioloissa valmistetut litkut joissa voi olla eroja puhataudessa, suodattuvudessa jne.
Näyttää dieselin hinta nousseen niin paljon ettei ajoneuvoveron lasku tee juuri mitään.
Omassa Passatissa uudet kustannukset on tulevaisuudessa isommat kaikilla yli 5000 km ajoilla jos vanha dieselin vertailuhinta olisi 1,1€/l. Tai jos se on 1,2€/l, niin kalliimmaksi tulee yli 10000 km ajoilla. Nykydieselin hintana pidin 1,35€/l.
Vanha vertailuhinta 1,28€/l tuottaa sen, että vuosikustannukset olisivat lähes identtiset kaikilla alle 40000 km/v ajoilla.
Silti vedenjakaja-ajomäärä bensa vastaan diesel on edellen noin 15000 km/v.
Kaukana on ne ajat kun D maksoi 0,90€/l :/
Omassa Passatissa uudet kustannukset on tulevaisuudessa isommat kaikilla yli 5000 km ajoilla jos vanha dieselin vertailuhinta olisi 1,1€/l. Tai jos se on 1,2€/l, niin kalliimmaksi tulee yli 10000 km ajoilla. Nykydieselin hintana pidin 1,35€/l.
Vanha vertailuhinta 1,28€/l tuottaa sen, että vuosikustannukset olisivat lähes identtiset kaikilla alle 40000 km/v ajoilla.
Silti vedenjakaja-ajomäärä bensa vastaan diesel on edellen noin 15000 km/v.
Kaukana on ne ajat kun D maksoi 0,90€/l :/
Vuonna 2007 naftaa irtosi vielä alle eurolla litra, eli nousu on ollut todella raju. Kyllä tuossa saisi d-veroa tiputella jo aika ison siivun.. muistaakseni se tämänvuoden loppuun luvattu käyttövoimaveron alennus alentaisi omassa golffissa veroa 17 eurolla. Sehän juuri tuntuukin tankatessa, kun vuodessa kirmaa sen 20-30tkm.
T vasta se riemu repeää ku nostetaan 10senttiä dieselin verotusta... mukava seon tankkailla 1.5e litra, ja muistella kuinka joskus oli melkeen ilmaista ajaa dieselillä, eikä se 100 euron ajoneuvoveron laskeminenkaan paljoa siinä enään tunnu, nippanappa saat tankillisen ainetta.
Viimeksi muokannut 3AHG, 2.4.2012 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Multivan verot
Morjesta!
Onkos kenelläkään 2002 tai uudempaa matkailuautoksi rekisteröityä Multivania, että minkä mukaan tuossa tulee ajoneuvovero? Kun henkilöauto Multivanillehan löytyy ja hyväksytään tuo CO2 luku, mutta hyväksytäänkö sama luku, kun auto onkin rekisteröity matkailuautoksi?
Onkos kenelläkään 2002 tai uudempaa matkailuautoksi rekisteröityä Multivania, että minkä mukaan tuossa tulee ajoneuvovero? Kun henkilöauto Multivanillehan löytyy ja hyväksytään tuo CO2 luku, mutta hyväksytäänkö sama luku, kun auto onkin rekisteröity matkailuautoksi?
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Menee kokonaispainon mukaan.
"Pakettiautot, matkailuautot ja ennen vuotta 1993 rekisteröidyt erikoisautot verotetaan samojen perusteiden mukaan"
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... vovero.htm
"Pakettiautot, matkailuautot ja ennen vuotta 1993 rekisteröidyt erikoisautot verotetaan samojen perusteiden mukaan"
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... vovero.htm
Ajoneuvovero nousee 1.1.2013
Liikenteen osuus Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä on noin viidesosa, nopeasti laskettuna 20% kaikista päästöistä, uusi tiedote tuli tänään maksun mukana !
Tällä 20% syyllistetään autoilijat, sairasta verottamista koko maksu, ei perustu päästöihin vaan vihreiden ja päättäjien mielivaltaan.
Liikenteen osuus Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä on noin viidesosa, nopeasti laskettuna 20% kaikista päästöistä, uusi tiedote tuli tänään maksun mukana !
Tällä 20% syyllistetään autoilijat, sairasta verottamista koko maksu, ei perustu päästöihin vaan vihreiden ja päättäjien mielivaltaan.
Niin ja tuskin nuo käyttömaksunkorotukset tuohon jää... Ainakin indeksikorotukset olisivat valtiolta "perusteltuja" tehdä vuosittain. Ja uusien autojen hintoihin lisää veroa. Ei tarvitse paljoa öljynhinta nousta, niin polttoaineiden hinnat on täällä yli 2€ litra.
Alkaa kohta olla auton pitäminen yhtä elitististä kuin 1900-luvun alussa. Siihen en ota kantaa mihin verorahat menevät, kun en tiedä, ja turha arvailla, mutta kyllä tällä kokonaisverotusasteella pitäisi olla asiat yleisesti paljon paremmin mitä nyt. Sen sijaan huononee julkiset palvelut kokoajan.
Alkaa kohta olla auton pitäminen yhtä elitististä kuin 1900-luvun alussa. Siihen en ota kantaa mihin verorahat menevät, kun en tiedä, ja turha arvailla, mutta kyllä tällä kokonaisverotusasteella pitäisi olla asiat yleisesti paljon paremmin mitä nyt. Sen sijaan huononee julkiset palvelut kokoajan.
siis polttoainevero on tuon 420 jossain A6:ssa.
siihen ajoneuvoveropäälle. joka siis ensi vuonna nousee jokaisessa autossa sen 50 egeä JIPPII.
pitäsikö pyytää tekniikan maailmaa tai vastaavaa kysymään Kataiselta se kynä jolla kreikka sopimukset allekirjoitettiin niin johki lasivtriiniin, on sen verta kallis kynä ollut ;D
siihen ajoneuvoveropäälle. joka siis ensi vuonna nousee jokaisessa autossa sen 50 egeä JIPPII.
pitäsikö pyytää tekniikan maailmaa tai vastaavaa kysymään Kataiselta se kynä jolla kreikka sopimukset allekirjoitettiin niin johki lasivtriiniin, on sen verta kallis kynä ollut ;D
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa