Golf mk 1 käynnistys/käyntiongelma? It's Alive!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

Golf mk 1 käynnistys/käyntiongelma? It's Alive!

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 24.7.2011 10:50

tulipa seuraava kesäauto pihaan, eli -76 cabrio 1.6 koneella, onkohan FP, FN vai EB, mistäköhän senkin näkis??
ongelma seuraavanlainen: jos sen yleensäkään saa käynnistymään, niin käy tosi epätasaisesti tyhjäkäyntiä, pätkii kokoajan, eikä oikeen kierroksiakaan jaksa ottaa..
tosin aikaisempi omistaja on asentanut jonkun weberin kaasarin siihen, että siinäkin vois olla syyllinen..
tulpat, johdot, jakajan osat ja puola on uusittu...
että mistököhän sitä vikaa lähtis kartottamaan??
Viimeksi muokannut maxpower05, 1.8.2011 20:09. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 24.7.2011 11:13

voi olla että 76-vm ajoitusta saa säädettyä myös tuota jakajaa kääntämällä(ainakin 1.3 kuplan koneesta saa säädettyä) että kun jakaja on kerran uusittu niin oisiko mennyt ajoitus pieleen siinä samassa hässäkässä. Myös jos jakoketju tai hihna on pari pykälää pielessä, niin käynti on juuri tuollainen.

Tuo pätkiminen kuulostaa kyllä polttoainepuolen hommilta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 24.7.2011 12:22

Moottori koodi pitäs löytyä 3 pytyn kohdalta lohkosta. Moottorin etupuolelta.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 24.7.2011 15:35

FP näyttäs olevan, jako on kuulemma paikallaan edellisen omistajan mukaan..
tarvii tutkia jakajaa..
mikä tuo johto on mikä imusarjaan menee, musta ja punainen johto, näyttäs sulaneen klimppiin..
Kuva

EDIT: näyttää olevan imusarjan maadoitus tuo musta, punaiseen varmaankin tulee joku käyttöjännite, mutta taitaa olla alkuperäisen pierburgin hommeleita, mitä ei tässä tarvi.
Viimeksi muokannut maxpower05, 24.7.2011 21:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 24.7.2011 16:24

bensaa tulee, kipinä tulee, ei vaan lupaakaan lähteä, jakajaa kiersin jo koko säätöalueen läpi, välillä startatessa lyö hetkeksi ikäänkuin jumiin ja lähtee taas kiertämään, voi tosin olla starttiongelma... nyt olis hyvät neuvot tarpeen..

Mitkä on jakopään kohdistusmerkit, pikaisella tutkimuksella löyty vaan nokkapyörän piste, mut mihin se kohdistetaan? entä alapää?

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 24.7.2011 20:42

Mikäli oikein ymmärsin, niin nokkapyörän merkki tulee kello kolmen kohdalle, vauhtipyörän kolo (vai nollamerkki) lohkossa olevan kolmionmallisen merkin kohdalle,
jakajanakselin nokkapyörä tulee kello yhdeksään??vai millai se oli..

EDIT: Ei jukoliste, alkaa hermo loppua, ei enää lupaakaan käymään, jakajaa on käännelty ympäri saakka, ei vaikutusta, yskii vaan ja ampuu kaasarista..mielellään kastelee tulpat kuitenkin..

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 25.7.2011 15:04

nokka pitäs saaha aluksi kohilleen, jakajalla on ns. hienosäätö ja se kone potkii ikäänkuin vastaan jos jakaja on ihan väärässä asennossa. kurkusta tulee myös liekkiä :)

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 25.7.2011 16:48

sitähän se juuri tekee, lyö ikäänkuin jumiin jossain jakajan asennossa ja ampuu kaasarista..

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 25.7.2011 18:46

Eikö kukaan osaa antaa mitään vinkkiä, yritänkö saada apuakselin hihnapyörän merkin ja kampiakselin siivan merkin kohdakkoin? hieman hankalaa vaan, kun kampiakselin siivassa ainoa kolo on ulkoreunassa...

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 25.7.2011 19:07

Kampiakselin merkki näkyy siitä laatikon reiästä, pitäisi olla kolmion muotoinen kolo vauhtipyörässä, nokan merkki on piste siivapyöränreunassa venttiilikopan puolella, sen pitää olla koneen etupuolella venttiilikopan reunan tasalla. Virranjakajan täytyy tällöin osoittaa ykkössylinterin nastaan. Jossei passaa kohilleen käännä konetta kierros eteenpäin ja tarkasta uudelleen ( ykkösen nokkien tulee osoittaa ylöspäin), jossei vieläkään sovi niin säädä tarvittava määrä remmiä hyppyyttämällä.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 25.7.2011 21:28

Jakopään hihnapyörien merkit saa tsekattua myös 'erikoistyökalulla'. Naulasin kaksi listanpätkää päällekkäin T-kirjaimeksi tarkalleen 90 asteen kulmaan, pidempi ulomman hihnapyörän reunaa vasten merkin kohtaan jolloin lyhyempi tappi osoittaa sisempään merkkiin.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 25.7.2011 21:33

säädetty ohjeen mukaan, ei vaan lähde tulille, ei edes lupaa, tulpat kastuu kaasua pumppaamalla, kipinää tulee, koetin jo toisella puolallakin, on se nyt ihme ettei käyntiin saa moista maamoottoria... miksi apuakselin hihnapyörän säätö muuten on tarkka, kun virranjakajassa on kuitenkin reilut säätövarat??

JUUeikunn
-
Viestit: 82
Liittynyt: 17.9.2007 9:42

ViestiKirjoittaja JUUeikunn » 26.7.2011 8:02

Itse tarkistaisin mekaanisesti tulpanreiästä että se vauhtipyörän merkki on oikeassa. On nimittäin nähty sellainenkin viritelmä missä k.o. merkki oli melko metsässä.

A

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 26.7.2011 9:42

En kyllä kyseiseen värkkiin ole tutustunut, siksi vaan heitän tällasen ajatuksen jotta onkohan tässä kikottimessa vielä kärjellinen sytytys, ettei vaan ole kärkiväli pielessä?

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 26.7.2011 10:20

Eiköhän kärjillä ole, kun minulla aikoinaan -85 mallinenkin vielä oli. Joten ilmanmuuta kärkivälien tarkastus eli kärkien kunto ja väli.
Onko tuota ajoitusta edes yritetty säätää kohdallleen muuta kuin summamutikassa... eli lampun avulla pitäisi perussäädön saada sen verran lähelle että sitten strobolampulla voi tehdä tarkemman säädön.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.7.2011 13:41

Ykkösen tulppa pois ja tarkastus että vauhtipyörän merkki täsmää ykkössylinterin yläkuolokohtaan. Tämän lisäksi kärkien ja kondensaattorin uusinta ellei näitä ole jo uusittu, sekä kärkivälin tarkastus, jonka jälkeen strobolla ja starttaamalla sytytysennakko suunnilleen kohdalleen.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 26.7.2011 21:59

semmonen tässä kävi ilmi, että mahtaako nokkapyörä olla oikea tähän moottoriin, kun nääs merkkitäplä näyttää alaviistoon ykkösen venttiilien ollessa kiinni, eli nokat ylöspäin ja merkkitäplä on väärällä puolellakin, ilmeisesti pitäis olla venttiilikoneiston puolella..
no jokatapauksessa moottori saatiin käyntiin, kun säädettiin siten että on yläkuolokohdassa ja ykkösen venttilit kokonaan kiinni, vaihdoin vielä uudet denson tulpat, niin alkoi kehräämään oikein nätisti, kävi monta minuuttia paikallaan nätisti, mutta kun lähdin koelenkille, niin alkoi sadan metrin päästä röpöttämään.. oli tulpat aika nokiset, putsasin ne, vaihdoin uudet kärjet ja tulpanjohdot, taas käy hetken aikaa, mutta alkaa aika pian röpöttämään... tarvii seuraavaksi koettaa jollain toisella kaasarilla, kunhan jostain löytää.. nimittäin poissuljettu ei ole imuvuotokaan, on meinaan senverran hurjannäköinen viritys toi kaasarin sovitelaippa......
vaihdettu on siis:

-tulpat
-johdot
-kärjet
-virranjakajan kansi
-pyörijä
-kondensaattori
-puola

tarvii jatkaa tutkimuksia huomenna tai pistää paaliin koko p***ka..

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 29.7.2011 20:59

eikä vieläkään pelitä, paremman puutteessa purin ja putsasin tuon paikallaan olleen weberin kaasarin.. ja eikun koittamaan, eikä taaskaan syty, diagnoosi, puolalle tulee virtalukolta 3v, eli virtalukon pohjakin on ilmeisesti antautunut, vedin suoraan akulta virran ja starttaamaan, sitten taas hörähti käyntiin, käynti tosi vaivalloista, kaasulla härnäämällä saa pidettyä hetken aikaa käynnissä, jakajan kääntämistä ei juurikaan kestä, alkaa vaan ampua kaasarista, kunnes sammuu...koitin myös hyppäyttää jakoa 1-3 hammasta suuntaan ja toiseen.. ei vaikutusta, koitettiin myös antaa kanisterista uutta bensaa, josko olis tankissa oleva pilalla, vaan ei auttanut... alkaa kohta loppua konstit, jos ei vika selviä..
Viimeksi muokannut maxpower05, 30.7.2011 9:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JUUeikunn
-
Viestit: 82
Liittynyt: 17.9.2007 9:42

ViestiKirjoittaja JUUeikunn » 29.7.2011 21:16

Onkos pakoputki tukossa ?

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 29.7.2011 21:23

ei sen pitäis olla, aika vapautuneesti kävi kuitenkin aikasemmin, kun vielä kävi.. on siinä peltisarja ja isompi putkistokin, ettei kauheesti luulis ahdistavan..

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 31.7.2011 20:57

pakoputki avattu peltisarjan jälkeen, ei vaikutusta..edelleen ampuu kaasarista ja putkesta vuoronperään... voisko olla venttiiliongelmaa, josko ei pääse sulkeutumaan kunnolla, kun tuntuis, että ei olis kaikissa imuvenan nostimissa välystä?? ihme juttu sinäänsä,kun jo kävi nätistikin hetken aikaa...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.7.2011 22:29

Jos sulla on mekaanisilla nostajilla kansi, niin toivottavasti siellä on välystä nokan ja nostimien välillä...

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 1.8.2011 0:36

siis eiks tuo hydraulinostimilla ole..

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 1.8.2011 7:07

Oisko vasta joskus -86 - 87 tienoilla vaihtuneet hydraulisiin...

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 1.8.2011 20:12

no niin, nyt pelittää, vika löytyi kondensaattorista, ihme että noinkin pieni mokkula voi viedä käynnin kokonaan.. ainoa osa mitä en ollut uudestaan vielä vaihtanut, kun näytti niin tuoreelta.. no eipä se paljon mitään kerro, varsinkin jos osa on made in Biltema...

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 16.9.2011 22:03

Mikä noissa MK1 koneissa muuten on 1, 2, 3, 4 sylinteri? Lähteekö "numeroinnit" jakopään päästä vai laatikon päästä, vai kuinka?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2011 22:44

Laatikon päässä on nelossylinteri. Juontaa juurensa siitä kun moottorit oli pitkittäin ja vaihteisto sen jatkona. Hyvä muistisääntö...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa